hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tung rytter!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Tung rytter!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Mezzy

Skrevet - 19/04/2003 :  02:29:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Bor vel kanskje ikke så veldig sentralt nei.... bor i Narvik.
Har hørt at det skal være ca. 40 hester rundt omkring utenfor byen (ca 15 min unna) men vet ikke om dette stemmer.
Har også hørt at noen har bygd en ny, ganske stor stall, men jeg aner ikke hvor den er engang.

Forresten, hva burde jeg egentlig skrive i annonsen?

Redigert av mezzy den 19/04/2003 04:32:56
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  10:13:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til mezzy
Ta en titt på annonsene her på Hestemarked under "Hest på fòr" - "Ønskes" for ideer. Få iallfall med hva du kan, og hvor gammel du er og hva slags type hest du ønsker. Skriv heller litt for mye, enn litt for lite.. Kanskje også litt om hvilket område hesten bør stå, og at det burde være bussforbindelse. Og selvfølgelig hvordan folk når deg. Telefon.. Og navn.

Nå er ikke jeg så kjent oppe i Narvik. Men er ridesenteret du tenker på Narvik Rideskole.

Kom også over noe som heter Grytting Hestesenter. Er det langt unna? Eller noen av de andre ridesentrene i Nordland som jeg fant i Gule sider?

Narvik rideskole virker iallfall seriøst. Godt utdannet ridelærer, med mange års erfaring. Skolehestene så også ut til å passe deg, og de satser stort på et godt miljø.. Det er viktig!

--
spoff
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  10:57:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Til spoff!

Unnskyld meg da.....kanskje jeg ikke tar min egen sikkerhet så tungt, men andres, herregud, vi leier rytterene helt til de klarer å gallopere, da løper vi på siden av de i gallop.
Dessuten har vi alltid en voksen tilstedes på ridekursa.
Våre stallkurs/ridekurs er kun for barn på barneskolen, så vi kan lett forhindre at noen blir mobbet. Jeg har selv vært et mobbeoffer, så hvis noen blir mobbet, så griper jeg selfølgelig inn, uansett hvor gamle mobberene er!

Kanskje jeg ikke er voksen, men det har jeg heller aldri sagt, jeg har sagt at kursa våres er like seriøse som en rideskole sine.

Det med fnising, jeg er kommet over den perioden, det er sånn de på kurset mitt holder på med, og de går i 4. klasse.
Og respekt til og oppføre meg har jeg også.

Dessuten skal rideskolene være glade for at vi har slike kurs, fordi det vi sier til elevene er at de kan lære å ri, strigle og få tillit til hestene, men bare det de må kunne for å styre hestene, og hvis de har lyst å gå videre i riding, så må de gå på en rideskole.
Og det er manger av ungene som har lyst til det.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 19/04/2003 :  11:16:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er dette en smule utenfor tema, men jeg må bare si det allikevel. spoff gir noen gode grunner for å oppsøke et seriøst ridesenter når man skal lære hest. Jeg mener det er en veldig god grunn for at det bør være voksne som har oppsyn og ansvar under opplæring med hest.

Av og til skjer det ulykker. Av og til skjer det litt alvorlige ulykker, og en sjelden gang skjer det veldig alvorlige ulykker. Hvis det først skjer en alvorlig ulykke, så kan det være veldig tøft for den personen som var ansvarlig da det skjedde, selv om denne personen kan ha gjort alt riktig underveis og ikke har skyld i ulykken. Jeg mener at denne personen bør være voksen, både fordi en voksen i en del tilfeller vil håndtere situasjonen bedre, og fordi en veldig ung person rett og slett ikke bør oppleve å stå ansvarlig for noe slikt. Hva om en rytter blir veldig skadet? Hva om foreldrene legger all skyld på deg? Hva om de andre på stallen blir sure fordi de mener at du kunne gjort ting anderledes? Hva om det blir skriverier i lokalavisa om hvor dårlig sikkerhet det er på din stall? (Det behøver ikke nødvendigvis være sant, det kan være ganske ille å være den ansvarlige i en sånn situasjon uansett.) Jeg tror en voksen person med litt mer livserfaring er bedre rustet for en slik opplevelse, og jeg håper for all del at ingen 13-14 åring kommer ut for noe slikt.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  11:17:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til sweety89
Etter min erfaring er sikkerhet mer enn å leie nybegynnere helt frem til de har galoppert. Kanskje det heller ikke er forsvarlig å sleppe dem frem i galopp, hvis de ennå ikke kan ri på egenhånd? Å ri betyr ikke å fortest mulig kunne ha sittet på i de ulike gangartene.

