hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tung rytter!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Tung rytter!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Mezzy

Skrevet - 17/04/2003 :  18:57:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
har tenkt en del på det samme selv... før, da jeg fortsatt red ved en rideskole, følte jeg nesten at folk glodde på meg..... ingen sa noe, men det var ubehagelig likevel.

Redigert av mezzy den 17/04/2003 19:00:00
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  21:02:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Angående at store ryttere kan bli sett "rart" på på et nytt ridesenter..

Jeg har en venninde som er ganske diger. Hun har vært innom flere rideskoler, og også hatt hest på for på privatstall. Mitt inntykk er at hun har blitt veldig positivt møtt, og kommentarene har ikke ligget på utseende. Nå er det vanskelig å si at det er sånn på samtlige staller, da mange stallfolk kan være veldig rare. Men jeg tror seriøse steder med et voksent miljø behandler seg som en fullkommen kunde uannsett hvem du er. Det samme tror jeg gjelder privatstaller. Er du redd for å bli møtt med feil tone så sjekk opp stedet først. Kontroller at de ansvarelige er voksene mennesker med voksen oppførsel. Og jeg vil tro alt går bra.. En rideskole eller privatstall hvor en 16år gammel jente hadde det fulle ansvaret ville jeg holdt meg unna uannsett hvilken fantastisk "babe" jeg var. Et ridesenter eller en privatstall skal være en seriøs plass, hvor sikkerhet og hestehold tas seriøst og miljøet er godt. I stallmiljøer hvor det stortsett bare er jenter tror jeg det fungerer dårlig om alle er alt for unge uannsett..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 17/04/2003 :  22:01:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du møter negative reaksjoner på en rideskole foreslår jeg at du tar det opp med eieren/lederen der, eller umiddelbart bytter rideskole. Det finnes mange ridesentere her i landet, og de aller fleste av dem er seriøse, veldrevne steder, så hvorfor skulle vel ikke du være like velkommen der som en hvilken som helst annen jente/gutt? Om du føler deg beglodd så hev deg over det. Skulle du bli sjikanert så ta det opp eller bytt sted.
Angående hester så må vel enhver seriøs rideskole ha hester som er sterke nok til å bære tyngre ryttere? Det er jeg helt overbevist om! Ethvert seriøst sted vil dessuten behandle enhver kunde med respekt, uansett farge, høyde, vekt, nasjonalitet, ferdighetsnivå osv.
Stå på! Kom dere opp på hesteryggen igjen!
Lykke til!

Ps. Hold oss oppdatert da! Spennende å høre om det blir no fart på denne ridninga deres!

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  22:14:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!!!

Alle folk kan ri, uansett størrelse, hestene tåler mye!

Til spoff!
Jeg er litt uenig i det du sier i at du burde holde deg langt unna ett sted hvor en 16 år gammel jente har det fulle ansvaret!
Hvor mange plasser har du vært innom, hvor en 16 år gammel jente har ansvaret forresten???

Jeg har ride-og sall kurs for nybegynnere, foreløpig bare for barn, men det vil jeg si er like seriøst som på en rideskole!
Vi har underskrift fra hver av foreldrene at de selv har det fulle ansvar. Vi passer på å lære elevene det vi har lovet å lære dem.
Vi ser store fremskritt i de fleste av elvenes omgang med hest!
Ingen av foreldrene eller elevene har klaget på at de synes dette går useriøst for seg, og alle har skrøytet av at de synes det er bra at noen gidder å beynne med slike kurs (på denne lille plassen)!

Jeg er 13 år, og kurset mitt går mer seriøst for seg enn den rideskolen jeg gikk på før, der var alt kaos ,der var det faktisk voksne som dreiv!

Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  22:28:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
120kg er ingen ting for en kaldblods, halvblods eller store varmblodser! Som spoff sier tåler hester mer enn man tror. Synes det er kjempe fint at alle som liker hester oppsøker hester jeg! Samme hvilken kroppsbyggning man har!

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  22:48:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til sweety89
13 år gamle jenter kan være flinke til å lære bort og flinke med hestene kanskje, men de er ikke voksene i hodet. Saken er ikke at en kanskje ikke klarer jobben, men at jenter i den aldern er fnistete og veldig ofte ikke har respekt for å oppføre seg.

