hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utstoppet shetlandsponniføll!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Utstoppet shetlandsponniføll!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

ShyBoy

Skrevet - 23/05/2005 :  17:36:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herregud da folk! Har det noe å si??? Føllet er jo dødt likevel!

Men det er kanskje anderledes for dere. Jeg er ikke så følsom. Det som har daua har daua. For meg så er både mennesker og dyr like trodde jeg en stund...

Men det er ikke riktig! For jeg spiser dyr, men ikke mennesker. Så da er vel vi bedre da likevel!

Men likevel. Hva skal du med en utstoppet ponni når det finnes ordentlige???

Tenk hvis det hadde vært en stor hest. Det måtte sikkert hatt en fryseboks for seg selv

Allikevel, så var det ikke så pent utstoppet....

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  22:48:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har faktisk utstoppa dyr i butikken vår. En rype, en mår, en orhane, og en røyskatt. Det er ikke noe jeg ville hatt hjemme, men vi har en jakt butikk med veldig vilmarks preg, og jeg syntes dyrene passer inn der jeg.
Det var ikke noe vi planla, men det kom en mann inn og trengte penger noe veldig. Han skulle bare ha 2000 for alle dyrene... Og som dere ser kostet jo føllet 15000. Så vi slo til.
De er som Maxidigger sier død uansett.

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  23:09:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Syntes det er litt ekkelt med utstoppede dyr jeg, spesielt dyr man gjerne har et forhold til, som hest/hund/katt. Ser ikke vits i å flå et dødt dyr og sy det sammen igjen for å ha det som "pynt" i huset. Blir for sært.

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 24/05/2005 :  07:49:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror du de flår dyrene??? Herregud! En mus har det bedre når det er dødt. Ingen dyr liker oss mennesker egentlig. Jeg ville ALDRI vært et ekorn. Får faen meg aldri være i fred! Dessuten er det ofte de som dreper dyret om blir dyrets venn... Men det kommer an på om du drepte det når det var sykt det.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  10:27:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Tror og tror, når man stopper ut dyr flår man det ja, tar av skinnet og syr det sammen igjen.

Å si at et dyr har det bedre når det er dødt er litt vel drøyt, passe litt på hva du sier...

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  10:54:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tja, Maxidigger, da kan man vel egentlig avlive hesten du rir med en gang, da? Den har det jo bedre når den er død? Og jeg kunne definitivt ikke blitt en dyrevenn, for jeg dreper ikke dyr. *Savner roll-eyes-smileyen nå*

Jeg synes utstopping av dyr er smakløst, fordi jeg ser på det som et "skryteobjekt"; "Se'a, jeg har drept dette dyret fordi jeg synes det er gøy, la meg stille det ut så alle kan se hvor flink jeg er" (jeg er selvfølgelig klar over at det også finnes dyr som har dødd en naturlig død som blir utstoppet). Dessuten har jeg litt fobi for utstoppede dyr, etter 6 år på en barneskole hvor de oppbevarte alskens digre, ekle, gamle, morkne utstoppede fugler, dyr og ormer lagt på glass. Yuck.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 24/05/2005 :  11:34:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes utstoppede dyr i de fleste sammenhenger er smakløst og ville aldri omgi meg med det i mitt eget hjem, uansett om det var en rype, katt eller hest. I andre settinger "hører" det på en måte med (fjellstuer med utstoppet elghode osv)...

Uansett om vi liker det eller ei er det faktisk et marked for utstoppede dyr og en (sikkert lang og krevende) utdannelse for å bli taksidermist -altså en som har fagbrev på å stoppe ut dyr.

Kan ikke skjønne at noen er i tvil om at innmaten på dyrene faktisk må fjernes før de stoppes ut. Skulle bli temmelig interessant etterhvert om innvollene lå igjen...

Ble ikke mere støtt av ponniføllet enn jeg ville blitt av f.eks en utstoppet katt. Vi får håpe at det døde en naturlig død og ikke ble avlivet for å bli utstoppet. Det stod jo også i annonsen at det hørte en historie med til dyret...

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  12:07:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Synes ikke det er ekkelt med utstoppede dyr jeg. Men ville aldri hatt ett føll stående hjemme akkurat!

Sitter faktisk her på data'n min med en gedigen ørn på hylla over meg, ei rype på hylla ved siden av og oppe har vi noen utstoppede ugler. Synes ikke det er "motbydelig", faktisk gangske pent med den ørna (som døde naturlig).

Det at noen stopper ut et føll forbauser meg ikke, kjenner til noen som ga skinnet av hesten i julegave til jentungen som eide den (foreldrene som var "gavmild"). Kjempekoselig...

Therese
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  12:30:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det at noen stopper ut et føll forbauser meg ikke, kjenner til noen som ga skinnet av hesten i julegave til jentungen som eide den (foreldrene som var "gavmild"). Kjempekoselig...

Uæ, så vemmelig. Nei, det ville jeg ihvertfall ikke hatt :P

Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  17:21:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Nope, ikke jeg heller...men jeg antar det variere fra hjem til hjem. På hytta til venninna mi har de et elghode i stua. Syne ikke det er ekkelt, bare rart at dyret faktisk levde en gang...men nå er det nå engang litt annerledes med våre kjære hester dere=)

Har ei venninne ssom har et islandshestskinn hengende på veggen. Med man, hale og alt. ...Som Islandshesteier ville nåa aldri jeg flådd hesten min og hengt den på veggen! DET er ekkelt!

