hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - skritte av
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 skritte av
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2003 :  19:58:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor lenge skritter du av hesten din etter en intens treningsøkt for trener i ridebanen?
Og hvor lenge skritter du av etter en tur?
Eller bare en vanlig trenings økt i ridehallen?
Eller etter sprangtreningen?
Tøyer du ut hesten din?
Og hva legger du i uttrykket "skritte av"?

Jeg kan jo svare selv først...
Jeg skritter av ca 15-20 min etter en intens rideøkt.
etter tur bruker jeg å skritte hele hjemmveien, det bruker å være nok.
Etter en vanlig treningsøkt skritter jeg av i ca 10-15 min...
og etter sprang trening ca 15 min.
Jeg har ikke tøyd ut hesten min til nå, men vil gjerne begynne med det...

Det er mange som tror at man skritter av hesten bare for¨å roe den ned.. Men dette stemmer jo ikke. Man sritter av hesten for å forhindre at den blir stiv neste dag...
I dag oppe i stallen var det en mann som leide en hest etter at han hadde ridd den. Datteren hans spurte hvorfor han gjorde det og han svarte at d var fordi hesten skulle få roe seg ned...
Der er jo oxo mange som holder hestene stramt i tøylene når de skritter av. Det er jo helt teit!

Hva tenker du om dette?

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong
Redigert av - Ara den 27/11/2003 21:26:43

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2003 :  20:32:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
OM jeg skritter av kommer veldig an på... Jeg skritter alltid ned etter en hard økt, men dog gjerne bare et par runder i banen hvis jeg har vært på tur og bare skrittet og jogget. Når jeg har vært ute å kjørt pleier jeg å strekke henne etterpå, og gjerne leie henne tørr med et teppe på.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2003 :  20:37:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
la meg se...

etter en økt på banen så skritter jeg minst 2 runder på hver hånd, ellers så skritter jeg meg en liten tur.

etter tur så varierer det etter hvor jeg har ridd, men jeg prøver å gjøre det til en regel at jeg skritter til hesten ikke puster nevneverdig lenger, og jeg føler at hun slapper av. etter å ha skrittet litt så går jeg av og løsner gjorten helt så at hun skal få puste skikkelig.

etter å ha longert så skritter jeg henne et par runder på hver hånd i line, og så går jeg litt med henne...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/11/2003 :  20:56:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten må skrittes for å roe seg ned etter en treningsøkt, så er det noe galt med treninga. Hesten skal ikke bli stressa av trening, den skal være like rolig og fornøyd etter en trening som før.

Skritting etter trening er litt som tøying for oss. Etter at musklene til hesten har jobbet hardt over tid, trekkes de sammen. Vi skritter hesten for at musklene skal få strekke seg ut igjen, og for at pulsen til hesten skal komme ned på normalen.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/11/2003 :  23:15:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Skritter gjerne av på en liten tur etter treningsøkt osv jeg.
Da får hesten slappe av, og strekke ut!!
Tiden det tar varierer litt, men hesten skal tross alt strekke ut, og det er jo ikke gjort på en to tre, så det tar vel gjerne 10-20 min iallfall. Dette gjelder vilkårlig om trener har vært i nærheten eller ikke. Evt leier jeg gjerne litt av dette også, så jeg selv også får strukket ut litt!!

På tur så kommer det alt ann på, innimellom er jo hele turen skritt, noen ganger løper man mer evt jobber mer, og da er alltid meninga at hesten skal være nede i puls, forholdsvis tørr og virker "pigg" selvom den er sliten (vet det hørtes litt feil ut, men det jeg prøver å si er at man skritter ned lenge nok til at man merker at hesten har begynt å hente seg inn igjen..)

