hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Hjemoversyndrom"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 "Hjemoversyndrom"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/05/2005 :  00:49:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Monroe En ting jeg lurte litt på når jeg leste innlegget ditt, hva vil du da gjør for å korrigere uønsket adferd? Eksempelet ditt med ehsten som går forbi deg når du leier den. Du vil altså ikke sende den på en volte rundt deg, fordi det blir ekstra arbeid for hesten, noe som igjen oppfattes som straff av hesten. Så hva gjør du da?

Argumentet om at ryggingen er en straff for hesten har jeg hørt før, og det er faktisk et godt argument. For hva skjer når du rir et dressurprogram, eller bare vil ha hesten til å rygge en gang? Når hesten fra før er vant til at den skal rygge hver gang den stresser, går over i trav uten at den er blitt bedt om det o.l., så tror jeg også at den lett kan bli litt forvirret dersom den blir bedt om å rygge uten å ha gjort noen av de tingene. Grunnen til at jeg fortsetter å rygge hesten, er at jeg rett og slett veier fordeler mot ulemper. Rygging for å få hesten til å roe ned har fungert utmerket på enkelte hester jeg har hatt. Derfor fortsetter jeg med det. Men jeg prøver så godt jeg kan at det ikke blir en situasjon der hesten føler seg tvunget på noen måte, eller at den ser det som en straff. Det er kun en måte for meg å vise hesten at ja, det blir mer arbeid for deg å ikke gjøre det jeg sier. Jeg tror også at det er viktig å trene på ryggingen utenom disse situasjonene. Slik at hesten ikke alltid ser på det som en straff, bare en oppgave den må utføre når den blir bedt om det.

Dessuten er det du som skal kontrollere ryggingen. Dersom ehsten din begynner å rygge i tide og utide, så er det ikke du som har kontrollen lenger. Det samme gjelder de hestene som begynner å trave uten bli bedt om det. Da overtar de kontrollen, og det kan jeg ikke ha noe av. Jeg bestemmer om vi skal gå fremover, bakover eller bare stå i ro. Dersom hesten begynner å rygge uten å bli bedt om det, så må det korrigeres som alt annet. Hvordan er opp til hver enkelt (min måte er å rygge hesten enda mer).
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  01:07:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
For å legge inn; jeg gjør mye holdt ute på tur hvor jeg -ikke- rygger også, bare for at han skal lære at ikke alt betyr rygging. Den eneste gangen han har rygget uten at jeg har bedt om det, var faktisk når jeg steg på i dag; før jeg hadde fått satt meg ordentlig gikk han noen skritt, jeg brølte som vanlig "WHOA"; han stoppet og rygget et par steg - men da red jeg ham frem igjen, og stoppet.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  01:59:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke sagt at jeg ikke straffer hesten, i den betydning av mer arbeid!!! Nå har dere missforstått meg! Hvis hesten går forbi meg, bruker jeg den metoden jeg beskrev over! MEN dette vil ikke få noen negative konsekvenser senere!!

Det vil kanskje rygging få! Jeg sier bare at det er ikke en metode jeg ville brukt, fordi det kan få konsevenser sener i form av at den kanskje vil tro at blir straffa i en dressurøving, når du ber den om å rygge!

Hva med å ha som mål at hesten skal slappe av på tur??
Hvis du hele tiden må aktivere den for å få den til å gå fint, så er det jo noe galt med lederskapet!!
Hvis du ber hesten din om å gå rolig, så skal den jo gå rolig! Dermed slappe av! Dette vil da ikke ses på som arbeid!! Men avslappende!

Hva med å ri en liten tur som nedskritting? Da vil sannsynligvis hesten være trett etter en arbeidsøkt, og ha godt av en skikkelig avslappende tur, og den vil være så pass rolig at den ikke vil stresse!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  10:05:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Får quote litt ordentlig her.
Kopi av melding:
Hva med å ha som mål at hesten skal slappe av på tur??

