hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vårslapphet!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Vårslapphet!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

kreset

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2005 :  15:45:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Noen som har vært borti at hopper er slappe i vårperioden? (pga. røyting og brunst?) Hoppa mi er sprek som bare det når hun blir leid og ridd, men depper i luftegården og i boksen. Hun orker nesten ikke å spise høyet sitt. Gress, derimot, er veldig interessant! Jeg slapp henne laus en dag på et stort beite, og da livnet hun VELDIG til! Jeg har tatt blodprøve på henne som jeg får svar på om noen dager. Dessuten har jeg raspet tennene, gitt henne to b- vitaminsprøyter, og så får hun markkur i kveld... HUn står forresten alene ute, men det er tre hester som står rett ved siden av.

Er det noen som opplever eller har opplevd det samme problemet? Hun ser så trist ut!

Kamilla og Rose

mint
» VIP

Skrevet - 19/04/2005 :  17:08:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt normalt at hester blir slappe på våren, pga felling av pels. Sørg for at hesten får tilført nok b-vitaminer og ikke press hesten så mye i treningen i denne periden. Felling av pels er en ganske stor påkjenning. Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2005 :  17:17:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, jeg skjønner det, men problemet er at hesten min nesten ikke røyter! Hmmm... Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 20/04/2005 :  10:12:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
På stallen vår er det flere hesteeiere som fortviler over at hestene virker litt slappe og "rare". Det er både hopper og vallaker, storrøytere og smårøytere. Tror nok at årstiden kan virke slik på mange hester. Viktig da, som sagt, med b-vitaminboost og la dem få ha en litt mindre aktiv treningshverdag. Min hest er i tillegg øm/sår i huden og blir småirritert når jeg pusser henne. Hun røyter mye. Gå til toppen av siden

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  11:08:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
Opplever litt av det samme her hos oss. Hestene som går i luftegården hele dagen, står stort sett og "henger" hele dagen i håp om at noe lixom skal skje..
Har hesten min og en annen borte på gress nå, og de trives som bare det. Elsker å gå å spise gress i det flotte været! Ser virkelig at dem trivs.
Men ser oxo at etter at vi slapp dem på gress, at hesten min ikke spiser opp alt høyet han får til fôringene. Med mindre du får negative svar tilbake fra blodprøvene, eller at hesten taper seg, så tror jeg ikke du trenger bekymre deg. La hesten få gå ute å kose seg fra tidlig morgen og til sent på kveld nå i disse herlige dager! :-)
Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  23:05:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk svar på blodprøvene, og de sa ikke mye. Gikk tur med henne i dag der hun fikk spise mye gress og da var hun faktisk ivrigere på høyet senere! Håper det går over fort! Fikk vite i dag at røyting tar på selv om at hesten ikke feller så mye pels! Takk for svar!

Kamilla
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 21/04/2005 :  19:59:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare pass på med gresset nå! Det inneholder utrolig masse av de stoffene som gjør hesten forfangen (husker ikke nå hva det heter). Jeg ville ikke ha sluppet hesten på gress riktig enda. Gå til toppen av siden

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  08:16:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
Mint: akkurat derfor jeg lar hestene gå på gress nå. De har gått ute på gress siden det begynte å komme opp, og da var det ikke mye som kom om ganga, så hestene går å nipper litt her og der. Syns da det blir mye bedre tilvenning enn å slippe rett på beite i sommer, som jeg vet mange gjør... Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2005 :  10:57:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal ikke slippe henne på beite enda nei. Bare lar henne spise litt gress i "
grøftekanten"...
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 24/04/2005 :  11:05:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kreset:Har leid hesten min på gress den siste uken.først fem min,så ti osv..til jeg slapp han en halvtimes tid i går...Knekten er veldig vàr på forskifte og kraftig gress/høy,så jeg må ta det gradvis,og da fungerer det best på denne måten for oss :)

Men nå var jeg utenfor tema....sorry!

:)

Takker for meg. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.