Jeg har jobbet på hesteutleie fire somre på rad. Fra jeg var 14-17. Jeg utførte vel selve jobben med hestene perfekt, men voksen nok til å drive noe skikkelig "ridesenter" var jeg ikke. Vi hadde også fornøyde kunder, og dette var voksene og foreldre av barna som var der. Men voksen nok var jeg ikke.. Vi var fnistete og tok sikkerhet meget useriøst (rett og slett fordi vi ikke visste bedre).

Er du forresten moden og voksen nok til å ta tak i et problem dersom to jenter på 15 år mobber en på 13 år i stallen? Neppe.. De ville aldri hørt på deg.. Derfor synes jeg det er viktig med et voksentmiljø på ansvarssiden. Mulig jeg er for bortskjemt med skikkelige ridesentre, men jeg har sett hvor utrolig viktig dette er derfor støtter jeg dette fullt ut. Dessuten er yngre jenter i rent jentemiljø de aller verste sladrebøttene jeg vet om. Her skal det ikke være mye galt med deg før noe er galt. Det slenges dritt om de med fregner, de som er dårlige til å ri, de som tror de kan ri, de som slår deg på et lite stallstevne, de som er lave, de som er overvektige osv. Ja jeg er jente, og jeg har livserfaring som jente og vet hva jeg snakker om.

Du ser jo bare på et eksempel i en annen debatt vi har hatt her. Hvor useriøst du tar sikkerhet, og hvordan du har svart meg og andre når vi sier at du bør ta mer ansvar for deg selv og andre. Neppe så voksen du heller.. Jeg ville aldri ridd eller sendt barna mine på ditt oppsalingskurs. Sikkerhet er noe jeg prioriterer, og som jeg vil prioritere for mine barn eventuelt. Mulig du ikke slenger dritt om dine elevers utseende, men om andre gjør det eller du selv så virker du ikke voksen nok til å ta tak i dette og fikse opp. Høre på voksene har du iallfall vist at du ikke gjør. Men hyggelig at du liker jobben din, og kundene dine er fornøyde.. De misfornøyde og skeptiske kundene vil du jo av naturlige grunner ikke ha noe med, da de finner seg et annet sted eller dropper alternativet med oppsalingskurs generelt.

Debatten jeg henviser til er: "Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?"

Jeg vet hvor utrolig mye det betyr med skikkelig ridesenter derfor er det dette jeg anbefaler. Har man mulighet for å ri for autorisert instruktør er dette å anbefale. De har utdannelse for å undervise og behandle kunder.

Hva ville du gjort dersom Arne på 60 år, 160kg tung, tale feil og stygt kledd kom og sa at han ville begynne på ridekurs? Da jeg var 14 hadde jeg ledd meg i hjel.. Stakkars mann! Det er uholdbar kundebehandling.. Og jeg tror alle jenter på 14 som jeg kjenner til hadde oppført seg tilsvarende. Desverre..

Jeg tror et voksent miljø er viktig. Dessuten vil det være mer imøtekommende for de som faktisk er voksene og som ønsker å ri. Vi må liksom kunne kommunisere på samme seriøse nivå. Vi to gjør iallfall ikke det (jmfr. tidligere debatt)

--
spoff
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  23:37:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Flott at dere har lyst til å begynne ¨å ri igjen
Anbefaler d på d sterkeste.. Man oppdager så mye muskler etter en ridetur som man trodde man ikke hadde.. hehe
Størrelsen teller ikke... Stå på videre

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  23:40:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til martineD

Du skrev tidligere noe om at du følte at folk stirret på deg o.s.v. På ridesentre er det ofte en ytre gruppe som kommer og rir en gang i uken, og en indre gruppe med hestepassere og eiere som er mye i stallen, og som kjenner hverandre godt. Jeg tror nok at alle nye kunder på et ridesenter føler seg litt beglodd den første tiden. Da blir alt lagt merke til (i alle fall hvis det er en liten stall). Forstår at du kanskje har litt komplekser, men det er vel få av oss som er fornøyd med alt ved oss selv. Jeg tror det alltid er litt tisking og visking på ridesentre. Om man overser det den først tiden, vil det gjerne gå over etter hvert som man blir kjent. I hestemiljøet betyr vel ofte kunnskap mer enn utseende, det er i alle fall min erfaring.
Begynn å ri igjen, det er gøy med hester!

Gå til toppen av siden

martineD

Skrevet - 18/04/2003 :  00:30:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
TIL ALLE SAMMEN!