Åh nei, og akkurat hvorfor tror du jeg f.eks. rygger hesten? Jo, nettopp for å få ham til å lære at det er fysisk mulig å ikke stresse så utrolig - og dette funker som snus. Han har lært at stress = mer jobbing, og mer jobbing er i min oppfattning i alle fall ikke å slappe av.

Kopi av melding:
Hvis du hele tiden må aktivere den for å få den til å gå fint, så er det jo noe galt med lederskapet!!
Hvis du ber hesten din om å gå rolig, så skal den jo gå rolig! Dermed slappe av! Dette vil da ikke ses på som arbeid!! Men avslappende!

Hvordan kan du så lett dra denne slutningen? Hva med de hestene som er "født stressete"? De som har så stort pågangsmot og vilje at de bare -må- frem fortest mulig? Birtingur har i aller høyeste grad respekt for Beate - og mer og mer for meg; han stresser for begge to dersom vi ikke passer på.

Kopi av melding:
Hva med å ri en liten tur som nedskritting? Da vil sannsynligvis hesten være trett etter en arbeidsøkt, og ha godt av en skikkelig avslappende tur, og den vil være så pass rolig at den ikke vil stresse!

Jo du, jeg skulle gjerne sett deg komme til stallen og ri Birtingur og se om du får ham til å gå noe bedre etter en arbeidsøkt. Denne hesten kan også stresse på banen.

Birtingur har blitt mye finere nå; i går red jeg min aller første tur med løse tøyler som lå ved manken. Èn gang stoppet vi for å rygge, og det fordi han stresset litt i en veldig bratt nedoverbakke - det får han ikke lov til, han skal -gå-, ikke løpe, nedover. Før var dette overhodet ikke mulig; lille pånnin skulle helst både frem og tilbake så fort som mulig.
Mye holdt og rygging har gjort susen for oss, og han kan fortsatt rygge fint på banen - for jeg har trent der også.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  12:52:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Siterer meg selv:
"Hester er av natur noen veldig late dyr, (finnes unntak), og vil alltid velge letteste utvei! (de fleste iallfall)."

Jeg kan faktisk forklare hva jeg har gjort for å få min hest, som aldri ville stå i ro i mer enn 2 sekunder, rolig! Hesten var SUPER stressa!
For det har jeg faktisk oppnådd med henne! Tror du jeg ville sitter her å sier at du må ha som mål å få hesten rolig på tur, hvis jeg ikke visste at det faktisk gikk ann, uten å bruke rygging som metode

Da jeg fikk denne hesten var den rolig de to første dagene, før den fant ut at det kanskje var på tide å prøve meg ut litt!
Og etter det var hun umulig å ha skikkelig kontroll over, fordi hun skulle hele tiden stresse, (og jeg som ikke var vandt til stresset, hadde bare lyst å sette meg ned å grine). Hesten var så absolutt ikke den hesten jeg var å så på! For der var hun rolig!! Så, på denne hesten kommer stresset av at hesten ikke klarte å se på meg som en leder, og dermed var hun hele tiden på vakt!
Hun nekta og gjøre som jeg sa, fordi jeg selv ble redd!!

Det første jeg gjorde var å slutte å ri. Jeg droppa ridinga helt, fordi det var da hun stressa! (jeg klarte til tider å få hesten rolig, men da jeg kom med salen, ble hun stressa).