En person med respekt for sikkerhet tar både sin, hestens og andres sikkerhet like seriøst.

Si hva du vil, men jeg har erfart "min egen hesteutleie" (drevet at spoff i en alder på 14-17 år) og ridesentre med godt voksene, høyt utdannede ridelærere med mange års erfaring. Jeg vil anbefale det siste veldig sterkt, da seriøsiteten på disse to stedene er så enormt forskjellig. Vi snakker uannsett i denne debatten om voksene damer som skal ut på hesteryggen og er litt skeptisk til hvilket miljø de vil møte. Ditt oppsalingskurs for barneskolebarn eller "min" hesteutleie som jeg drev sammen med en til på min aldre somrene fra jeg var 14-17år passer rett og slett dårlig i dette tilfelle. Hadde jeg jobbet på denne hesteutleia den dag i dag så hadde nok seriøsiteten vært en del bedre, men jeg har ingen utdannelse innen å undervise, behandle rideelever eller noe. Jeg ville likevel ha anbefalt samtlige å finne seg et skikkelig ridesenter! Autoriserte rideskoler er gull verdt, og autoriserte instruktører er i snitt langt bedre enn uautoriserte. Dessuten er det også en verdifull erfaring dersom rideinstruktøren din rir på et visst nivå selv. For å ta ridelærerutdannelse er det faktisk krav om dette, i motsetning til hva som kreves for å jobbe på hesteutleia som jeg jobbet (jeg måtte mestre galopp, det var det..) eller på oppsalingskurset ditt. Selv en nybegynner vil kunne plukke opp mange gode erfaringer fra en person som faktisk kan ri, i motsetning til av oss..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  17:03:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Til spoff!

Det med at vi leier hestene til de har galloppert var et eksempel på hva vi driver med, og at vi tar sikkerheten alvorlig.

Er det en ting jeg ikke tåler så er det folk som tror de vet alt, og at de kritiserer meg eller min stall.
Jeg er faktisk stolt over stallen min, og at du har ingen grunn til å kritisere den uten at du har vært der, uten at du har vært tilstedes når vi har kurs.

Jeg skal bare nevne en rytter som har lært utrolig mye på ett kurs:
Når han kom til oss, hadde han kun sittet på en hest, i slutten klarte han og mestre den vanskeligste av hestene alene i trav.
Og den hesten er ikke lett å ri!

Så at elevene har lært noe hos oss skal du ikke tvile på!

Det er tydelig at du vet alt, og vi andre har ingenting vi skulle ha sagt i mot deg!

Gå til toppen av siden

Lady_Anastasia

» VIP

Skrevet - 19/04/2003 :  18:29:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Nå tenkte jeg jeg ville gi deg et kanonråd. Jeg vet ikke hva du i grunnen vil ri, men det finnes en rase som kan med letthet kan bære deg gjennom elegante dressurøvelser eller større sprangklasser (150cm). Rasen, den heter Irsk Hunter og passer spesielt for kraftigere ryttere. Oss tynnere ser rett og slett ofte teite ut på slike hester.
Dette vet jeg ikke om kan høres grusomt ut, men jeg hadde ikke våget å la en person som er så tung, ri varmblodsene mine. Tror det ville bli for stor overgang fra meg på 58 til deg på 120. Kankje om de var vandt til tyngre ryttere.

