hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - fjording til dressur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 fjording til dressur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

LivogZara

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  09:42:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei ja =)
satt og snakket om fjordingen i går, hvor vidt den er egnet til høyere dressur. fjordingen er jo ikke avlet for ridning, sånn som de store brune... er godt mulig fjordingen mangler den schwungen, og er for kompakt bygd til å kunne samles mye...

hva mener dere om akkurat det syns punktet?

selv har jeg anskaffet meg en fjording, jeg har nemlig ingen høye mål,, vil bare ha en hest jeg kan konkurrere litt med osv...så for emg holder fjordingen lenge..
greier nesten aldri å få til de store brune uansett =)

dette ble rotete, men =)

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  10:10:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Vel, se på Olympic Guusje, så er han et levende bevis på at det går an. Men slik er det kanskje, når man ikke har dem i lille, fordomsfulle Norge? :-) Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  10:12:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
olympic guusje er jo bare fantastisk...det går ann ja =)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  14:16:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
ingen flere kommentarer?
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  14:59:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Fjordingen kan nå langt den vist man ser vekk frå bevegelser og schwung, og tenker øvelser. Det har vel mest å sei att man kan jobbe hesten riktig frå starten av og ikkje begynner med dei når dei er ein del år og har vore trent eller ikkje trent på ein dårleg måte.

Av dei fjordingane eg har vore borti så har eg foreløpig ikkje kunne sagt att det går seinare å trene ein fjording opp til LA- MB dressur enn ein stor brun, men da har man starta med unge hester. Mykje vanskeligere å få til ein eldre hest. Det tar tid.

I følge Per Waaler er bakbeina, og måten hesten bruker desse på (bøyen i hasane, løftet) svært viktig på ein dressurhest. Og dei fleste fjordinger har også i følge Per Waaler gode bakbein.

Har sett/veit om fleire fjordinger som kan galoppbytte (også i serier)og som gjør piaff og passage.

Men sjølvsagt, det har mykje å sei kva slags hest det er med tanke på eksteriør osv. Eg liker dei litt lettbygde fjordingane med etter rasen god og lang hals. Men eg bruker også ri litt på venninna mi sin hest, den er kort og bra kraftig, den har meget grov hals osv. Men den har ganske bra schwung og er nesten som å sitte på stor hest i traven, den har ikkje problemer med å gå til tøylen i nokon gangarter og ein dyktig rytter som satte seg oppå den fikk den uten problem til å gå i piaff.

Men eg har også sittet på ein del unge fjordinger som eg ikkje ville orket prøve serleg innen dressur fordi dei ikkje er behagelige å sitte på. Klarer egentleg ikkje sette fingeren på kva som gjør det for ekstriøret har vore bra på desse osv. Men noko stemmer ikkje. Så det kommer velig an på hesten også, men det blir vel sånn på alle raser. Enkelte individ er meir ridbare enn andre.

Men ja, eg trur fjordingen kan komme bra langt i dressur øvelsesmessig berre man trener rett.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  23:20:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det har vært endel debatter om liknende tema oppe tidligere. DIsse f.eks.:Hvis du skal surfe rundt i de lette klassene er antagelig en fjording ok. Gitt at den er bygd og utdannet til å få en god og balansert galopp. Det er endel fjordinger som ikke har anlegg for å få en god og bærende galopp, og disse vil neppe komme så veldig langt i dressuren. Dette gjelder for hester generelt. Om hesten har tre gode og balanserte gangarter, vil du antagelig kunne ri alle de lette klassene. Jeg føler jeg igrunn har sagt mitt i den første debatten jeg har vist til, og mener fremdeles det samme. Av den grunn gidder jeg ikke kommentere dette ytterligere.

