hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg gi hesten min???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hva skal jeg gi hesten min???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

karinzo
» VIP

Skrevet - 13/07/2003 :  21:11:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen...
Har trent hest i mange år, men hestene jeg har trent har alltid stått på staller der stalleierene fõrer, og (nesten) ALLE hestene har fått nøyaktig det samme til hvert måltid. Noe jeg vet er helt sprøtt, og tro meg har vært oppi mange diskusjoner om emnet, men det fører ingensteds. I den siste stallen var det slik at så lenge stalleieren fikk fatt i det billigste fõret han kunne, var han fornøyd. Noen ganger hadde han ikke kraftfõr, da fikk de ikke! Så til slutt er en bare glad om hesten har fått mat, om du skjønner... Jeg holdt ikke ut så veldig lenge, men...
...selv om jeg visste hvor J***** dette stedet var, klarte jeg å forelske meg helt i en unghest der. Syntes bare så ufattelig synd i den lille toåringen. Det endte med at jeg kjøpte han. Noe jeg ikke angrer på, enda det ikke har vært helt problemfritt akkurat.
Hesten min har omtrent ikke fått oppdrett som unghest. Han har stått på det de kaller en liten "dæsj" havre og bygg. Til tider har han gjerne bare fått silo i ukesvis (i tilegg til disse "dæsj'ene", da). Vet at dette er helt på trynet!!! Derfor flyttet jeg hesten fra stallen så fort papirene var i orden. Da var han blitt nesten tre(hvis en regner nyttårs-bursdag).

Det nye stedet var MYE bedre. De fõrte han godt og den lille, spinkle hesten begynte å vokse. Han har de siste fire månedene strekt seg over ti centimeter(!), og har hatt problemer med noe vi tror er voksesmerter. Men utviklet seg har han nesten ikke, han ser fortsatt ut som en toåring, bare en høyere en...

Fikk beskjed om at det beste for hesten min var å stå på beite i sommer, så nå gjør han det. Gir han Champion komplett og kli på beite etter råd fra en hestekar.

Okey, til spørsmålet mitt:
Når han kommer tilbake fra beite skal jeg begynne å sette opp fõrplan selv. Er veldig usikker på hva jeg bør gi, og vil gjerne gjøre det riktig!
Har spurt flere andre også, men vil gjerne høre hva dere mener

Litt fakta om hesten:
*kaldblodshingst, som skal brukes i trav (forhåpentligvis)
*tre år
*ca 150 høy
*sent utviklet, spinkel (store ledd, så kommer nok til å bli kraftig)

Noe mer jeg trenger å nevne?

Vil gjerne vite hva dere mener om høy, kraftfõr og vitaminer eller lignende.

Er takknemlig for alle svar...og vil høre fra alle, selv om du tenker du ikke har så mye å si, liksom.

karinzo

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2003 :  22:27:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har ei hoppe, varmblods ridehest på 3 år. Litt for tidlig født, og har alltid hengt "litt etter". Hun er 163 cm nå... går på beite, og er tynn!

Jeg har prøvd mange kombinasjoner og mengder - uten hell. Dessuten har hun lett for å hovne opp i beina hvis hun får for mye, det ser jeg jo helst at ikke skjer.

Har fått regnet ut en "proff-forplan" til henne fra høsten av, som skal dekke vedlikehold, litt vekst og moderat trening.

Pr dag inneholder denne: 9 kg høy (analyse, middels til god kvalitet), 1/2 kg lucerne, 2 liter Champion Løpshest, 2 liter Müsli (Norgesfor sin har vi tatt utgangspunkt i)og 2 dl soyaolje. Tilegg av E-vitamin/ Selen og Salt.

Hun fikk tidligere (og vil fortsatt få) litt halm som tidsfordriv. Næringen er heller liten, men litt er det jo.

Gå til toppen av siden

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2003 :  12:31:51  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
Dersom han er tynn så bør du begynne å före ham forsiktig med Champion Bygg og kanskje tilsette litt maisolje,og siden han skal brukes så traver så skal han vel ha noe "energi kraftför",men istedetfor ren havre så prøv heller Champion Gull. Det er veldig bra! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.