hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Farger på hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Farger på hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2003 :  15:23:08  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
Jeg er helt klart et stort fan av røde hester :) Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 15/10/2003 :  15:31:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes svarte hester med hvite tegninger og leverfukse hester er flott.Men personlighet og kapasitet er mye viktigere enn farge. Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 16/10/2003 :  23:09:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker Faustinos sommerfarge, sjokoladebrun med sjatteringer, og full av trivselsflekker. Om vinteren er han kjedelig brunsort.
Labrinas farge er ganske uvanlig, det er ikke mange som vet hva den egentlig heter på norsk. I passet hennes står det vel gulbrun, men den engelske betegnelsen er vel dun av et eller annet slag. Faren hennes, Løytnanten, er mye gulere enn henne. Om vinteren blir hun ganske mye brunere enn om sommeren.
Nå sitter jeg og krysser fingre for at Orlando har fått Briars farge, leverfuks. Det er en flott farge.

Ellers er det helt sort eller Faustino-farge jeg liker best. Store hvite avtegn er lekkert, og så liker jeg sånne "gale" øyne - når det hvite rundt øynene synes hele tiden. Det er så søtt.

Fukser er jeg lei av - de har vi hatt så mange av.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 17/10/2003 :  00:27:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det må jo bare bli sort,og gjerne med stjerne eller bliss,det er det jeg alltid "vender tilbake" til ,når jeg kjøper hest.(og jeg har gått langt for å få tak i akkurat de...he,he)Men har også eid en mørk palomino-farvet hest,med kritthvit man/hale som er vakkert så lenge de ikke er creme-farvet.Har også stor sans for "svett fux",og svart/hvit med så lite hvite flekker som mulig,og "dirty palomino" med sølvfarget man/hale.Jada,er litt sær jeg....He,he.
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2003 :  17:02:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Movindott, leverfuks og palomin.. finnes vel ikke penere farger? he he, og så liker jeg flekkete hester.. Og Jordfarvete hester (alt fra gårblakk til gulblakk), er utrolig stilig, men de skal enten være fjordinge eller ha MYE man :)

synes i grunn ikke fargen er så farlig, men morro med islandshesten at den kan ha ALLE farger :)

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 26/10/2003 :  23:37:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Har skrevet her før, men gjør det igjen;)
Liker vel egentlig best blakke hester i alle nyanser. sier i dette tilfellet at buckskin går innunder blakk;)

Pintoer og Paints er jo råstilig da;) Indianerhest! hehe.

Liker egentlig de fleste farger, syns ikke det har så mye å si... Det er utstrålingen til hesten som er viktig! Ta feks to hester med dønn lik farge... Man vil automatisk syns den med den riktige utstrålingen er myyyyyyye penere å se på enn den andre. Holdning og har mye å si. For ikke snakke om gemytt.

avtegn, der er jo uten TVIL lyktbles/kubles det peneste! Hester med kubles og glassøyne, JA TAKK:) Glassøyne er nydelig:) Sokker og er pent, men ikke på alle fire bena.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 04/11/2003 :  16:21:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Jeg elsker pinto hester!! :) Carrie er den fiiineste ponnien når man tenker på farver/tegninger. (se min vip milla for bilde av Carrie) Ellers liker jeg for det meste alle farver. Men synes noen ganger at brune hester kan bli litt kjedelig, er så vanlig liksom.. Men alle hester er fine på sin måte så farver har ikke så mye å si for meg. ;)

-Milla
Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway

Skrevet - 05/11/2003 :  11:55:50  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding
er egentli vansklig å velge en farge, alle er jo fine:)
men jeg har jo seff en drømme hest, og den er flekkete, mørkebrun og hvit. som en delt andre plass har jeg kullsort og rød med hvite bein og et langt bles. 3 plassen må vel være palomino faregn. den er fin

Redigert av Montè_jente den 05/11/2003 11:56:47
Gå til toppen av siden

chriaa

» VIP

Skrevet - 12/11/2003 :  11:22:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det med farger er vanskelig, det er så mange fine, og det varierer fra rase til rase .... Som f.eks. er jeg litt lei av den vanlige brune fargen, som så mange travhester og ridehester har, men jeg liker veldig godt brune islandshester .... for det er ikke like vanlig.

