hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Frieser
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Frieser
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/05/2005 :  20:25:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som vet sånn cirka hvor mange friesere det er i Norge nå? Var jo veldig skjeldne før, men føler det blir flere og flere av de....

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 22/05/2005 :  13:21:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er under 20 friesere i norge såvidt jeg vet...det er vel egentlig ikke så rart heller, med tanke på de høye prisene... Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 22/05/2005 :  19:38:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror nok at det er betydelig flere enn 20 individer her, alt medregnet.
Enig i at prisen i noen tilfeller er høy. Man får en sort hest uten særlige kvaliteter. Dvs dårlig ekstriør osv...
Mener ikke alle såklart. De som driver seriøst med Friser i norge har gode hester, med ekstriør og papirer i orden. Synes også man skal få betale litt for en god hest.
Men føllpris på over 40 synes jeg er drøyt.. Med mindre det er en
blivende konkurranse hest med MEGET GOD stamme.
Dette var jo bare min mening da..
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 23/05/2005 :  07:02:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er faktisk enig med Cesar, selv om de fleste er flotte og se på, stopper det ofte der, mange har noe dårlig ekstriør, og egner seg egentlig best til kjøring og sirkus.
Dersom jeg her og nå skulle betalt over 70000 for en hest, hadde jeg heller brukt pengene på en dyktig lærehest enn en sort show hest, selv om de er aldri så flotte å se på.
Men nå skal jeg ikke gre alle over en kam.

Redigert av - Stall-Vinga den 23/05/2005 16:22:40 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  19:51:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Hester med dårlig eksteriør og/eller dårlige bruksegenskaper finnes i alle raser. Jeg syns ikke det hører hjemme å trekke frem svakt eksteriør som en spesiell ting det når man snakker om friesere.
Avlen av friesere er i dag av strengeste sort, det går ikke på "slump" der skal jeg si deg.

Om en dårlig bygd hest er satt til 70.000 kroner av eier, så skal man huske på at vedkommende faktisk skal selge et produkt , og kan tenke seg å "melke kua for det den er god for".
Det kan virke kynisk, men slik er noen.

Å si at frieseren ikke er noen ridehest (for det er jo det noen av dere sier) er helt feil. Den er spesielt egnet for dressur, kjøring og mye brukt i film og på sirkus.

http://www.blackpearlstable.com/

Edit: For å legge til link.

Raving madness suits me fine

Redigert av - Ullsokken den 23/05/2005 19:52:22 Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 23/05/2005 :  20:11:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
i 2002 var antall friesere, da både hopper og hingster, 17 i norge...hvor mye antallet har økt vet jeg ikke, men i 2002 var kun 7 av hestene avlshopper, så med mindre det har blitt importert sinnsykt mange friesere de tre siste årene er nok tallet rundt 30 vil jeg tro...

www.frieser.no
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 24/05/2005 :  14:37:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mente ikke at alle friesere har svakt eksteriør, men en svakhet de faktisk har (som blir sett på en svakhet hos andre raser i det minste) er bratt nakke og lang lav rygg.
framhevet også i forrige innlegg at de som driver seriøst med rasen i norge har gode hester!!
Men å forlange 70 tusen pluss/minus for et føll synes jeg er en pris som ikke hører hjemme noe sted. (igjen, med mindre den har en kanon stamme innen sporten)
Et annet prob som følger Friesere (og andre hester med hovskjegg er "skabb")
Det er ikke for å rakke ned på Frieseren som rase, men det ble spurt hva man synes, og hadde det stått en annen rase her hadde jeg sagt min mening om den også.
Synes en PEN Frieser er FLOTT og en mindre pen er såder. akkurat som andre raser.
Det er jo langt mellom De aller lekreste innenfor alle raser
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  22:19:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Et annet prob som følger Friesere (og andre hester med hovskjegg er "skabb")
Opprinnelig postet av Cesar

Jeg fikk blod på tann i mitt første innlegg. Syns det var på tide å påpeke positive ting også, ser du.

