hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tung rytter!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Tung rytter!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Mezzy

Skrevet - 16/05/2003 :  17:06:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Lurer fremdeles på dette med den 4 år gamle fjordvallaken...
Fikk nettopp en mail fra eieren ang. hesten.

Kopi av melding:
Hesten er som sagt 4 år og er kjøre, ride og trafikksikker, han er kjørt med div. 2- og 4 hjuls vogner, slede, slufe og div. skogsrekskap. Han er rid mest i skog og fjellområder men også etter vei. Hesten er trafikksikker, han er både kjørt og rid etter E6 og riksveier samt grusveier.

Hesten var som 2 åring stilt på unghestskue og fikk sløyfe og som 3 åring stilt på hingsteutstillingen på Norfjoreid. Han ble ikke kåret til avlshingst, men han bil beskrivelsen som en stor prektig hingst med dårlig bein.
Han ble høsten 2002 skåret til vallak. Går godt sammen med andre hester, er snill å sko, rolig på stallen, den har ingen uvaner.
Det er en hest som er villig til å lære og han lærer fort.

Det er en finn og go hest.

Reagerte litt når jeg leste det med "dårlig bein"... Lurer på hva de mente med det?

Men ihvertfall.... det jeg lurer på, er om jeg burde dra å se på denne hesten eller bare glemme det? Hva syns dere?

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/05/2003 :  18:09:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Du kan jo spørre om hva som er galt med beina, da jeg syns det var en noe diffus forklaring.
Du får sikkert svar her også fra noen med mer erfaring enn meg, men ofte kan det være lurt å spørre direkte framfor å anta ting.

Og samme hva selger sier kan det være fint (for ikke å si nødvendig..)å få en dyrlege til å sjekke hesten!! (gjerne en du kjenner hvis det er mulig..)

Guro

Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 16/05/2003 :  18:23:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
det ville nok blitt litt vanskelig, ettersom jeg ikke kjenner noen "heste veterinærer"... ville vel også blitt litt vanskelig å få dyrlegen med seg fra Narvik til der hesten står på østlandet....

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/05/2003 :  21:50:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mezzy: Må bare si at en fjording på 4 år er en UNG hest. Fjordingen trenger en del tid til å utvikle seg i forhold til en del andre raser. En fjording på 4 år er neppe utvokst, og vil nesten alltid ha relativt lite utviklet musklatur (med mindre den er mye ridd, noe den ikke bør være i så ung alder). Jeg har ridd mye fjording, og mye unge fjordinger, og jeg er av den oppfatning at en fjording på 4 år bør ris av lette ryttere i hvert fall enda et år.

I tillegg ville jeg vært veldig skeptisk til disse dårlige beina. Det kan faktisk bare være misforståelser, eller noen som har fått det for seg at hesten har dårlige bein uten å ha noen god begrunnelse for det. Men det kan jo også hende at den har dårlige bein, og når den i tillegg bare er 4 år er det ikke så bra. Men dette må du nesten ha en veterinær til å finne ut av.

Men det er en del fjordinger på markedet. Jeg vil anbefale deg å holde hodet litt kaldt og se på litt flere hester. Jeg har en venninne som bodde i Trondheim inntil nylig. Hun fortalte at der var det veldig mye fjording og kaldblods på markedet i det området. Ta deg litt tid, så finner du helt sikkert noe som passer deg. Men mitt inntrykk er nok at du kan finne noe mer egnet enn denne 4-åringen.
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 16/05/2003 :  21:56:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Eieren av hesten sa at vekten ikke er noe problem, og at han selv er en god del tyngre enn meg... men jeg vet ikke helt, jeg... Jeg har nå ikke bestemt meg for noe ennå, og ser på andre hester også

- Mezzy -
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 18/05/2003 :  14:43:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Jeg svarte på en annonse om en 9 år gammel kaldblods for noen dager siden, og fikk svar nå nettopp. Hesten er en x-traver (vallak), ca 150 høy. Kanskje jeg blir å dra og se på den

Redigert av mezzy den 18/05/2003 14:43:52
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2003 :  15:05:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Synes du skal dra å se på den. 9 år tror jeg er en bra alder. Bedre enn 4 år iallfall.. Men med kaldblodser bør du sjekke galoppen. Kjøp en som alt har en god galopp, og som gjerne har gått litt dressur, selv om du bare skal ri litt på banen av og til. Da vil den ha noe å lære deg. En lite veldressert eks-traver er ikke noe særlig å lære av. Men er den dressert (jeg vil si at den bør gå LC/LBnivå i dressur, selv om du aldri skal på konkuttansebanen med den) er slike hester ordentlig morsomt å holde på med.

Lykke til! Håper du finner flere hester du kan ta en titt på.. Jo flere, jo bedre. Kanskje første hest passer deg best, men det er mye bedre å finne ut det når du har vært og sett på 10-20 stk, enn når du har prøvd en. Tror det er vanling og en eller annen dag få motgang (enten fordi du er litt lei, eller hesten er i en dårlig periode), og da er det greit å vite at dette faktisk var hesten du ønsket, og at du ikke angrer på at du ikke så på flere. Heldigvis er heltheten med å ha hest bare topp, selv om noen dager kan være litt belastende.. Men da er det iallfall greit å ikke ha i tankene at du burde sett på flere hester.. Best å gjøre det nå istedet..

Selv gleder jeg meg skikkelig tilå se på hest. Dra rundt og se og prøve mange forskjellige. Nesten så jeg gleder meg så mye til å se forskjellige hester og virkelig lete til jeg finner den rette at jeg kanskje aldri ender opp med hest:) Men jeg blir vel for utolmodig jeg også.. Men se på mange hester skal jeg!

