hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hosting..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hosting..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  01:15:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hei.
Vi eier bl.a. en gammel welshponni som hoster en del. Dette gjør han inne på stallen, og ute påturene, spesielt etter at han er blitt ridd varm. Inne på stallen kan han av og til hoste opp lys gult slim.
Han hoster om der er støv i høyet eller etter at vi har feiet gulvet, så dette prøver vi og gjøre når hestene er ute, og høyet rister vi godt opp siden vi vet at han reagerer på dette.
Men spørsmålet mitt er da, kan dette vær astma eller er der mest sannsynlig noe annet?
Har snakket med veterinær her, men de jeg har snakket med tar ikke dette alvorlig
Noen som har det likt, eller som har noen ide om hva dette kan være?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  09:00:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta kontakt med en annen veterinær, eventuelt veterinærhøyskolen el.l.! Det høres jo litt ut som denne ponnien har følsomme slimhinner, og reagerer på støv, eller noe i den gata. Uansett så er det ikke bra for hesten, så få en seriøs veterinær til å se på han!
Hege Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  13:29:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoste

Luftvejslidelser hos heste er kendt fra gammel tid. Historiske kilder helt tilbage fra det 10. århundrede beskriver epidemier, hvor heste har udvist symptomer, hvis forløb kan sammenlignes med "smitsom hoste".
Der er nu isoleret en række forskellige vira fra heste med hoste. Sygdommen kaldes hesteinfluenza.

Hoste forårsaget af dårligt miljø.
Dårlig opstaldning er en faktor, som kan være medvirkende årsag til at hestene begynder at hoste. Lavloftede, fugtige bygninger er ofte trods ombygninger uegnede til opstaldning af heste. Dårlige miljøfaktorer kan således være en medvirkende årsag til, at der sekundært opstår astmatiske lidelser. Det er derfor blandt hesteejere velkendt, at frekvensen af "hestehoste" er større i staldperioden (vinteren) end om sommeren, hvor hestene kan gå på fold.

HVAD KAN JEG GØRE
Man skal sørge for at stalden er ventileret, således at der ikke er "tung", fugtig luft i stalden. Endvidere skal man undgå et støvet miljø. Staldtemperaturen er ikke afgørende, hestene tåler udmærket lave temperaturer, men der må endelig ikke være træk.

Hoste forårsaget af virus.
Hesten får feber (over 39 grader), hoster og virker nedstemt. Hosten "smitter" til andre heste i stalden - nabostalden. Staldudbrud af influenza forløber hyppigt som en sammenhængende sygdomsperiode i stalden. Smitten (virus) indslæbes, virus opformeres og dårligt beskyttede heste bliver syge og begynder at hoste. Sygdommen kulminerer i stalden og klinger af. Typisk er sygdomsforløbet i en stald, hvor der er opstaldet flere heste 3-4 uger. Virusbetingede luftvejslidelser giver sjældent anledning til alvorlig sygdom, men sygdommen kan kompliceres af bakterielle infektioner, hvorved der kan udvikles lungebetændelse.

HVAD KAN JEG GØRE
Hvis en hest er angrebet af virus er en egentlig bekæmpelse ikke mulig. Hesten bør opstaldes under fornuftige forhold d.v.s. i en stald som ikke er fugtig og hvor der ikke er et støvet miljø. Temperaturen i stalden er ikke afgørende; men der må ikke være træk. Hesten bør have ro og fritages for arbejde i 3-4 uger. Alle heste - d.v.s. også raske heste forbliver i stalden indtil udbruddet er overstået, typisk 3-4 uger. Det kan naturligvis være generende, at en stald "lukkes" midlertidigt p.g.a. influenza. Hesteejerne bør imidlertid vise hensyn, hvis deres hest tilfældigvis er opstaldet, hvor der udbryder smitsom hoste. Meningen med at lukke en stald er at undgå virusspredning.

Sygdommen kan forebygges ved vaccination. Hesten basisvaccineres to gange med ca.1 måneds mellemrum. Herefter hver 6 måned, hvis hesten hele tiden skal være beskyttet mod sygdommen (se vaccination).

