hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Til alle som sliter med UNDERVEKT på hestene sine.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Til alle som sliter med UNDERVEKT på hestene sine.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

equador_it

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  14:30:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei sann igjen!!
Hesten min blir også spesielt tynn av å gå på sommerbeite, da han forbrenner maten når han holder vakt hele døgnet.
Han tar seg ikke opp igjen før rundt denne tiden av året, for så å bli tynn igjen hvis jeg setter ham på beitet, derfor unngår jeg det.
Gå til toppen av siden

i n a

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2003 :  22:57:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidei n a  Svar med kopi av melding
Til Stormy: Hele sekker med maisgrøpp får du kjøpt på Felleskjøpet. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/05/2003 :  23:19:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
inaina: forer du med mais fordi det inneholder mindre energi enn bygg osv!?!?
Jeg er en sånn typisk kan ikke noe om foring person skjønner du..så en god forklaring på hvorfor du velger å fore med mais hadde vært fint

Guro

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  00:14:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Stormy: Har du sjekka henne for mark? Mais er nevt ser jeg. Det er bra og kan fåes på mølla i store sekker. Har du prøvd luserne???

Gå til toppen av siden

Elisabeth J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2003 :  13:20:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElisabeth J  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElisabeth J  Svar med kopi av melding
Det kan væra magesår.Har vært borti det på en hest jeg har hatt.
Da vil den se ut sånn som du sier.Det kan behandles med en kur man får av dyrlegen.er jo ikke noe farlige greier,men er jo ikke så digg får hesten og gå rundt med magesår!

mvh:Elisabeth

ps:Det hadde vært en undersøkelse på væterinærskolen for en tid tilbake, og der hadde 70% av hestene magesår!!!
Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Skrevet - 19/05/2003 :  08:33:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
eg slide sjøl me d sama på hesten min.. han svinge i vektå,å ser for det meste ud så ein hest så værken får mad elle kjærlighet.. sjøl om an har i overflod av begge!
du bør kanskje ta ein blodprøve av na å se om d e verdia så ikkje stemme.. dette e ikkje nge spessielt dyrt.. 200-300 kr! har hu ein infeksjon i kroppen vise dette med ein gang..elle så kan du åg ta ein avførings prøve for å se om hu har for lide tarmbakteria/koli-bakteria,så dokke vett skjer jo mesteparten av fordøyelsen t hesta i tjukk-tarmen,og fungere ikkje alt så d ska der,går fôret "rett gjennom" uten og bli fordøyd..
men pronutrin kuren (for magesår) er igjen litt dyr 800 kr, spessielt hvis hesten trenger flere behandlinger.. huff, d e no dritt m hesta så sldri vil legga på seg,men eg har goe erfaringa m d å ta blodprøva.. d skade jaffal ikkje å prøva! :) lykke t m fjordingen!
Gå til toppen av siden

i n a

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2003 :  17:50:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidei n a  Svar med kopi av melding
Til Guro: Jeg er en veldig ny hesteeier. Har akkuart begynt å fore med mais, fordi hesten er tynn og kan godt legge på seg en del. Fikk dette tipset av en ridelærer, som skal ha god peiling. Så om det virker vet jeg ennå ikke, men kan gi tilbake melding etterhvert. Har hørt at soya, ikke er så bra fordi hestene blir løs i magen av det. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2003 :  12:06:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hun har komt seg veldig nå, etter at vi begynte å bygge muskler! Hun legger på seg som aldri før!=) Har tatt 100vis av blodprøver, alle var fine=)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2003 :  01:03:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Sliter litt med å få fett på kroppen på våre. De to yngste vokser en del, så de svinger litt. Men den eldste har alltid vært tynn. Det begynte med en dårlig start i livet - en sint mor som ikke ville gi noe særlig melk. Hun har spist "hestemat" siden hun var rundt 1,5 mnd. + litt melk selvsagt frem til hun ble avvent.