Deretter gikk jeg i stallen hver dag, strigla henne, og gjorde henne trygg på meg! Jeg leide henne rundt i en taugrime, bad henne om å stå, og gikk hu frem, så var det rygg tilbake (her blir rygg brukt som korrigering, ikke som "straff"). Når jeg rygga henne tilbake, så lirka jeg henne på plass, slik at hesten stod på akkurat samme plass som før hun gikk frem!! Og hvis hun da bare overså meg, og gikk rett på med, så sendte jeg henne en runde rundt meg, og deretter bad jeg henne om å stå igjen! I begynnelsen bad jeg henne om å stå i ro i 5 sekunder, før jeg gikk 10 meter, og bad henne stå igjen. Etterhvert økte jeg til 10, 15, 20, 30 sek osv.
Dette førte til at jeg kan stå i strigle hesten uten at den står bundet! Og hvis den prøver å ta hodet ned for å spise, er jeg der med en gang, og rykker i taugrima! Da står hun fint!
Jegvar også veldig obs på at hesten hele tiden skulle gå bak meg, eller, mulen skal være på siden av meg!
Så der var det hele tiden presse henne, med håndbevegelser, bak igjen!
Men arbeidet kom da jeg skulle "vende" henne til salen. Jeg har ikke tid til å forklare hele greia, men jeg vendte henne til salen, slik at hun ikke nødvendigvis forbandt sal med riding! Deretter trente jeg på oppstigning, og hoppa av, slik at det heller ikke ble direkte forbundet med riding, og til slutt rei jeg en liten skritte tur, hele tiden på lange tøyler!
Hvor ble den stressa hesten min av??
Hesten ville ikke stå i ro ett sekund, og etter 2 måneders trening, uten riding, gikk hesten der uten at jeg trengte å anstrenge meg for å holde den rolig!

Jeg gjentar meg selv igjen:
"Det vil kanskje rygging få! Jeg sier bare at det er ikke en metode jeg ville brukt, fordi det kan få konsevenser sener i form av at den kanskje vil tro at blir straffa i en dressurøving, når du ber den om å rygge!"

Dette er ikke en metode JEG ville brukt!!

Jeg vil bare stille et spørsmål:
Hvis en hest stoler fullt og helt på lederen sin, respekten er der, tilliten er der. Hvorfor stresser den? Kan noen gi meg et skikkelig svar på det?
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/05/2005 :  13:30:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Monroe: Takk for at du tok deg tid til å forklare hva du gjorde med hesten som stresset. Det er mye lettere for oss andre å skjønne tankegangen din dersom du forklarer hva du ville gjort istedet. Du har vært veldig flink med hesten din, og det får du resultater av

Som du selv sier, det tok deg 2mnd å jobbe med hesten din. Du hadde heller ikke ledeskapet i orden til å begynne med. Det er problemet for de fleste andre som også har hester som stresser. Og det er nettopp dette de fleste jobber så mye med, å få ehsten til å høre etter og ikke stresse seg opp uten grunn. Hvordan vi vil gjøre dette er opp til hver enkelt. Alle har sine metoder, slik som du sier. At du personlig ikke ville brukt rygging. Du er/var i samme bås som oss andre her med stresse-hester. Du var ikke leder for hesten din, men du ble det. Og det er nettopp det vi andre jobber med også. Og om vi sitter fast, så spør vi om råd. Opal er nesten i mål med sin hest, men det er fremdeles situasjoner der hesten ikke ser på henne som leder. Da prøver vi å komme med tips og råd som kan hjelpe henne. Synes metoden din var veldig fin, og andre kan nok ha mye nytte av å bruke like mye tid på hesten sin.

Men jeg ser at du også bruker ryggingen som en korreksjon. Du flytter hestentilbake til der den stod i utgangspunktet. Det blir mye det samme når du rygger en hest som stresser. Den må tilbake til utgangspunktet. Slik som jeg gjør, om hesten begynner å trave uten at jeg har bedt den om det, så må den rygge. Ofte tilbake til det stedet hvor den gikk over i trav. Om jeg rygger hesten fra bakken, når jeg rir den, eller når jeg kjører den spiller da mindre rolle. En straff er en reaksjon som kommer etter at ehsten har gjort noe. Du kan ikke komme hjem fra tur og så slå ehsten din for noe han gjorde på turen. Samme med at du kan ikke la hesten fortsette å trve 10 meter, og så rygge den. Du må være der 'der og da', da kan du korrigere ehsten. Annet blir straff, og det hører ikke hjemme i hesteverden, for det skjønner den jo ikke. Men straff og korreksjon blir brukt om en annen, derfor kan det bli litt vanskelig å forstå. Som regel betyr der allikevel korreksjon når noen sier straff. Det er bare folks oppfattning som er forskjellig.
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  16:30:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Deretter gikk jeg i stallen hver dag, strigla henne, og gjorde henne trygg på meg! Jeg leide henne rundt i en taugrime, bad henne om å stå, og gikk hu frem, så var det rygg tilbake (her blir rygg brukt som korrigering, ikke som "straff").

