hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kratfor type???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Kratfor type???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Opal

» VIP

Skrevet - 26/05/2005 :  12:55:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Mint:
Hvorfor er havre og betfor det beste for hesten??? Kan du begrunne det?

For det förste har ikke hester godt av sukker (som betfor er et restprodukt av), ubehandlet havre (altså da hel eller valset) klarer ikke hestene å nyttegjöre seg av..

beste liksom??

Opprinnelig postet av sunnyann

Jeg vil gjerne at du begrunner hvorfor:
1. Berfôr ikke er bra for hester (Eggersmann fôret inneholder melasse=sukker)
2. Hester ikke kan nyttiggjøre seg av "ubehandlet" havre

Har vært på en del kurs angående fôring av hest i det siste og har lært at hester ikke skal få for mye stivelse og at den stivelsen de får skal være lettfordøyelig. Av de "vanlige" kornslag til hest er det havre og hvete som tilfredsstiller disse kravene best. Stivelse fra f.eks ubehandlet mais er tungtfordøyelig og lite egnet til hest i store mengder.
Dersom hesten ikke er 45 år og mangler tenner totalt er det ingen grunn til at den ikke kan nyttiggjøre seg av havre. Et havrekorn er mykt og du kan selv klemme det flatt mellom neglene dine. Ingen grunn til at en normal hestekjeft ikke skal klare å tygge havre? Næringsinnholdet i havren endrer seg ikke om havren knuses. (annet enn at: 1. Oljen i havren frigjøres (luft kommer til) og havren harskner fortere - har kortere holdbarhet enn hel havre 2: Du må gi større mengder da knust havre veier mindre enn hel 3: Det støver mere, hvilket ikke er bra for hestens lunger)

Betfor gir energi uten å tilføre stivelse da det inneholder omtrent halvparten druesukker (glukose). Betfôr er et raskt og rent energitilskudd. Betfibrene virker stabiliserende på den flora av mikroorganismer som bidrar til energiutvinningen i hestens tynntarm. Detfôr fås også med redusert sukkerinnhold. Hestene får ikke hull i tennene av sukker (har du sett tannrasping, så skjønner du hvorfor, når du vet hvor mye av tennene som raspes bort/slipes ned hver gang).

Uansett hva man velger å putte i hesten sin er det viktig å finne en fôrsammensetning som dekker hestens næringsbehov i forhold til størrelse/bruk - og man må hensynta eventuelle allergier/reaksjoner/ikke ønskede virkninger (at noen blir for hete av havre f.eks)

Det "norske" kraftfôret (være seg rene kornprodukter eller fôrblandinger) er lagd for norske forhold og for de fleste hester tror jeg det vil funke helt utmerket. Synes det blir helt feil å si at f.eks Champion/Norgesfôr er "B-varer" - mens alt som koster mye mere og kommer fra det store utland er det eneste saliggjørende - men nå finnes det jo folk som er villige til å betale 5-600 kroner for elektrolytter som i praksis betår av Natrium (altså salt) og resten diverse E stoffer for smak/farge.....(Havsalt koster nesten ikke noe....)
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  13:18:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Haugesund... Var det du som var på spanne her i helgen kansje? Du vet kansje hvem Ida Beathe er...

Opprinnelig postet av nationalgame

Hei!

Ja, det var jeg som var på Spanne. Sender deg en pm med telefonnr. så kan vi jo snakkes. Dersom det er allergi det er snakk om, vil jeg anbefale Naturmüsli. Den inneholder ingen kunstige tilsetninger og heller ikke melasse. Den er spesiellt anbefalt til hester med fôrallergi, men egner seg også til andre hester.
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  19:55:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Jeg ville bare si at Marton hesteutstyr Forhandler Saracen hestefor, noe som er helt naturlig og uten så mye avfallsstoffer. Disse sender for over hele landet. Nettsiden deres er www.marton.as Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 26/05/2005 :  21:22:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Mint:
Hvorfor er havre og betfor det beste for hesten??? Kan du begrunne det?

For det förste har ikke hester godt av sukker (som betfor er et restprodukt av), ubehandlet havre (altså da hel eller valset) klarer ikke hestene å nyttegjöre seg av..

beste liksom??