Guro

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2003 :  09:58:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Eligj: Er litt enig med deg på det punktet ja. Det er ikke bra hvis hesten er stresset, men noen hester er bare sånn fra naturens side også. Travere blir ofte litt kavete i begynelsen på omskoleringen fordi de ikke forstår... Også er det jo også fjordmerra mi som blir litt kavete etter trening fordi hun må forte seg tilbake til stallen:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Sam

Skrevet - 03/11/2003 :  11:01:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter en trenings økt i ridebanen, skritter jeg somregel alltid av hesten i 10-15 min. Det er ikke for å roe hesten ned, men for å få "tøyd ut" så den ikke skal bli stiv.
Når jeg har vert på tur, skritter jeg alltid når jeg skal hjem igjen. Men hadde en tendens til å stresse på turene da vi fikk han (han har vert trent som traver) og da skrittet/ leide jeg han i banen til han roet seg ned etter på ture. For det sies jo at man bør ikke avslutte treningen når hesten er stresset, for 10% sitter igjen til dagen etter, og da blir den stresset da og. Så da skrittet jeg han i banen for å få tøyd ut fordi han gikk så fort på turen i tillegg til at jeg ville roe han ned.
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2003 :  17:00:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Traver først ned hesten (spesielt etter litt hardere treningsøkter). Det vil omtrent være det samme som når mennesker jogger ned. Hesten får strukket seg og avfallstoffene (bla. melkesyre som resulterer i stølhet) blir jobbet vekk. etter å ha travet rolig en stund på gradvis lenger tøyle skritter jeg av og avslutter gjerne også med å leie litt. På den måten får både jeg og hesten avfallstoffer i muskelaturen bort. og stølheten blir redusert betraktelig. Stretcher gjeren både meg og hesten :) Hele nedtraving og av skritting tar vel en ca 20-25 min. Og så leier jeg en liten tur som tar 6 in eller noe slikt og strechingen er litt forskjellig fra gang til gang, men sånn ca 30 sek på hver muskel jeg tøyer :)

Gå til toppen av siden

Bonnie

Skrevet - 04/11/2003 :  09:50:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid passet på å skritte hestene mine godt av!
Har jeg hatt en treningsøkt på ridebane skritter jeg minst 20 minutter.. Er jeg på tur skritter jeg den siste halvtimen hjem!
Har sett mange tilfeller hvor folk har ridd hesten hardt og halveis galoppert inn i stallen og satt hesten fra seg og gått hjem.. hmm.. Blir utrolig hissig av sånnt jeg!
Har for øyeblikket satt hestene mine bort på helfòr grunnet jobbsituajon, men i kontrakten har jeg et punkt hvor jeg har skrevet at hesten SKAL skrittes godt ned etter en trenignsøkt og varmes ordentlig opp før trening! Opprettholdes ikke dette får de ikke ha hestene, og jeg merker fort hvis hestene ikke blir skrittet ordentli av!!

Hilsen
Trine
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 04/11/2003 :  11:55:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg skritter av mye, ikke noodvendigvis bare skritte AV, skritting er en viktig del av treningsplanen. Mye skritting er bra for ryggen og bakparten.

Etter en Hard Dressur time blir hesten strekket til siden/booyer, nedover(halsen helt ned til taerne), og skritting i forsellige former(lang/kort). Skritter av til hesten's pust er tilbake til normalt, og til jeg fooler at hesten har strekt nok(omtrent 15-20min).

Etter en hard sprang trening maa jeg skritte av ganske lenge. Det virker som hesten blir veldig stiv av dette dagen etter. Her skritter vi i forskjellige former, med foskjellige skritt lengder, booyer til hooyre og venstre, rir sidefoorende oovelser, og strekker nedover. Dette gjoor vi i motrent en halv time! Ofte paa tur...

Etter en lett dressur time skritter jeg av i omtrent 10-15 min med en liten tur paa lange tooyler.

