hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sportsponni??!!??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Sportsponni??!!??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2005 :  23:38:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Er litt usikker på hva man kan kalle sportsponni, fordi jeg får til støtt og stadighet høre at dersom man blander araber med en annen ponni, får man en sportsponni! Det får jeg ikke helt til å stemme.. Trodde sportsponni var en egen rase også.
Skal kanskje kjøpe en blanding av islandshest og araber, flere jeg kjenner mener at dette er da en sportsponni! For meg er det "bare" en blanding av disse rasene.

Hvem har rett?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  00:07:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
En sportsponni kan godt være blanding mellom f.eks. new forest x araber, eller en annen sportsponni x araber, så lenge begge er kåret for sportsponni-avl. Sportsponni-avl fungerer på samme måte som med varmblods-avl.

En blanding mellom islandshest og araber er ingen sportsponni uansett hva de sier; en blanding med islandshest er ikke lov, og vil aldri bli godkjent.
Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  11:47:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Sportsponni er vel noe det samme som en sportshest eller varmblods. Se dette innlegget ang. varmblod: http://www.hestemarked.no/mix/topic.asp?TOPIC_ID=5218&whichpage=3

Altså hvis det er araber eller annen fullblod med i bildet er det en sportshest eller -ponni.
Sportsponni er vel også et annet ord for blanding, men da er det en eller annen form for fullblod med i bildet.

Anders W. Aune
Redigert av - Anders W. Aune den 21/05/2005 11:48:40 Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 21/05/2005 :  11:57:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ponni kan være en sportsponni selv om den ikke er registrert. En blanding mellom islandshest og araber kan godt vise seg til å være en god rideponni til alle formål..altså en sportslig ponni

Min Pontiac er blanding mellom varmblods traver og welsh cob, og for meg er han en sportsponni.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  12:09:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
bruna: Det der er hva du synes, men ikke hva som stemmer - og jeg regner med at det er det som er riktig Anne spør om :-)

En sportsponni er en godkjent krysning, ikke en bakgårdsblanding.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  14:15:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Islandshest x Araber er ikke en Sportsponni, dette er en Blandings ponni!
For å være Sportsponni må de være blanding av rasene: Welsh, Araber, New Forest, Connemara, Fullblods, Shagya Araber, Dartmoor og Exmoor.

Sakset fra http://home.online.no/~ponniavl/ :

Historikk:

Sportsponni er den felles norske betegnelsen for foredlede ponnier avlet for konkurransebruk. Slike rideponnier (eller "Riding ponies) har i Storbritannia blitt utviklet i mange år. Gjennom flere generasjoner har de beste egenskaper blitt befestet og resultatet er en vakker,edel ponni,med et godt funksjonellt eksteriør , gode bevegelser og et godt lynne.
Grunnlaget i Sportsponniavlen er stort sett Welsh krysset med Engelsk fullblod (xx) og Araber (ox). Dartmoor har også vært brukt. Det var Bwlk Valentino (Welsh sec.B og Araber) som kan sies å være selveste stamfaren til Sportsponnien.
Organisert Sportsponniavl er offentlig godkjent i Norge.
Sportsponni kan omfatte avkom etter Welsh ,Dartmoor, Exmoor,New Forest og Connemara samt hesterasene Araber, Shagya Araber og Engelsk fullblod. Avkom etter Gotlandsruss, Shetland eller de norske rasene kan ikke godkjennes i Sportsponniavl.

Bruksområde:

Disse ponnier er i Storbritannia avlet spesiellt for "Showing" - en spesiell form for visning, hvor ponnien bedømmes for eleganse,eksteriør,bevegelser og oppførsel. Den vises både under rytter og for hånd , og i enkelte klasser også over hinder. Vi har ikke slike klasser i Norge, så våre mål er å avle gode Sportsponnier, som hevder seg godt i dressur og/eller sprang.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 21/05/2005 :  15:28:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Formosissima: Jeg er klar over det, jeg ville bare si at dersom hun ønsker å kalle hesten for en sportsponni kan hun bare gjøre det.