Men hva får deg til å tro at man ikke kan bruke rygging som korrigering i salen, når man kan det på bakken?
Du som jobber mye på bakken bør jo vite at stort sett alt man gjør på bakken overføres til salen.
Feks om du skal lære en hest å rygge, begynner du jo på bakken!!

Kopi av melding:
Jeg vil bare stille et spørsmål:
Hvis en hest stoler fullt og helt på lederen sin, respekten er der, tilliten er der. Hvorfor stresser den? Kan noen gi meg et skikkelig svar på det?

Dette har ikke noe med det å gjøre!!!
Birtingur er som et lam på bakken! Jeg rei han ikke første mnd etter jeg hadde fått han, og kun trente på bakken!! I taugrime, som du presiserer!!
Han kan rygge, stoppe, stå i ro, gå bak meg. You name it! Han kan leies av et barn!
Og dette har jeg hatt mye igjen for, så din trening med din hest er veldig bra!

MEN Islandshester har en karakter i demmes avl som er vilje. De blir avlet på vilje. Og noen ganger så tipper det litt over hva som er bra. Mye vilje er bra, men det kan bli for mye.
Når vi er ute på tur er det ikke "usikker" stress han lider av. Han er ikke redd for noen ting, om så det flyr en fulg opp rett foran han, eller godstoget går rett forbi han!
Men han har mye vilje, han skal fram, og han skal fram fort!
Det er forskjell på det og usikkerstress!!

Men du sier også at hesten kommer ikke til å skjønne hvorfor du ber den om å rygge i dressur?
Tror du den har så stor forståelse av hvorfor du rir serpentiner, volter, trav og gallopp da?

How strange, that so often, it all seems worth it.

Redigert av - beat den 05/05/2005 16:36:16 Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 06/05/2005 :  00:40:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke sagt at hesten ikke vil skjønne hvorfor du rygger den, men hvorfor du straffer den! (hvis dette er blitt brukt som straff før!)

Vil legge til at i MINE øyne vil jeg si at straff er som f.eks. hvis jeg rykker i grima til hesten når den ikke gjør som den skal. Men da er skal hesten være klar over at dette er noe den ikke har lovt til! Slik at den er fullt klar over hvorfor den blir straffa!
Korrigering er å ta hesten tilbake til utgangspunket!
Og når det gjelder straff, så er "vold" selvfølgelig utelatt! Så når jeg sier at dere straffer hesten, så er ikke det en beskyldning for misshandling! (måtte bare få det med, slik at dere ikke tror at jeg mener det) =P
Alle har hver sin måte!!

Okey; Jeg har ikke mye peiling på islendinger, så jeg skal ikke uttale meg så mye på det området! Men jeg vet jo at de er laget for fart, eller fremdrift (er ikke helt sikker på hvordan jeg skal si det, men noe i den duren)
Så jeg vet at dette er stressa hester.

Jeg fatter egentlig pointet! Det skal jeg si, hesten stresser, og vil fremover, og deretter rygger dere den tilbake, for å korrigere! Okey!
Men jeg sier igjen, dette er ikke en metoden jeg selv ville brukt! Men for all del, hvis den fungerer, så bruk den! Bare vær veldig obs på å rose hesten opp i skyene når den går fint!!
En metode jeg har brukt mye er at hvis hesten min får fint i form (hun har ikke så mye muskler enda, etter lite trening) så ber jeg henne gå skikkelig noen meter, og deretter slipper jeg tøylene, og hun får valse rundt! Går noen meter, og tar opp tøylene igjen!! Dette har fungert fint som belønning! (frihet)
Så, når hesten går skikkelig, gi litt ut på tøylene! Jeg mener iallfall det, at en tur, det skal ikke være arbeid, men avslappende for både hest og rytter! Og, hvis da hesten begynner å stresse igjen, stram tøylene igjen, og korriger!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/05/2005 :  01:03:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg vil nå gå så "langt" som å si at korreksjon og "straff" er akkurat det samme, bare to forskjellige ord, hvorav du har bestemt deg for at "korreksjon" høres riktigere ut, og at alt andre gjør er straff.
Å "rykke" i grimen, eller å rygge tilbake til utgangspunktet er like mye straff/korrigering, uansett hvordan du vrir og vender på det - altså, det er to sider av samme sak.