Og ja.. Det finnes fjordinger som kan. Men hverken Rappen, Njustar eller Olumpic Guusje er noen gjennomsnitlig fjording. Og det finnes flere fjordinger som en fine også.. Men fjordingen generelt er bygget på en slik måte at dressuren ikke ligger veldig lett til av natur. Men det skal sies at fjordinger med tre gode og balanserte gangarter ofte er teknisk gode, og sånnsett svært gode hester å ha med og gjøre i de lette klassene.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  08:23:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
for meg er fjordingen helt perfekt =) ikke for stor , og jeg har ingen planer om å starte høyt... men saken var at det var umulig for en fjordhest å kunne bli ridd i en oppover bakke...
men er det helt korrekt?

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  22:30:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Det er bare å stå på!
Selvfølgelig kan du få en fjording til å gå bra dressur!!
Synes det er så mange i dressurmiljøet som mener du MÅ ha en oldenburger eller lignende med en gang man titter innom et lett c program..dette er veldig synd,da dressur er en grunnleggende gren i alle øvelser! Og det jeg synes er feil er at alle ser på disse "store brune" og tenker.."uff,aldri om jeg får fjordingen/kaldblodsen/coben e.l til å gå sånn.." men.. se nøye på hesten din og se på de store brune,de er helt forskjellig bygd..en fjording/kaldblods har kortere hals,derfor vil de ikke direkte få den flotte buen disse edle hestene får,men mer at de senker hodet, og går med det tettere til halsen.
Dette synes jeg dressurdommere og alle andre bør tenke på,synes det er skikkelig teit at disse "kaldere" rasene får trekk pga.for liten schwung osv, hvorfor ikke ha egne klasser for disse?? Dressurridning er
søren meg ikke bare for oldenburgere og holsteinere!!
Mange sier at "Ja,men hvis du virkelig vil satse,så bør du kjøpe en av disse to rasene e.l" hvorfor det?? hvorfor er ikke fjordingen eller kaldblodsen bra nok? Hva om det er disse rasene man trives med og vil satse på? Jeg personlig synes det er mye mye morsommere å se på dressur stevner hvor fjordinger og kaldblodser er med fordi jeg er mer stolt sjøl og av de andre av å trene en sånn rase enn å trene en holsteiner som er bygget for det og som det ligger naturlig for!!
Så stå på alle dere med fjordinger og kaldblodser osv!!
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  10:00:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Julie=)

Egne klasser for kaldblodsrasen vil ikkje eg ha i allefall. Det blir berre tull. Det finst gode fjordinger som kjem foran ridehesttypene på resultatlistene også på store landsstemner og elitestemner. Så egne klasser er ikkje veien å gå.

Man må heller prøve å respektere kvarandre og valget man gjør for kva slags hest man vil bruke. Men det er jo sånn sett ingen lett jobb.

Redigert av - Lucinda: den 13/05/2005 10:31:22 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  10:20:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Resultater Elitestemne dressur Sandnes 24. -25. april 2004

Fant endelig resultatene til fjordingen Myrimann Nordgard som i fjor deltok på elitestemne i dressur.

Der fekk ekvipasjen 2.plass av 11 i LA:FEI med 64%

Og i LA:4 fekk dei 59,7% og 3.pl av 14.

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 13/05/2005 :  12:20:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff: hva mener du med at hverken Rappen, Njustar eller Olumpic Guusje er noen gjennomsnitlig fjording? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  12:39:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff: hva mener du med at hverken Rappen, Njustar eller Olumpic Guusje er noen gjennomsnitlig fjording?

Opprinnelig postet av jalla

De færreste fjordinger er av natur bygget og utviklet slik at de noen gang vil bli som disse. Disse hestene er unike for sin rase. Det finnes flere enn disse tre, men de fleste fjordinger har dessverre ikke naturen på sin side for å nå så langt, uannsett hvor dyktig rytter de måtte ha.

