hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stenge tid?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Stenge tid?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  12:37:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei! Lurer på når det skal være stilt og lyset være slukket i stallen der dere har hestene deres?

Er det forskjell på sommer og vinter?

Hos oss uansett årstid skal lyset være slukket og stall døra stengt kl 22.00

Jeg synes dette egentlig er veldig teit på sommeren, for da er det jo kjekt å ri litt senere på kvelden da det ikke er så varmt.

Synes det blir litt for dumt å bli hals hugd om man er ute av stallen 22.15

I helgene er man jo også ofte på ting så derfor kan skjer det jo at man kanskje ikke får tatt inn hestene før kl 22.30. Og har valget enten å ta de inn da eller kl. 17.00. Så velger iallefall jeg det siste.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  13:10:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Der jeg hadde hesten før var det kveldsfôring omtrent kl.18:00, og da ble alle hestene tatt inn fra september til mai/juni. Skulle man ri etter dette måtte man enten si fra(virka av og til), eller ta ut hesten selv om måltidet var begynt. Men det var ikke noe forbud mot å være sent ute da! Å ta hestene inn i stallen allerede kl.18 langt uti mai synst ikke jeg noe om, men det var ikke jeg som bestemte, og det er jo ulike meninger om hester har det best ute eller inne... Men nå har særingen(meg) fått seg gård og bestemmer selv. Bestemmer da at hestene får bestemme mest mulig over sin egen hverdag Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  13:39:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Stallen stenger når hestene får kveldsfor i 9tiden. Er noen i stallen ennå når stalleierene kommer for å fore kommer de heller tilbake og forer senere eller spør om de kan fore og stenge.

Jeg pleier aldri å vær i stallene lengre enn til 9-10 senest, vanligvis går jeg hjem i 7-8tiden (siste buss hjem går kl 8). Så å fore og stenge i 9 tiden er helt fint det.

På senteret forer hesteeier selv og da blir stallen hesten står i stengt når siste hest er fort (ganske små staller med 8-2 hester i hver).

Da jeg hadde ansvar for skolehester forte jeg kveldsen etter siste time i halv 9 tiden, da heiv jeg alle ut enten de ville eller ikke. Samme gjelder når jeg forte middag midt på dagen, skolehestene blir så mye "plaget" av unger ellers at de ihvertfall kan få ro når de er inni stallen og skal spise.

Roxira; hvis du vil væøre lengre i stallen kan du jo tilby deg å fore og lukke selv? Men kl 10 høres jo ganske sent ut, da er vel hestene klar for å ta kvelden og ikke så interessert i rideturer uansett?

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  14:18:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Stallen stenger når hestene får kveldsfor i 9tiden. Er noen i stallen ennå når stalleierene kommer for å fore kommer de heller tilbake og forer senere eller spør om de kan fore og stenge.

Jeg pleier aldri å vær i stallene lengre enn til 9-10 senest, vanligvis går jeg hjem i 7-8tiden (siste buss hjem går kl 8). Så å fore og stenge i 9 tiden er helt fint det.

På senteret forer hesteeier selv og da blir stallen hesten står i stengt når siste hest er fort (ganske små staller med 8-2 hester i hver).

Da jeg hadde ansvar for skolehester forte jeg kveldsen etter siste time i halv 9 tiden, da heiv jeg alle ut enten de ville eller ikke. Samme gjelder når jeg forte middag midt på dagen, skolehestene blir så mye "plaget" av unger ellers at de ihvertfall kan få ro når de er inni stallen og skal spise.

Roxira; hvis du vil væøre lengre i stallen kan du jo tilby deg å fore og lukke selv? Men kl 10 høres jo ganske sent ut, da er vel hestene klar for å ta kvelden og ikke så interessert i rideturer uansett?

Opprinnelig postet av MissEva

På rideskoler skjønner jeg det jo veldig godt at ting er sånn, der er det jo folk i et kjør hele dagen...

Men nå var det egentlig privat staller jeg tenkte på først og fremst.

