hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bøyeprøve
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Bøyeprøve
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

SunnivaB

» VIP

Skrevet - 25/04/2005 :  10:41:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har tatt bøyeprøve på hesten min nå og han var 2 grader halt på frambena. Er dette veldig gale og bør jeg redusere prisen mye? Er det ikke vanlig at det slår ut litt på bøyeprøven? Og kan jeg stole blindt på bøyeprøven? Han er 9 år og jeg ville i grunn ha 35 000 for han.

Opal

» VIP

Skrevet - 25/04/2005 :  11:07:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes kanskje at et utslag på 2 er relativt høyt. Nå vet jeg ikke hva hesten din har gjort "tidligere i livet", hvilke belastninger den har vært utsatt for, tidligere skader mv. Dersom hesten din hadde vært en aktiv spranghest med utslag på 0,5 ville det etter all sannsynlighet vært "bra" tatt i betraktning de belastninger den da hadde vært gjennom. Utslag på 2 synes jeg som nevn er litt "betenkelig".

Ideelt sett skal en frisk hest tåle en bøyeprøve som er en ekstrembelastning av de enkelte ledd i beinet - den skal ikke hvis halthet ved mønstring i trav, eller rundt 1.
Når en hest viser 1-2, så er den knapt synlig halt, og det er sannsynlig at haltheten skyldes en gammel skade i de aktuelle ledd eller en nylig oppstått skade/betennelse. Ved utslag på bøyeprøve bør man foreta må nærmere undersøkelser; har den riktig sko, har den vondt i andre deler av beinet - er skaden kronisk eller nylig oppstått. Har hesten hatt problemer med beinet før.

At en hest er haltfri, er en selvfølgelighet ved salg/kjøp og jeg tror nok et utslag på 2 vil kunne ha innvirkning på prisen på hesten.

Dersom bøyeprøven er utført av en enerkjent vet. ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kunne stole på resultatet (selv om man ikke liker det..)

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  14:11:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Skal også nevnes at med et utslag på over 1 grad vil man ikke få forsikret hesten. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 25/04/2005 :  23:07:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
To grader er definitivt et utslag. Men en bøyeprøve må alltid sees i sammenheng med klinisk undersøkelse. For eksempel: Er utslaget likt på begge ben foran eller bak? Viste hesten utslag på longeprøven? Hvilket ledd slo ut osv. Dessuten blir bøyeprøven både utført og bedømt ulikt av forskjellige veterinærer. Noen bøyer feks. hardere enn andre.

Om resultatet har utslag på pris, kommer vel an på hvor mange interesserte kjøpere man har og hvordan de ser på saken.

MEN, som det nevnes vil feks. ikke Gjensidige forsikre hesten hvis den slår ut mer enn en grad, i alle fall ikke uten å ta forbehold. En mulighet er naturligvis å få en "second opinion" fra en annen veterinær.
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  19:54:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Går da an å forsikre hesten om den har utslag på bøyeprøve! Jeg har forsikring på kaldblodsen min,og på han slo det ut grad 1-2 på bøyeprøven.

Som sagt har han grad 1-2 i spesielt høyre frambein, 0,5-1 i venstre frambein. I høyre frambein har han en fysiologisk feil med kneet, så han padler når han traver. Og han har litt forkalkning i skulder. Dette er litt kjedelig siden han bare er 6 år. Men dissa travhesta har jo som regel noe med beina..
Jeg skal ikke hoppe med han i det hele tatt. Men tur og dressur går helt fint (nå er jo målet mitt LC dressur med han,så de tgår jo greit) og han har aldri vært halt. Jeg stretcher frambein og bakbein hver gang vi har trent og massere beina hans annenhver dag. 2 ganger i uka masserer jeg knærne med lunka olje!

Jeg tror du burde gå ned til 20.000-25.000 i pris. Hva slags rase og hva brukes hesten til?
Jeg kjøpte min for 10.000, de skulle ha 15.000,men jeg pruta pga.beina, også fikk jeg han billigere fordi jeg kjøpte han fra skolen.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 01/05/2005 :  22:36:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går an å forsikre hest med utslag i bøyeprøve, men forsikringsselskapet kan ta forbehold om enkelte skader, eller de kan nekte utbetaling senere hvis de mener at en eventuell skade har sammenheng med en skade som hesten allerede hadde da den ble forsikret. Både if, gjensidige og agria har et unntak som går på skader som hesten hadde på det tidspunkt da den ble forsikret. Et utslag på 2 kan brukes som et argument i slike saker.

