hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dulling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 dulling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

kokkos

» VIP

Skrevet - 15/04/2003 :  22:33:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
tnkte vi kunne ta den debatten her også, duller vi for mye med `hestene våre?
Undervurderer vi dem? eller overvurderer vi dem?
mvh maria.

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:21:41

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/04/2003 :  22:53:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Emnet dulling er det allerede flere debatter som omhandler. Den siste av dem er vel Stormy sin; "HESTEN- lagd av porselen eller stål???"
Den handler vel hovedsaklig om dulling på godt og vondt.

Men til sp.målet ditt om vi overvurderer eller undervurderer hestene våre, så er i alle fall jeg av den mening at vi til de grader både undervurderer hesten, tar deprimerende lite hensyn til dens instinkter og behov, og undertrykker dens natur. Vi gjør veldig lite for å forstå hestene våre, mens vi forventer at hesten på alle områder skal forstå oss. Ganske ulogisk mener nå jeg, når det liksom skal være vi som er den mest intelligente parten.
Heldigvis så gjelder det ikke alle heste-eiere, men dessverre veldig mange.
Ang. "dulling" så kan det være så mangt, og det kan likesågjerne være negativt for hesten som positivt, da mye "dulling" går i mot hestens egne behov (tilfredsstiller våre behov fremfor hestens).
Sikkert mange som skriker til her nå, men jeg kan godt ramse opp hauger av eksempler!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2003 :  23:49:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Dulling: Unødvendig dekkenbruk, unødvendig beskytter/bandasjebruk, alskens massasjedall, enkelte fòrtyperdill, fancy unødvendig utstyr, barbering av hest syns jeg er feil, la den beholde pelsen sin. Og selvfølgelig godteridill!! Men der er jeg ikke så flink selv og skal heller klappe igjen;) MEN la meg legge til: Alt er individuelt fra hest til hest, noen MÅ ha ditt og noen MÅ ha datt, men de kan faktisk avvennes med det meste...

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 16/04/2003 :  00:13:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akkurat her er vi faktisk enige Stormy
Men enhver får praktisere sitt hestehold på sin måte.
Jeg, for min del, foretrekker å legge til sides dullet, og konsentrere meg om hesten!

Gå til toppen av siden

kokkos

» VIP

Skrevet - 16/04/2003 :  09:26:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg merner at mange overdriver dekkenbruk og men noen hester må ha det, tenk om vi måtte springe og hoppe overhøye hinder i termodress?!? tor vi hadde kolapset (dette var med tanke på barbering som fører til dekkenbruk)! Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  09:58:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke fan av de temaene dere tok opp der nei
D jeg gjør for hesten min for at den skal kose seg er at når jeg børster den gjør jeg d nøye, går over hele kroppen.. Vi pleier ofte å kose veldig feks hun har hodet på skulderen min i en laaaang tid.. hehe... og jeg pleier å leie turer med hun så hu får gressa litt av d som har kommet opp nå... men dette er vel vanlig å gjøre for hesten sin.. jo, vi drar faktisk på piknikker også :P:P:P

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  10:05:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frik: Hehe, det er jo bra=)

Det verste jeg ser, er feks. FJORDINGER, eller SHETTISER med tre fire dekken på seg!!! Eller islandshester for den del! Greit med hester som *ikke tåler klimaet*, men de tåler det ikke fordi de ikke har fått VENNE seg til det!!! Selv den edleste araber kan få vinterpels som en shettis!!! En hest vil alltid kunne tilpasse seg forholdene i det fri, og hvis ikke ville naturen luket den ut...
JA til naturlig hestehold!!! Dvs: Barfot, løsdrift, dekkenforbud ol.

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  10:21:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Stormy: HEEEELT enig med deg!!!!!! Jeg skal ALDRI barbere hesten min (islandshest) hun er sååå nydelig med pelsen!... og hu trenger ikke dekken!!! men skal ikke ta opp dette her.....

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  10:32:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Moi:Er ikke vinterpels bare det søøøteste du ser??? Du skulle sett føllet mitt i vinter*flire*. Han så ut som DEN yetien:) Nei, ikke forstår jeg de som gidder å barbere, det blir jo bare mye mer stress med dekkener og da!!! Jeg har ET dekken til transport, thats it!

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  11:15:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
joooooo, de er såååå nydelige... Når de står der på beitet og ser ut som noen bamser... hehe... d er mange som sier at når de er svette så skal man legge på et svettedekken men d er d samme som når d regner!.. menmen mange som mener noe annet

Gå til toppen av siden

Content

» VIP

Azores

Skrevet - 16/04/2003 :  16:34:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
dere som syns det er sååååå fint med pels og naturlig hestehold!!!!
slutt opp!
har dere tenkt på at i de siste ca 100årene har vi avla hestene til å være avhengig av oss...

Når man trener en hest som ser ut som en teddybjørn f.eks en time på bakken... resultatet du får er garantert en gjennomsvett hest... den har tykk pels og må stå å tørke... da blir den kald.. (du har sikkert sjøl merka hvis man er ute og jogger og kommer inn igjen uten å dusje da blir man kald.)men derimot hvis du rir en barbert hest en time på banen da blir den kanskje litt svett der hvor salgjorden ligger da må den ikke stå å tørke lenge og fryse...

og det blir lettere og holde hesten fri for mugg, det blir lettere og børste den(man må ikke bruke kam i pelsen)
i bunn og grunn blir det mye lettere og holde hesten frisk!

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  17:27:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke om du vet dette men hvis d blir kaldt reiser hårene seg opp slikt at d oppstår et isolerende luftlag som holder på kroppsvarmen til hesten!!!!!!!!!!!!!!!!!! Og ute i kaldt vær reagerer hestens nervesenter motsatt, blodårene trekker seg sammen, og det produseres midre svette...........! Og la nå oss få synes d er fint når hesten har pels sånn som den ALLTID har hatt!!!!!!

Redigert av moi den 16/04/2003 17:51:08
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  17:34:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Og jeg har trena "teddybjørnen" min hele vinteren jeg uten sykdommer eller tegn på at den fryser!!!!!!!

Gå til toppen av siden

Content

» VIP

Azores

Skrevet - 16/04/2003 :  20:08:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
selvfølgelig.. det er alltid unntak fra de generelle... '

det er jo ikke snakk om at våre hester ikke har pels...
den er kortere og ja de må ha dekken på...
regner med at det er smak og behag om man vil vente 3 eller ingen timer på at hesten skal tørke..
hadde vært helt fra meg av dårlig samvittighet hvis eg måtte gå fra hesten min våt av svette midt på vinteren... hvis hesten din ikke blir svett når du trener den om vinteren lurer jeg virkelig på hva du definerer som trening???
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/04/2003 :  20:14:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare for å få ha sagt det... En hest med lang pels som får tørke uten dekken tørker raskere enn en med kort pels og dekken... Forbeholdt at de står ute der det er luftsirkulering. Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  20:29:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Takk for at du sa d Irriducibili...
Og du snuppegullet, sa jeg at hesten min ikke ble svett??? Den blir så klart svett men d kommer ann på hvor mye jeg trener på en dag.. (hvor kaldt d er osv) *snakk om vinteren nå* men jeg får ikke dårlig samv. når jeg slipper den ut på beite og den er litt våt fordi jeg VET at den tørker fort som Irriducibili sa og at den IKKE fryser pga hårlaget!

Redigert av moi den 16/04/2003 20:35:13
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.