hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kratfor type???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Kratfor type???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

nationalgame

Skrevet - 14/05/2005 :  21:47:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilken kraft for type bruker dere? Jeg som bor her på vestlandet har ikke det store utvalget. Det er jeg som tidligere skrev om forallergi, og har nå undersøkt litt. Den sannsynelige grunnen til at min hest og mange andre heste reagerer på Campion foret er at det bruke fiskeolje som protein kilde= animalsk protein..... Hester skal ha vegetabilsk protein........ Spøesmålet mitt nå er hvor jeg kan få tak i annet kraftfor. Jeg ønsker ikke bare å fore på bygg.... Lurer litt på om jeg skal importere Krafft fra sverige.. Noen som kjenner til dette foret???

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/05/2005 :  23:36:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg fòrer med et fòr som heter St.Hyppolyt ( får kjøpt det på Stutteri Rine ).
Der bruker jeg en fòrtype som heter Hestamix og Irish Mash. Får utrolig god og kyndig veiledning av Rine og medeier Elin Ellingsen.
De har hjulpet meg med den ene ponnien vår som har kronisk hoste, så det er kanskje et forsøk verdt om du har mulighet? :)
Det er jo litt dyrere pr. sekk enn champion, men en fòrer med mindre mengde på dette fòret, så i lengden blir det i tillegg noe billigere :)
Vet ikke om dette var til så mye hjelp men...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 14/05/2005 :  23:49:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Også finnes det jo typer som Spillers og Eggersmann, men vet ikke hvor du kan få tak i det på vestlandet desværre. Kan jo sjekke på eggersmann.no og se om det står noe om det der.
Hæ? Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 15/05/2005 :  11:30:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uansett hva du velger vær obs på at mange av de utenlandske fôrtypene er beregnet nettopp på "utlandet". I England er grovfôret som regel av svært dårlig kvalitet og kraftfôret har en helt annen sammensetning enn det kraftfôret som er lagd for norske forhold.

Har selv prøvd Spillers en peride som "fetefôr" uten å oppnå noe som helst (annet enn at det ble dyrt!). Nå bruker jeg Champion Energi + justerer med havre etter hvor mye hesten brukes + gir salt.

Dersom hesten ikke tåler Champion må du jo selvsagt se etter andre typer. Hva med Norgesfôr? Inneholder dette også animalsk protein?
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2005 :  11:53:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde ikke satsa på Krafft, billig men ikke spesielt bra.. Blir mye av det samme som champion.

Vet ikke helt hvor lett det er å få tak i Eggersmann i norge lenger, men Spillers er jo bra, det samme er st.hippolyt.

som flere sier her, du betaler mer per sekk, men man gir mindre så det blir billigere i lengden. Råvårene er bedre behandlet så hesten utnytter foret bedre..

Eller så kan du være smart og kjøre til sverige og kjøpe for der, det er jo litt langt, men usannsynlig mye billigere hvis du kjøper mye kan det jo lønne seg???

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

nationalgame

Skrevet - 15/05/2005 :  12:06:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Norgesforet tror jeg skal være bra. Jeg mener dette ikke inneholde animalsk protein..

Sunnyann????? har du prøvd Krafft???? Hvorfor er ikke dette noe å satse på??? kan du utdype litt mer??? Etter det jeg kan se inne på siden deres inneholder ikke dette foret animalsk protein.
krafft.nu
Gå til toppen av siden

nationalgame

Skrevet - 15/05/2005 :  12:07:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
www.krafft.nu Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2005 :  12:17:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Bor du i nærheten av Stavanger er Spillers lett å få tak i.

Vi bruker kombinasjon av Spillers og Champion som kraftfor.

Kopi av melding:
Uansett hva du velger vær obs på at mange av de utenlandske fôrtypene er beregnet nettopp på "utlandet". I England er grovfôret som regel av svært dårlig kvalitet og kraftfôret har en helt annen sammensetning enn det kraftfôret som er lagd for norske forhold.

Godt poeng, det er viktig å se på hva kraftforet inneholder og faktisk er beregnet for før man bruker det.

Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2005 :  01:14:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jobber hos noen folk i Sverige som er en av de som er best på hesteforingskunnskaper i hele landet... De sier det.. Har ikke prøvd krafft, men må bare tro på dem.. Noe av grunnen til at jeg sier at det ikke er bra er fordi det ikke er hydrotermisk behandlet, altså utsatt for høy temperatur ved produksjon så det oftere forekommer midd etc i tillegg til at foret har kortere holdbarhet. Dessuten er mye av råvarerne ikke "puffet" dvs bare knust og da tare hesten opp mindre av næringsstoffene, altså du må fore MER.. Litt utenfor tema men...

De aller fleste store kraftformerker i sverige/europa er uten animalsk protein.

nationalgame

Skrevet - 17/05/2005 :  13:44:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva annbefaler du da sunnyann... Noe som ikke er alt for dyrt..??
Jeg kan jo ikke gjøre annet en å høre på deg..
Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 24/05/2005 :  19:03:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Sunnyann.

Har du peiling på om vi har lov til å ta inn kraftfor fra Sverige?
Jeg pleier å gjøre det så ofte som mulig, men det er med hjerte i halsen når vi passerer grensa da jeg egentlig ikke tror det er helt lovelig
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  00:05:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvilken kraft for type bruker dere? Jeg som bor her på vestlandet har ikke det store utvalget. Det er jeg som tidligere skrev om forallergi, og har nå undersøkt litt. Den sannsynelige grunnen til at min hest og mange andre heste reagerer på Campion foret er at det bruke fiskeolje som protein kilde= animalsk protein..... Hester skal ha vegetabilsk protein........ Spøesmålet mitt nå er hvor jeg kan få tak i annet kraftfor. Jeg ønsker ikke bare å fore på bygg.... Lurer litt på om jeg skal importere Krafft fra sverige.. Noen som kjenner til dette foret???

Opprinnelig postet av nationalgame

Hvor på vestlandet bor du? Jeg forhandler Eggersmann i Nordrogaland
Gå til toppen av siden

nationalgame

Skrevet - 25/05/2005 :  12:46:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Haugesund... Var det du som var på spanne her i helgen kansje? Du vet kansje hvem Ida Beathe er... Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 25/05/2005 :  12:50:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg anbefaler å fore på havre og betfor, samt et bredspektret vit/min tilskudd. Dette er det billigste alternativet, og det beste. Man reduserer faren for allergireaksjoner, og man vet hva hesten får i seg. Hesten er ikke skapt for å spise annet enn gress, og det vil derfor være naturlig å putte minst mulig av forskjellige kornsorter ++ i dem. Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  11:37:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
JAaaaaa.. Det er lov å kjöpe for i Sverige og ta inn til Norge! Og myyyye billigere!!

Mint:
Hvorfor er havre og betfor det beste for hesten??? Kan du begrunne det?

For det förste har ikke hester godt av sukker (som betfor er et restprodukt av), ubehandlet havre (altså da hel eller valset) klarer ikke hestene å nyttegjöre seg av..

beste liksom??

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  11:44:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Natiolnalgame:
Ville gått for Eggersmann ettersom det nok er lettest å få tak i!
Og satset på en av fortypene som hadde mye poppet korn i seg (ser nesten litt ut som honnikorn). Finnes en type som heter Equicrisp, en er veldig fin, dette er et muslifor.. Og hestene elsker det.. Ville (alt ettersom hvordan hesten er) gitt hesten 700-1400g musli om dagen i tillegg til strukturmix (ca 2l om dagen) og fri tilgang på BRA höy.. Vikitg å få en analyse på dette, ellers er alt bortkasta.. Bra höy har ca 60-70% törrsubstans (altså ikke blött höy/ensilage) og LITE proteiner..

Dette blir jo litt generelt da,ettersom jeg ikke kjenner hesten. Kan jo og prate med henne som har eggernsmann i nOrge, hun kan sikkert hjelpe deg med å sette opp en forplan.

Good Luck

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.