Ellbell&Þyrladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 24/05/2005 :  20:40:59  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:
Tja, Maxidigger, da kan man vel egentlig avlive hesten du rir med en gang, da? Den har det jo bedre når den er død? Og jeg kunne definitivt ikke blitt en dyrevenn, for jeg dreper ikke dyr. *Savner roll-eyes-smileyen nå*

Opprinnelig postet av Formosissima

Men bryr jeg meg om et shettisføll, et ekorn eller hva som helst annet? Nei det gjør jeg ikke! Hvis du er dau, så kjenner du jo ingetning likevel. Men jeg har ingen følesler for et shettisføll, jeg. Og det er fordi jeg aldri kjente det. Er du vegetarianer du eller? Men jeg skrev også at når et dyr er sykt og aldri blir helt friskt igjen, så har det det ikke så bra lenger... Du kan ikke kalle deg en dyurevenn om du lar det lide.

En gang, så var katten min slem mot en mus. Han hadde bitt den og drepte den ikke. Sikkert mange katter som gjør det da men... Han bare satt der og så på at musa skrek og pustet og var full av blod og sår. Da var det beste jeg kunne gjøre, å drepe det. Jeg hentet en stein og slo den i hodet.

Var det stygt gjort av meg? Jeg kunne ikke gå til dyrlegen med det heller. Jeg har ikke råd til å komme med alt katten min skader til dyrlegen.

Og hvis man spiser dyr, så er man med på å drepe det også. Det er eklere å spise et menneske en det er å drepe det, og det samme gjelder dyr...

http://www.mmdreamteam.piczo.com
Redigert av - ShyBoy den 24/05/2005 20:49:19 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  21:54:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nå drar du den "liiiiiittt" langt ut her, Maxidigger.

Kopi av melding:
Men bryr jeg meg om et shettisføll, et ekorn eller hva som helst annet? Nei det gjør jeg ikke!

Jeg håper du mener når dyret er dødt, og ikke når det er levende. For om du ikke bryr deg om dyr som du ikke "kjenner", så vet ikke jeg hvem som skal lange ut etter andre med argumentet om å -ikke- være dyrevenn.

Men uansett, du svarte ikke på det jeg sa, men bygde opp en stråmann om noe helt annet.

Kopi av melding:
Hvis du er dau, så kjenner du jo ingetning likevel.

Det er helt riktig. Jeg mener at utstopping er smakløst dersom den eneste grunnen til at dyret ble drept, er for å få det utstoppet. Det minner meg om en ren trofèjakt. Dersom et dyr døde en naturlig død, ser jeg egentlig ikke noe smakløst i det. Det er som sagt "Se hvor flink jeg er, som har drept dette dyret"-delen ved det, jeg ikke liker.

Kopi av melding:
Er du vegetarianer du eller?

Har du sluppet opp for argumenter nå, siden du går til personangrep? ;-)
Nei, jeg er ikke vegetarianer.

Kopi av melding:
Men jeg skrev også at når et dyr er sykt og aldri blir helt friskt igjen, så har det det ikke så bra lenger... Du kan ikke kalle deg en dyurevenn om du lar det lide.

Jeg klarer ikke helt å se hvor du tar alt fra, hvor du ser at jeg har argumentert for/mot akkurat dette, f.eks.?
Dersom et dyr er sykt, og det lider, avliver jeg det selvfølgelig. Jeg har selv hatt en hund jeg måtte avlive, fordi han ble syk - men aldri i verden om jeg hadde stoppet ham ut og hatt ham som pynt etter at han døde.

Kopi av melding:
En gang, så var katten min slem mot en mus. Han hadde bitt den og drepte den ikke. Sikkert mange katter som gjør det da men... Han bare satt der og så på at musa skrek og pustet og var full av blod og sår. Da var det beste jeg kunne gjøre, å drepe det. Jeg hentet en stein og slo den i hodet. Var det stygt gjort av meg? Jeg kunne ikke gå til dyrlegen med det heller. Jeg har ikke råd til å komme med alt katten min skader til dyrlegen.

Dette var helt riktig gjort, og har ingenting med utstopping å gjøre.
Ja, jeg skrev at jeg ikke kunne drept et dyr - jeg dreper ikke engang insekter, men det er stort sett fordi jeg synes det er ekkelt. Hadde jeg sett min evt. katt gjøre noe slikt, hadde jeg fått den avlivet på en rask måte - men jeg tror neppe at jeg hadde vært den som hadde "kakket" den i hodet. Men meg om det.

Kopi av melding:
Og hvis man spiser dyr, så er man med på å drepe det også.

Igjen, hvor tar du dette fra? Denne debatten gjelder utstopping.
Jeg gjentar meg selv; jeg synes utstopping er usmakelig dersom en person går ut og skyter et dyr av den grunn at han/hun vil ha dyret utstoppet. Slik trofèjakt har jeg ingenting til overs for. Jeg så også at utstopping er mindre smakløst dersom dyret døde av seg selv.

Når man dreper et dyr for matens skyld, så gjør man det nettopp derfor. Man gjør det ikke for å vise at man er en dyktig jeger, og man gjør det ikke for å ha det morsomt. Man gjør det for å overleve.

Kopi av melding:
Det er eklere å spise et menneske en det er å drepe det, og det samme gjelder dyr...

I fare for å bli usakelig selv; Åh, er det? Jeg har ikke så mye erfaring med drap og kannibalisme at jeg kan uttale meg om hva som er eklest av å drepe et menneske eller å spise det..

(Redigert for å legge til et -ikke-)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 25/05/2005 12:35:45 Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  22:12:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
LOL
go siljee go siljee
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  02:00:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette blir litt for dumt,Maxidigger........ Har du ikke noe mer "vettig" å si er det bedre å ikke si noe i det hele tatt....

*Bedre å holde munn og la folk tro man er dum,enn å åpne den og bekrefte det.....*

Edit for å ordne litt opp...he,he,he...

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 25/05/2005 12:01:33 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  09:44:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hehe, tror du blander maxidigger og maxipus der..
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.