hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Varmblodstraver vs. ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Varmblodstraver vs. ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Liwi

Skrevet - 02/05/2005 :  22:33:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flere her er enige i at hestene bør følges av pass/ ev. id-merkes. Da er de som sagt allerede i systemet, og følgelig har man allerede sagt A og er halvveis til B. Når hestene er i et system er de med ett mer "legale", uansett avstamning eller ei.

Alternativet for et "rettferdig" system blir da at NRYF nekter registrering av hester uten avstamningspapirer. Er det bedre?

Redigert for å legge til at Norges Rytterforbund driter i hva slags opphav hesten har... NRYF er ikke noe kontrollorgan innen avl, det er det Starum som tar seg av.

Redigert av - Liwi den 02/05/2005 22:35:55 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 02/05/2005 :  23:42:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville bare si at her på vår stall har vi et avkom etter ex-traver hoppe og Norsk Varmblods Ridehest (Acrobat; som sikkert mange har hørt om). Men avkommet ble ikke så bra mener iallefall jeg. Er nå 8 år tror jeg, og er bare ridd som dressur/sprang, men traveren i han skinner gjennom i ny og ne, og da spesielt i galloppen. Så min mening? Ikke gjør det, er bortkastede penger å legge så mye penger i god hingst, når moren ikke er "god" (ikke ta dette personlig, prøver bare å få frem poenget mitt)
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 02/05/2005 :  23:42:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
. man blander blandingene med blandinger, og ender oppe med hva??

En hest tror jeg....

Men uansett, tilbake til det med dårlige resultater på krysninger. Man bedekker ikke en shettishoppe med en shirehingst, det er noe alle bør se at går galt.
Derimot vil en veldig langstrakt hest får ofte et perfekt avkom med en annen rase som er kortere og mer kompakt, har sett mange flotte individer på dette.

To av mine hester er i dag krysninger, pluss en på vei. Den første laget jeg med vilje lenge før jeg kjente til reglene (tror jeg hadde gjort det likevell), den andre har jeg kjøpt, og den på vei var et rent uhell (faktisk).

Jeg vil bruke den første som et eksempel på hvor fin en krysning kan bli. Nå er ikke jeg super ekspert på eksteriør, men noe har jeg da lært i løp av årene. Moren er varmblods traver, jeg ville ha et avkom men ikke ren traver. Faren er en welsh cob, lekker sak. Verken traveren eller welsh coben er kjent for noe god galopp (ivertfall ikke traveren), Moren har en flat og noe firtaktet galopp, mens farens galopp er stor svingende med høye kneløft, typisk kjørehest. Avkommet derimot fikk ingen av delene, derimot en mer typisk ridehest galopp, ganske lange steg uten for høye kneløft, og ingen firtakt, skal mye til for å se traver siden i han. Selfølgelig ingen supergange, men overaskende bra likevell.

Nr to er en krysning mellom islandshest og welsh som jeg kjøpte sammen med moren i 03. Hun har helt normale gangarter og er veldig harmonisk bygd, Hun er forresten til salgs.

Har egentlig kun sett fint bygget blandinger, men mange hengslete rase-rene med dårlig eksteriør.

Poenget med dette er at jeg ikke syns den lille muligheten for å ende opp med en hest med avvikende eksteriør er noen bra argument mot blandinger.

Redigert av - Stall-Vinga den 03/05/2005 00:09:24 Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 02/05/2005 :  23:52:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ville bare si at her på vår stall har vi et avkom etter ex-traver hoppe og Norsk Varmblods Ridehest (Acrobat; som sikkert mange har hørt om). Men avkommet ble ikke så bra mener iallefall jeg. Er nå 8 år tror jeg, og er bare ridd som dressur/sprang, men traveren i han skinner gjennom i ny og ne, og da spesielt i galloppen. Så min mening? Ikke gjør det, er bortkastede penger å legge så mye penger i god hingst, når moren ikke er "god" (ikke ta dette personlig, prøver bare å få frem poenget mitt)

Klart at det alltid er noe traver som skinner gjenom uansett, hvor mye avhengig av hvilke gener som spiller mest inn (som er en tilfeldighet). Men resultatet vil uansett bli bedre en ren traver. Og dersom debatt starters venninne ikke har muligheten til å kjøpe en dyr ren ridehest er faktisk dette bedre en ingenting.
Men jeg er enig i at skal du bruke en kåret ridehest kommer det til å koste, da er det bedre å finne en grei ukåra en, siden føllet likevell blir en krysning.

Kjenner forresten veldig godt til Acrobat.
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  02:49:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Dette her var en ganske heftig debatt! Men GUD som den trengs!!! Jeg har nettopp hatt kontakt med NPA ang.den ene ponnien min(blanding av Tennessee Walking Horse og Welsh)for å høre ang.registrering som Sportsponni. Svaret jeg fikk irriterte VETTET av meg! Welsh er godkjent i avl av Sportsponni men ikke Tennessee Walker.Den saken er forsåvidt grei.MEN: Hvis hesten min hadde vært HOPPE(den er hingst)så kunne de i ENKELTE TILFELLER GODKJENNE DET HVIS PRESTASJONENE SOM RIDEHEST VAR BRA!!!! Driver de med kjønnsdiskriminering også nå???
Ærlig talt,dette begynner å bli for dumt!!! Jeg hiver meg GJÆRNE på en forening/regestrering for blandinsRASER om det skulle dukke opp noen ildsjeler! Hesten min har VEL SÅ BRA GEMYTT OG EKSTERIØR SOM DE RENRASEDE JEG HAR!!!

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  10:47:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Poenget her er jo ikke om eksteriøret eller gemyttet er bra! Tviler ikke på at hingsten din er fantastisk GML (har sett bilder på vipen din - nydelig liten krabat forresten). Grunnen til at de kan være villige til å registrere en hoppe og ikke en hingst har vel en enkel forklaring: Ei hoppe kan få et begrenset antall avkom, mens en hingst i teorien kan ødelegge mye for en rase.
Og det er faktisk sånn at når noen har drevet planmessig avl i mange mange år, er de lite villige til å la det gå i stykker (ja det er en mulighet for at det ødelegges om blandingsavl legaliseres) bare fordi noen har lyst på et avkom etter hesten sin, men ikke ønsker å bedekke med samme rase..

Tror jeg har fått frem min mening i denne debatten fra før...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  11:42:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Jeg forstår synspunktet ditt,det virker bare så idiotisk at hopper kan godkjennes og ikke hingster! Det er jo veldig få hingster som blir godkjente som avlshingster likevell,kunne jo vært godkjent men ikke kåret til avl fks.? Men takk for komplemanget,er VELDIG stolt av den lille,gule"søtnosen"min
Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  12:40:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Formosissima, eg trur ingen med travar- eller fjordingkrysning treng å engste seg for overo lethal white foal syndrome...

Bruna, sjølv om to hestar som er veldig ulike kan komplettere kvarandre og få avkom med bra eksteriør og brukseigenskaper, er det ingen garanti for at neste generasjon (avkom av blandingar) vert like bra. Desse flotte blandingane er for det meste heterozygote for dei gode eigenskapene, og avkomma kan sjå ut som kva som helst.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.