Klippet ut fra en dansk side, men tror jeg ville gjort som hege.jo anbefaler og kontaktet veterinær på nytt.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 28/02/2005 13:30:44 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  13:41:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja, jeg er enig med dere. Jeg har nettopp funnet en veterinær som bor ca. fem mil fra oss, som liker best og jobbe med hester. Skal kontakte ham jeg.
De andre veterinærene jeg har kontaktet her har ikke giddet og bry seg noe om dette problemet, har bare fjast det bort
Men om noen har noen ide om hva dette kan være, så blir jeg glad for alle innlegg

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 28/02/2005 :  21:02:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan være astma, men det kan være en infeksjon også. Med mindre han har hostet hele tiden?

Vann høyet og gi det på bakken dersom dere ikke gjør dette allerede. Må dere henge det opp, så pass ialelfall på å vanne det. Ensilage kan også være bedre å bruke. Vann også spon slik at det ikke støver. Prøv å strigle hestene mest mulig ute.

Få en veterinær til å lyse hesten i halsen. Da stikker de en slange ned å ser på luftveiene. Ta tempen, har hesten feber e.l.? Dette gjelder da dersom hesten nylig har begynt å hose, har det vart lenge kan det være noe kronisk.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/03/2005 :  00:03:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten hoster opp gult slim er det en infeksjon/betennelse.
Er det blankt er det som regel "kun" irritasjonshoste.

Kjør hesten en runde på antibiotika og sørg for et godt stallmiljø så ser du det an.

Kontakt seff dyrlege først uansett.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 04/03/2005 :  09:42:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Har snakket med veterinæren og han sier det samme som dere. At det er en luftveisinfeksjon, så nå skal gogutten vår få en kur og så håper vi at han blir frisk.
Har også god tro på at et godt stallmiljø er viktig. Har drevet og gjordt rent i boxer og stallgulv rett etter at hestene er sluppet ut, slik at der er minst mulig støv i luften når de kommer inn.
Så nå er det bare og vente og håpe.
Har lest at hvitløkspulver skal være bra for luftveiene, noen som har merket noe til det?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 04/03/2005 :  11:38:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
For varmt og fuktig stallmiljø er heller ikkje bra for luftveiane til hestane.

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 12/03/2005 :  23:42:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tenkte bare jeg skulle fortelle hvordan det hjar gått med ponnien vår. Han fikk en pastakur som heter Novodine, som han skulle ha i åtte dager. Det har han nå gjordt, og han hoster ikke mer. hørte kun et host i kveld, det er det hele.
I tillegg har jeg snakket med dem som jeg kjøper for av, og har kjøpt for som hjelper for hester med kronisk hoste. Så nå rekner jeg med at han er og blir frisk

elaswan

» VIP

Skrevet - 28/03/2005 :  15:35:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Slik var hesten min etter jul også. Jeg ga ham Bisolvon i 5 dager. Det er et slimløsende middel du får kjøpt på apoteket uten resept. Jeg ga 20 ml. om dagen etter råd fra dyrlegen. Og så ga jeg ham også Secreta Pro som er et pulver som inneholder mange forskjellige urter som er slimløsende. Husker ikke hva merket heter, men det er et kjent merke som fører mange forskjellige fortilskudd til hest. I tillegg fikk han også hvitløkspulver og c-vitaminer.

Secreta Pro og hvitløk får han nå hver dag for å forebygge.

Be veterinæren ta en blodprøve for å se om det er en infeksjon. Det kan være hesten din trenger antibiotika, men vi greide oss fint uten.

Ikke provoser frem hosting. La hesten få fri og la den gå ute mest mulig. Vann alt for og minimer støv i omgivelsene.

