hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Varmblodstraver vs. ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Varmblodstraver vs. ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  20:49:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Leste hele innlegge ditt jeg, Kristine - men jeg mente nettopp det jeg skrev. Avkommet blir uansett ikke noen ridehest - det blir en blanding mellom traver og ridehest. Og hvem vet om avkommet arver ridehestens egenskaper eller traverens?? Ellers er jeg enig i det Formosissima skriver..

Synes faktisk disse reglene er fornuftige jeg! Det er for å holde rasene rene, og ikke ende oppe med alle mulige slags blandinger. Det er ønskelig å ha et mangfold i hesteraser, og ved å tillate blandinger av alle mulige slag, er det som å be om at raser utryddes.
Det er (dessverre?) altfor mange hoppeeiere som ønsker seg et avkom etter nettopp sin hest når den blir gammel (altså de ønsker bare et føll, ikke drive avl), og da er det skummelt å tillate bruk av annen rase for bedekking. Så begynner man å blande blandinger igjen, og kjøret er i gang...

Kanskje er jeg litt sær når det gjelder avl, men jeg mener det burde være i alles interesse å holde rasene rene!
Jeg synes at alle hopper burde kåres/godkjennes før de brukes i avl også... En hingst kan ødelegge mye for en rase, men en hoppe som bedekkes "hvert år" kan jammen meg ha innflytelse hun også...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  21:23:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding

Ang ulovlig avl:

Anbefaler å lese denne artikkelen her...

Og stikk innom forskrifter om avl av hest

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 01/05/2005 :  01:41:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
At den prosenten vi har av blandingshester ødelegger rasene er jeg helt uenig i. Siden jeg også er litt inne i hundemiljøet vil jeg nevne at selv om det ikke finnes lover i mot en gatemix, skader ikke dette rasene likevell. Det er alltid noen som avler og driver med rene raser, av alle slag. Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 01/05/2005 :  10:53:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er i utgangspunktet motstander av blanding av rasene på "ulovlig" måte - MEN, om man bedekker en hoppe med liten avlsverdi for sin rase ser jeg ikke helt problemet så fremt det er et avkom for egen bruk - som ikke avles videre på.

Synes absolutt at disse hestene bør "legaliseres" mer, og havne innunder et eller annet slags avlsforbund. Da kan man om ikke annet ha en viss kontroll med eventuell innavl, så ikke en papirløs hest i fremtiden bedekkes med en annen papirløs - som viser seg å være nær beslektet. Alle hester bør id-merkes og ha en eller annen form for stamtavle.

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  13:09:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Takk for all informasjon. Just for the record, jeg er bare en mellommann som bringer alt videre. Jeg har ingenting med dette å gjøre bortsett fra å legge inn emnet fordi min venninne selv ikke har internett.

Leste også på hest.no at Gamblers Blackmale har bedekket varmblodstraver hopper. Er denne hesten kåret for den type avl? Hvis ikke, så ville det jo være ganske risikabelt å bruke en så annerkjent hingst.

http://www.stallvalmen.no/index.php/article/articleview/6/1/6/

Varmblodstraver går vel da innunder pinto avl? Hun blir vel antakeligvis ikke sett på som en ¨norsk rase¨, fordi hun er Am. varmblods. Så vidt jeg vet er det vel Fjording, Nordlandshest og Døl som er de norske rasene. Vet ikke om Norsk Kaldblodstraver og Norsk Varmblodstraver går under kategorien

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 01/05/2005 13:13:02 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  14:57:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kaldblods og varmblods er norsk rase, ja. Men varmblodstraver går ikke under pintoavl, fordi det nettopp er traver. Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  19:35:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Bruna 33: Om du er inne i hundemiljøet, vet du vel også at mange bastard-hunnvalper blir avlivet rett etter fødselen fordi det ikke er ønskelig at noen skal få mulighet til å avle videre på disse - de får ofte et uhyggelig temperament.

Jeg synes IKKE det er greit å avle blandinger med vilje, uansett om hoppa har stor avlsverdi innen sin rase eller ikke. Alltids noen som avler rent? Tja, hva når man etterhvert får overflod av blandingshester og mannen-i-gata ikke lenger "gidder" kjøpe seg rene rasene?
Dessuten er det ikke ønskelig å blande all verdens raser heller. Det kan føre med seg svakheter og elendig eksteriør om man blander kald/varm, stor/liten osv...

Vil gjerne høre en god grunn til at man skal legalisere blandinger; foreløpig har jeg ikke hørt en eneste en...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 01/05/2005 :  20:59:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
En god grunn kan jeg gi deg. Blandinger kommer til å fødes uansett, enten man liker det eller ikke. Det vil alltids skje uhell - og planlagte "uhell". Synes faktisk det vil være bedre at disse hestene kommer innunder en eller annen slags ramme for registrering - og da må man nødvendigvis lempe litt på kravene.

Jeg mener faktisk at det bør følge id-papirer med alle hester, samt at hestene bør merkes med chip = krav. Totalt sett ser jeg flere fordeler enn ulemper med et slikt system, ikke minst med tanke på hestenes fremtid. Disse hestene er viktigere enn hva enkelte høye herrer måtte mene om deres herkomst.