Mye enklere enn å ramse opp hva hesten er blanding av.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  15:52:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
takk for svar! nå er jeg ikke like forvirret lenger!

enig med bruna, like greit å kalle det sporsponni istedet for å ramse opp;)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  16:04:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Hvis du bare skal kalled den noe, så kan du vel kalle den blanding- eller mixponni, i stedet for felaktig sportsponni.
Anders W. Aune Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  16:12:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Sett ut ifra det jeg fant i den danske boken "Hest og rytter" (se her: http://www.hestemarked.no/mix/topic.asp?TOPIC_ID=5218&whichpage=3), så synes jeg det virker som at sportsponni er nesten det samme som varmblodshest, bare mindre. Den må altså inneholde en eller annen form for fullblod, og i følge roxiras innlegg er det kun disse rasene som kan blandes inn: Welsh, New Forest, Connemara, Dartmoor og Exmoor.
Anders W. Aune
Redigert av - Anders W. Aune den 21/05/2005 17:11:38 Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 21/05/2005 :  17:14:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.
Jeg er jo klar over at sportsponni er en egen "rase" med egent register, og jeg vet også veldig godt hvilke raser som kan brukes innenfor reglene der.

Poenget mitt er når jeg hører ordet sportsponni tenker jeg med en gang på en rideponni, uansett om den er registrert eller har ukjent/uregistrert opprinnelse, Altså sportsponn i= ponni som kan brukes til det meste. Uavhengig om den er registrert eller ikke. Det er ikke noe feilaktig å kalle den sportsponni selv om den ikke kan registreres, det er jo bare et ord.

Husk du kan registrere den i Norsk rytterforbund.
Gå til toppen av siden

** Marthemoor **

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  17:33:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside** Marthemoor **  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse** Marthemoor **  Svar med kopi av melding
Heihei :)
Leste nettopp på http://home.online.no/~ponniavl/ at en sportsponni er som regel krysset med en Welsh og fullblods (XX) eller Araber (OX). Dartmoor har vist også vært ganske mye brukt..

Leste også at kun rasene som var avkom etter Welsh, Dartmoor, Exmoor, New Forest og Connemara samt hesterasene Araber, Shagya Araber og Engelsk fullblods kunne kalles sportsponni. Avkom etter Gotlandsruss, Shetland eller de norske rasene kan ikke godkjennes i Sportsponniavl.

~*MaRtHe*~ Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  17:50:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Velkommen etter! Se litt lenger opp.
Anders W. Aune Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  18:23:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er enig med Anders!! Kall det heller en Mix-Ponni eller en Blandingsponni!! Blir ikke riktig å kalle noe den ikke er! Blir jo ikke riktig å kalle en Varmblods traver som aldri har vært trav trent eller gått på banen i det hele tatt for en Varmblods Ridehest! Av den grunn av dette er en egen rase! (dette var bare et eksempel, så dere som rir traver ikke bli fornærmet på meg)
Blanding er blanding, ikke Sportsponni!!
En blandings ponni er jo like ridbar som hvilken som helst annen ponni! Navnet på rasen spiller ingen rolle, det er individet og treningen den får som har noe å si!

Som skrevet tidligere er det jo bare å titte på Norsk Ponniavlsforening sine sider å se der, hva en Sportsponni er.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  10:30:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Jeg har nettopp hatt kontakt med NPA ang.dette i ett forsøk på å få registrert min blanding av Welsh b og Tennessee Walking Horse som Sportsponni. Svaret jeg fikk var følgende:

Welsh er godkjent som avl av Sportsponni men ikke Tennessee Walker. Men i ENKELTE TILFELLER GODKJENNES DET ANDRE KRYSSNINGER OM DET ER EI HOPPE OG PRESTASJONENE SOM RIDEHEST UTMERKER SEG!

Ponnien min er hingst og jeg ble rimelig forbanna! Dette må da kunne kalles rein KJØNNSDISKRIMINERING???

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2005 :  15:02:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Må si meg veldig enig med deg GML! At du ikke får registrert den er noe av det teiteste jeg har hørt! Om den har hingst kan vel ikke ha noe å si på det, hvis det er frykt for at den skal kunne avle videre, så er det like stor fare om det hadde vært hoppe! den kan jo også avles på!

Men jeg regner med at jeg fortsatt kan starte så mye stevner jeg vil med en blandingsponni, så lenge den er registrert i NRYF, har vaksinene i orden, og så lenge jeg ikke forvirrer meg utpå stevner hvor det er ponniklasser(jeg er over 16!)...

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.