hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tung rytter!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Tung rytter!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Mezzy

Skrevet - 14/05/2003 :  10:17:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
tenkte på en kaldblods eller fjording faktisk. er kanskje spesielt glad i fjordinger, men er de sterke nok? fikk en gang høre at jeg var for tung til å ri på fjordinger...

jaja :) skal så smått begynne å lete etter den rette hesten for meg. må vel se meg om etter stallplass også
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/05/2003 :  11:39:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det finnes jo fjordinger i mange fasonger og størrelser.
Vil ikke tro du er for tung for en litt stor en.
Det finnes en del små "ridehest" fjordinger (avlet på lette linjer, som gjør at den er spinklere og mer egnet til ridning og samling osv.) og det finnes de som er avlet på "gode gamle" linjer, som har mer trekkhestpreget! Vil tro at en slik kan bære deg greit!
Dette er bare snakk om at de er mer "stødige" av bygning enn den spinklere versjonen..

Fjordinger er vel heller ikke så dyre. Iallfall ikke de jeg har sett som er tilsalgs og ei heller de jeg har vært borti (i forhold til hvor mye de kan osv.) Tror nok du får en helt grei fjording for ca 15000 kr

Lykke til med hesteletinga...og hold oss gjerne oppdatert!!

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 14/05/2003 :  14:23:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eller en liten kaldblods?...
Har du vert på rideskolen å prøvd forskjellige hester og spurt instruktøren om hvilken hest som så mest trivelig ut for deg?
Lykke til uansett!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/05/2003 :  14:51:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Både fjording og kaldblods har i tillegg ofte et godt gemytt, noe jeg synes er viktig. En annen positiv ting med fjording og kaldblods er at de ofte er innkjørt.

Må ellers bare si meg veldig enig i at hvis du går for en kaldblodstraver, så er det lurt å kjøpe en som allerede er omskolert. Skikkelig omskolert. Det finnes mange kaldblodshester på markedet, så ikke fall for den første og dårligste. Unntaket er hvis du er interessert i å gjøre dette selv. Omskolering kan ta MYE tid (flere måneder hvis du har uflaks), og er etter min mening for spesielt interesserte.

Ellers kan man jo føye til at kaldblods ofte har mer gang og bedre galopp enn fjordingen. Dette kan ha betydning for bedømning i dressur i LB og LA hvis det blir aktuelt å starte disse klassene etter hvert. En god galopp kan også ha litt å si hvis du vil ri sprang. Men dette må du jo uansett se an for hver enkelt hest. Det kan selvfølgelig hende at du finner en fjording som har både god trav og galopp.
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 15/05/2003 :  21:48:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Jeg er egentlig ikke noe interessert i å konkurrere... verken i sprang eller dressur. Blir nok mest tur ridning og baneridning kun for å få variert trening, sånn at det ikke blir det samme hele tiden. Har aldri helt skjønt poenget med å konkurrere...

Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 16/05/2003 :  13:32:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Jeg har nå fått tilbud om å kjøpe en 4 år gammel fjording vallak...
Litt for ung kanskje? Hva tror dere?

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2003 :  13:47:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes 4 år er litt ungt. Men selvfølgelig er dette en ting du må vurdere selv. Av og til kan en ung hest være langt mer passende enn en som er mer erfaren (siden den ikke trenger å kunne så mye er det vel gemyttet som er viktigst for deg). Men vurder den for all del. Ta også titt på flere hester. Kanskje du liker en annen bedre? Tror jeg ville satt som krav minst 7-8 år, men som sagt må du likevel vurdere hest fra individ til individ. Nå pleier fjordinger å være relativt rolige, men er den bra nok? Tenker da på trafikksikkerhet spesielt. Skal den brukes mye til tur ville iallfall jeg valgt en trafikksikker hest, uannsett om turridningen storsett skjer i skogen. En litt eldre hest har gjerne flere erfaringer fra slike tilfeller. Betyr ikke at en ung hest er mindre trafikksikker enn en eldre hest for det varierer jo fra hest til hest. Men ofte.. Hvordan er forresten høyden på den? Tror også fordelen med en eldre hest er at den er mer håndtert, og kan mye av det grunnleggende bedre. Selv om ikke du skal ut å starte, så er det jo gøy at den har noe å lære deg når du rir den på banen. Og ikke du som må lære den.. Iallfall synes jeg det er ok

