hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Hjemoversyndrom"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 "Hjemoversyndrom"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  11:28:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Der har du et godt poeng, Anders :-) Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 04/05/2005 :  12:03:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Opal har ikke kommet så langt i utdannelsen enda at hun har lært "korrekt" rygging. Hvis tøylene er tilstrekkelig stramme og hun ikke vil frem går hun naturlig nok bakover. Opprettholder jeg stramme tøyler fortsetter hun bakover, men som sagt hun har enda ikke lært rygging på "riktig" måte. Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 04/05/2005 :  12:31:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Har ridd desse "må heim så fort som mulig" hestane eg og. Då har eg tatt mange holdt, med varierande varighet. Eller tatt volte på volte til heilt til hesten går rolig i "heimoverretningen" igjen. Det har fungert for meg, kjedelig når hesten "takter" heile vegen heim. Ein annan ting er at eg gir mye ros når hesten går rolig med lange steg på vegen heim, og prøver å gi så lange tøylar som mulig som ros til rett oppførsel... Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/05/2005 :  12:52:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang. rygging, det er noe jeg selv bruker på hesten som stresser mye. Og det har fungert supert. På enkelte hester vel og merke, andre blir bare mye verre av det. Til det jeg egentlig skulle si, hesten må ha lært å rygge skikkelig når du skal begynne med dette. Selv var jeg ikke klar over at hesten faktisk kan få vondt dersom den rygger 'ukontrollert'. Hesten må holde hodet i normalposisjon, om den tar opp hodet vil den få vondt pga at ryggtappene gnisser mot hverandre. Så vær obs på det. En annen løsning er å stoppe hesten og bare stå der, istedenfor å rygge. Men igjen, enkelte hester hisser seg ekstra opp da så det passer ikke for alle.

Ellers så kan du rygge overalt. Må du rygge oppover så er det bare bra, for da blir det ekstra tungt for hesten. Det bygger ryggmuskler også å rygge oppover, men begrens det. Jeg rygger overalt med mine, poenget er å være konsekvent. Stresser hesten så må den rygge noen steg, uansett hvor vi er. Har rygget nedoverbakke også... anbefales ikke
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  14:03:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Rygget nedover kan være 'morsomt' ja - og å rygge ut av en eller annen skråning/skogsholt når hesten finner ut at han skal på tur på egenhånd, selv om du sitter på ryggen. Ja, jeg rygger ut av de situasjonene også. Går hesten et sted hvor jeg ikke har bedt den om å gå, skal ikke jeg forsterke dette ved å gå lenger inn for å snu - da skal den rygge ut igjen.

Å være konsekvent er tingen.
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  15:00:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, enig der. Ryggin er kjempebra. Rygg hestene hele tiden, det er kjempegod trening.
Men hvis det ikke funker for deg Opal er det er par andre ting du kan prøve.

Det var allerede nevt her, men la hesten stå en god stund etter du kommer hjem. Da blir det kjedelig.... Og du kan også nå som det blir sommer dra ut på tur, stoppe halvveis eller 1/3 av turen (forskjellige plasser), og la hesten gresse... Da er det gøy og komme ut på tur, og kjedelig å komme tilbake..

Du kan også lære hesten din One-rein-stop. Det har Birtingur blitt skikkelig god på nå...
Og hver gang hesten din begynner å stresse stopper du henne på den måten, og ros henne når hun går rolig!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  16:36:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!
Ang. rygging; Hvis du begynner å rygge hesten hver gang den ikke gjør som den skal, vil jo hesten se på rygginga som straff! Og hvis du da skal trene på rygging i en dressur-situajon, kan den jo se på det som straff, og ikke forstå hvorfor den blir straffa!! Jeg brukte denne metoden før, men fikk vita at det ikke var så lurt, i og med straff. Så jeg slutta!
Og hvis du går av hesten, å leier den ned, vil jo dette være en slags belønning, og hesten kan begynne å stresse hvis den vil ha deg av! Det vil bare gjøres om til en uvane!

Men som noen før har nevt; Hvis hesten stresser, så pass på at du selv har god tid, når du skal på tur, og ha masse tolmodighet! (har selv jobba masse med ponnien min, som stressa og heiv meg av, nå er hun roligere)!!

Jeg regner med at du ikke løper med hesten på hjemveien, så det er ikke noe som kan være årsaken!

Hva med å ri i et terreng med masse nedoverbakker. Det er jo ofte tungt for hestene å gå nedover, dermed løper de heller! Hvis du da rir masse i nedoverbakker, slik at hesten får de musklene som trengs! (den bruker jo ikke samme musklene i en nedoverbakke, som på en ridebane)

Og det med hundene, hopp av hesten, FØR den begynner å stresse forbi der, og gå frem og tilbake, forbi hundene helt til hesten og DU roer dere! Eneste måten å få hesten vandt til bjeffinga. Hundene kan jo ikke du gjøre noe med!!