Jeg synes at det å arbeide ute på tur er supert; ofte får man muligheter her som man ikke får på en bane; sjenkelvikninger langs veien, slangebuer rundt trær, tempovekslinger o.l. Jeg trener konsekvent mye ute på turer, fordi det holder Birtingur aktivisert og han -trenger- det, i alle fall på de turene hvor det har vært løping. Jo mer aktivisert, dvs. jo mer han må tenke selv, jo roligere går han. Lar jeg ham gå "av seg selv" går det galt.

For øvrig rir jeg også på rolig turer, men da skritter jeg bare. Red f.eks. på 45 minutters skrittetur med hack på onsdag; det var den aller første turen jeg kunne ri på løse tøyler - og jeg er overbevist om at dette gikk fordi jeg har begynt med ryggingen.
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 06/05/2005 :  14:00:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, her blir vi nok ikke enige, Monroe. Dette er egentlig som Formosissima sier, en side av samme sak. At du ikke vil bruke dette på din hest, er jo helt fair. Din metode funker jo!

Og det gjør våres også, på Birtingur!

Og det går an å prøve denne metoden for folk som har stress hester, noen funker det for, men sikkert ikke alle.

Forøvrig blir jeg VELDIG glad når jeg ser det er ganske mange her som bryr seg om Natural Horsemanship
Det er alltid det beste for hesten om vi vil forsøke å frostå den med dems språk

Vil bare legge til at jeg ikke kan "Rose Birtingur opp i skyene", for hva skjer da? Jo, han blir nemlig så glad og gira at da må han bare løpe noen skritt

Hehe... men jeg roser han selvfølgelig, men det er "rooolig ros"

(Redigert pga skrivefeil)

How strange, that so often, it all seems worth it.

Redigert av - beat den 06/05/2005 14:07:45 Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 06/05/2005 :  16:25:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heihei!

Ja, noen turer kan være arbeid, noen avslappende! Men det kommer an på hvor mye du rir på bane! Hvis du rir 2 dager i uka på tur, så bør iallfall en av dem være avslappning (da altså kun i skritt, selfølgelig, ellers krever du jo mer av hesten).
Jeg syntes iallfall det!!
Men selv, så trener jeg på tur, overganger (på grus, eller gress), sjenkelvikninger o.l. Den dette er ikke fordi jeg må aktivisere hesten, men fordi jeg ikke har noen andre plasser å trene på dette! (har ikke ridebane, men vi flytter til sommeren, og da er det ridebane på stallen :D:D)
Jeg selv, kommer alltid til å trene hestene mine slik at jeg får de så rolige at jeg kan ri dem på slakke tøyler! (men jeg er ikke interessert i islandshester, eller andre raser som er spesiellt "designa" for fart=p)...om så det tar flere måneder å få det til!
Men det kommer av at jeg selv er en person som blir veldig lett stressa, og dermed mister jeg all motivasjonen, hvis jeg setter meg på en hest som jeg ikke kan slappe av sammen med! Fatter?!
I begynnelse hadde jeg bare lyst å sende hesten tilbake (det var for seint, så jeg kunne egentlig ikke gjort det!=P, men jeg hadde lyst). Fordi jeg ble forbanna av å være i nærheten av henne! Hun ville ikke stå i ro, og dermed ble jeg stressa, og da ble jeg sint! Men etter at jeg fant ut at NH kanskje var muligheten for å "fikse" henne, så prøvde jeg det, og det funka kjempe bra:D
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.