hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Varmblodstraver vs. ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Varmblodstraver vs. ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  22:18:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Vel, en annen ting det er lov å spørre seg om, er om hvorfor hingstene som bedekker hoppene ikke er kåret innen egen forening?
Disse blandingene er jo etter all sannsynlighet etter en "dårlig" og lite rasetypisk far og ukjent mor. Ingen hoppeeier med ei god hoppe ville vel kastet bort hoppas ressurser på å bedekke den med en ukåra hingst av annen rase...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  22:32:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
I frykt for å bli halshogd sier jeg det alikevel;

for å ta et eksempel; på stallen har vi en araberhingst som ikke er kåret. Hvis min venninne hadde valgt å bruke han på sin hoppe, hvor stor er sannsynligheten for at noen merker det, og om noen hadde merket det kunne man jo bare sagt at det var tjuvparring. At hingsten gikk gjennom gjerdet eller noe sånt.

Så, om min venninne velger å bruke en ukåret hingst fordi dette er den eneste muligheten - hvem merker sånt?

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  22:36:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ingen ville jeg tro...

Men synes ikke det er "greit" uansett. Det er dog ikke eneste muligheten. Hu kan bedekke med de flotteste travhingster...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 01/05/2005 :  22:41:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
bruna33: Hvordan kan du være så sikker på at en blanding ikke ville få fysiske/psykiske skavanker som ikke ville plage dyret? Avl med feil farger gir jo f.eks. lethal white; stor smerte og voldsom død.
Blandinger kan få stor kropp og korte/svake ben -> overbelastning. Avl med dyr som ikke er kåret for avl kan f.eks. føre til svært krokete ben (dersom krokete ben er grunnen til at hingsten ikke ble kåret). Dårlug psyke kan også være en avkåringsgrunn, men for all del.. En hypernervøs hest har det sikkert helt bra.. Eller ikke?

Er jo enig i dette, men i alle mine år med hest har jeg sett maaaange blandingshester og ingen har hatt slike problemer. Dette kan jo skje med rene individer også. Her burde det opplyses bedre, særlig det med farger.

Finnes mange fine hester som ikke går gjenom nåløyet for kåring. Dette er jo det samme som å påstå at alle hester som ikke blir kåret for dårlige individer.

Igjen... det er ikke blandinger jeg er så mye for, men jeg liker ikke disse lovene. Heldigvis er det ingen som håndhever dem, noe som er like greit da jeg tviler på noen utenfor hestemiljøt hadde klart å ta dem seriøst. For mennesker som ikke driver med hest er nemlig en hest en hest.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  22:48:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Finnes mange fine hester som ikke går gjenom nåløyet for kåring. Dette er jo det samme som å påstå at alle hester som ikke blir kåret for dårlige individer.

Blir de ikke kåret, har de jo noe ved seg som gjør at de ikke er ønskelig å avle på..
Sier ikke at det er dårlige hester, men i avlssammenheng er de ikke gode nok.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  23:11:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Men hvor mange travhingster går som ridehester? Det er jo dette hun ønsker - en ridehest. Tilnærmet lik iallefall, ettersom moren er traver. Hvis man tenker etter så begynner man å lure på hvorfor dette skal være så himla vanskelig. EN ting er å blande raser for deretter å bruke avkommet i avl, en annen ting er å blande raser for å få et avkom til eget bruk som ridehest. Det burde vært to forskjellige lover for dette
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 01/05/2005 :  23:15:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Liwi: For å dreie på det; det vil alltid skje andre forsetlige overgrep også (dyremishandling, ran, drap, incest osvosv) - skal dette også legitimeres, fordi det "alltid" vil skje? Synes ærlig talt ikke at "det vil alltid skje" er et godt argument for å lovliggjøre blandinger.

At det bør følge ID-papirer som pass, med alle hester, er jeg 100% enig i.

Opprinnelig postet av Formosissima

Personlig ser jeg ikke helt sammenhengen mellom en 4 års krysning av Islandshest og Araber kontra en 4 års jentunge som er seksuelt misbrukt. Begge deler er lovbrudd, ja - men så er det også slutt på likhetene.

Poenget er at det vil aldri bli slutt på at man "produserer" avkom som ikke faller innunder noen bestemt rase - og følgelig mener jeg det vil være bedre at man i det minste har en viss kontroll og oversikt over de krysninger som finnes.

Ønsker man id-merking/ pass ved alle hester må de nødvendigvis inn i et eller annet slags register - noe som til en viss grad bidrar til å legalisere.

Hva mener dere f.eks. om Pinto (Norsk Pintoforening)? Eller sportsponni (kriterier på NPA)? Er dette greie krysninger fordi noen mennesker har satt på papiret hvilke raser de kan godta og ikke? Eller hva med ridehest avlsforbund rundt om. Svenskene har angivelig både Ardenner, travere og ymse ponnikrysninger i flere av sine topphingster (uten å nevne navn) - bør de utelukkes fra videre avl, eller er de bra nok fordi de har en topprytter på ryggen som har "ridd" hesten igjennom nåløyet så den kan kåres p.g.a. prestasjoner.

Min hest er forøvrig en legal mix mellom alt som kan krype av gå av hester fra europeiske avlsforbund - samt en dash eller to fra andre kontinent. En kåring gir ingen garanti for annet enn at man får registreringspapirer, litt satt på spissen.

Og igjen skal jeg poengtere og gjenta meg selv - jeg støtter i utgangspunktet ikke "buskavl" på ukåra dyr. Like fullt er jeg såpass realist at jeg innser at dette greier vi ikke stoppe eller gjøre noe med. Så lenge det finnes noen som vil ha denne type hester så er det et marked, og det må vi leve med.