Og hvis du stopper og lar hesten spise litt gress, og lar den spise i 5 min, før du rir videre, flere ganger i løpet av turen! Vis den at du har veldig god tid! Bare få hesten til å "nyte livet", slik at den hele tiden gleder seg til å gå på tur! Ta gjerne med en gulrot og ros den på turen! Jobb med det, til hesten helst vil stikke andre veien, når den kommer til nedoverbakken!

Ang. nedoverbakken ville jeg brukt metoden med å snu og ri en liten tur ekstra, men ikke unngå bakken, det hjelper deg ikke, for hvis du kommer i situasjonen at du må ned bakken, har aldri hesten lært seg å gå skikkelig der!

Med min hest har jeg "jobba bort" mye av stresset hennes!
Jeg jobba masse på bakken, kun i taugrime. Ba henne om å stå i ro! Og krevte det! Nå vet hesten at den ikke kommer seg noen vei, fordi jeg er så konsekvent på at hvis jeg har bedt den om å plante alle beina i bakken, så skal de stå der! Uansett!

Hva med å jobbe mer med hesten på bakken? Evt. Mer med ting som "skremmer" den. Og jobbe med deg selv, slik at du ikke støkker så mye av hundene!

Lykke til!!
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  17:37:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke på rygging som straff men ekstra jobbing, det er forskjell på det og straff. Hvis jobbing er straff er jo riding (satt på spissen), straff.
De fleste hester ønsker å jobbe for deg, men likevel vil en hest velge minste motstands vei, fordi de er bedagelig anlagt (de fleste).

Om en hest stresser er nok det like slitsomt som å rygge. Birtingur blir iallefall gjennomsvett om han stresser mye. Om han skjønner han kan gå rolig uten å stresse og rygge, vil han nok velge det! Og det er vårt ansvar å sørge for at hesten faktisk forstår hva vi ønsker. For alle hesteer har et ønske om å samarbeidet.

Jeg rygger hesten min hver gang jeg rir han, i alle situasjoner, fordi dette er en bra øvelse.

Vil også legge til at om man gresser ute på tur, bør man stige av hesten mens gressingen pågår. Når du er på ryggen skal du ha (nesten) hele hestens oppmerksomhet. Og ikke gresset ;)

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/05/2005 :  17:53:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Poenget med en slik "straff" er vel at det skal oppfattes negativt for hesten. At den da vil lære seg at det ikke lønner seg å gjøre noe som ikke er ønskelig. Derfor er det vel bare bra hvis dette er litt tungt for hesten. Det er vel ikke noe galt i at hesten også blir litt sliten inni mellom.

Opprinnelig postet av Anders W. Aune

For all del det er da jeg også enig i:)
Men jeg tenkte bare at det er forskjell på slitsomt og slitsomt.
Altså: at om hesten ikke roer seg etter noe rygging så vil det plutselig bli veeeldig mye rygging og det er jo ikke nødvendigvis kjempefint det heller, om det blir altfor mye styrketrening på en dag.

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  17:58:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jeg helt enig i!
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  19:07:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hva om da hesten begynner å rygge, når den blir stressa?? Er det bedre? Hva hvis da hesten rygger, og ikke gidder å høre på deg, når du da ber den om å ri frem!? Det kan ende dårlig!

Rygging er en god øvelse, ja, og jeg sier ingenting på at det burde blir trent på hver dag! Men det burde ikke være noe du gjør for å få hesten til å slutte å stresse! Det kan kanskje funker på noen hester, men ikke på alle!

Hvis du bruker rygging for å få hesten til å slutte å stresse, vil jo dette oppfattes som "straff". Når hesten ikke gjør som du sier, og du pålegger den mer arbeid enn det du egentlig bad den om, vil dette oppfattes som straff! Tenk deg at du leier hesten, og hesten går forbi deg. Da vil du naturligvis be hesten om å gå en runde rundt deg, før du fortsetter å gå forann hesten! Dette vil da kalles straff, den ekstra runden rundt deg ble til straff! Hester er av natur noen veldig late dyr, (finnes unntak), og vil alltid velge letteste utvei! (de fleste iallfall). Det at hesten stresser hjem, er jo at den vet at der får den frihet, (og mat??)! Og den har MASSE positive "minner" fra stallen. Så der er det kjekt å være!