Mennesker som avler/ selger/ kjøper den slags type hester ser jeg ikke som noen trussel mot "min" type hest og fremtidig oppdrett (om det blir noe mer). Har en helt annen målgruppe.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  21:08:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Liwi: For å dreie på det; det vil alltid skje andre forsetlige overgrep også (dyremishandling, ran, drap, incest osvosv) - skal dette også legitimeres, fordi det "alltid" vil skje? Synes ærlig talt ikke at "det vil alltid skje" er et godt argument for å lovliggjøre blandinger.

At det bør følge ID-papirer som pass, med alle hester, er jeg 100% enig i.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  21:33:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Formosissima: så hvordan kunne denne hingsten bedekke varmblodshopper da?

Fant noe på norskpintoforening.no

Frem til nå har faktisk varmblodstraver vært lov i pintoavl, men dette skal stenges med mindre noe annet blir bestemt på årsmøtet.

-

Copy/paste norskpintoforening.no:

Det er absolutt forbudt å krysse inn følgende typer/ raser i pintoavlen:
* Tigermønstrede av alle raser
* Rene kaldblods/ trekkhester
* Islandshester
* Shetlandsponnier
* Fjording
* Dølehest
* Nordlandshest/ Lyngshest

Det stenges også for avl på traverblod med mindre annet blir bestemt på årsmøte.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 01/05/2005 :  21:41:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bruna 33: Om du er inne i hundemiljøet, vet du vel også at mange bastard-hunnvalper blir avlivet rett etter fødselen fordi det ikke er ønskelig at noen skal få mulighet til å avle videre på disse - de får ofte et uhyggelig temperament.

Alle jeg kjenner kan avkrefte dette som en myte. De fleste har stikk motsatt erfaringer. For ikke snakke om helsen.

Kopi av melding:
eg synes IKKE det er greit å avle blandinger med vilje, uansett om hoppa har stor avlsverdi innen sin rase eller ikke.

Ja men det er din mening, andre mener noe helt motsatt. Derfor mener jeg at det ikke er riktig å lage en lov mot dette. Det er og blir kun en interesse sak.
Ikke tro at jeg er noen stor forkjemper for blandingshester, er veldig nøytral. Det provoserer meg bare at det finnes lover som ivaretar noen mennesker interesser på bekostning av andres.

Kopi av melding:
Alltids noen som avler rent? Tja, hva når man etterhvert får overflod av blandingshester og mannen-i-gata ikke lenger "gidder" kjøpe seg rene rasene?

Tror faktisk det omvendt, for ikke lenge siden var det nesten ingen som viste at det var ulovlig. Ingen undersøkte heller. Meg selv inkludert, har drevet med hest i 15 år, men for kun tre år siden fikk jeg høre om denne loven. I starten trodde jeg ikke på det en gang. Dette gjelder mange andre også.

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 01/05/2005 :  21:45:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det stenges også for avl på traverblod med mindre annet blir bestemt på årsmøte.

Et eksempel på at dette er en interesse sak. En liten gruppe mennesker har bestemt at de ikke ønsker at varmblodstraver skal godtas. Hva med alle de som mener noe anent. Høres ut som kun noen har "stemmerett" i hestenorge.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  21:51:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Nå er ikke Pinto en rase heller da, så de har vel ikke samme reglement som raseforbundene.

Liwi: Du skrev det der i innlegget over også, og jeg synes ikke det var en god grunn. Som Formosissima skriver; skal vi godta alt mulig rart fordi det kommer til å skje uansett?

Ang. ID-merking osv er det helt ok for meg. Men det er et stort sprik fra å gi "uhell" en identitet, fra å godta at folk blander raser i hytt og vær..

Men dette reagerer jeg på:
Kopi av melding:
Da kan man om ikke annet ha en viss kontroll med eventuell innavl, så ikke en papirløs hest i fremtiden bedekkes med en annen papirløs - som viser seg å være nær beslektet.

Hallo; det er ikke meningen at man skal bedekke "papirløse" hester med hverandre!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 01/05/2005 :  21:56:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Liwi: For å dreie på det; det vil alltid skje andre forsetlige overgrep også (dyremishandling, ran, drap, incest osvosv) - skal dette også legitimeres, fordi det "alltid" vil skje? Synes ærlig talt ikke at "det vil alltid skje" er et godt argument for å lovliggjøre blandinge

Må bare nevne noe her også.

Man kan da ikke sammenligne dette med noe så uskyldig som å mikse to raser!
Alle med litt omløp i hodet vet at man ikke skal påføre mennesker og dyr smerte i noen form, verken psykisk eller fysisk (med unntak for tannleger kanskje).

Tror neppe hoppene får vondt av å pare seg med en hingst av en annen rase.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  22:13:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
bruna33: Hvordan kan du være så sikker på at en blanding ikke ville få fysiske/psykiske skavanker som ikke ville plage dyret? Avl med feil farger gir jo f.eks. lethal white; stor smerte og voldsom død.
Blandinger kan få stor kropp og korte/svake ben -> overbelastning. Avl med dyr som ikke er kåret for avl kan f.eks. føre til svært krokete ben (dersom krokete ben er grunnen til at hingsten ikke ble kåret). Dårlug psyke kan også være en avkåringsgrunn, men for all del.. En hypernervøs hest har det sikkert helt bra.. Eller ikke?

Innen hundeverdenen advarer veterinærer mot å blande sort elghund og schäfer pga. det lynne hunden vil få, og tro meg - det gjør de med rett! Har selv vært borti en slik hund, og den skulle aldri sett dagens lys.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.