Forøvrig er jeg enig i at fjording også kan være en bra rase for deg, men tenkte i første omgang på kaldblods(ekstraver eller lettdøl) fordi de er noe høyere, og jeg har erfaring med flere gode kaldblodser enn fjordinger (skal sies at jeg vet om gode fjordinger og, men jeg vet om vanvittig mange ordentlig sære, glupe og sta fjordinger. Fjordingen er veldig lur.. Derfor de ofte blir/er slik. Utifra det er kaldblods lurere å kjøpe, men finner du en av de trivlige fjordingene så slå til! Det finnes mange av dem og..).

Synes du skal se deg litt rundt etter flere hester for å se hva som egentlig finnes. Det er jo ikke noe i veien med å gå tilbake til første hest dersom du synes den passet best. Men er du i tvil, så velg den eldste hesten. Tror den kan ha mest å gi.. Kanskje den til og med er innkjørt. Ikke at du nødvendigvis skal ut å kjøre, men det kan jo være at interessen en dag kommer, og da er det ok med en hest som faktisk har vært spent forran en vogn. Det er begrenset med hvor mye slik erfaring en 4 år gammel hest kan ha..

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

Redigert av spoff den 16/05/2003 13:49:11
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 16/05/2003 :  13:52:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Ifølge eier er den 147 i stangmål, og har blitt ridd mye i skog og fjell terreng. Er visst også innkjørt og har blitt brukt til tømmer kjøring.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/05/2003 :  13:54:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Selvom en har lyst på hest kan det være lurt å ikke hoppe på "det første og beste" som dukker opp.
En hest på fire år er ennå ikke utlært, og langtfra utvokst.

Du jakter jo på hester det finnes mange av på det norske markedet, også til rent ut overkommelige priser. Sånn sett kan det være greit å være litt kritisk, slik at du , som spoff også skriver, får tak i en hest som er trafikksikker og snill både på stall osv. Ta gjerne denne med i betraktningen (det kan jo være drømmehesten ) men ha litt is i magen og vurder også flere alternativer. Det kan være så innmari lett å falle for en sånn gul liten sak når man først møter dem, men husk at det er flere gule saker rundt om i landet...

Hva angår all kjøping av hest så kan det være greit å ha med seg noen til å prøve sammen med seg (altså en ridelærer, en mer kyndig venn/venninne el.) Hvis du selv ikke føler deg kompetent til å finne ut hva hesten faktisk kan og ikke bør du absolutt spørre noen om de kan være med . Likevel er det du som skal ha hesten da, og stemmer ikke kjemien så må du ikke la deg overtale om hesten er aldri så flink

Nå ble jo dette litt generelt, men håper du finner en hest, men ikke få panikk om denne fireåringen er akkurat det du har tenkt deg!!

Guro

Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 16/05/2003 :  14:07:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Tenkte faktisk å ta meg en runde å se på hester sørpå (for meg, som bor i nordnorge.... hehe) mens jeg allikevel er der nede. Skal på 2 rideleirer ved marits rideskole... Avbestilte uken jeg egentlig skulle på ved Lefdal's, og meldte meg på Kurs 1 på marits i stedet.
Har en kusine jeg tenkte jeg skulle få med meg å se på hester. Hun har litt bedre peiling enn jeg har... synes jeg da. Og så bor hun i Oslo, så hun er der nede allerede. Bil har hun også
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2003 :  14:15:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Mezzy
Jeg skal også på kurs 1 på Marits

--
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 16/05/2003 :  14:17:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
hehe da treffes vi nok der da...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2003 :  14:20:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til mezzy
Det er nok garantert.. Kjenner flere voksene som kommer den uka. Noen venner av meg, + noen som var der i fjor. Er noen yngre også, men siden skoleferien ikke har begynt ennå blir det en "voksenuke". Blir gøy

--
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 16/05/2003 :  14:27:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Flott! er litt lei av å være den eldste på rideleirer... hehe

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2003 :  14:40:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til mezzy
Den uke blir du nok blandt de yngre. Senere på sommern blir du nok blandt de eldste, men dukker ofte opp en og annen voksen da også. Og de som jobber i stallen er jo også voksene til dels.

--
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.