Det lureste vil nok være å få hesten til å skjønne at "tur-det er en fin ting det". Da vil den forbinde det med noe positivt, og ikke arbeid.
For arbeid er ikke positivt! En hest gjør alt det lederen sier, og dermed arbeider den for lederen sin! Og den blir alltid belønna med frihet etter ridinga! Dermed er det kjekt å arbeide! Hvis du ikke ber hesten din om noenting på turen (i begynnelsen, etterhvert kan du jo trene litt på sånn dill dall). Og alt du gjør på turen er lek! Ingen krav, kun lek! Dermed vil hesten ha en positiv innstilling til tur!
Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  19:09:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisann!
Ang. rygging; Hvis du begynner å rygge hesten hver gang den ikke gjør som den skal, vil jo hesten se på rygginga som straff! Og hvis du da skal trene på rygging i en dressur-situajon, kan den jo se på det som straff, og ikke forstå hvorfor den blir straffa!! Jeg brukte denne metoden før, men fikk vita at det ikke var så lurt, i og med straff. Så jeg slutta!
Og hvis du går av hesten, å leier den ned, vil jo dette være en slags belønning, og hesten kan begynne å stresse hvis den vil ha deg av! Det vil bare gjøres om til en uvane!
Opprinnelig postet av Monroe

Det er ikke straff. Heller ekstra en ekstra øvelse. Hesten vil vel som regel slippe å gjøre så mange ekstra krevende øvelser.
Man må vel som regel be hesten om å rygge i dressur også. I dressur pleier ikke hesten å ha som mål å komme fortest mulig fram/hjem. Da spiller det vel ingen rolle om den går forover eller bakover. Her bør man rose hesten etter å ha fullført øvelsen. Det tenger men ikke å gjøre på turen, så lenge rygging er godt innøvd.
Ryggingen vil sikkert også fungere på sammen måte hvis en hest "stresser" i banen også.

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Poenget med en slik "straff" er vel at det skal oppfattes negativt for hesten. At den da vil lære seg at det ikke lønner seg å gjøre noe som ikke er ønskelig. Derfor er det vel bare bra hvis dette er litt tungt for hesten. Det er vel ikke noe galt i at hesten også blir litt sliten inni mellom.

Opprinnelig postet av Anders W. Aune

For all del det er da jeg også enig i:)
Men jeg tenkte bare at det er forskjell på slitsomt og slitsomt.
Altså: at om hesten ikke roer seg etter noe rygging så vil det plutselig bli veeeldig mye rygging og det er jo ikke nødvendigvis kjempefint det heller, om det blir altfor mye styrketrening på en dag.

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Da blir det opp til hesten da, om den vil ha mye eller lite trening. Når den blir helt utslitt vil den nok ikke orke å stresse hjemmover.

Anders W. Aune Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  19:17:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva om da hesten begynner å rygge, når den blir stressa?? Er det bedre? Hva hvis da hesten rygger, og ikke gidder å høre på deg, når du da ber den om å ri frem!? Det kan ende dårlig!

Opprinnelig postet av Monroe

Har du plutselig forandret mening nå?
Hvis hesten oppfatter rygging som straff, hvorfor skulle den begynne å gjøre dette frivillig da?
De hestene som gjør dette av egen vilje kan da umulig oppfatte det som noe negativt.
Hvis hesten rygger når den ikke uten at du har gitt den beskjed om det, så får du vel heller slippe litt på tøylen å la den lære at det går galt, så lenge det ikke er direkte livsfarlig da. Hester skal visst nok være ganske kloke, med god hukommelse.

Anders W. Aune Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  19:38:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rygging er ikke ment som straff i mine øyne, og er nok heller ikke konstruktivt som straff. Men poenget mitt med å rygge er å gi hesten noen annet å jobbe med, så den ikke tenker så mye selv.
Og jeg mener heller ikke at du får en bedre heste av å gi den helt fri på tur. Når en hest har helt fri har den god tid til å tenke. Gir du den noe å arbeide med er den opptatt med det!!

Jeg skjønner at vi er litt uenige her, men det får så være.

Men ja, jeg er enig. Rygging funker ikke for alle. Man må lete etter det som funker best for hvert individ!

Redigert av - beat den 04/05/2005 19:40:30 Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  19:57:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Det var vel det jeg mente også. Rygging er en øvelse, som kreve noe av hesten. Altså kan det bli en slags form for "straff". Hesten vil helst gå i sine egne tanker å gjøre minst mulig(satt litt på spissen kanskje). Det kan vel sammenlignes med å bli vekket om morgenen.
Anders W. Aune
Redigert av - Anders W. Aune den 05/05/2005 00:57:54 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.