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 18/05/2003 :  15:12:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
hehe jo har tenkt å se på flere hester før jeg bestemmer meg... problemet mitt er jo da at de aller fleste er så langt unna, så det er vanskelig (og dyrt!) å komme seg dit. Men se, det SKAL jeg!

- Mezzy -
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 18/05/2003 :  15:16:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Å ja... Blir å dra med meg kusinen min (om hun liker det eller ikke! ) Da kan jeg jo kanskje få henne til å prøve også. Hun merker nok raskere enn meg om hesten har bra galopp eller ikke

- Mezzy -
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2003 :  15:21:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Vet at flere av dem som kjøper dyrere hester ofte ber om å låne en videokassett. Da kan de på den måten avgjøre om det er en hest det er verdt å dra og se på eller ikke.

Vet ikke hvordan det blir med turhest. Er man ute etter en superduper dressurhest kan man ved en video sjekke om den har den rette gangen eller ikke, men skal man ha en turhest så er jo ikke dette så viktig. Men særlig på kaldblodshester kan det være ok å spørre. Iallfall hvis hesten har vært en hobbyhest tidligere. Ser du at den har en elendig galopp hadde jeg ikke giddet å dra for å se i det hele tatt. Men ser den veldig ok ut så er det nok verdt det. Du kan tenke litt på det.. Folk som er interessert i å selge sender gjerne video. Er ikke så mye prosjekt å få til for man kjenner alltids en med videokamera. Du kan jo si du vil ha en video av hvordan hesten er å ri på banen i alle gangarter på begge hender. Si gjerne at du ikke er ute etter noe helt voldsomt, men lurer egentlig mest på hvordan hesten går. Er hesten hoppet litt med så kan du jo alltids få litt sprangfilm. Og kan den noen dressurøvelser så få gjerne med det også. Kanskje video av den når den kjøres og longeres også. Selv om du selv ikke har tenkt til å gjøre alt dette så kan helheten si mye om hvordan hesten er å håndtere. Så er det en minste liten ting ved hesten på videoen du ikke liker så trenger du ikke reise land og strand rundt for å se heller. Da sender du bare videoen i retur, og sparer mye penger på å ikke dra. Eventuelt du finner ut at dette er hesten du må dra å ta en titt på

--
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 18/05/2003 :  15:24:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Hehe... Men jeg har nå lyst til å dra å se på disse to uansett da. :) Men det med video kan jeg jo huske til en annen gang

- Mezzy -
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2003 :  15:30:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du får nok mest ut av å se dem på ordentlig ja. Men kan være en ide dersom det er veldig langt å reise. Du tar selvfølgelig reisen hvis hesten ser flott ut, men ikke ellers.

Man har jo ulemper og fordeler med video også. Er de som filmer ganske gode på å filme/redigere så får du nok bare se de gode øyeblokkene. Men det er jo en måte å se hva hesten er god på, og om den er god nok da. Bør ikke kjøpe hesten direkte usett.

--
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 18/05/2003 :  15:53:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Men nå skal jo jeg sørover når jeg skal på rideleir, så da er det ikke så veldig langt unna liksom Derfor tenkte jeg det kunne være greit å slå to (eller tre, eller fire... ) fluer i en smekk, og dra å se på hester mens jeg er i området
Forresten, mens jeg husker det, hvor mange bruker det å være på hver leir på Marits?

- Mezzy -
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2003 :  16:27:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til mezzy
Hver uke har plass til cirka 50 deltagere, men i fjor på kurs 1 var vi bare 11 (hvor en var der bare halve uka). I år blir vi nok flere på kurs 1, men kurs 1 blir neppe fullt. De andre kursene er fullbooka, og har vel alt 50deltagere..

Marit låner forresten inn hester om sommern, og ofte er det noen av disse som er til salgs. Du får nevne for henne at du er på utkikk etter hest, og om hun vet om noen som kan passe deg. Vet det er Marit som har kurs 1 iallfall.

--
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 18/05/2003 :  17:31:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
En hest på 9 år høres jo riktig bra ut, hva alder angår i allfall.
Fordelen med en såpass "gammel" hest i forhold til en yngre (den på 4 f.eks) er at hester på 9 år stort sett er over "puberteten" og på det viset unngår man mange problemer, og får ofte en hest som er litt mer stabil i forhold til temperament og oppførsel.

Samtidig er den fullt utvokst og du ser dermed helt klart hvordan hesten er og kommer til å forbli (hvis vi her ser bort fra små forskjeller som at du kan bygge opp muskler osv. da)

Er ellers enig med Spoff, sjekk om den fatter galopp, hvordan galoppen er, hvor mye den stresser osv.
Et kjekt hint foruten galopp er om man kan skritte på korte tøyler. Jeg kjenner en god del kaldblodshester som går kjempefint på lange tøyler, men med en gang man plukker dem opp så begynner hesten å stresse. Noe som er skikkelig slitsomt og fort kan ta tid å plukke bort, og dermed ikke er heldig for deg som skal ha en hobbyhest!!

Til sist (siden jeg ikke husker på om jeg har skrevet det før..) god tur til Marits i sommer!!

Forventer at det kommer reisebrev her på forumet fra deg eller Spoff, siden vi er ganske mange i kategorien "føler seg som en olding hvis man drar på ridelei" og derfor er på jakt etter et alternativ der vi ikke gjør det!!

Guro

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.