Uansett rase må det nok bli:
* Palomino - helst ganske mørk, med bles og sokker på alle bein.
* Rød - gjerne svettfuks, med bles og sokker på alle bein.
* Helt svart - uten avtegn
* Borka - uten avtegn
* Pinto - rød og hvit flekkete

Islandshest:
Delt førsteplass mellom molldott, movindott og leirljos, aller helst med brei bles og sokker på alle bein.

Fjording:
Ullsblakk

Nordlandshest:
Sølvsvart (evt. sølvbrun) og gul

Welsh Mountain:
Palomino, dunfarget og røskimmel, alle med bles og sokker.

Synes avtegn gjør veldig mye med hestens utseende, liker veldig godt breie bleser og stjernebleser, og sokker i kne/hase høyde på alle bein.

MEN .... jeg synes ikke farge og avtegn skal ha noe å si når man skal kjøpe hest. Selvsagt hvis man avler på en rase og har en hest som har genene for en spesiell farge, så er det forståelig at det f.eks. blir brukt en hingst med den fargen som veier opp slik at det er stor sjanse dor at avkommet får riktig farge. Men dersom man er ute etter en ridehest/brukshest, synes jeg det er feil å gå etter farge. I noen tilfeller kan det til og med være feil å gå etter rase ....

DET ER HESTEN SOM INDIVID SOM ER DET VIKTIGE!

Hva den kan, gemytt og hvordan hest og eier passer sammen. De utrolig fine fargene og "variantene" hestene kommer i, er bare et pluss! ikke en avgjørende faktor etter mitt syn i alle fall! Når jeg var yngre var det mange farger jeg syntes var mindre fine, og derfor ikke ville ha, og det var også en del raser jeg absolutt ikke skulle ha .... men nå, noen år senere sitter jeg her med de hærligste hestene man kan tenke seg, som ikke kom på tale da .... Bl.a. en fjording, en ponni med glassøye og en standard brunblakk islandshest .... Fargen har ingenting å si når jeg kjøper hest.
Gå til toppen av siden

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2003 :  13:29:33  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
Liker mellomrøde varmblodshester m/tynt stripebles & hvit sokk på høyre bakfot.. stikk innom vip'en min så ser du hvorfor ;-) *smile*
hehe.. Elsker røde hester :)
Gå til toppen av siden

HeleneFøllesdal

Norway

Skrevet - 18/11/2003 :  16:25:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHeleneFøllesdal  Svar med kopi av melding
Hei!
Hvis jeg skal se bort i fra personlighet og bygning, er jeg ordentlig glad i mørke palominoer, med knæsj hvit man + hale:) Sortbrune og skimle med sort man+hale er oxo blant toppen!! Heeeelt røde er vel på bunn, selv om yndlingen er sånn:) Jeg er ikke så glad i pintofargede hester heller (for å sette alle de i bås)

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  16:53:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Som de fleste blåser jeg langt i hvilken farge hesten har, bare den er fin ellers. Men hvis man kan velge... joda, da har jeg preferanser jeg som alle andre.
Selvsagt tar en kullsort Frieser, gylden palemino etc pusten fra meg også, og dun (bork?) og mørk leverfuks er bare nyyydelig!
Men sånn for "personlig bruk" har jeg alltid vært mest begeistret for hvite/grå og brune hester (gjerne helt mørke eller litt rødbrune) med mest mulig hvitt.
Og ikke bare har jeg vært heldig nok til å ha 2x skimler og 2x brune (en mørk og en rødbrun) herrer med bliss - nå har jeg fått en skikkelig Ole Brum-pakke: For i pintoen min har jeg fått begge deler
Kjøpte selvsagt ikke hest for fargens skyld denne gangen heller, men er helfrelst pintofan nå. Har planer om å sette føll på henne og selvom det viktigste er hingstens kvaliteter og at føllet blir sunt og friskt håper jeg at blir en liten pinto det også!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.