Nå i vinter har vi hatt mye dårlig høy. Eller, forverdien var forholdsvis høy i følge analyser - men tynne ble de nå alle tre. Forer ellers med Champion Komplett, Byggrøpp og Müslien til Norgesfor + kalk. Høyet vi har nå er bra.

Jeg har fortsatt ikke funnet noen god kur for å få 3 åringen rundere. Hun vokser ikke så mye lengere heller. Alle gode forslag mottas. Vi har fra før prøvd det meste av fortyper. Hun har hatt en opppblomstring i hold etter å ha fått vitaminsprøyter. Hun legger rett og slett ikke på seg. Litt kantete i fasongen, og godt synlige ribbein har hun hatt bestandig. Beitegang har heller ikke hjulpet. Hun går nå på maksimalt av hva hun tåler av for. Hun har hovnet opp i beina tidligere når grensen overskrides, nå ligger hun på en syltynn balansegang.

pr dags dato får hun 2l Müsli, 2l Bygg og 2l Champion + kalk. Høyinntaket hennes ligger på omkring 10 kg, litt mindre hvis hun går på "gress" (hamning med noe gress i hvertfall). Hun får også litt halm i tilegg. Hun la på seg i starten på denne foringen, men har nå gått tilbake til tynn! Vi har snart prøvd alle kombinasjoner av mengde og type for. HJELP! Jeg kan da ikke basere holdet hennes på jevnlige vitaminsprøyter.

Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 29/05/2003 :  10:32:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
fôr med; soyaolje og mais i tillegg til det du fôrer med fra før, men kort ned på byggen, den kan få hesten til å fylle i beina.
legg fôret i vann, hvis du ikke gjør det fra før.
en fôr forhandler jeg snakket med, sa at müslien fra både champion(gull) og norgesfôr var ikke godt for noe annet enn evt belønning når den har vært flink. det er akkurat som godteri.
hesten legger oxo på seg av brød.
lykke til.
jeg sliter med det samme, så bare spør;)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2003 :  12:57:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Mulig, har ikke hørt dette om Norgesfor Müsli tidligere. Jeg foretrekker Müslifor etc. fremfor pelletert for.

Forøvrig bruker nesten hele stallen hos oss denne Müslien. Den gjør tydeligvis nytten sin. Blant annet har vi en dressurhest som er godt oppe i klassene på stallen, samt en av norges beste travhester - i hvertfall på hoppefronten.

Vet du hvordan Champions sin er i forhold? Svenskene ligger jo stort sett foran oss på det meste, og der fores det i stor grad med ulike typer Müsli. Men helt ærlig, har ingen aning hvorvidt den er bra eller ei.

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 18/06/2003 :  12:34:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
maispulver hjelper, men det må kokes først.. hjelper ikke hvis du bare blander i kaldt vann og sånn..

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 18/06/2003 :  12:36:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
begynn å trene ho litt, da tar de bedre opp maten. det kommer helt automatisk det....

har en venninne som har akkurat samme problemet...ho har ikke funnet ut hva det er, men etter at ho begynte å trene litt mer, har hesten blitt litt rundere, og fått litt mer muskler.

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 18/06/2003 :  12:51:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
AMAYAN: Det er helt feil! Mais trenger ikke kokes først.

Gå til toppen av siden

Christina

Skrevet - 19/06/2003 :  12:02:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har hatt det samme problemet. Med min ponni, welsh araber. Han har vert ganske tynn til tider, grunnen var at han var MATLEI. Dyrlegen sa at han skulle få 3 kg høy og 1/2 l kraftfori 3 døgn, så gå på igjen. og da spiste han faktisk, det er bare og ta noen sånne perioder av og til og så får de matlyst igjen.

selv forer jeg på:

MORGEN: 2 kg høy, 2 liter gull

MIDDAG: 2 kg høy, 1 liter gull

KVELD: 2 kg høy, 1 liter betfor og 1 liter gull (vått)

det funker, kan også gi mais, bygg, pellets, tran og hvitløk, sett til smaklig for...

lykke til, christina
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.