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 28/03/2005 :  16:42:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ponnien vår er så godt som helt frisk nå ja.
Han fikk antbiotikakur av veterinæren, det er det som heter Norodine(som jeg skrev lenger oppe om). I tillegg har han fått spesialfor mot hoseten, av forleverandøren vår. Vi forer på et for som heter St.Hippolyt, der får han den vanlige Hestamixen, Mucolyt( hjelper mot luftveisproblemer og forebygger), Equimun og Lamin. I tillegg får han en grøt/suppe tre ganger i uken( Irish Mash).
Dette hjelper faktisk meget godt, og han hoster ikke under trening nå lenger, heller ikke på stallen. Så det går heldigvis meget bra med ham:)
Det er så vondt og se hesten ikke være frisk, men så utrolig bra og greie få hesten frisk igjen da:)

Han fikk fri mens han gikk på antibiotikaen, og siden han er pensjonert er det ikke mye han blir brukt til vanlig. Men jeg pleier og ta noen rolige turer med kjerre, foruten turene han får med min datter:)

Redigert av - Bente_og_Etanec den 28/03/2005 16:52:31 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/03/2005 :  18:35:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra at det ordnet seg!
Det er en god huskeregel for oss hesteeiere og se an farven på slimet som jeg skrev tidligere. Er det gult, er det infeksjon/betennelse, slår aldri feil.
Og regna med at de ville bruke en runde med antibiotika.
Det er helt vanlig på slike plager og funker alltid.

Høres ut som den ponnien er i de beste hender.

Redigert av - xxxx den 28/03/2005 18:41:17 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 28/03/2005 :  19:53:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tusen takk She_Type, det varmet og høre:)

Bluemahony
» VIP

Skrevet - 01/04/2005 :  21:58:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann.

Tenkte jeg bare skulle nevne et naturmiddel som er bra for div infeksjoner, sopp, hoste etc. Citrosept(grapefruktkjerneekstrakt) dette fjernet hosten (forkjølelsen) på min hest raskt og smertefritt. Denne fåes kjøpt på de fleste helsekostbutikker og er ikke så ille dyr.

Lykke til
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 24/04/2005 :  11:57:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tenkte jeg skulle skrive og fortelle for de som er intressert, hvordan det går med ponnien vår som hostet..
Det var ikke lenge han var frisk nei Så begynte han og hoste igjen... Har gitt ham dette fòret som skulle hjelpe men uten resultat. Har hatt løpende kontakt med veterinæren og han mener dette er kronisk og at det ikke er mer og gjøre for ham. Han er 22 år, har hatt et langt og hardt liv og at han bør få "slippe" nå

Så vi har kommet til den tunge og så utrolig vonde avgjørelsen og gi slipp på ham... Det er det beste for ham, men så utrolig vondt for oss som er så glad i ham.. Første hesten vår ( vår datters) og all ting..

Edit - han kan ikke lenger bli ridd pga han hoster bare han blir skrittet uansett om det er med eller uten sal, kan ikke bli kjørt pga hosten, hoster like mye ute som inne..

Om noen har noen trøstende ord blir jeg glad for det.
Vi har prøvd og prøvd, dette er noe han har slitt med i hvertfall et år, så det er ikke noe han pltuselig har fått og at vi bare velger og gi opp sånn uten videre..
Vi elsker hver en hest vi har og vil gjøre alt for dem, men innser nå at dette er det beste for ham...*hulk, hulk...*

Redigert av - Bente_og_Etanec den 24/04/2005 11:59:50 Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 24/04/2005 :  12:18:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff.....

Kan ikke si annet enn at dere har gjort det dere kunne,så dere skal iallefall ikke ha noen dårlig samvittighet...av og til er det bedre å la ponnien slippe,ja...enn så vondt det er for dem rundt...
Det dere må prøve å fokusere på er at ponnien har hatt et godt liv hos dere!
Og glede dere over de mange fine minnene dere har fått sammen.

Er aldri lett å gi slipp på en venn...men er et ansvar vi som heste-eier har. Og det er altfor mange som ikke tar det ansvaret på alvor,og tenker mer på seg selv enn hesten... Godt å vite at dere tenker først på ponnines velvære...

Som jeg sa...prøv å fokusere på det dere har hatt sammen,og vit dere har gjort det som kan gjøres for han...

Men uansett aldri lett det der...

*Tenker på dere*

Takker for meg. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.