hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Til alle som sliter med UNDERVEKT på hestene sine.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Til alle som sliter med UNDERVEKT på hestene sine.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  14:21:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg vil sååå gjerne høre fra dere! Jeg sliter selv dmed at hoppa mi ligger på mellom 50 og 100 kg UNDER normalen... Dette er ei høg, smal type fjording, men allikevel! Tenkte kansje vi kunne utveksle tips og erfaringer... Vil gjerne høre fra andre og, for NÅ VIL JEG ha en feit hest...:)

Gult è Kult;)

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:49:03

Redigert av mix1 den 14/05/2003 23:37:02

Ida KR

» VIP

Skrevet - 17/04/2003 :  14:29:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er det snart sommer, så da blir`a nok feit nok skal du se!
Sett henne på beite! Har ikke hørt om anorektisk fjording før akkurat!

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 17/04/2003 :  14:53:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har aldri før hørt om en fjording med dette problemet!
Det må faktisk være værre å slite med dette en motsatt!
Har du regnet på hva hesten din skal ha av for og forer etter dette kan det være store forskjeller på hva enkelte hester virkelig trenger.
Har du fått hesten undersøkt av dyrlege?
Har du økt forrasjonene? Nå som de slipper pels og skal danne ny, trenger de faktisk ekstra energi til dette!
Har vert borti ei dølahoppe som hadde løs mage uansett hva de forte med, hun la heller ikke på seg...Har du raspet tenner og gitt ormekur? Er hesten mye stresset og har vanskelig for å slappe av? Noen spesielt lederhester er så mye på vakt hele tiden at de ikke slapper ordentlig av...
Fri tilgang på høy eller god silo kan være noe som kan virke positivt på enkelte hester... Er det noe av maten den får som den reagerer litt på eller er det vårløsning og kommet ekstra mye bakterier i vannet den drikker?
Dette er ting jeg ville forsøkt å tenkt gjennom i ditt sted...
Lykke til!
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 17/04/2003 :  15:00:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
ps: Glemte å si at en hest som står med flere andre å skal konkurere om foret ute kan få for lite dersom de er langt nede på rangstien, noen hester er fæle til å jage på andre.
Det kan da være en ide å fore mere når hesten taes inn eller la den stå deler av dagen på et jorde der den kan få fred, gjærne sammen med en hest som den går bedre overens med...nok en gang lykke til
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  15:06:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner til en fjording som faktisk er tynn. Han har kommet seg iløpet av de siste årene (hjulpet litt at han er mere muskelsatt), men da han var mindre var han liten og veldig spinket (moren hans er en litt større, middels kraftig hest, mens faren er en liten og veldig kraftig hest. Så egentlig var det lite som skulle tilsi at avkommet skulle være så tynn som han var. Liten er greit, for det hadde han arvet).

Jeg tror problemet med denne heste var at han typisk var lavest i rang blant alle hestene. Greit at hestene stod på beite, men det var ikke til enhver tid ubegrenset med mat. Det ble derfor satt ut silohøy i tillegg, men da nådde jo ikke lavrangsfjordingen frem. Vi forsøkte å fordele maten, men det som da gjerne skjedde var at de andre hestene jagde han vekk. Eneste som gikk var å legge maten langt unna. Da fikk han litt mat.. Men han var ikke akuratt frempå.

Vet at mange forer med høy og lar hesten ha fri tilgang på høy for å fete den opp. Har du det? Spiser hesten da? Hvis hesten spiser burde det være greit å bare vente.. Da blir den nok fin og rund etterhvert. Hvis den ikke spiser bør du finne ut hvorfor. Det kan være tennene som er spisse, og at hesten trenger tannrasp. Men det kan også være at hesten er plassert feil i stallen faktisk. Hvis en hest av lav rang står ved siden av en hest med høy rang kan faktisk hesten med lav rang la være å spise inntil hesten med høy rang er ferdig. Rett og slett fordi det er slik hestens natur er. Ved å plassere lavrangshesten med en annen hest som står lavere på rangstigen kan det faktisk være avgjørende for at hesten spiser. Man vil vel kanskje ikke at en tynn hest skal la være å spise..

Egentlig har dette med hestens rangordning langt mer å si enn hva vi tror. Og man burde faktisk sette seg bedre inn i rangordning blandt hestene på stallen. Utrolig mange som ikke tenker på dette.. Og ofte har dette mye å si med tanke på hvordan hesten oppfører seg. Både når det gjelder spising, og også andre "gjøremål".

--
spoff
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 17/04/2003 :  15:12:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men har ikke hoppa di et føll som dier? De blir ofte litt tynne da, særlig høytytende hopper. Akkurat som med kuer, og for ikke å snakke om mennesker også det! (Jeg ammer for tiden, og spiser alt jeg kommer over uten å legge på meg et gram! Kjekt!) Men fri tilgang på høy/silo som gipsy sier bør hun ha! Jeg antar at du har sjekket tenner og mage? Er fòrplanen din satt opp i samråd med veterinær? Hvis ikke foreslår jeg at du får den veterinæren som kjenner hoppa di best til å se på den fòrplanen du har. Og hvis hun ikke allerede er grundig undersøkt av veterinær mht. tenner(tannstilling/rasp) og mage(magesekk/tarm) så anbefaler jeg at du gjør det også!
Lykke til!
(Hun blir nok feit nok når hun kommer på godt næringsrikt sommer-gress, og føllet avvennes skal du se!)