Fabelaktig at du vil begynne å ri igjen! Stå på!

Stor klem
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  20:27:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til sweety89
Gode poenger eligj kommer med.

At du trives på din stall er hyggelig. Håper for din egen del at det ikke skjer noen ulykke.

At jeg vet alt er noe du leser mellom linjene. Det jeg har som ikke du har er livserfaring, og det er det jeg prøver å fortelle. Du kan jo se i andre debatter her. I både høynett og hjelpetøyledebatten har jeg vel nylig innrømt at jeg ikke kan alt direkte med ord. Jeg er ingen proff på foring, og jeg kan ikke tømmekjørelongere overhode! Tolk det som du vil, men jeg påstår ikke at jeg kan alt.

Også som eligj sier. Dette har ikke noe med temaet på denne debatten å gjøre. Jeg har diskutert med deg før, og du har absolutt "jeg vet best"-holdning du også. Jeg er eldst, jeg er voksen. Jeg setter strek her fordi dine argumenter går utenfor hva debatten handler om og hva jeg har lyst til å oppnå med denne debatten.

Mitt mål er å få mezzy og MartineD på hesteryggen igjen, og gir dem råd fra mine erfaringer ihåp om at de finner et best mulig egnet sted for sitt formål. Jeg tror ikke deres interesse ligger i å begynne på ditt oppsalingskurs, selv om det er en gutt som har lært veldig mye av deg.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 19/04/2003 :  21:10:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Spoff:
Ja det var Narvik Rideskole jeg mente. Den ligger i en dal som heter Skjomdalen, og ligger ca. 5 mil fra Narvik.
Det går nesten ikke busser opp dit i det hele tatt.
Det går en skolebuss oppover i 8-tiden på morgenen, og så tror jeg det går en i 4-tiden på ettermiddagen. Problemet da er jo at det ikke går noen busser NED igjen.
Og Grytting blir litt langt unna her.... over 3 timer med bil.
Synes også å ha hørt at de har sluttet med kursvirksomhet, men er ikke sikker.

Jeg red en del ved Narvik Rideskole før, men da bodde jeg hos faren min, som har bil, og dermed kunne jeg gå på kveldskurs der.
Jeg har også vært på 5 rideleirer der. Rideleirene ved Narvik rideskole er virkelig supre! Men det er svært få deltagere på hver leir, så det blir veldig fort fullt. Tror det er 12 deltakere på hver leir, det var det i hvertfall da jeg var på leir der sist. De begynner å ta imot påmeldinger 1. januar, og det er som regel fullt på alle leirene 2 uker etter...

Men i hvertfall... Vanskelig å komme seg opp dit, ja.

Skal nå se om jeg får skrevet en annonse og lagt ut her på hestemarked, og også laget en slags annonse til å henge opp på matbutikker

Redigert av mezzy den 19/04/2003 21:12:42
Gå til toppen av siden

martineD

Skrevet - 23/04/2003 :  21:33:52  Vis profil  Svar med kopi av melding

Heia alle!
Lovte å oppdatere dere på hvordan det går med ridningen min...
Jeg er nå påmeldt til et voksen nybegynner kurs, har kjøpt meg ridehjelm og gleder meg vilt til jeg skal begynne å ri
Tusen takk til alle for gode råd og ideer!! Og lykke til til alle dere andre som har tenkt på det samme som meg.....
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 23/04/2003 :  22:08:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så flott!
Lykke til!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  22:22:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kjempebra MartineD!

Lykke til

--
spoff
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 14/05/2003 :  05:43:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Hei igjen!
jeg vurderer å kjøpe meg hest, men så lurer jeg på et par ting... hvilken type hest burde jeg kjøpe? må jo nesten ha en som er sterk nok til å bære meg... (og da ikke bare en gang i uken eller noe sånt...) og i hvilken prisklasse burde jeg lete etter hest?
kommer til å bruke den som tur/hobby hest... tror nok ikke jeg kommer til å konkurrere med den...

