hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Hjemoversyndrom"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 "Hjemoversyndrom"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Opal

» VIP

Skrevet - 02/05/2005 :  14:08:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er stort sett grei og medgjørlig i de fleste sammenhenger, men får det ofte veldig travelt på hjemoverveien når vi rir tur. Siste del av veien hjem på den "løypa" vi oftest bruker består av en relativt bratt nedoverbakke i ulendt terreng. Hun småbukker, kaster på hodet , småløper og har det fryktelig travelt. Ikke spesielt festlig når hun i tillegg er en liten kløne i terrenget (skoleeksemel på fullblods som ikke kan stokke beina helt i terrenget - enda vi har ridd mye terreng/tur). Pleier gjøre holdt med henne når hun begynner med dette, står litt før vi går videre igjen..Da tar det som regel nøyaktig 2 sekunder før hun begynner på'n igjen. Oppførselen er lik enten vi rir sammen med noen, alene, først, sist..whatever... Hun er generelt litt "fjollete" i bratte nedoverbakker, men max ille i denne nevnte bakken. Ekstra ille hvis hun er sprek..

Noen tips til hvordan jeg kan få henne til å gå pent og pyntelig?

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  14:15:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Når du kommer ned; snu og gå opp igjen og ri en til tur? Er det noen andre omveier du kan ta til stallen, slik at hun lærer at å gå ned akkurat den bakken trenger ikke nødvendigvis å bety at "nå skal vi hjem".

Har selv hatt problem med dette; bratt nedoverbakke til stallen og stressa hester er ikke en veldig koslig kombinasjon :P Har blitt et par turer full fres ned bakken før jeg får bråstopp på slutten, ganske farlig og lite elegant. Prøver derfor å variere veiene så mye jeg kan, og gi klar besjed om hesten får ikke gå hjem før den har roet seg.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  14:30:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Skjønner hva du mener.. Det er ikke greit det der med "hjem" altså!
Har ingen god løsning, annet enn å terpe og terpe på at bakken ikke betyr at turen er ferdig. Snu, ri litt lengre, bruk en annen vei eller noe annet - ikke la bakken alltid være siste stopp.

Selv pleier jeg å ri litt på banen, så skritter jeg en tur.. Er hesten min stressa på veien hjem, rir jeg inn igjen på banen og rir mer der, før jeg avslutter når han har roa seg. Alt for at han skal forstå at det er meg som bestemmer når turen er slutt - ikke hvor vi er hen.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 02/05/2005 :  14:37:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tips. Skal sannerlig forsøke å gå opp igjen neste gang. Blir nok lang i maska da kan jeg tenke.

Det er en alternativ rute hjem men den går forbi et hus som ligger litt i høyden i forhold til veien og hvor det er 3 svære bikkjer (st.bernard eller lignenede) som først står på terassen og bjeffer noe infernalskt for så og løpe (krats krats...) langs terassen og bort til gjerdet, hoppe opp og bjeffe enda mere... Skikkelig nervepirrende. Vi har gått her masse og hun er like gira hver gang..tripper og danser..Skvetter som regel noe innmari selv av disse bikkjemonstrene så jeg skjønner jo at hesten reagerer. De slutter ALDRI å bjeffe hvis ikke eieren er hjemme (og det er han aldri..nesten..) Dette er langs en trafikkert vei med ei bratt skråning på andre sida så jeg føler meg ikke så veldig komfortabel.. Da er liksom skogen et bedre alternativ om det skulle "gå galt"....

Burde nok være flinkere til å "face" sånne ekle situasjoner, men det blir til at man velger minste motstands vei...Har mange veier som kunne vært fine og ri langs, men der det er potensielle "farer" (f.eks kuer..) er det som regel dårlige forhold for å ta en "fight" om hesten skulle begynne å tulle (som regel er det metallstrømtråd langs veien, masse utrangert traktorredskap i øst og vest osv..Grmph! Rotete bønder! )
Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 02/05/2005 :  15:45:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sånn en sånn hest.. Har funnet ut at tålmodighet er det bra å ha..;)
På turene kan det også være lurt å trene stopp og start hjemover, begynner hesten så å småtrippe bruker jeg å snu henne å ri tilbake. Etter en stund snur jeg henne igjen,(venter med å snu henne til hun går bra)
når jeg så snur henne skal hun gå ordentlig, rir også da stopp-start (ingen småtripping). begynner hun å tøve igjen, tar jeg hele greia igjen. -snur- rir tilbake - snur henne igjen - stopp og start..

Har gjort det et par ganger, noen ganger tar det tid og da er det bare å være tålmodig;)

Men på denne måten har ihvertfall jeg fått hesten rolig.

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  16:12:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har funnet en løsning som funker som snus for Birtingur, som i tillegg til å være veldig stressete på flat mark, er helt -umulig- i nedoverbakker. Da går han passgang og styrer verre.