Tenkte bare på sommerstid å ri på kveldstid... Hestene mine spiller det egentlig ingen rolle for når jeg rir, så sant de ikke er sultne. Nå tenkte jeg ikke på å ri ut i 22 tiden, men om man rir litt sent da så er det kanskje ikke man er ferdig med alt stellet til kl 22. Si man rir kl 21 da i slutten av juni. Og da tar det jo litt tid å stelle etter ridningen fore og rydde osv... Og da er det ikke sikkert man klarer å være ute av stallen til 22.00!

På stallen vår der har vi kveldsforingen på hesten vår selv. Så da blir ingen hester foret likt..

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  15:41:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Si man rir kl 21 da i slutten av juni. Og da tar det jo litt tid å stelle etter ridningen fore og rydde osv... Og da er det ikke sikkert man klarer å være ute av stallen til 22.00!

Ja, det er jo forståelig. Rart de skulle være så "nazi" på det da; bedre å vente til man får gjort seg ferdig enn å skynde seg og styrte ut av stallen i full fart før man blir låst inne. Når man skynder seg kan man fort slurve (ikke se over hesten ordentlig, glemme å lukke boksdør, ikke få tatt ut alle børster/ting fra boksen som hesten kan skade seg på, ol), så at man absolutt SKAL stenge kl 22:00 høres litt vel dumt ut. Det er viktig å se godt over stallen og alle hestene før stallen slukkes og lukkes, eller kan det fort skje ting og tang i løpet av natten.

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  22:36:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Si man rir kl 21 da i slutten av juni. Og da tar det jo litt tid å stelle etter ridningen fore og rydde osv... Og da er det ikke sikkert man klarer å være ute av stallen til 22.00!

Ja, det er jo forståelig. Rart de skulle være så "nazi" på det da; bedre å vente til man får gjort seg ferdig enn å skynde seg og styrte ut av stallen i full fart før man blir låst inne. Når man skynder seg kan man fort slurve (ikke se over hesten ordentlig, glemme å lukke boksdør, ikke få tatt ut alle børster/ting fra boksen som hesten kan skade seg på, ol), så at man absolutt SKAL stenge kl 22:00 høres litt vel dumt ut. Det er viktig å se godt over stallen og alle hestene før stallen slukkes og lukkes, eller kan det fort skje ting og tang i løpet av natten.

Opprinnelig postet av MissEva

Mhm... Er den holdningen jeg også har.

Og en annen ting eg tenkte på, de vil at hestene skal ha ro på kvelden. Og det skjønner jeg godt. Men når jeg på død og liv må ha stengt stallen til kl 22.00 (siste mann slukker lys og stenger). Så må jeg jo stresse på kveldstid og tror hestene synes det er bedre om jeg er der 15-30min mer enn å rase rundt i stallen for å skyndte meg ferdig...

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  22:50:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes personlig at 22 00 på kvelden er ganske sent, og at det burde være et krav om et klokkeslett hvor det burde være stille i stallen når det er flere med forskjellige foringstider/ rutiner osv som står oppstallet der.
Hestene i stallen hvor min står blir tatt inn mellom 20 00 og 22 00 (væravhengig) og får da kveldsmaten sin. Min hest liker å legge seg i sengen sin og kose seg når han har spist, og jeg tror ikke han hadde satt pris på å bli forstyrret i skjønnhetssøvnen sin av ramlende bøtter, trasking i stallgangen osv.
Blir litt ensporet å diskutere hvorvidt det er fair å bli "halshugget" av "nazier" når man er sent i stallen, når det forsåvidt skulle vært tatt i betraktning at de andre oppstallørene ønsker kveldsfred for sine hester, noe jeg ser på som et helt naturlig ønske.

Dette synes jeg blir for dumt å klage på da man i de fleste staller må sette faste rutiner/ tider å forholde seg til slik at det ikke "sklir ut".
Hva med å begynne en halv time tidligere?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  10:15:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg har bare hesten i stallen når det ikke er gress den kan leve av ute.

