hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min er BEST, den vinner altid på stevne
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hesten min er BEST, den vinner altid på stevne
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

crissy_88

Skrevet - 11/04/2003 :  18:16:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes dette er en dum kommentar, og tro mg, den har jg hørt ofte!
Jg og venninna mi driver en liten rideskole/stall og starter aldri m hestene våre, jg prioterer deilige turer i skogen framfor timevis m banejobbing, for at hesten skal klare og "hoppe seg til seier".
Desverre vet jg om flere ryttere som så og si ALDR rir på tur el. koser og bruker tid på hesten sin, de trener på banen konstant!
Kanskje det er morsomt og vinne et stevne og sånt, men er det ikke bedere og bli kjent m hesten??? og kose sg m den, ikke slite hver dag på banen for og være klar til stevnet!!!
Etter d jg har erfart liker de fleste hester sg mer på tur enn på banen, selvfølgelig er d jo noen hester som liker og jobbe på banen innimellom, men NEPPE hele tida!
Jg synes folk burde tenke sg litt om hvis de rir på banen hver dag, hva m og begynne og ri litt på tur innimellom???

Redigert av mix1 den 14/05/2003 17:20:00

amayan

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  18:32:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
er ening med deg ang.turridning, men det går vel an å bli kjent og kose seg med hesten selv om man rir mye på banen???? Det mener i hvertfall jeg. selv rir jeg på banen 4 dager i uka, og det går helt greit det. hesten koser seg veldig uansett! (i hvertfall min og andre hester i stallen)

Gå til toppen av siden

crissy_88

Skrevet - 11/04/2003 :  20:35:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei aymayan!
Ja, selvfølgelig går d ann og bli kjent m hesten når du rir på banen inni ellom oxo, men jg mente egnentlig i ut fra at jg vet om flere som bare trener hvis du kjønner, hesten får omtrent ikke ros når den gjørd d riktig..! D må gjøres PERFEKT før de roser hestene sine... jg roser hesten m en gang den gjør sitt beste ;)
Noen tror hesten kan alt hvis du skjønner?
Men hestene må jo læres opp, sånn som oss mennesker... ;)
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  23:10:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
"starter aldri m hestene våre, jg prioterer deilige turer i skogen framfor timevis m banejobbing, for at hesten skal klare og "hoppe seg til seier".
Desverre vet jg om flere ryttere som så og si ALDR rir på tur el. koser og bruker tid på hesten sin, de trener på banen konstant!" Det er veldig koselig å ri på bane, og serlig når hesten jobber under deg!!!!! Ja, det er koselig å ri på tur, MEN det kan være like koselig å ri på bane!!!!

Gå til toppen av siden

crissy_88

Skrevet - 12/04/2003 :  09:30:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
kaja!
D jg mente gjalt ikke alle ryttere, men noen jg vet om!
De bare trener og trener hele tida, hesten har ikke en fridag og får såvidt ikke ros når den sliter på banen og faktisk gjør SITT BESTE!!!
Jg vet oxo at d er morsomt og drive på på banen når hesten jobber bar, og den trenger trening til og gjøre d bra.
Jg rir jo oxo på banen, trener i sparng og gangarter til islandshestene, d er jo slevsagt veldig morsomt når de er kjempe flinke ;)
Men ikke så morsomt når de har en "dårlig" dag, men øvelse gjør mester, ikke sant?
Du har sikkert et helt annen forhold til bane ridning enn d de rytterne jg snakker om, de trener bare, de tror hesten kan hoppe 1.30 når den ikke har hoppet 1.10 en gang....(!)
D var ikke helt sånn jg mente som jg tror du har oppfattet, jg bare mente at jg liker heller og ri på tur m MINE hester, for de liker sg bedere på tur enn på banen, og rytterne som har de varmblodsene som trener konstant på banen, de vet jg (har ridd begge hestene) har ehster som også gjerne vil få en fridag fra banen, endten og stå ute en heldag el. dra på en tur i skogen.
Jg håper du har fått et litt annet syn på d jg mente og si nå, ?

Mvh Christina
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 13/04/2003 :  16:53:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Ja :) skjønner... Hvis ikke de "gidder" å ri på tur, kunne de jo funnet en forrytter som kunne ridd dem 1 gang i uka eller no... Jeg rir på bane og tur og liker begge dele kjempe godt :)

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2003 :  15:10:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet om maange tilfeller av det jeg også!
Det er spesielt på store ridesenter/klubber,der det kun handler om å få den beste hesten som kan hoppe høyest el.!
Folk rir på tur 1 gang i uka,max liksom.. Synes det blir feil..
Jeg konkurer også med min hest,men rir ihvertfall like mye på tur som på bane.. Synes begge deler er dødskjekt!
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 24/05/2003 :  13:50:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg skjønner hva du mener.
Jeg konkurrerer ikke akkurat, men jeg driver og hopper av og til, en sjelden gang melder jeg meg på lokale stevner.
Jeg merker klar forskjell på hester som blir ridd på samme kjedelig banen hver dag, og på en hest som har mye variasjor i hverdagen.
Tror alle hester hadde hatt godt av en tur inni mellom, tatt en gallopp tur på ett beite eller noe sånn, latt hesten fått "leke" seg.

Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  19:13:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg er HELT enig med deg!! Vet om mange tilfeller innen dette selv... Har skrevet et lignende innlegg på sprang! "Rå dyre hester"...
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  22:04:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Kjenner ingen som er sånne jeg. Alle jeg kjenner innenfor hestemiljøet (selv konkurranse rytterne) liker å ta seg en tur på hesten sin en gang i mellom...

Men er enig i at ingen hester har godt av å ri på banen dag etter dag.

Hesten er en gave. Ta vare på den. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/11/2003 :  08:18:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Crissy88....

Tro det eller ei,men du kan faktisk bli kjent med hesten og kose deg med den, selv om du ikke bare rir på tur.......! Helt seriøst!!!!
Gå til toppen av siden

bøyogtøydressurergøy

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  17:48:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebøyogtøydressurergøy  Svar med kopi av melding
Heisann.
Jeg er enig med deg på mange måter, men (selfølgelig et men) det spørs litt på hva du virklig satser på. Hvis du virklig vil satse på noe så må du også jobbe for det. Jeg er på ingen måte uenig i det du sier. Men på enkelte områder kommer ikke alt av seg selv. Jeg har satset mye på dressur det siste halvåret. Og tro meg.... mykhet kommer ikke fra turer i skog og mark. Selfølgelig har hesten godt av en tur for å friske opp litt, men ikke 5 ganger i uka. Det kommer jo selfølgelig helt an på hva du driver med. Men jeg fikk lite tid til mye turridning når jeg var på topp. Hesten må jo ikke være støl etter forrige trening. Mange synes også at hesten fortjener en fridag etter et hardt stevne... Dette er faktisk livs farlig. Hvis dette skjer blir hesten totalt stiv over hele seg og kan få muskel strekker osv. Jeg sikter ikke dette til deg så klart, men vil du bare skal vite at turer er ikke godt får alt bestandig. P.s mintt mål var heller ikke å vinne men å få et fornøyelig resultat.
Lykke til videre

nina bjerkaas Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 24/11/2003 :  12:01:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bøyogtøydressurergøy.

Jeg er helt uenig i at mykhet i dressur ikke kommer fra tur og mark.
Den mykheten du innarbeider i hesten kommer fra øvelsene ikke fra stedet du trener de.Husker du Sveriges Grand old lady i dressur?? Hun hadde ikke engang bane å trene på.Ingen hester har godt av å bare bli trent på bane.
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  14:58:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
jeg har kjempelyst til å starte lave klasser med hesten "min" men p.g.a at Laura ikke er så gla i bane så bli d bare 40 kansje 60, OM jeg starter, da starter vi for å prøve det
jeg rir på banen ca 1 gang i uka, resten på tur

jeg tror nok at noen hester liker å gå på banen 5-6 dager i uka, men tenk hvor han setter pris på å få på tur? tror nok alle hester liker å på tur i skogen ja

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99%
Redigert av - epetra den 24/11/2003 14:59:32 Gå til toppen av siden

bøyogtøydressurergøy

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  17:33:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebøyogtøydressurergøy  Svar med kopi av melding
Hei igjen
For det første så sa ikke jeg at jeg aldri gikk på tur og bare rei i ridehuset, og jeg skreiv heller ikke at jeg var uenig.. gjorde jeg det? ...NEI. så les artikklen en gang til du. Og denne svenske lady hesten. En ting er at den ikke har en bane og ri på... da kan man alltids ri på et jorde. Og hvis den var god i dressur tviler jeg sterkt på at den gikk på stier i skauen hele dagen. Selfølgelig må hester ris på tur. Men prøv hvertfall å forstå situasjonen et par punkter. Hvordan skal man da få gjort noen øvelser fra programmet man skal ri. En ting er sprang, for dette går ikke så mye på hestens form. Jeg er oxo fullstendig klar over at hesten trenger mykhet i sprang oxo¨på alle områder, men ikke så sterkt som dressur. HVis du i det hel vil oppnå noe! Dette var kanskje litt hard tilbake melding, men det er jo en debatt... er det ikke

nina bjerkaas Gå til toppen av siden

Ostepoppen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  19:46:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med deg i at man burde ri på tur med hesten og bli godt kjent med den å sånt...
Men synes du ikke at det blir litt kjedelig å bare ri på tur dag etter dag??
Man kan jo kombinere tur og arbeid!

Christina Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.