Det jeg nå har begynt med er at hver gang han stresser så stopper jeg og rygger til jeg kjenner at han slipper, så holdt og deretter rir jeg frem igjen. Om han stresser igjen, gjør jeg det samme osvosv. Dette har funket kjempebra, og i dag trengte jeg bare å gjøre dette en gang - han stoppet, rygget 5-6 steg, stod 1 minutts tid, og så gikk han pent og rolig frem. Et tips kan dog være å fortsette med halvparader en stund etterpå.
Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  18:03:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi har en perfekt ordning..etter hver ridetur binder jeg opp hesten utenfor 20 minutter cirka.. da har ikke hesten noe å stresse hjem for,(ut på beite, varm stall, fôr etc..)

prøv det også=) funker veldig bra=)

<3 My Little Pony Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/05/2005 :  19:04:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen hester har litt problemer med nedoverbakker. Og det blir jo fort verre om hun stresser i tillegg. Er dette en ekstra bratt nedoverbakke? Hester som har dårlige fremknær vil ha større problemer med nedoverbakker enn andre. Men det kan også være andre ting som plager henne.

Ellers så er det å trene ekstra på dette. Begynn med små bakker først. Vet ikke hvordan din hest er, men noen vil ha støtte nedover mens andre vil gå fritt. Finn ut hva din hest foretrekker. Når det gjelder dette med å rase hjem fra tur, så har du fått gode tips allrede
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 03/05/2005 :  21:01:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker å ri forbi stallen med Bajass når han stresser hjemover, det funker på han. Har også prøvd rygging, stå i ro og bindes fast utenfor stallen alene og det har funket det også! Men personlig liker jeg det 1. best da det virker som at han skjønner at han skal gå pent hjemover
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 03/05/2005 :  22:02:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
en annen ting du kan gjøre i denne bakken, er å leie henne ned. La henne gå i ditt rolige tempo. Jeg rir aldri hester som stresser mot stallen siste delen hjem. Leier dem, og maser de, blir det leie trening. Det går litt på å bryte mønsteret som stresser hesten opp. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 03/05/2005 :  23:44:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
og hvor det er 3 svære bikkjer (st.bernard eller lignenede) som først står på terassen og bjeffer noe infernalskt for så og løpe (krats krats...) langs terassen og bort til gjerdet, hoppe opp og bjeffe enda mere...
Opprinnelig postet av Opal

Sorry at jeg blander meg inn, dette er veldig off topic - men "krats krats"? Hvafforno lyd er det?

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  07:45:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
lyden av store hundepoter som løper på terrassen, tenker jeg ;)
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 04/05/2005 :  08:23:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
lyden av store hundepoter som løper på terrassen, tenker jeg ;)

Opprinnelig postet av MissEva

Jepp.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/05/2005 :  10:08:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns også "lure dem litt" løsningen med å ikke alltid gå rett hjem etter "hjemover" bakken høres lurt ut.

Hva angår hundene som er litt skremmende og lager "krats krats" lyd så kan du jo gå forbi dem på bena selv noen ganger Opal, slik at du ikke skvetter av dem lenger (jeg skjønner faktisk hva du mener, for schwææære hunder er ikke favorittdyrene mine når det virker som de bare skal lage kvalm). Og slik at du får et litt bedre inntrykk av omgivelsene, så kanskje søte lille hesten også blir litt mer medgjørlig og litt mindre redd etterhvert

Forresten: Er ikke rygging i oppoverbakke ganske tungt for hesten?! (I forhold til å benytte seg av ryggetrikset til Formosissima) Tenker at det kan være litt vanskelig å rygge i "uendeligheten" da, de første gangene må man jo gjerne repetere litt før det blir sånn man hadde tenkt (altså: man må kanskje rygge ganske mange ganger) og da kan det jo være greit om ikke øvelsen også er veldig fysisk tung kanskje?

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  11:09:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Birtingur, som ikke er spesielt godt trent for tiden, klarer ryggingen veldig bra. Jeg begynte med dette når jeg ikke så noen fornuftig løsning på hans stressing i nedoverbakker; jeg prøvde rett og slett alt (Jeg er ikke helt fan av å hoppe av, for da lærer jo ikke hesten at den ikke skal stresse med noen -på- ryggen).

For øvrig tok det ikke så mange steg bakover før han ga seg, og nå går han mer eller mindre av seg selv med en gang jeg sier back - og tusler rolig avgårde etterpå.
Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  11:22:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Poenget med en slik "straff" er vel at det skal oppfattes negativt for hesten. At den da vil lære seg at det ikke lønner seg å gjøre noe som ikke er ønskelig. Derfor er det vel bare bra hvis dette er litt tungt for hesten. Det er vel ikke noe galt i at hesten også blir litt sliten inni mellom.
Anders W. Aune Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.