I stallen er det kveldsfòring kl 2100. Vi har ingen tid det skal være stille, men i 2130-2200 tiden er det som regel stille uansett. Det er ingen av oss som er der nå som ser vitsen med å være der bare for å være der..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  10:44:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har egen stall,og tar alle foringer selv der...
Har vel egentlig ikke noe fast tid stallen lukkes på,men forer kvelds rundt ni-tiden,og da ser jeg helst at folk er ferdig til da...liker best at hestene får ro på kvelden... :)

Men ser ikke helt problemet her...? Hvis man vet stallen lukker til et tidspunkt,er det da bare å begynne litt tidligere...?Og kl 2200 er jo ikke det tidligste jeg har hørt.... ;)

Men en annen ting...hvis ingen av hestene får kvelds til samme tid,må det da bli veldig uro på de andre hestene når en får ,men ikke resten?
Selv om de gjerne allerede har fått for,vil de vel reagere når side-mannen får kraftfor,men ikke dem....? Og hva er da vitsen med å lukke stallen for at det skal bli ro på hestene.....
Ville vel trodd det var bedre å fore alle hestene samtidig......

Men det er da bare min mening.... ;)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  11:02:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Renegate: Hva om man er på jobb eller bed i middag og kommer sent hjem?? Tiden er forsåvidt grei den, var ikke det jeg tenkte mest på... Selvom jeg egentlig liker å ri litt sent på sommerhalvåret. Men på vinteren er det koselig å gjøre seg tidligere ferdig synes jeg. Men det jeg synes er dumt er at om klokken sklir til 22.15 så er det krise... Og at det skal være så strengt på en privat stall det skjønner jeg ikke. Så er flere ganger jeg omtrent løper rundt i stallen for å klare å være ute til riktid tid. Hestene deres blir veldig stresset av dette, men jeg har valget da stresse opp hestene dems med å kjappe meg eller komme meg ut av stallen til 22.00 å tilfredsstille eierne!

Lene: Det har alltid vært slik i stallen vår at man tar kveldsforingen selv, og hestene venner seg utrolig fort til at på kvelden får de mat av bestemte personer... Men nå er det ikke jeg som bestemmer rutinene der så jeg bare gjør som det står i kontrakten (nesten, og med nesten mener jeg at jeg tar hestene mine til ale måltider selv siden folk klager på at de er så gale og at det er så slitsomt å slippe ut alle hestene).
Men så klart hestene som blir foret kl 19.00 blir veldig grinete når jeg kommer å forer mine kl. 21.00 - 21.30.. Men jeg vil gjerne at hestene mine skal være ute så lenge som mulig. Men er det skikkelig dritt vær tar jeg de jo inn tidligere.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  11:21:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
vi har ingen stengetid på stallen. kveldforing er ca klokken 2000, og de hestene som enda står ute/eller er på ute på trening, får fôret når de kommer inn. Kraftfor og høy ligger da i boksen. Sistemann slukker lys og radio. Fungerer helt fint hos oss. å veldig greit nå når d er lyst så lenge... ;-) Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  13:19:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
De stedene jeg har hatt hesten min, har det ikke vært stengetid... Og det er godt, for jeg har av og til en merkelig arbeidstid som gjør at jeg ikke alltid får ridd tidlig. Om sommeren er det flere ganger jeg har ridd ut kl 2200-2300 og hesten min synes det er veldig greit. Hun koser seg faktisk mye mer da, enn når kl er 1700-1800 fordi det ofte er varmt da. Men da står de ute hele døgnet da.
Men jeg skjønner også de stallene som har en fôringstid og en stilletid. Det kan trengs på større staller. men et kvarter fra eller til skjønner jeg ikke at er et problem.

Men kan du ikke ta det opp med de at du av og til må stelle litt seinere pga du ikke rekker det før?
Har egentlig ikke noe annet råd til deg.

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  22:01:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De stedene jeg har hatt hesten min, har det ikke vært stengetid... Og det er godt, for jeg har av og til en merkelig arbeidstid som gjør at jeg ikke alltid får ridd tidlig. Om sommeren er det flere ganger jeg har ridd ut kl 2200-2300 og hesten min synes det er veldig greit. Hun koser seg faktisk mye mer da, enn når kl er 1700-1800 fordi det ofte er varmt da. Men da står de ute hele døgnet da.
Men jeg skjønner også de stallene som har en fôringstid og en stilletid. Det kan trengs på større staller. men et kvarter fra eller til skjønner jeg ikke at er et problem.