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  23:18:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tja, hva når man etterhvert får overflod av blandingshester og mannen-i-gata ikke lenger "gidder" kjøpe seg rene rasene?

Mener du hvilke som helst blandingshester eller f. eks en blanding av fjording og hannoveraner?

En halvblodshest er jo også en blandingshest, vet du.

Ihvertfall, om du mener hvilke som helst; hva får deg til å tro at renrasede hester nødvendigvis er bedre enn blandinger? Min hest er en blandingshest, og jeg kan love deg at han er like bra - om ikke bedre - enn mange renrasede hester jeg kjenner.

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  23:38:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
En halvblodshest (ala dansk/svensk osv) er spesifisert som egen rase, og har egne avlsbestemmelser/rasebeskrivelser. Ja, dette er på en måte blandinger - men det er organisert blanding for å oppnå en spesiell type hest.

Om du får godkjent en blanding av fjording og hannoveraner som egen rase - vær så god og sett i gang med avl!

Jeg sier ikke at blandingshester er dårligere enn renrasa hester. Jeg sier at de ikke har noe som helst i avl å gjøre... det er en vesentlig forskjell det!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 02/05/2005 :  09:47:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva mener dere f.eks. om Pinto (Norsk Pintoforening)? Eller sportsponni (kriterier på NPA)? Er dette greie krysninger fordi noen mennesker har satt på papiret hvilke raser de kan godta og ikke? Eller hva med ridehest avlsforbund rundt om. Svenskene har angivelig både Ardenner, travere og ymse ponnikrysninger i flere av sine topphingster (uten å nevne navn) - bør de utelukkes fra videre avl, eller er de bra nok fordi de har en topprytter på ryggen som har "ridd" hesten igjennom nåløyet så den kan kåres p.g.a. prestasjoner.

Det er akkurat dette jeg mener også! Dette med rene raser er egentlig en illusjon, kun bestemt hva som er lov og ikke er av en gruppe mennesker. Men hva med oss andre? Nettopp dette jeg finner så provoserende, at jeg og andre med andre meninger sitter uten "stemmerett".

Kopi av melding:
Jeg sier ikke at blandingshester er dårligere enn renrasa hester. Jeg sier at de ikke har noe som helst i avl å gjøre... det er en vesentlig forskjell det!

Jeg sitter med følelsen av at motstanderne her ikke klarer å skille mellom avl og det og bare få et billig føll til egent bruk. Jeg kjenner ingen som avler blandingshester, men mange om har skaffet seg et avkom etter sin hoppe med en hingst av annen rase. Ofte er hoppen en traver (kald eller varm), en tyngre type, en ponni eller allerede en krysning. Disse hoppe eierene ønsker seg en mer ride vennlig hest og ønsker/kan ikke bruke 20-40 tusen på å kjøpe seg et ridehest føll med papirene i orden når de kan låne naboen sin ride/araber hest til en tusenlapp.
Jeg har full forståelse for dem!!

Mulig jeg er treg i nøtten når jeg ikke kan se det store lovbruddet/alvoret med dette, eller kanskje det er loven det er noe galt med?

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  10:12:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er litt rart at blandingshester er ulovlig, når sån omtrent 80% av hestene jeg kjenner til er lovlig/ulovlige blandinger. Kjenner til noen fjordinger, shetlandsponnier arabere og et par holsteinere ol, resten er for det meste diverse halvblods/sportshester og "sportsponnier". Sportsponnier kan være blanding av allslags rart; araber, connemara, haflinger, fjording, new forest, osv. Hvorfor er det ingen som reagerer på disse? "Alle" ponniryttere virker å ri på en eller annen blanding, man ser jo det med det blotte øye at ponniene ikke er renrasete.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  10:31:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Sportsponni kan -ikke- inneholde raser som haflinger og fjordinger. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  10:49:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Men kjenner allikevel til flere "sportsponnier" som innholder disse rasene... Hvis de skal slå så hardt ned på dette får de nesten åpne opp øynene. Litt suspekt med kraftig, blakk hest med halv-stående man, smekre bein og edelt hode, liksom.

Uansett, hvorfor er det da akseptert å blande inn araber, connemara, new forest og andre typiske sportsponni-blandingsraser?

Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 02/05/2005 :  11:01:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Er det mulig??? Isteden for å gjenta ting som har blitt sagt tidligere så opplyser jeg om at jeg er enig med Bruna33 på alle punkter.
Min erfaring viser at blandinger mellom raser enten det er hund eller hest får mindre sykdommer og et bedre lynne. Dette er pga mye innavl(kall det linjeavl, det er likevel det samme) og veldig fokus på eksteriør som skjer når man skal bevare en rase!
De fleste hesteraser og nesten alle hunderaser er det vi mennesker som har avlet frem, lite av disse ville oppstå hvis naturen hadde klart seg selv, så hvem er disse menneskene som lager lover og regler uten noen bakgrunn i sunn fornuft, annet enn egne interesser??
Jeg får lyst til å drive stort med avl på blandingshester etter denne debatten!!!!

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  11:08:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Har ikke tenkt å "velge side" i denne debatten, men Brum har et poeng når hun sier at blandingshunder (og gjerne hester også) har veldig ofte bedre gemytt, bedre helse og fungerer bedre med "mennesket sitt" enn rasehunder. Men som formosissima sier, noen blandinger er veldig uheldige og det er dette man må være obs på.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.