hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har noen erfaring med denne salen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Har noen erfaring med denne salen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 21/04/2005 :  15:03:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har noen erfaring med denne salen:

inne på www.hooks.no
og deetter under "sortiment" og så under "hesten" og "saler".
Ganske langt nede står det en "allroundsal" til 1349kr!

Det er den samme som er bakerst på den nyeste høøks-katalogen!

Har noen erfaring med dette?

Er den fin som en "billigsal" å bruke når hesten har vært på sommerbeite og er litt ekstra rund?

Redigert av - meg_selv2 den 21/04/2005 15:11:26

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  16:12:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
tror jeg kjenner noen som har en som ligner veldig, og den er vel som andre saler som så billige som denne at de ikke ligger spesielt godt på hesten og heller ikke er veldig gode å ri i....:-)

MVH Helle...

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 21/04/2005 :  21:30:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men er den fin å ha som en billigsal med gelpad under?

Til ponnien har fått mer muskler og form.
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  22:09:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
En sal man må bruke pad under passer ikke.

Ville ikke kjøpt en billig sal uansett om det "bare" var til hesten har kommet i bedre form.
Hva med å begynne med en syntetsal? Man får nok en god syntetsal til 3000kr. Eller du kan kjøpe en brukt (merke)sal.

Mener Formossisma (erre' slik det skrivs?) en gang skrev at noen hun kjente hadde kjent på de salene og ingen at stoppingene var like?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Winnie_1

Skrevet - 21/04/2005 :  23:58:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå er vel ikke pris noen garanti for at salen ligger dårlig.. læret er nok møkk, og ikke sikkert stoppen holder i all evighet... (blir nok litt nedsitti) og sømmer og håndtverk er nok ikke så bra. men om du kun skal bruke den i kort tid er jo ikke KVALITETEN det viktigste. MED salen MÅ passe. ligger den slik at den presser på ryggen til hesten, for eksempel rundt manken, vil hesten ikke utvikle muskler i det området, da blodsirkulasjonen stoppes, ergo dør muskelvevet. vel, det du kan gjøre er å tegne et mankemål av hesten og røve det på salen. eller kjøpe salen, prøve og sende den til bake om den ikke passer.

En brukt sale kan være billig i innkjøp, men man må sjekke nøye om bommen er hel, stoppen ikke er klumpete, at stoppen ikke har sigi sammen så den må stoppes om.. osv.

En syntetsal har jeg personlig intet til overs for :P syns 90 % av dem er glatte, rare og stive å sitte i. men det er smak og behag..

en gelpad brukes nå ikke for å tilpasse salen, men for å fodele trykk :)
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  00:29:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Min datter har den salen til sin pensjonerte welshponni, har nettopp kjøpt den så den er ikke brukt så mye enda. Men hun er kjempefornøyd med den, det er jo en billig sal så en kan jo ikke forvente det utroligste av den men hun sier hvertfall at den er myk og god i setet, og har gode kneputer. Den ligger bra på ponnien hennes som er passe tykk(!!) med litt manke.
Har slitt litt med og finne en sal som ikke sklir, men denne funker bra :)
Fin sal og se til også ;)

Edit: Den ligger klar fra ryggraden med passe god margin så der er der heller ikke noe problemer :)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 22/04/2005 00:30:56 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  00:33:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jo, pris -er- en garanti for at salen er dårlig. Slik er det bare når det kommer til lærsadler.
Akkurat den salen der vet jeg har veldig dårlig stopping, og i noen eksisterer den ikke i det hele tatt, mens i andre er det bare kul-i-kul bortover hele veien. Tøff å se på, ja - men har absolutt ingenting på en hesterygg å gjøre.
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 22/04/2005 :  09:22:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Burde jeg heller kjøpe en billig syntetsal til ca. 2000?

Hva med de på høøks?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  11:40:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Syntetsadler er generelt mye billigere enn lærsadler, fordi de er mye billigere å produsere, så på de er ikke prisen en like stor garanti for at salen er dårlig. Selvfølgelig, når salen koster 2000 kr., burde man få noen som kan dette med sadler til å se på den før man rir ut.

Birtingur har en Sigma dressur til 2100 fra Høøks. Eieren prøvde alt fra sadler til 17.000 og nedover, men ingen passet. Det gjorde derimot sigmaen - for den var kort nok. Den ligger bra på hesten, og hesten ser ut til å trives med den.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  17:06:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jo, pris -er- en garanti for at salen er dårlig. Slik er det bare når det kommer til lærsadler.
Akkurat den salen der vet jeg har veldig dårlig stopping, og i noen eksisterer den ikke i det hele tatt, mens i andre er det bare kul-i-kul bortover hele veien. Tøff å se på, ja - men har absolutt ingenting på en hesterygg å gjøre.

Opprinnelig postet av Formosissima

Hehe, der er ikke jeg enig. Eikdokka har en slik billigsal (ikke den jeg bruker nå pga. at jeg har kjøpt ny). Den kostet vell 1000 lappen og passer som støpt på Eikdokka. Den er nå 10 år gammel og like god, joda, læret er litt slitt i kantene og sånn og en søm(på salkappa) har gått opp. Men den er i god stand og vell så det.. Stoppinga var utrolig god på den og, men nå er den blitt "nedtrykt", og etter kun ti år(hehe).