Jeg har drevet mye med tyngre hesteraser, som i større eller mindre grad har hovskjegg. Har aldri vært borti at de har fått skabb? (Er dette "normalt"?!). Eneste problemet jeg har vært borti med tilknytning til hovskjegg er mugg, hvilket man enkelt kan unngå ved å ta visse forhåndsregler.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  22:57:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har vært borti skabb på både tinker og frieser.
Therese
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 25/05/2005 :  13:35:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også vært borti skabb. Ikke noe hyggelig, da det ofte har en tendens til å komme tilbake. Mange blander dette med mugg, så om man har mugg man har store prob med å få bort, eller som ikke svarer på vanlig behandling er dette mest sannsynlig skabb.
Ikke bare Frieser som har dette, tinker, shire, tungdøl,clydesdale,percheron osv osv. altså alle raser med hovskjegg er utsatt. Dette er også smittsomt.
Jeg har nemlig ikke noe imot Frieser. kunne godt tenkt meg et korrekt eksemplar.
Men ikke en turridd, som man i tillegg må bet overpris for. Kan godt forstå at selger forlanger høy pris. De vil jo ha så mye som mulig såklart, og sålenge noen er villige til å betale forblir prisen høy.
det er jo kjøpers marked for det meste.
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 12/06/2005 :  14:58:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
SHADOWFAX
tror kanskje du misforstår litt!!
Men når en hest skal bære vekt på sin rygg er det ikke bra at ryggen er lang, og at den er senkte. Noe som er et resultat av for bratt nakke.
Forskjell på høyreiste hester og hester med bratt nakke og lav rygg.
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  08:59:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen nettside om frieser oppdrett i norge?! Hvor mye ville tollen vært på å importert en frieser fra f.eks nederland eller danmark og hit?! Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  15:24:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Norsk Frieserforening

Dansk Frieserforening

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 13/06/2005 15:27:36 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  11:21:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det noen nettside om frieser oppdrett i norge?! Hvor mye ville tollen vært på å importert en frieser fra f.eks nederland eller danmark og hit?!

Opprinnelig postet av Julie=)

Driver oppdrett i Norge: http://www.blackpearlstable.com/

Gå til toppen av siden

Stall Tollskogan

» VIP

Skrevet - 13/07/2005 :  00:05:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Må bare få si at det ikke er rart at hestene blir dyre når man tenker på hvor streng avlen på Frieser er. Det er ytterst få hingster som blir kåret hvert år, og da er det ingen tvil om at de er bra! Folk som driver med avl på frieser er også veldig opptatt av bra morslinjer, så det er ikke noe tull der i gården. Prøv å sammenlign det med islandshest for eksempel. Det er bra avl der også, sier ikke noe på det, men det utrolig mange av dem!! Alikevel ligger prisene på 30 000,- og oppover. Vanlige turhester mange av dem.
Skal man drive med rasehest så koster det penger. Uansett rase.

Og det er ingen vits å kritisere dem som vil ha 70 000,- for et føll. Ja det er dyrt, men det er markedet som bestemmer prisen. Hvis folk er villig til å betale så mye for et føll med bra stamme, så blir det der prisen havner. Ved bra etterspørsel stiger prisene, og ved lav etterspørsel så går prisene ned. Helt logisk uansett om det gjelder hest eller andre produkt.

Hilsen Julia
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  22:29:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei

Må bare få si at det ikke er rart at hestene blir dyre når man tenker på hvor streng avlen på Frieser er. Det er ytterst få hingster som blir kåret hvert år, og da er det ingen tvil om at de er bra! Folk som driver med avl på frieser er også veldig opptatt av bra morslinjer, så det er ikke noe tull der i gården. Prøv å sammenlign det med islandshest for eksempel. Det er bra avl der også, sier ikke noe på det, men det utrolig mange av dem!! Alikevel ligger prisene på 30 000,- og oppover. Vanlige turhester mange av dem.
Skal man drive med rasehest så koster det penger. Uansett rase.

Og det er ingen vits å kritisere dem som vil ha 70 000,- for et føll. Ja det er dyrt, men det er markedet som bestemmer prisen. Hvis folk er villig til å betale så mye for et føll med bra stamme, så blir det der prisen havner. Ved bra etterspørsel stiger prisene, og ved lav etterspørsel så går prisene ned. Helt logisk uansett om det gjelder hest eller andre produkt.

Hilsen Julia

Opprinnelig postet av Stall Tollskogan

Angående islandshester så bestemmer markedet prisen der også. Slik jeg leser innlegget ditt så driter du deg selv litt på leggen der..

Nå skal jeg ikke gå inn på hva jeg syns om prisnivået på islandshester. Det får bli en annen tråd.

Det jeg ikke skjønner er av folk gidder å ta den risikoen (for det er jo det!) å kjøpe et steindyrt føll. Uansett hvor god stamtavle det har, er jo ikke det sagt at føllet blir brukendes til noe uansett! Hvor mange ganger har det ikke skjedd at en super hoppe og en super hingst har blitt parret å den tro at føllet vil bli uberbra, men blir et "null"?

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.06 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.