Når det gjelder forsikring, så er et godt tips å få tak i fullstendige vilkår, og å lese disse nøye. Selskapene tar forbehold mot både det ene og det andre, men selgerne har ikek god nok peiling til at de klarer å opplyse deg om dette før du sitter med papirene i hånda og regningen skal betales.. Jeg fikk to forskjellige, og begge gale, svar på direkte spørsmål om karenstid hos enten if eller gjensidige (husker ikek hvem, de var like dårlige på dette begge to). Ble ganske oppgitt.. :/
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 02/05/2005 :  19:28:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
En annen ting som er viktig å merke seg om man skal kjøpe hest, er at selv om hesten viser 0 på bøyeprøve kan det være noe galt likevel! Så skal man kjøpe en relativt dyr hest bør man både bøye og røntge..
Man bør jo heller ikke bøye opp en kald hest. Den bør få skritte først..
en av ine første hest slo ut 2 grader på bakben da han ble bøyd opp. Vist ingenting på røntgen, tok da bilder av alle ledd i benet pluss motsatt framben. Og fikk skjekket ryggen hans. Han ble også bøyd opp igjen på klinikken etter å ha beveget seg litt og slo ikke ut i det hele tatt..
Han er idag 26 år og har ikke vært halt en dag.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  19:37:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Julie=): stakk innom vipen din for å se bilde av hesten din; noen av de der som er dine? Ser ut som profesjonelle bilder alle sammen...
kan du ikke legge ut ekte bilder av deg og hesten din? Er så mye triveligere da:)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/05/2005 :  22:34:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
For ikke å snakke om brudd på opphavsrett og reglene her på hestemarked.no. Hvis du ikke har fått tillatelse fra fotograf til å publisere bildene, bør du slette dem fort, før hestemarked gjør det for deg.. Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2005 :  15:12:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det bildet som står som hesten min er kaldblodsen jeg eier. De andre har jeg bare funnet på nettet som er lov å kopiere.. Skulle gjerne lagt ut noen "ekte" bilder, det er bare det at jeg hverken har scanner eller digitalkamera..har noen bilder på mailen av hesten min,men de gikk visst ikke an å legge inn på vipen pga at de ikke var jpg.bilder eller hva det no enn sto..litt kjipt..for fine bilder av hesten min:) Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2005 :  15:42:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Beklager at jeg bryter inn.

Hva er en bøyeprøve?

Til Julie=): Du kan bare lagre bildene som JPG filer i et hvilket som helst bildeprogram, for eksempel paint.

Anders W. Aune Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 03/05/2005 :  17:57:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bøyeprøve er kort fortalt en ekstrembelastning av alle hestens ledd i beina. Først bøyes beinet som en helhet og så bøyes ledd for ledd. Veterinær "låser" og holder leddet i et visst antall sekunder og så skal hesten gå frem i trav i det veterinæren slipper. Ideelt sett skal hesten "tåle" denne bøyeprøven. Tåler hesten det ikke gir det seg utslag i ulike grader av "halthet" hvor 0,5 er det "beste" og så blir det bare verre jo høyere utslag...

Tok vekk link som ikke ville virke,,

Redigert av - Opal den 04/05/2005 09:46:16 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2005 :  18:18:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Opal: Linken funker ikke :\ Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  09:38:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det bildet som står som hesten min er kaldblodsen jeg eier.
Opprinnelig postet av Julie=)

Var såfall et veldig profesjonelt bilde, vanskelig å skille fra de andre bildene du har lagt ut. Men flott hest da, det skal du ha.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  14:11:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
"christine26" Takk:) Er broren min som har tatt bildet,han driver med sånt,så kanskje derfor det ser litt mer "profesjonelt" ut enn om jeg skulle tatt det..hehe..
Funker bare ikke å legge inn de andre bildene jeg har av han..får heller ikke sletta bildene inne på vip`en min,går så sinnsykt treigt inne på den sida..menmen..
Detta er litt utafor tema bøyeprøva,så får sette en strek her!:)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.