Redigert av mezzy den 14/05/2003 05:47:00
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2003 :  07:53:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Siden du liker hester som er ikke alt for store, samtidig som den er sterk. Og siden du ikke har ridd kjempe masse og har tenkt til å konkurrere, men mest ri hobby/tur så synes jeg en kaldblodstraver eller lett døl passer bra. Kjøper du en kaldblodstraver så kjøp en som allerede er omskolert til ridehest, eller en som aldri har gått på travbanen. For din egen del ville jeg prøvd å få tak i en som har en skikkelig galopp (bedre å sitte på, samt at du kan nå litt lengre med den dersom du ønsker å ri veldig lett dressur). Da vil du også ha anledning til å konkurrere f.eks. LC om du faktisk skulle ha lyst til det. Kanskje høyere også med tiden:) Men selvfølgelig.. Ikke nødvendig.

Fordel med kaldblodstraver/lett døl:
  • Sterk rase.
  • Ikke så veldig dyr (10000kr - 20000kr)
  • De er vanligvis snille og greie, samt at de er kalde i hode og synes ikke alt mellom himmel og jord er skummelt.
  • De er ofte innkjørt. Kanskje du kunne tenke deg å prøve det også?
  • De er ikke så veldig store.
  • Veldig fine hobbyhester, og hvis de har en ordentlig galopp så kan de være fine å ri på banen, og eventuelt konkurrere med i LC (evnt. LB etterhvert. Men personlig synes jeg ikke de generelt egner seg noe høyere).

Eventuelt kan fjording være ok, men de er gjerne noe mindre enn kaldblodstraverne/lett dølene. Og fjordinger har høyere tendenser til å være skikkelig stae enn kaldblodstravern/lett dølen. Selvfølgelig kan man styre unna de sære fjordingene, så i såfall ha det i bakhode. Ikke sta og sær fjording..

Synes du skal finne en kaldblodstraver/lett døl som er omskolert til ridehest, har en ordentlig galopp (gjerne en som har gått litt dressur tidligere, selv om du ikke skal ri mye dressur selv. Sette krav til LB/LC nivå kans kanskje være en ide. Da bør den jo ha en grei galopp. Grei galopp er jo fint på tur også..), en som er snill og grei og egner seg svært godt til turridning. Jeg vil anta at en hest i alderen 10-12(14) år kan være det mest idelle. Og innkjørt (og trent med vogn siste årene) tilfelle du skulle få lyst til å prøve det. Tror du kan regne med å få en slik hest til 15-20000kr. Alt ettersom.. Kaldblodser er det mange av, så selv en fin kaldblods får ikke så høy verdi. Kan være lurt å prøve og kjøpe med utstyr. Da må du selvfølgelig legge på noen tusenlapper, men da har du det viktigste du trenger til å begynne med.

Sikkert flere som har noen gode tips Lykke til!

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/05/2003 :  09:52:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Litt vanskeligere å finne i Norge, er jo Tinkeren, men den er jo en skjønn liten hest. Også en kaldblodsrase (de ser ut som små "bryggerihester" påstår mammaen min)
Ellers er jeg enig med Spoff, gå for en kaldblodshest, men prøv å få tak i en som ikke kommer rett fra travbanen, disse har en tendens til å være litt stressa osv.

Forøvrig kan du finne ut litt om Tinkeren på Norsk Tinkerforening

Utenom det spoff nevner som bra ting er jo også at de ofte er "billig i drift" fordi de er så hardføre osv. (dvs. de behøver ikke _masse_ mat og dekner osv. men dette er jo selvfølgelig individuelt også blant disse!!)

Lykke til i jakten på hest!!

Guro

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.