Hesten min ELSKER aa strekke ut! Han er en skikelig raring! Foor jeg legger paa salen om morgenen, setter han bena litt fram og skyver seg bakover(saann katter strekker seg!), saa dtrekker han ut vaert bakben langt bakover samtidig som han gyrnter litt! Og naar jeg setter meg oppaa han og begynner aa ri tar vi ofte en god stund til aa skritte, trave og galoppere paa lange tooyler med hodet ned til taerne! Om vi stopper booyer han hodet helt rundt til skuldren paa begge sider. Han har ett supert fritt skritt pga dette! Jeg har aldri sett noe lignende! Han ELSKER rett og slett aa trekke ut. Dette er noe han har begynt med noe veldig i det siste, etter jeg har faatt han veldig fleksibel. Han er en ordentlig raring! Alle ler naar han gjoor sine morgen oovelser! hehe... mange tror meg ikke en gang! Hva med deg og din hest> vaert borti lignende??? hehe
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 04/11/2003 :  14:34:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Hesten står på en stall 15 minutter unna ridebane, så etter trening i ridehus løs-traver jeg en runde på hver hånd før jeg skritter hjem. Syntes det er veldig viktig jeg!! Etter det saler jeg av og legger på teppe så hun får bli helt kjørlig før jeg legger på dekken.

Kjenner noen som ALDRI skritter av hestene. Syntes det er forferdelig jeg!! Huff...

Klem fra Camilla =)

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 06/11/2003 :  12:17:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,selvfølgelig er jeg nøye både med oppvarming,avskritting og tøying etter en treningsøkt.Og en normal treningsøkt ser slik ut:

15 min skrittetur på lange tøyler,hvis det er på banen bytter jeg hånd for annenhver runde.

15 min mykgjørende arbeid i trav og galopp i ganske lav form.Rir lett i trav på begynnelsen,senere jobber jeg endel med versader og stretching.

2 runder på lange tøyler,1 på hver hånd.

30-45 min trening,øvelser.

15 min lettere arbeide,for gå tilbake til den lave formen,og få musklene til å kvitte seg med avfallstoffer.

15 min skritt på lang tøyle,går da gjerne på tur,bruker alltid skritteteppe i kaldt vær,for det hjelper til å holde musklene varme.

Når jeg kommer tilbake til stallen tøyer jeg rygg og ben.Nakken og bogen har jeg tøyd under det lette arbeidet på slutten av treningen.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2003 :  16:50:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Skritter (på slakke tøyler) alltid i minst 10 min før en treningsøkt på banen, deretter oppvarming i lett sete i trav og gallopp. Etter treningen traver jeg ned hesten, slik at den får strekke halsen og beina. Etter svært harde treningsøkter tøyer/bøyer jeg også hestens ben, lår. Etterpå rir jeg en halvtimes ridetur på løse tøyler. Hesten er alltid roligere og mer avslappet etter en treningsøkt, så jeg gjør dette for å unngå stiv hest. På tur varierer det, men jeg løper vanligvis lite på tur, traver her og der, og alt foregår i rolig og avslappet tempo, slik at nedskritting så og så lenge vanligvis ikke er nødvendig etter tur. Men er selvsagt viktig dersom vi har trent i bakker, eller evt kjørt hardt. Uttøying er selvsagt hovedgrunnen, men også fordi hvis en hest blir satt på stallen mens den ennå er anpusten, og så drikker mye, kan lett få kollikk. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/11/2003 :  00:29:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Selvfølgelig skritter jeg ned hesten etter trening..Jeg sitter ikke og ser på klokka hvor lenge,men ser på hesten når den har sluttet å blåse og pulsen har gått ned.

Tøyer ut bein,hals og rygg etter litt hardere økter,da det er like,om ikke viktigere enn å skritte ned.Har hesten gått innspent,traver jeg den også løs så den kan strekke på seg litt før jeg lar den skritte.
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2003 :  12:06:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skritter hesten veldig godt av etter hver trening osv...
pleier også å jogge hesten opp av og til, men skritter jo i begynnelsen selfølgelig!
Pleier å skritte av/opp i rundt 10 min. eller noe.. kommer helt ann på hva jeg har jort osv.

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  15:22:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Glemte en viktig ting i mitt forje innlegg: Etter tur skritter jeg at de siste stykket. Det er som regel en asvaltbit på 15-20 minutter :) Noen ganger hvis det er en liten mini tur ca 10 min.
~Camilla~ Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.