hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har noen erfaring med denne salen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Har noen erfaring med denne salen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 25/04/2005 :  22:09:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal ihvertfall ta meg god tid til å se rundt etter saler..;) Gå til toppen av siden

Winnie_1

Skrevet - 25/04/2005 :  22:55:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det trådstarter ville ha, var en sal hun kunne bruke til hesten var blitt litt mindre feit. Hva er vitsen med å kjøpe en fantastisk (og dyr) sal, som hesten kan gå med i tre måneder? Det finnes sikkert en hel del billige saler som ligger dårlig, men billig er ikke det samme som dårlig PASSFORM. Læret og stoppingen vil være crap, iom godt lær koster penger, og drar prisen på salen opp. MEN en sal til 1000 kr kan ligge utmerket på hesten. det er bare en måte å finne det ut på; å prøve salen. forøvrig: å kjøpe brukt sal krever MINST ilke gode kunnskaper om saltilpassing iom det skal et kyndig øye til for å se: klumper i stoppen, skjevheter i bommen, bom med brist i, for lite/sammeseget stopp i forsvissel, for lav bak osv osv. Sigmaen fra høøks har jeg aldri prøvd. den kan sikkert og ligge bra på hesten selv om den er billig. også her er det kun en måte å finne det ut på: prøv den. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  23:11:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men dersom stoppingen er klumpete, så betyr det nada at salen ligger godt - for det kan være utrolig ubehagelig for hesten å gå rundt med spisse klumper av oppsamlet stopping i ryggen - vi liker jo ikke stein i skoen, vi heller. Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 26/04/2005 :  10:30:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde tenkt til å kjøpe en "billigsal" ja, som hun kunne ha til hun fikk bedre form..

Og alt omtrent er nok bedre enn den hun har fra før av som jeg har mulighet til å låne.

Så jeg kjøper nok ikke en dyr sal med en gang, nei.. Men etter hvert, når hun har fått form..

Går det ann å bruke denne "billigsalen" som er sååå dårlig i et par måneder med en god og tykk pad og deretter kjøpe ny (som er dyrere og bedre)

Og hun er ganske bred.. Kan sigmaen på høøks være fin til hun da..? Eller den "dårlige billigsalen"?
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 26/04/2005 :  12:23:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg mener at det ikke er noe problem med og bruke den salen du skriver som "sååå dårlig" *flirer litt* i et par mnd. Det er ingen problemer med og gjøre det etter min mening. Stakkars hesten vår da, som må bruke den hver gang han er på tur. Og så klager han ikke i det heletatt, ikke kaster han på halen, ømmer seg eller noe.
Men så har ikke vår sal slike klumper i stoppingen som er omtalt om denne salen. Har den det er det vel bare og returnere den og få ny?
Vi bruker ikke pad eller noe under salen, funker helt fint a`la natural ;)
Sigmaen kjenner jeg ikke til, sikkert gode saler det også, men jeg har ingen som helst problemer med og si at denne billigsalen er okey til den prisen :)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2005 :  12:25:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Et utrent øye klarer ikke å se om en bom er skjev; det må en salmaker til for å se dette.

Dette stemmer ikke. En skjev bom både syns, og kjennes med èn gang.

Poenget her er at meg_selv2 skal ha en sal hun kan bruke i en liten overgangsperiode. Hun skal ikke ha den for resten av livet. Det er ikke bare bare å skulle legge ut X antall tusen for noe du skal bruke i en måned eller kansje to!

Jeg sier ikke at billigsal er bra, absolutt ikke, men jeg ser også at de fleste som argumenterer mot er folk uten egen hest, som sannsynligvis egentlig ikke er klar over hva en hest koster i mnd, selv om man kansje tror det selv.

Jeg må innrømme at jeg hadde kjøpt en rimelig sal hvis det var for en liten periode. For jeg HAR nemlig en dyr og god sal. Og jeg har ikke råd til to...

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 26/04/2005 :  12:39:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Meg_selv2: Det er bare en måte å finne ut om du kan bruke noen av de salene du regner som aktuelle: PRØV! (og få gjerne hjelp dersom du ikke føler deg kompetent selv).

Bestiller du en av salene på nettet har du bytterettt dersom det ikke passer - men unngå å "grise de til" med tanke på eventuell retur.

Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 26/04/2005 :  13:30:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
skjønner;) tror nok ikke ponnien min kommer til å lide akkurat i de første månedene..
Og det er nok 100 ganger bedre enn den jeg har mulighet til å låne disse månedene..
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 26/04/2005 :  14:57:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:o)
Jeg har ridd i sigma.. har ingenting å utsette på den hverken hestemessig eller ryttermessig.. ville gjette at det er kvaliteten på materialet som gjør den salen så billig..
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 26/04/2005 :  15:22:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sigmaen har jo 10 års garanti på bommen, og 1 års garanti på resten..
Da bør den jo holde.. Eller?

Det er dressursalen jeg tenker på..
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 26/04/2005 :  19:45:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til hobbybruk tror jeg nok den vil holde ei stund hvertfall.. Men til f.eks rideskole/konkurranse bruk ville den nok bli fort slitt... Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/04/2005 :  20:54:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Real Storm: Nei, så har jeg aldri hatt egen hest - men jeg har sett nok av ødlagte rygger. Og jeg vil tro det er billigere for en eier å kjøpe utstyr som passer, enn å betale tusenvis i veterinærregninger.

Og jo, en bom kan være bare øørlite skjev. F.eks. var salen Birtingur hadde som Skoies anbefalte, skjev. Men ingen av oss så dette, og vi hadde undersøkt den godt.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2005 :  22:27:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Real Storm: Nei, så har jeg aldri hatt egen hest - men jeg har sett nok av ødlagte rygger. Og jeg vil tro det er billigere for en eier å kjøpe utstyr som passer, enn å betale tusenvis i veterinærregninger.

Og jo, en bom kan være bare øørlite skjev. F.eks. var salen Birtingur hadde som Skoies anbefalte, skjev. Men ingen av oss så dette, og vi hadde undersøkt den godt.

Joda, klart en sal som -overhodet- ikke passer vil gi ettervirkninger, men finner hun en sal som ligger godt, og selvsagt er uten klumper i stoppen, så er dette helt greit over kortere tid. Tenk deg tilbake en ti- tjue års tid... hvor mange hester hadde spesialtilpassede saler da? Inntrykket mitt er også at levealder på hesten var en DEL år høyere da.

Har man råd til å legge ut en tusenlapp eller mange, er det klart at man skaffer det beste alternativet. Poenget mitt er at mange har nok med den -ene- dyre salen og alt det andre hesten koster i løpet av den tiden det gjelder.

Når det kommer til skjeve bommer, kommer det self. an på øyet som ser.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/04/2005 :  10:06:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Joda, men min mening er nå fortsatt at i stedet for å kjøpe en billig sal jeg ikke hadde vært 100% sikker på at hadde passet, så hadde jeg ridd barbak i den perioden. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2005 :  11:21:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Joda, men min mening er nå fortsatt at i stedet for å kjøpe en billig sal jeg ikke hadde vært 100% sikker på at hadde passet, så hadde jeg ridd barbak i den perioden.

Selv er jeg også barbakkfan, men hva gjør du om du har en lettere hysterisk hest? En diger travergamp med KJEMPEstort trav? Det er mye som er grunn god nok til at hun MÅ ha en sal...

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.