Men kan du ikke ta det opp med de at du av og til må stelle litt seinere pga du ikke rekker det før?
Har egentlig ikke noe annet råd til deg.

Opprinnelig postet av lillings

Jeg skjønner det også veldig godt i større staller. På stallen der jeg har hestene mine er det tilsammen 8 hester og jeg eier 5 av de.

Vi har tatt det opp, og fikk et år på sommerhalvåret satt tiden til kl. 23.00, men dette ble det slutt på fort... For hestene som må inn tidelig må ha ro akkurat kl 22.00

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  23:30:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt ærlig Roxira så synes jeg det virker som om du kverulerer bare for å kverulere nå....

Er det ikke bare å godta at tiden for ro i stallen er kl. 2200?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  14:32:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Helt ærlig Roxira så synes jeg det virker som om du kverulerer bare for å kverulere nå....

Er det ikke bare å godta at tiden for ro i stallen er kl. 2200?

Opprinnelig postet av Renegate

Er ikke alltid like lett, når man er bedt i middager og slikt!! Er jo veldig enkelt for deg som har noen til å ta inn hesten din for deg å si at det er bare å godta...

La ut dette emnet for jeg var nysgjerrig på om hvordan det var med stengetider rundt omkring på andre staller, og om alle det var like firkatet som på stallen vår.

Vet jo at mange forer et natt måltid på hestene sine sånn i 24 tiden, og tror ikke hestene dør av at det er folk i stallen...

Hos oss er det greit at vi er sent i stallen hvis det er stevner og veterinær osv...

Men i bunn og grunn at jeg er veldig nysgjerrig på hvordan stengetidene er på andre staller er pga at her om dagen var jeg skikkelig dårlig og klarte ikke dra i stallen på egen hånd, hadde så vondt i underlivet at jeg gikk ned i kne stående flere ganger... Så da var jeg helt avhenig av å få hjelpe av typen min til å ta inn hestene sammen med meg, og da ble klokken litt mer enn den skulle... Jeg orket rett og slett ikke dra i stallen før smertene hadde sluttet taket litt... Og da å få strenge lapper hengt opp er ikke særlig hyggelig... Men nå har jeg jo lært, uansett hvor dårlig jeg er får jeg bare karre meg i stallen å være ute til kl.22.00... Uansett om jeg ikke klarer gå eller ikke...

*Litt off topic*
Så på det nyeste bildet av deg og hesten din at du red med Chambon... Trodde faktisk du var en av de som var mot å bruke slikt når du red...

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  16:29:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Slik jeg tenker så er det greit å ha faste stengetider, og jeg syntes 22.00 absolutt er en grei tid å stenge på. På stallen jeg red på før hadde de kveldsfôring åtte. Da fikk rideskoleelevene være med å fôre. Når det var ferdig måtte alle ut av stallen, og hestene skulle ha ro. Det var da stille i stallen ca halv ni. Jeg syntes det var veldig passelig.
Noen har nevnt at et kvarter over ikke burde være så farlig, men det kan fort bli litt sånn:
"Jammen jeg må bare, skal bare, oi, der glemte jeg noe, det må jeg tilbake å hente" også forsvinner tiden fort. Spesielt hvis man er flere som "skal bare".

Allikevel burde du jo kunne snakke med stalleier og de andre som står på stallen, og høre om ikke du kunne ta f.eks kveldsforinga litt seinere en kveld, og stenge litt seinere når du faktisk eier 5 av 8 hester der. Kan ikke se at det er helt krise, men for noen er det kanskje det og da må rett og slett stallreglene bare aksepteres.
Men som en liten digresjon til et annet tema som er diskutert. Du (Roxira) har klagd på dårlig miljø i stallen før, og å være irritert på medoppstallører (er det et ord?) på nett, tror jeg ikke gjør miljøet bedre. Kanskje bare litt greit å tenke over uten å dra det ut i en lang diskusjon.. :)
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.92 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.