hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klumper på ryggen.... bremselarver???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Klumper på ryggen.... bremselarver???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Keeshaan

» VIP

Skrevet - 20/04/2005 :  20:47:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen her som har et råd til meg???? Hesten min har en håndfull små klumper på ryggen som jeg trodde var fordi salen ikke passet. Men de har små røde hull i toppen Han som eier stallen tror at det er mest sannsynelig bremse larver. Jeg har leitet om dette overalt men det står nesten ingenting...... er det noen som kan hjelpe meg???

Louise

Opal

» VIP

Skrevet - 20/04/2005 :  23:08:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egg fra hestebrems er gulaktige og ca 1-2 mm lange. De legges oppå pelsen og ikke under slik det er på din hest?? Larvene klekkes i løpet av 2-10 dager, kravler rundt og forårsaker kløe - hesten klør seg ofte med munnen og kan på den måten få larver inn i "systemet". Litt tidlig på året for brems enda? Mente høysesong for slikt var i juli-september... Ut fra din beskrivelse høres det ikke ut som bremselarver. Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 20/04/2005 :  23:59:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok de såkalte "protein kulene"
De kommer stortsett av for med høyt protein innhold har jeg hørt, derfor navnet.

Men de er ikke lett og bli klok på, noen hester som har disse kulene finner man ikke ut hvorfor de kommer.

Mange prøver å kutte ut pellets og det fungerer på noen hester, mulig de reagerer på bindemiddelet i pelletsen.

Noen kutter ut bygg og kulene forsvinner ( det er bygg i nesten alle forblandinger)
Soyamel gir nesten helt sikkert utslag.

En av mine hester reagerer på soya og bygg, kutter jeg ut dette forsvinner kulene.

Om du vil kutte ut forblandinger ( pellets, musli, gull, osv) Bør du få en som kan foring til å hjelpe deg. så din hest får alt den trenger

Prøv da foreksempel for som, Havre, Betfor, Green power, vitaminer, kalk og salt.

Det hjelper også å få orden på tarmene så mikroorganismene får gjort riktig jobb.
Yea sacc eller vitabiosa. Best er vitabiosa

Om det er slike kuler, kommer de ofte i salleie eller på skuldrene.
Når de sprekker vask med svak jodoppløsning eller noe annet som er til å rense sår med, smør på et tynt lag sårsalve eller lignende, hold det rent.
pass på at salunderlaget er rent. bytt etter svetting.

Vetrinærer og foreksperter vet fint lite om disse kulene. men spør de alikevell

Håper du finner ut av det . Lykke til

Hilsen Munti

Redigert av - munti den 21/04/2005 00:19:08 Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 21/04/2005 :  12:39:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et tips til utvortes behandling: En salve som heter Icthhammol 20 % (Equine America). Denne er spesielt for slike kuler i salleiet. Koster rundt 300 kr, fås kjøpt der du kjøper hesteutstyr (antagelig på bestilling). Du kan også bruke sprit for å tørke dem ut. Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 21/04/2005 :  19:29:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja! Har vært borti dette jeg å.. Vennina mi sin hest hadde det. Hun leta seg gal etter å finne noe ut om disse, brukte dyrlegen mye, men han visste heller ikke hva dette var. Men hun fikk tak i en salve (den salven du nevner, Mint?)
Jaja, den virket hvert fall!

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 01/05/2005 :  19:55:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Bare litt fakta om bremselarver siden det så ut til å være litt uklarhet rundt dette:
eggene legges på hestens hud/pels om sommeren, gjerne på steder hesten ofte klør seg med munnen, som for eksempel på beina og under magen. Dette ser ut som små hvite frø, og er så godt som umulig å børste eller skrape av. Hesten klør seg så på det aktuelle stedet med tennene, og får dermed eggene i seg. Når eggene er kommet i hestens system klekkes de og larvene begir seg ut i kroppen.
På selve larvestadiet (som oftest i perioden januar/februar) befinner larvene gjerne seg i magesekken. Derfor er det også gunstig å gi en sterk ormekur som f.eks. ivomec eller eraquelle på denne tiden for å bli kvitt dem. Da kommer de gjerne ut i avføringen og er da hvit/rød/rosa i fargen, ca en cm lange og ganske tykke.
Hvis de ikke blir fjernet ved ormekur, vil larvene igjen gå ut i hestens system, for å så komme ut igjennom huden på våren/forsommeren. Dette er ikke farlig for hesten, men kan være ubehagelig dersom det skjer i områder som kommer i konflikt med utstyr som f.eks. salen. Der larvene kommer ut vil det oppstå kuler, så det du har på hesten din _kan_ være bremselarver som er klekket ut av egg den spiste i fjor sommer.
Håper svaret mitt blir til hjelp.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.