Forstår etterhvert at dette er et hett tema som mange har meninger om! Det er flott!! Vi tar diskusjonen her og forhåpentligvis vil den spre seg til ridesentre og private staller rundt omkring! Om ikke annet så får det folk til å tenke seg to ganger om!

Skal holde dere som er her inne oppdatert på hvordan det går fremover med ridningen min og ikke minst hvordan jeg føler at jeg blir tatt i mot på ridesenteret!
Tror egentlig ikke det blir et problem for meg for jeg er en sterk type og det skal litt til før jeg "knekker". Jeg er utadvent og åpen så det skal nok gå bra med meg. Men jeg vet i fra "mitt tidligere rytter liv"( for 10år siden) at det var et litt "tøft" miljø i enkelte staller, og syns derfor det er interessant å ta dette opp i et forum som dette.
Tusen takk til alle for fine bidrag til diskusjonen!!!
Fortsett og send deres meninger!!!
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 19/04/2003 :  00:44:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
huff jeg har visst et problem...
den eneste rideskolen rundt her, ligger ca. 1 time herfra med bil, og det går ikke buss opp dit i det hele tatt!
Ikke har jeg sertifikat/bil heller, så jeg kan ikke komme meg dit på den måten heller.
ser ikke ut som det blir noen ridning på meg ved det første.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  01:00:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til mezzy
Ikke gi deg så lett.. Kan være kjipt når det er langt til nærmeste rideskole. Det gjør kanskje en stopper når det gjelder å ri regelmessig hver uke. Men et godt alternativ er å delta på weekendkurs i ny og ne. Da kan man reise litt for å komme frem, og en får ridd likevel.

Selv er jeg kanskje litt bortskjemt som bor i Oslo, hvor det florerer av ridesentre. Mulig man kan kalle det luksusproblem, men jeg har aldri vært veldig begeistret for ridesentrene i Oslo. De er fine å ri på som nybegynner og i noen år for å lære å ri. Men etterhvert er iallfall hestemateriellet og undervisningen på Oslo rideskolene på et nivå som gjorde at det rett og slett ble for kjedelig å ri. Å satse på flotte skolehester og supre instruktører i Oslo er ikke noe vits, for ventelistene er så lange likevel.. Så jeg har faktisk ikke ridd fast i noen år nå (frem til for litt over et år siden). Det jeg istedet gjorde var å dra på weekendkurs til Marit (der har jeg funnet hva jeg vil ha..), og på den måten komme videre i ridningen og iallfall få holdt på med hest av og til.

Nå har jeg heldigvis fått hest på for da. Og til og med klart å fikse litt opp og fått skikkelig instruktør også. Det er jo også en mulighet da.. Ordne ting mer på egenhånd og privat. Da er det jo ikke så farlig om det er milevis til nærmeste rideskole..

Det må være noe som passer deg også :)

Kan kanskje være vanskelig å få kontakt med hesteeiere på alle småstaller rundt omkring. Du kan jo prøve å sette inn en annonse her på hestemarked, i den lokale hestebutikken (de har ofte oppslagstavle), i lokalavisa, på ridesenteret (ofte folk fra andre staller er innom her) e.l. Har du ridd litt tidligere kan du jo komme videre og få mye glede av å ri ved å ri uten instruktør. Ellers kan det jo være du klarer å få tak i instruktør også etterhvert.. Synes du skal stå litt på. Det ordner seg nok..

Stå på!

--
spoff
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 19/04/2003 :  01:35:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Hmm... på rideskolen her har de ikke weekendkurs. kun kveldskurs mandag-torsdag. fredag har hestene fri, og lørdag + søndag er det fôr rytterne som har ansvar for stallen (alle skolehestene har fôr rytter der) og instruktøren er heller ikke tilstede i helgene.

Det er en del private staller som ligger nærmere der jeg bor, men da jeg har sosial angst syns jeg det er vanskelig å ta kontakt med heste-eiere jeg ikke kjenner.
Ikke føler jeg at jeg kan nok til å være fôr-rytter heller...

Jaja... får vel bare skaffe meg sertifikat og bil... hehe

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  01:56:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Mezzy
Er det ingen steder som har weekendkurs som kanskje er 2 timer å reise? Kanskje du kjenner noen andre som også vil være med, som du kan reise sammen med?