Opprinnelig postet av sunnyann

Det ble godt begrunnet av Opal, synes jeg. Det finnes omtrent like mange meninger om foring som det finnes hesteeiere. Og det er ganske fortvilende å skulle orientere seg i havet av teorier. Man må nesten bare ta i mot råd som høres fornuftige ut, og prøve seg litt frem. Min erfaring er at det beste for hesten er å fore så naturlig som mulig. Da sportshester skjelden er i stand til å nå toppform på bare høy, er det et "nødvendig onde" å gi kraftfor. Da velger jeg havre og betfor, bl.a av de grunner Opal skrev før meg. Jeg har hesten oppstallet i fullpensjon, dvs alt for er inkludert i stalleien. Jeg kan velge og vrake i forskjellige dyre kraftforblandiger, men velger likevel å gi hesten min havre og betfor. Det er altså ikke et økonomispørsmål. Det finnes kraftforprodusenter som lager blandinger som er "naturlige", altså helt uten kunstige tilsetningstoffer. Dette er vel og bra, men disse baseres ofte på en stor andel mais og bygg som hesten da ikke nyttiggjør seg like godt som havre. Det høres jo unektelig flott ut, men etter min mening er det da et bedre alternativ å fore med den kornsorten som hestekroppen liker best.
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  21:47:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEheheh..Kul debatt dette ble da

Synes det bare er bra om man begrunner hvorfor man sier ting!
1. Når det gjelder melasse i Eggersmann, helt enig. Noe av grunnen til at vi nå forhandler et annet for som har glukose istede..
2. HEsten KAN nyttegjöre seg av ubehandlet havre, men de nyttegjör seg ikke av hele kornet siden stivelsesmolekylet er et så stort molekyl. Dessuten blir hvetekil(går utifra at det er dette du mener med hvete) brukt som fyllmasse ettersom dette er billig, men blir bare vomfyll for hesten... Når jeg snakker om å nyttiggjöre seg av havre betyr ikke det at hesten ikke kan tygge det.. Tenk deg selv da:
Tar du rent mel fra skapet og spiser det?? NEi, man baker bröd etc.. Blir det samme med hesten. Men et bra tips her er å koke vann og helle over havren, da kan man nesten halvere mengden, ettersom den blir behandlet.

En ting som da blir litt dumt med å fore havre/betfor er at man må fore ganske store mengder for å få nok mat til hesten. Eller f.eks. når hesten har gått hardt på stevner og trenger å fylle på "energitanken". Da gir man mer, noe som ikke er bra for magen og fordöyelsen..
Det som da er bra med disse ferdigforenen er at man kan kjöpe med forskjellige energiinnhold, og "toppe" hesten mot stevner.. Ganske genialt...

Når det gjelder mais, bra til hester når det er ekspandert, altså poppet, mens ubehandlet mais kan de ikke bryte ned..

Champion pellets etc. (og Krafft fra Sverige) har mye hveteklifylling, altså man betaler for noe som hesten bäsjer ut igjen.. Champion Gull (altså musli) er ikke varmebehandlet, altså hesten må ha större mengder..

Selv om det er billigere for en sekk, betyr ikke det at det blir billigere i lengden...

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  07:32:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
LIten hjerneblödning fra min side ang. hvetekli/hvete i innlegget ovenfor
Men når det gjelder hvete inneholder det 85% stivelse, så egner seg ikke som hestefor om det ikke har blitt varmebehandlet!!

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  08:36:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Som sagt lenger oppe, har Eggersmann også fôr uten melasse.

Når det gjelder fôring med høy og havre, mener jeg at det ikke er tilstrekkelig for en sportshest/hest i arbeid dersom man ikke gir vitamin/mineraltilskudd i tillegg. I hvertfall ikke om man ikke har fôranalyse på grovfôret. Grunnen til dette er at høy i dag inneholder langt færre plantesorter en i gamle dager. Det er dyrket for å gro fortest mulig og inneholder derfor ofte kun gresssorter som gjør dette. Lite urter og annet nyttig. Dessuten blir det som oftest gjødslet med kunstgjødsel som binder mineralene i jorda. Dette gjør at høye inneholder mye mindre mineraler enn før.

Når det gjelder mais, er det korrekt at hester nyttegjør seg av dette i svært liten grad når det er ubehandlet. Det må være varmebehandlet for å gjøre det fordøylig (noe som det er i Eggersmann sine fôr). I USA brukes mais som vi gjør med havre. Og det fungerer utmerket. En annen fordel med mais er at det gir en høyere andel energi samtidig som eggehviteinnholdet er lavt.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.