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  16:24:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Joda, har raspet tenner, ormekur, dyrlege, fysioterapeut, ernæringsekspert, sjekket kvaliteten på høy, fòr og vann, hun går ute hele dagen, har fin avføring, prøvd det meste av fòr, det jæ*la føllet er jo også et problem;) Jeg holder på å trene henne opp, for å få mere muskler på henne. Hun Får gudene vet hva i foret, har prøvd ALT, ingenting hjelper... Men uansett, hun har alltid vært tynn... Hun har heldigvis ikke vondt noen steder, og har glimt i øyet;) Det er to ting som irriterer med dette, og det er at hun ser jo ikke så vakker ut, men det verste er at folk, bedrevitere, forteller andre her på bygda at jeg ikke gir henne nok mat, at de blir vanstelt... Hehe, det er så patetisk at det er morsomt... For både dyrlege, hovsmed og de som faktisk har vært i stallen min har sagt at de har det så bra som de kan få det=) Men jeg vet at det er endel hester som sliter med dette, faktisk endel islandshester! Men hun skal stå tre måneder på beite i sommer, så... *hihi*, blir hun ikke feit da, så skal jeg klippe av meg alt håret jeg har spinket og spart på i flere år;)

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

HelgaV
» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  00:33:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
soya olje, tran og betfôr!!!!
og that's it!

kanskje champion komplett også viss du ikke bruker det frå før då.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  00:59:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt om noen som sleit med en tynn hest. Den hadde ikke matlyst heller.. De presste i han en masse høy, kraftfòr, vitaminer og altslags ting som ikke funka. En dame sa; gi den silo blandt i høyet og mindre kraftfòr! Etter en kort stund så var hesten på "normalen" igjen. Jeg vet ikke om det var et "engangstilfelle", men det funka hvertfall på den hesten. Det var en avdanka galopphest.

Gå til toppen av siden

BariolèMagique

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  02:34:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde akkurat samme problem med fjordingen min tidligere.
prøvde alt mulig for å få han tykk uten at det hjalp.
jo mer mat han fikk jo tynnere ble han.
problemet med han var for god fordøyelse, så det hjalp faktisk å sette NED på høymengden. vet det høres ulogisk ut, men det funket som f... han tåler rett og slett ikke å få for mye fiber.
kan kanskje være hoppen din har samme problemet.

Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 18/04/2003 :  10:09:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg har akkurat det samme problemet som deg, bare at min hest er varmblods. Dette hjelper; bland vann og soya olje i fôret. Gi den mais, enten knust eller grøpp. Bygg fungerer også, men det gir også energi. Da er det bygg grøpp som fungerer best, evt knust bygg.
Hvis du har en mølle i nærheten, har de alle disse tingene.
Lykke til.
PS; Min hest blir utrolig nok TYNN av å gå på beite, han bruker all energien sin på å passe på de andre hestene, og dermed forbrenner han all maten. Han er i hvertfall nødt til å få noen timer inne, enten på dagen eller på natta.
Igjen; Lykke til
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  11:44:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Heisann=) På fòrplanen til miriam har jeg HØY, bètfòr, soyaolje, bygg, komplett og oppdrett. Også melasse en gang iblant hvis hun har vært ekstra snill:) Kan jo prøve å gi mindre høy, det har jeg ikke prøvd før, ikke mais heller... Hvor får man kjøpt hele sekker med mais da??? Takker og bukker=)=)=)=)

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  15:36:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
skaff deg analysert høy, gi soyaolje men ikke for mye, vitamintilskudd hjelper også, tran og bygg er også fetende, brød hjelper veldig!!!!!!!
tro meg hesten min har vært nær døden pga underernæring jeg er nesten blitt ekspert etter kverke epedemi og feilbehandling i sommer!!
lykke til!
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  19:00:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Ej har også ei fjording-hoppe som var ALT for tynn, ej gav ho 9 kg høy pr. dag., ca. 2 liter bygg, ca. 1 liter mjøl/ku-kraftfòr, 1-kopp multitilskudd, 1 skeid tran, 1 skeid kvitløk + ca. 1-2 liter energifòr og det same med havre...!!! Ej he gitt ho det no i ein månad, og ho er akkuratt passeleg no + at ho har fått ein NYDELEG pels av tranen og sterke lunger av kvitløken!!!!!!!! Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  19:21:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du sjekka om hesten har jernmangel? En varmblods som sto på stallen hos meg før var veldig tynn, fordi han hadde jernmangel. Han fikk no tilleggsfôr, som jeg ikke husker hva heter, og han ble stor og tjukk igjen. Skader jo ikke å sjekke?!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  07:53:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Har prøvd alt...:/ Det er skikkelig frustrerende. Men hun blir forhåpentligvis bedre når vi får muskler på kroppen. Hun har INGEN muskler. Har nesten ikke trent henne på 2 år, først nå legger vi oss i hardtrening=) Jogger med henne i 30 min hver eneste dag, før eller etter tur. Bare synd at fjellstiene brant vekk i går:( Tror ikke jeg skal ri oppover i aska med henne nei...

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.