hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Varmblodstraver vs. ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Varmblodstraver vs. ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  14:05:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg vet utmerket godt forskjell på det å drive seriøst med avl og det å få et føll etter travhoppa si. Men her var det snakk om å legalisere blandinger, og det vil da si å godta at man lovlig driver avl på blandinger...

Miss Eva; Haflinger kan man ikke blande med noen annen rase, i likhet med fjording/islandshest o.l., og kalle det en sportsponni. Det er utvalgte raser som inngår i sportsponniavlen/ridehestavlen og de har fått godkjent sitt avlsprogram av Mattilsynet, i likhet med alle andre raser. Her er det snakk om å avle på egenskaper og ønsket bruk. Det er organisert avl, og de har sine egne kåringer. Det er noe helt annet enn "uhell" som består av ymse raser og merkelige sammensetninger av raser.

Jeg har akkurat motsatt oppfatning av blandingshunder - og da særlig blandinger av blandinger igjen. Noe som blir en realitet også i hesteverdenen om man godtar blandingsavl.. man blander blandingene med blandinger, og ender oppe med hva??

Kopi av melding:
Jeg får lyst til å drive stort med avl på blandingshester etter denne debatten!!!!

Brum: hvorfor? Fordi noen ikke har samme synspunkter som deg selv?

Kopi av melding:
Men kjenner allikevel til flere "sportsponnier" som innholder disse rasene... Hvis de skal slå så hardt ned på dette får de nesten åpne opp øynene. Litt suspekt med kraftig, blakk hest med halv-stående man, smekre bein og edelt hode, liksom

Hvis det er krysning av andre en de godkjente rasene, er det ingen sportponni heller, men nettopp en blanding. Du sier dessuten veldig godt det som kan bli realiteten: kraftige hester med spinkle ben og hode som ikke passer til kroppen...

Venter fremdeles på et godt argument for å legalisere blandingsavl..

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  14:13:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen som vil være med meg å danne en blandingsrase forening? Og lage et register for krysninger og dele dem opp i typer? Og lage et felles navn for disse hestene.

Bruna33: Foreslår at dere gjør nettopp det! Så slipper dere å ergre dere så fælt over at ikke dere kan blande hva dere vil... Da vil iallefall denne blandingsavlen være underlagt regler og være organisert. Om dere kan klare å få noe sånt godkjent - vær så god!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 02/05/2005 :  14:27:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Miss Eva; Haflinger kan man ikke blande med noen annen rase, i likhet med fjording/islandshest o.l., og kalle det en sportsponni. Det er utvalgte raser som inngår i sportsponniavlen/ridehestavlen og de har fått godkjent sitt avlsprogram av Mattilsynet, i likhet med alle andre raser. Her er det snakk om å avle på egenskaper og ønsket bruk. Det er organisert avl, og de har sine egne kåringer. Det er noe helt annet enn "uhell" som består av ymse raser og merkelige sammensetninger av raser.

Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

På papiret kan man ikke blande, men i realiteten så er det vel fortsatt mulig å få videre avlsgodkjennelse og registrering via typegodkjenning som sportsponni i B-register? På den måten er risikoen til stede. Det samme kan man vel innen NV har jeg for meg - typegodkjenne en hest av ukjent herkomst, og på den måten få den inn i registreringssystemet til Starum for så å avle videre. Så smutthullene er jo der under visse forutsetninger.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  14:52:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke FATTE hva problemet til noen her er! Hvis venninna til debattstarter vil ha en hest til eget bruk må hun vel få bedekke med elefant om hun vil!!!

Og å sammenligne krysningsavl og sexmisbruk av småbarn er LITT i groveste laget! Sånt kan man spare seg for altså.

Jeg kjenner også en del blandingshest, og samtlige er snille og koselige, og kvikke. Og ikke MINST FRISKE!!

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  15:13:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Altså, de eneste spørsmålene jeg hadde i det første innlegget var:

Kopi av melding:
Min venninne ønsker ingen traver, og da lurer jeg på om det finnes noen ridehester som kunne vært interessante?

Kopi av melding:
Kan hingsteeieren nekte å la hingsten bedekke hoppen, eller er det slik at det er opp til hoppe-eieren?

-

Bare for å nevne det liksom.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 02/05/2005 15:14:47 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  16:00:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg kan ikke FATTE hva problemet til noen her er! Hvis venninna til debattstarter vil ha en hest til eget bruk må hun vel få bedekke med elefant om hun vil!!!

Opprinnelig postet av Real Storm

Antar at når du skriver "noen", er det meg du sikter til? For å si det sånn - JEG mener akkurat det jeg vil, om du liker det eller ei. Jeg er sterkt imot at blandingsavl legaliseres - hva som skjer med diverse "uhell" stiller jeg meg likegyldig til, men at jeg vil oppfordre til det? Nei!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  16:08:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og å sammenligne krysningsavl og sexmisbruk av småbarn er LITT i groveste laget! Sånt kan man spare seg for altså.
Opprinnelig postet av Real Storm

Antar at du med det der sikter til meg, men da anbefaler jeg at du leser hva jeg skriver. Jeg -sammenligner- ikke, men min mening er at å komme med et argument som sier "det skjer jo uansett, la oss legitimere det", er en smule på "jordet" om jeg får si det slik: -da- kan man trekke inn legitimering av drap, incest, ran osv. også - for det vil jo også skje uansett.