Synes ikke du skal ha sosial angst for å oppsøke folk:) Da kan iallfall en lapp eller annonse være tingen.. Det finnes faktisk de som sitter med gamle, super snille hester som ønsker forrytter som ikke krever all verden. Er du voksen og ansvarsbevist er faktisk dette forryttere som veldig mange hesteeiere ønsker. Jeg synes ikke du skal være redd for å sette inn en annonse eller henge opp en lapp et sted. Si ting som det er.. Du er voksen, ansvarbevist, har ikke ridd så mye. Si gjerne også at du ønsker en kaldblodshest (fjording, døl, kaldblodstraver). De er som oftest rolige, flotte hester å lære og ri på, og veldig ok turkamerater. Si gjerne også at du er interessert i å få litt undervisning av og til. Jeg vet faktisk om flere voksene hesteeiere som da heller ville valgt deg, enn fremfor veldig mange andre. . Si hva du kan, så er det nok mange som er interessert i å ha en slik forrytter. Fjortisser som kan alt og som ikke er villige til å lære, og som skal galoppere i full fart på tur hver gang finnes det nok av, og er ikke mangelvare. Folk som vil tusle rolig av gårde, er voksene, ansvarsbeviste og er villige til å lære er det mye vanskeligere å få tak i.. Selvfølgelig finnes det ok yngreårige forryttere også, men jeg vet at flere har brent seg på deres trang til å sprenge grenser, og som av den grunn faktisk setter grense på 16 eller 18 år som minimum alder for å være forrytter for dem.

Det viktigste for en god hesteeier er ikke hvordan du ser ut, hvor elendig eller super flink du er til å gjøre alt. Det som er viktig er at du og hesten trives sammen. At du tar ansvar og behandler deg og hesten på en forsvarlig måte. At du er villig til å lære er et kjempe pluss! Og har du ikke ridd så veldig mye så finnes det helt sikkert mange som kan hjelpe deg også. Selv om de kanskje ikke er ridelærer. Finn en koselig hest, med en koselig eier.. Kanskje droppe "bortskjemt jente på 13 år som trenger forrytter bare fordi pengene for å gå med avisa ikke strekker til". Kanskje heller slå til på "Snille Blakken".. Rolig og trivelig hest, med koselig eier. Kanskje ikke det er første hest og første hesteeier du finner, men jeg tror du kan finne dem. Smør deg med tålmodighet, og vær ikke redd for å være deg selv og si hvordan ting er. Vet hesteeier hvem du er vet vedkommende hva de får og om hesten passer. Finnes mange pensjonerte hobbyhester rundt omkring som faktisk ikke kan ha forryttere som rir høye klasser i dressur, eller som vil hoppe hinder i lange baner.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 19/04/2003 :  02:14:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
hmm... er ingen steder lenger unna her heller så vidt jeg vet. bor ganske langt nord i nordland...
ikke kjenner jeg noen hestefolk rundt her heller.
men kanskje jeg skulle henge opp lapper på f.eks. matbutikker? om å være fôr rytter mener jeg? (det er dessverre ikke noen hestebutikk her omkring)

Virker som de aller fleste i heste-miljøet her er mellom 12 og 16.. men det er kanskje noen voksne også. ikke vet jeg. har ikke vært i noen stall på over 2 år, så... ting kan vel ha forandret seg siden da :)

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  02:26:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til mezzy
Ikke umulig. Ofte kan også tiden til hesten bli trang når de får barn også. Og det hender at folk gjerne sitter igjen med sin "dyrbare" persjonerte hobbyhest, og nettopp du passer for denne hesten! Det er iallfall verdt et forsøk. Du må regne med litt tålmodighet (virker ikke som du bor mest sentralt), men stå på!

Hvis du bor veldig langt nord kan det godt tenkes at du finner noe over landegrensa. Vet ikke hvor langt det er for deg f.eks. til Sverige. Men ofte finnes det ting der som en ikke "ser". Sverige er jo mye bedre på hest enn norge, så kanskje det finnes et ridesenter der som arrangerer weekendkurs av og til?

Lapp på matbutikken, annonse her på hestemarked og kanskje annonse i lokalavisa? Prøv! Det verste som skjer er at du ikke finner noe.. Eller at det tar litt tid. Men jeg vet faktisk om flere hesteeiere, med hester her på Østlandet som faktisk ville ønsket seg en forrytter sånn som deg. Hun "digre venninden min" var forrytter på en av disse hestene tidligere. Koselig hest, koselig eier.. De finnes sikkert i nord også!

--
spoff
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.