Jeg har kun sett Rappen av disse tre fjordingene i nyere tid. Sett Njustar før, men det er lenge siden. Husker lite av han i detalj bortsett fra at jeg så han i LA på et klubbstevne på Ekeberg for veldig mange år siden. Olympic Guusje har jeg aldri sett. Det Rappen har i motsetning til de fleste andre fjordinger er en ganske slank kropp, og et sportslig utseende. Den har faktisk antydninger til gang, og har som den eneste fjordingen jeg noen gang har sett et øket trav som man faktisk kan kalle et øket trav. Jeg har ikke sett allverdens fjordinger, men jeg har nok sett nok til at jeg vet at det dreier seg om et fåtall av det individet. Jeg har sett mange fjordinger som labber av gårde i hastig løpefart når de forsøker seg på noe som kalles øket trav. Det er slik de fleste fjordinger av natur er.

Jeg var forresten dommerskriver på et landsstevne i dressur i helga, og der var det tre fjordinger som startet henholdsvis LB og LA. Generelt for disse var at de stortsett var veldig teknisk sterke, men labert trav, særlig økninger, litt "klumpete" galopp, og så blir de lett litt lange i formen grunnet sin korte og kompakte hals. Fjordingene var fine de, men de nådde rett og slett ikke opp p.g.a. sin fjordhestkropp. De fikk vel litt i overkant av 50%.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 13/05/2005 12:43:16 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  12:40:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
enig med deg lucinda...du greier ikke få tak resultatene til rånner? =)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  14:31:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Rånnar, du meiner simra??

Her er frå forrige stemne som var her hos oss. Ikkje topp resultat men nok til å vinne begge LA klassane i dressur. Og 2 plass 0,80 og 0,90 sprang.

LA:2 og LA:3

Sprang

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  14:44:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Spoff, eg synest ikkje Njustar er noko unik fjording, ikkje har han bevegelser heller av noko særleg karakter. (Men for å si det sånn så er ikkje Njustar spesielt rasetypisk heller, der skårer Rappen ein god del meir i eksteriørpoeng både på rasetype og kroppsbygning)

Rappen er ikkje veldig spesiell i bygning han heller i forhold til ein god del av fjordingane vi har her i Nordfjord. Det att han ser så sportslig og lett ut er meir pga trening og foring og slike ting. Eg kjenner Rappen godt frå den tiden før Tonje Møllerud kjøpte han. Han var nemleg eigd av ei jente her frå Gloppen før Tonje kjøpte han. Venninna mi rei han på Ekeberg i 2000 (NM Fjordhest) For framvisning for salg.

Fleire seier att hesten Myrimann Nordgard har betre travøkninger enn Rappen. Myrimann N blei nr 2 i begge LA klassane under NM Fjordhest 2004. Da startet ikkje Rappen. Den beste i begge LA klassane var hingsten Haram Romio. Både Myrimann og Haram Romio kjem til NM Fjordhest 2005. Desse to gjekk til god prosent på NM Fjordhest 2004.

Men ja Spoff, vi trenger egentleg ikkje ta denne debatten. Og sjølvsagt finst det mange fjordinger der ute som aldri kjem så langt som til LA dressur. Ja da. Skal innrømme det.

Vil berre få sagt att her hos oss er det ofte fjordingane som plasserer seg øverst på resultatlistene heilt opp til LA dressur fordi det "brune hestemateriellet" er ganske dårlig, med nokre få unntak.

Redigert av - Lucinda: den 13/05/2005 14:46:11 Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 14/05/2005 :  17:22:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes den påstanden din var litt dum Spoff... Synes ikke Rappen, Njustar eller Olumpic Guusje skiller seg så veldig ut sånn eksteriørmessig i forhold til andre fjordinger. Olympic Guusje har riktig nok lang man, men ellers er han jo en fjording tvers gjennom han som alle andre fjordinger (idiotisk setning eller hva... :), bare at disse som nevnes her er mere trent og bedre ridd enn de fleste andre fjordinger vi har her til lands. De er et bevis på at fjordinger også kan, med riktig trening, og at de ikke er så veldig mye annerledes enn fjordinger flest;) Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.