Det er ikke lov til å si "Din jævla homo/jøde/muslim/protestant/hva nå enn" heller, og det er en lov mot dette, men det vil alltid skje.

Loven er kanskje sovende, men den er fortsatt gjeldene. Jeg støtter altså ikke det at man i en debatt angående lover kommer med det at "det skjer jo uansett". Men noen sammenligning med incest var det ikke.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  16:10:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Altså, de eneste spørsmålene jeg hadde i det første innlegget var:

Kopi av melding:
Min venninne ønsker ingen traver, og da lurer jeg på om det finnes noen ridehester som kunne vært interessante?

Kopi av melding:
Kan hingsteeieren nekte å la hingsten bedekke hoppen, eller er det slik at det er opp til hoppe-eieren?

-

Bare for å nevne det liksom.

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

Ja. En hingsteeier kan nekte; og den kan anmelde deg for useriøs avl. Jeg jobbet på et stutteri som var veldig strenge på dette; og de anmeldte folk som kom med fjordinger o.l. Så folk sluttet med det.
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 02/05/2005 :  16:35:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja. En hingsteeier kan nekte; og den kan anmelde deg for useriøs avl. Jeg jobbet på et stutteri som var veldig strenge på dette; og de anmeldte folk som kom med fjordinger o.l. Så folk sluttet med det.

Stemmer det at alt er opp til higsteeier.
Det der med anmeldelse er bare noe tull, for hvordan går det an å anmelde noen for noe som ikke har skjedd? med mindre hingsteier bedekker først og anmelder etterpå. Men da er jo også hingsteeier skyldig.

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Noen som vil være med meg å danne en blandingsrase forening? Og lage et register for krysninger og dele dem opp i typer? Og lage et felles navn for disse hestene.

Bruna33: Foreslår at dere gjør nettopp det! Så slipper dere å ergre dere så fælt over at ikke dere kan blande hva dere vil... Da vil iallefall denne blandingsavlen være underlagt regler og være organisert. Om dere kan klare å få noe sånt godkjent - vær så god!

Ja kanskje jeg burde gjøre det, har tenkt tanken mange ganger, men siden det ikke forandrer så mye (blandingshester kommer til å finnes uansett), har det blitt med tanken. Men om det dukker opp flere ivrige sjeler som vil være med på dette så kanskje.....

Godt å se at det er flere som syns denne loven skurrer, særlig med tanke på smutthuldene som Liwi nevner.

Redigert av - Stall-Vinga den 02/05/2005 16:40:38 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  16:55:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Err., anmeldelse var feil ord. Men de ble rapportert til NRYF og til politiet. Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 02/05/2005 :  19:17:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så jeg som eier av kåret hingst burde rapportere til politi og nryf om noen spør meg om å bedekke deres hoppe av annen rase?? Der er det mest absurde jeg noen gang har hørt! Da burde man vel heller forklare hoppeeier at dette ikke er lov. Trodde faktisk det som var straffbart her var visst hingsteholder sa ja til å ta imot hoppa.
Hoppeeier er jo ikke alltid klar over lover og regler, noe hingste holder såklart skal være.
Ang blandingshester er det jo faktisk mange irske hester som går i sporten, og prøv å finne ut hva som er i disse. Og det er ikke så utrolig mange år siden det var mer vanlig at en hest ikke hadde papirer enn at den hadde.. Og at blandingshester skal være dårlige JAVEL... Norges mestvinnende spranghest for en 15-20 år siden var såvidt jeg kan huske en hest ved navn webster og den var blanding av shire og fullblod. Han ble faktisk gammel også og hadde godt gemytt.
Har hatt uhell hjemme selv jeg, og de har vært både sunne og snille. Og ja disse var faktisk virkelige uhell, ikke planlagte.
Ellers er jeg fremdeles enig med Bruna jeg.
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 02/05/2005 :  19:18:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
P.S.
skjønner faktisk godt at din venninne ikke vil bedekke med en traver.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  19:21:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Såvidt jeg kan se, er det ingen her som har sagt at blandingshester er dårlige, så vet ikke hvor du har fått det fra...
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  19:27:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg er forsåvidt enig med begge "sider", forstår dere like godt. Men jeg personlig har ingenting imot blandinger, har selv hatt flere blandingshester og vært veldig fornøyd med dem. MEN, bland med måte! Det sier seg selv at alle hester passer seg ikke å blande med hva som helst.

Har nå ei hoppe som er blanding av varmblodstraver og araber, veldig flott hoppe

Men selvom jeg ikke er imot blandinger, mener jeg ikke at man skal avle på disse. Om man velger å bedekke ei hoppe med en annen rase så burde jo dette være til eget bruk.
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 02/05/2005 :  20:51:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så ingen har sagt at de er dårlige.. Hva betyr så at de ofte kan ha skavanker, dårlige ben og gemytt..
Ikke helt ordrett men...
Ikke at jeg synes man skal blande i vei, men ser ikke grunnen til at det skulle være så fryktelig. Særlig ikke om man bruker hodet litt. Man bør jo uansett ikke avle på en hoppe med dårlig eksteriør, holdbarhet og gemytt. Være seg innenfor eller utenfor rase. Og når man ser en halvblod men lang rygg og korte ben er det jo noe som ikke helt er som det bør..
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.