hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - På nippet til å gi opp...(En tilbakemelding bare:)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 På nippet til å gi opp...(En tilbakemelding bare:)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lene.

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  21:36:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en kaldblods-traver på syv år,som jeg har hatt siden han var tre. Hesten har vært et stort talent,med både rette farten,steget og innstilling... Men da han ble kastrert som fire-åring,forandret steget hans seg radikalt... På samme tid klarte han det store å slå kolbøtte i vognen,snudde seg i selen og stod "ansikt til ansikt" med trener,fremdeles med seletøy på! Min teori er at han etter dette har fått en låsning i hoftene,som gjør at han ikke klarer å skreve på samme måte som før.... Har prøvd så mye,alt fra vanlig vet behandling(sprøytet bak-bein og bøtyd opp) til alt.behandling(kiropraktor ogbehandling etter are thoresen-metoden,akupunktur og streching/manipulering) Men nå vet jeg ikke mer..... Vurderer å sprøyte han i hofte.....
Noen som har erfaing med det,eller andre tips?
Takknemlig for alle tips,da jeg er i ferd med å gi opp......

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 22/04/2005 18:20:31

HelleG

Skrevet - 13/04/2005 :  13:11:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Har du prøvd å kontakte en kiropraktor som kan hest?? Har aldri hørt om Are Thoresen metoden, men vet at det finnes en kiropraktor i Arvika?? som heter Broman til etternavn og han fikser det meste av hester!!

Jeg hadde forsøkt å lett opp han via den svenske telefonopplysningen og hørt om han kan hjelpe deg. Vet at han har behandlet masse hester i Norge og har hatt han på min egen tilogmed, men der var det faktisk ikke noe feil, men jeg har ikke nr selv for det var en annen som kontaktet han for meg og som da hadde hesten min for meg. Denne personen bor rett ved Svenske grensa og det var derfor lett å få tak i Bromann.

håper du finner ut av problemene.

Hilsen Helle

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  21:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har prøvd kiropraktor,faktisk flere...men hjalp ikke stort...var bedre med akupunktur og maipulering. Men nå står vi helt fast.
Takker for meg. Gå til toppen av siden

i n a

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  21:48:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidei n a  Svar med kopi av melding
Skjønner deg! Sitt og fast i et problem, med halt hest!! Det er veldig fristende å gi opp!! Vi prøver nå Are Thoresen. Har han sett på din hest? Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  23:36:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
:) Ja,det har han....bruker faktisk en tidligere elev av ham på knekten nå! Og har som sagt fungert veldig bra! Men fikk høre min hest var et vanskelig tillfelle ...låsninger og svakheter kommer hele tiden tilbake. Er derfor jeg nå vurderer sprøyting som siste utvei,men kommer til å fortsette med behandlingen i tillegg! Er desto viktigere da.... Men kan virkelig anbefale Are!!!

Kajsa

» VIP

Skrevet - 14/04/2005 :  01:16:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Hei.

Du sier at din teori er at hesten har fått en låsning i hoftene, er det noen som har bekreftet eller avkreftet dette av de behandlerne du har brukt? Hvilken "diagnose" har de gitt hesten? Er det veterinær og/eller alt.behandlere som sier at hesten er et "vanskelig tilfelle"? Hvilke råd har disse gitt?

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 14/04/2005 :  08:44:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med en equiterapaut som har laser?? Min venninne har brukt det på sine hester med gode resultater. både en som gikk rundt, og en med skjevhet. Så det er vel verdt å prøve. Jeg personlig bruker sprøyting som absolutt siste utvei.. Et ledd som er sprøytet flere ganger er ikke særlig bra... Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  08:55:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egentlig både vetrinær og alt.behandler... Fikk nettopp beskjed fra vet. at nå måtte vi gå over hele hesten,og denne gangen gå dypere enn sist,for hun hadde sett hesten i varming før siste løpet(d så helt j....g ut,så jeg trakk han selv,men vet. sa hvis ikke jeg hadde trekt ham,så hadde hun gjordt d..) Så hun ville gå grundig til verks,med røntgen og blodprøver,men dette har jo allerede blitt gjort,opptil flere ganger...! Og verken hun eller annen vet. på klinikken finner noe,heller ikke på lysing,ultra-lyd eller bøyning(som viser at hesten er halt,men man finner ikke ut hvilket ledd,eller hvorfor...) Og d er grenser for hvor mye penger vi kan legge ut på hesten...med oprasjon etter han knakk griffel-beinet og ellers på undersøkelser har vi nok lagt ut mer enn 100 tusen de siste årene. Bare oprasjonen kostet oss 30... og vi er en barne-familie m tre barn,så er vel ikke akkurat rik...
Alt. behandling er jeg så heldig å få gratis nå,da jeg er med og hjelper på flere hester,og fører journal på alle hestene(ang. behandling) som blir behandlet her på øyen vi bor.
Men oxo hun og Are Thoresen (alt.beh.) er enige om at Knekten er et vanskelig tillfelle å behandle...
Diagnose...? Vel det er egentlig der problemet ligger....alle ser d er noe,men ingen kan fortelle meg akkurat hva d er...! Alt.beh. har funnet låsninger og stivhet i rygg/lende/kryss,og behandlet det. Men så lenge vi ikke finner kjernen til problemet,vil han fortsette å bruke seg feil,og dermed trene seg stiv og til låsninger igjen.
Men får vel bare fortsette med beh. så langt vi kan,og håpe på et under..

munti

Skrevet - 14/04/2005 :  10:14:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kansje knekten trenger en lang ferie

Bare få gå ute på beite og kose seg i hele sommer fra mai til september
det er vel kansje den billigste og mest effektive behandlingen

Kansje det er noen muskler som lager problemer
hesten trenger kansje en lang ferie og kommer da til og miste mye muskel masse noe som kansje er bra vis det er der problemene er.

