hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ryttertester i dressur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Ryttertester i dressur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  14:06:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Vet dette har vært diskutert i debatter tidligere, men fordi det gjerne har vært med annen overskrift, og et annet tema fra starten av, tar jeg dette som en egen tråd.

Referat fra Seminar vedrørende ryttertester-dressur (skrevet av to av DD2'ene i Hordaland).

dressurblogg.no

Olithyon

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  17:12:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg syntes dette er et lenge etterlengte og knallbra tiltak. Endelig kan det bli mulig for ryttere å få utelukkende tilbakemelding på rideferdigheter - og ikke hestens kvaliteter. Jeg ser for meg at det er mange fler som kommer til å starte, og ikke minst blir det mer spennende hvem som vinner. En ser altfor ofte at dommerene gir førsteplassene til de store brune - som naturlig nok kanskje har mer schwung enn andre noe tyngre raser og således sanker viktige poeng som skiller rytterne i toppen. Dette blir kanskje mest tydelig fra LB og oppover, hvor kravet til hesten blirs større.
Jeg tror den nye ordningen vil føre til større rektruttering til dressursporten.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  19:03:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I Tyskland har de hatt dette i mange år. Det har gitt gode resultater hos ponni- og juniorryttere, også i eliten. Det er veldig prestigefullt å gjøre det bra i disse klassene, så håper dette når frem også i Norge. Sverige holder på å innføre dette i disse dager de også. Blir spennende..

Forøvrig er det ikke helt riktig at man ikke ser på hesten. Men man ser på rytterens ridning mot hesten, og ikke på hesten kvalitetsmessig. Man ønsker ikke fyrstikkpiker som sitter passivt på hesten med en aldri så pen sits. Så det ser på hvordan rytterns hjelpere gir innvirkning på hesten. Men det er rytterens fremtid som rytter og rytterens ridning som likevel er fokus. Og gangarter betyr ingenting, bortsett fra at du kan jo ende opp med en litt ukomfortabel sits selv, som kanskje ikke gir et veldig godt uttrykk, dersom det virker som du overhode ikke er i ridning med hesten du sitter på. For noen kanskje en større ulempe, enn fordel

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  19:33:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Forøvrig er det ikke helt riktig at man ikke ser på hesten. Men man ser på rytterens ridning mot hesten, og ikke på hesten kvalitetsmessig.
Opprinnelig postet av spoff

Var vel noe sånt jeg mente jeg og, men ikke alltid lett å formulere seg

Jeg gleder meg til dette blir innført i Norge - jeg tror det kan bety et løft for sporten. For innvendingene mot dressur har ofte vært at den beste hesten vinner - og ikke den beste rytteren, nettopp pga måten poengsystemet er lagt opp på (og også dommers favorisering av enkelte raser, selv om sistnevnte kanskje ikke er så altfor utbredt). Ideen om en trener som også kommenterer og er med i bedømningen er også god.

Jeg ville nok være mindre redd for å starte hvis jeg visste at det var ridningen min som ble bedømt, og ikke hestens grunnkvaliteter - og jeg vet det er flere med meg. Kan ikke vente til å få delta på det første slike stevnet *trene mot 2006 :P*

Mvh Christine
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.