Man kan ikke forvente seg mye av en billigsal, og jeg tror det som er dårligst på disse billigsalene er stoppinga & holdbarheten på den.

Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  17:53:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Husk at det er forskjell på 1000 kroner i dag, og 1000 kroner for 10 år siden. I tillegg vil bommen i disse sadlene aldri være bra, og ei heller stoppingen. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  19:26:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kjøp aldri sal etter hva som passer din lommebok best. Ta utgangspunkt i hesten og kjøp deretter! Salen er det viktigste utstyret du har til hesten, og det betyr alfa og omega for alt du gjør på hesteryggen.

Dersom likevel du vet at denne salen passer godt.. Jeg har ridd i en liknende sal, og det er kort sagt noe av det mest grusomme jeg har ridd i. Kjøp heller en syntetsal. Men igjen vil jeg heller anbefale at man finner en merkesal som passer, og forsøker å finne den på bruktmarkedet istedet dersom lommeboka er litt slank. Du får langt mer sal for pengene av å kjøpe brukt, merkesalene i lær holder lenge, de har standariserte størrelser, og de vil synke lite i verdi (fordel dersom du ender opp med og måtte bytte den ut). Antagelig må du regne med å måtte stoppe om en bruktsal, men det er ikke sikkert (kommer ann på hva slags forfatning du kjøper den i).

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 23/04/2005 :  12:42:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Eikdokka her! Jeg hadde i følge noen av dere en "drittsal" til Ronja i over 5 år. En helt ok allroundsal som i mine øyner passet henne veldig godt. Bommen og stoppinga var helt ok, og jeg brukte den flittig (!!) i over 5 år. Den ble selvfølgelig slitt, men den var helt brukenes til oss!

Kjøpte ny da denne ble for liten, og igjen ble det en ny "drittsal" til "bare" 3000,-. Den har jeg nå hatt i ca 3 år, og den er nå like mye slitt som den forrige etter bare 3 år, men den er selvfølgelig helt brukenes den også. Har ingenting å utsette på bommen eller stoppinga på den heller.

Så etter mine erfaringer har ikke pris og kvalitet alltid noen sammenhenger. Selvfølgelig er den det i noen tilfeller, men det gjelder ikke alltid saler;) Det samme gjelder alt annet hesteutstyr også. På enkelte utstyr betaler man gjerne mer enn nok for bare merket.

meg selv2: dersom du har mulighet så dra og se på salen, og ta eventuellt mål av hesten og ta det med. Ikke sikkert denne salen er så dårlig selv om det ikke er en sal til over 5000,-
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/04/2005 :  13:20:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Et utrent øye klarer ikke å se om en bom er skjev; det må en salmaker til for å se dette.

Dersom man tar en tur på Bukefalos så ser man at den nevnte salen er diskutert i det vide og brede, og -ingen- av de som faktisk har kjøpt, eller vurdert å kjøpe denne salen er fornøyde, fordi stoppingen rent ut sagt viser seg å være jævlig. Men for all del.. Det finnes da ferdig-pakker med sadler også til 990. "Sikkert" bra den også ;-)
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/04/2005 :  13:32:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Min datter har hatt "1000kr-salene" stort sett hele tiden på sin ponni, foruten en som var noe dyrere. Disse har fungert helt fint på ham, har aldri hatt noen problemer med hverken ponnien eller salene

Nå har hun denne som er omtalt her, den er brukt kun et par ganger til nå bare, pga ponniens helse er dårlig for tiden. Men som sagt så er vi fornøyd vi
Kunne muligens vært litt bedre stoppet, er litt for myke puter syntes jeg. Om jeg skal finne noe og klage på.
Ellers er vi fornøyde med den vi hverfall

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 23/04/2005 13:33:14 Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  18:45:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Uansett når man skal kjøpe sal, BØR man ha en kyndig person til å tilpasse den til DIN hest. Som det ble sagt tidligere her, brukes ikke pad for å tilpasse saler. En sal man må bruke pad på passer ikke. Sånn som en venninne av meg kjøpte ny hest, og salen hennes passet en stund. Hesten har nå lagt seg masse ut, og salen er blitt for trang. Nå bruker hun en sal som er litt bredere, og bygger den heller litt opp, frem til hesten er ferdig utviklet. Til slutt kan en salmaker gå inn å gjøre noe med stoppingen hvis dette trengs, på denne måten slipper man å bytte saler hele tiden, så sant man har en kyndig person til å hjelpe!! Siden min venninne vet at hesten kommer til å legge seg enda mer ut foran, kan hun gjøre det på denne måten.

Det funker i de fleste tilfellene. Ikke alt fungerer på alle, men noen fungerer med dette, andre fungerer med noe annet.

Det jeg skal frem til er at man må være nøye når hesten skal ha ny sal, og ikke gå etter lommeboken som spoff sa!!

Lykke til videre med salkjøp! Ikke forhast deg!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.4 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.