Etter ferien er det bare og begynne og trene på han nye friske muskler,
under nøye oppfølging for å unngå nye låsninger.
Det pleier ikke ta så lang tid for nye muskler om hesten har vert i trening før.

Ikke dra på et dekk når du trener. det kan være de dype musklene i baken som det er noe galt med.( disse musklene trenger ikke hesten i travløp)
Tren styrke på en annen måte.

Jeg har sett noen hester som med denne behandlingen er blitt helt bra.

Lykke til
Håper du får orden på det snart

Munti
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  12:38:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenkt på det selv...bare d at hesten er nettopp kommet ut etter 8 mnd pause i løp..... Men er sant d du sier...
Tror jeg i første omgang lar en vet. se på han en gang til,evt sprøyte... Fikk et tips om d kunne være fremknærne...han setter bak-beina under seg og inn(han hadde før bredt bak-steg),og da var d snakk om at han evt gjorde det for å avlaste frem-knærne... Syns ikke d hørtes dumt ut.Er i allefall en helt ny tanke!
Eller hva tenker dere?!?
Taknemlig for alle tips!!!

Fröya

Norway

Skrevet - 19/04/2005 :  17:23:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Tja. Har du prøvd barfot? Ingen garanti, men kan være verdt å prøve. Har hørt om flere travere som har vært sprøytet opp og ned i mente uten resultat. Men etter at skoa kom av ble de friske. Men dette betinger at du har en dyktig barfottrimmer tilgjengelig og tålmodighet. Boots er et godt alternativ når du trener. Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 19/04/2005 :  20:54:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunne godt tenk meg å prøvd det,men er litt skeptisk ettersom han sliter skjevt fra før av,og har alltid vært veldig steil på høvene... Dette har resultert i hyppig skoing siden skoene blir nedslitt på to/tre uker... Har spurt hovslager,som mente jeg ikke burde gå for barfot. Han mente vi først måtte finne ut grunnen til at han sliter skevt,altså grunnen til at han bruker seg feil...
Og da befinner jeg meg tilbake der jeg er nå...
Men tanken er ikke dum,da!

Fröya

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  11:29:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det kan være akuratt det som er problemet. Han får ikke mulighet til å lage de høvene som passer han. Det hjelper lite at høvene er i balanse når hesten står i ro på flat betong. Det er i bevegelse de skal fungere. Han bruker seg kanskje feil fordi han hele tiden får tvunget høvene i en "feil" fasong. Uansett kan han jo ikke brukes slik som han er nå. Barfot er også svært mye billigere enn å drive å sprøyte +++. Så hvis det er en kompetent barfottrimmer i nærheten (ikke en som kun er vanlig hovslager), er det absolutt verdt forsøket. Vet om hester som går løp med Easyboots, så det går ann.

Hvis høvene er steile, bør det kanskje jobbes mot en lavere hæl. Men det bør nok gå gradvis. Tåa bør kortes inn forfra og ikke under slik som hovslagere gjør.

http://barfothest.com/ finner du en liste over dyktige barfottrimmere som anbefales (et stykke nede på den første siden)

Håper du finner ut av det. Lykke til og god bedring til hesten.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  13:01:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,hei.... En liten tilbake-melding bare :)

Knekten ble i dag sjekket hos vetrinær,og ble sprøytet i knærne...(var veldig skeptisk på forhånd,men vetrinæren var utrolig flink! Rolig,og håndterte en heller rebelsk hest,knekten,med stødig hånd,pratet hesten gjennom hele undersøkelsen...var imponert!)

Har på forhånd forhørt meg mye om vetrinæren da jeg ikke hadde noen erfaring med han fra før,og har kun fått bra tilbakemeldinger....
Han fortalte meg at han mente dette i knærne hadde knekten nok slitt med en stund,men at han trodde,hvis vi bare hadde litt tålmodighet med hesten,så ville vi nok få han tilbake til sånn han var før(for noen år siden...)

Må få legge til at jeg har alltid vært veldig skeptisk til dette med sprøyting,og er det enda...men denne gangen var det et siste alternativ å prøve før vi evt. hadde måttet vurdere alivning.... Knekten har bare blitt værre og værre,nå i det siste også under rytter,så følte vi ikke hadde noe annet alternativ. Har tross alt prøvd det meste innen alternativ behandling også,uten at han har blitt helt bra(bedre,men ikke helt bra...)
Nå gjennstår det bare å la han få en liten pause på noen dager,og så rolig trene opp igjen...håper så innderlig dette var det som skulle til...

*venter...og håper*

Fröya

Norway

Skrevet - 24/04/2005 :  10:10:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Ta nå av skoa FØR du vuderer slakt. Å løpe rundt med jernsko er en veldig stor belastning. Håper det fikser seg nå. Men jeg håper inderlig at om du kommer til et punkt der du må ta stilling til ev. slakt, gir ham en sjangse uten sko. Vet om alt for mange hester som helt unødvendig er blitt slaktet pga. skader som er forholdvis enkelt å fikse med en liten forandring i oppstallingen og et liv uten sko (sevfølgelig med kompetent hovpleie) Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 24/04/2005 :  10:21:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frøya: Nå håper vi det var dette som skulle til,men om det viser seg ikke å fungere,så har vi fått tilbud om å sette ham bort (leie) til en eldre heste-kar som også driver med trav.
Vet han er veldig opptatt av å holde hestene mest mulig naturlig,og mener han har iallefall en traver som går barfot,og blir trent innimellom med boots. Kommer knekten til han,regner jeg med skoa går... :) Uansett ser det ut til at jeg slipper å kvitte meg med han enda,og gla er jeg for det! :)

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.