hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridning på asfalt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ridning på asfalt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Braga

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  18:56:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har både sett og hørt om mange som traver og galopperer på asfaldt. Det er noe jeg mener at man absolutt ikke skal gjøre! Etter min mening er det både skadelig og "slitsomt" for hesten siden dette er et så hardt underlag. Selv bare skritter jeg på asfaldt, siden hesten kan få skader i beina ved høyere tempo. Traving og galoppering på asfaldt kan gi store skader hvis det skjer regelmessig. I verste fall kan hesten bli så ødelagt i beina at den ikke kan brukes til ridning og kjøring mer. Jeg håper det er fler der ute som er enige med meg?!

Redigert av mix1 den 19/02/2003 17:38:21

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:47:51

Anette

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  19:07:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Traving og galoppering på asfalt er definitivt bedre enn traving og galoppering på sten-harde grusveier. Asfalten gir nemlig etter for hestens tyngde, noe en hard grusvei ikke gjør. Men jeg traver og galopperer aldri på asfalten, heller ikke på harde grusveier. Bare når grusveiene er helt myke. Noe annet som er negativt med ridning på asfalt er at skoene/høvene blir mye fortere slitt. Jeg må skritte 10 min langs en asfaltvei for å komme ut i skogen, og opp på ridesenteret her. Jeg merker det spesielt om sommeren, da måtte hesten skoes oftere. Så ridning på asfalt er egentlig ikke positivt i det hele tatt, men hvis man ikke har noe annet valg må man bare bruke sunn fornuft og skritte til man har kommet på mykere veier.

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  19:28:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skritter bare på asfalt, har alltid hørt at det er best for beina.
Kjell Teigen (kjent norsk travtrener) har en asfaltstripe der han traver med hestene. Dette er for å ristet løs musklene på hestene (i stedet for tøying eller no...), støtene fra det harde underlaget gjør at hestene blir mindre støle tror jeg. Dette er selvfølgelig for hester med muskelproblemer. Er det leddene som er det største problemet vil traving på asfalt være en stor belastning. Dette er noe han gjør når han avslutter treningen, selve mosjoneringen skjer på bløtt underlag.
Ikke heng meg om jeg har misforstått noe, det er slik jeg husker at det ble beskrevet for noen år siden, det er ikke sikkert at jeg husker helt riktig...
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  22:21:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg TROR blodsirkulasjoen blir bedre om en hest etter (f. eks.) trening får trave sakte på litt asfalt. Også enig med deg, tabrathe. Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  11:47:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
jeg traver rolig , nesten lunting ,på asfalt. Det går bra med min hest. Hesten min går uten sko, og har god..eh....fjæring eller hva jeg skal kalle det. Leste på en side om barfothester ,at en hest som går med sko mister hele 75% av fjæringen. Kan legge til at hesten min nesten ikke har gått med sko. Nå har hun gått uten sko siden Juni. Det funker fint.

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne , desto mer foretrekker jeg hester....
Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  14:47:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Jeg bare skritter på asfalten! Har hørt at det er skadelig for bena å galoppere osv..
Hender at vi traver litt når vi kjører, men ikke mye!

-Milla
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  14:53:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Å ri i trav eller galopp på asvart kan ødelegge bena til hesten. Skritt på astvalten! Å trave når du kjører er sikkert greit. det vet ikke jeg. Vet om noen som gjør det da... Jeg har 10-15 minutter til ridebane, og jeg skritter med forhesten min da. Det er god opp varming.

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  18:04:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i at det ikke er lurt å trave / gallopere på asfalten. Tror det er lurest å la proffe trenere eksprimentere med sånnt!
Jeg lar også hesten min dilte på asfalten av og til, særlig når vi kjører slede. Da er det jo tjukk, hard snøsåle oppå. Med slede blir det så mye sideveis rykk og napp når tempoet blir for lavt. Det kommer selvfølgelig an på føret da...
Gå til toppen av siden

knatten

» VIP

Skrevet - 22/01/2003 :  19:31:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Største grunnen til at man ikke bør trave og galoppere på asfalt er SKOENE!!!!
En skodd hest som traver på asfalt blir utsatt for mye større belastning en en uskodd hest. Det er fordi jernskoene ikke har noen støtabsorberende virkning.

Du kan selv tenke deg om du skulle løpe på asfalt med sko med jernsåler. Det er veldig belastende på kroppen. Du ville merket støtene langt opp i ryggen. Men om du derimot løp barbent, ville føttene dine gitt natulig støtdemping, og du ville fort fått træler som gjør fotsålen sterkere.

Å trave på asfalt med en uskodd hest er bare sundt. Det styrker høvene uten store belastninger. Men selvsagt alt med måte dere!
Man drar ikke av skoene på hesten, for så å dra på 2 timers travetur på asfalt. Hesten må gjennom en tilvennings periode, hvor den vil få træl under forsåla. Akuratt som oss.

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  19:51:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Hesten jeg kjører med innimellom traver vi litt med på asfalt! Han har ikke tatt noe skade av dette, og han har blitt gjort det med i over 10 år. Men vi gjør det jo ikke hver dag.. Kanskje 2 ganger i uka.
Han har en slitasje skade i det ene frambenet, og pga det kan han gå på små volter på ridebanen! Gjør han det mye blir han halt.. Men å trave litt på asfalt har vi ikke merket at er noe skadelig!
Så det kan nesten være like ille å ri masse på små volter på ridebanen i mange år. Blir slitasje av det også..

Men jeg vil ikke oppfordre folk til å trave/galoppere på asfalt.
Jeg gjør heller ikke det med hestene mine. Men det er kanskje forskjell når de går foran en vogn? Har jo ikke så mye vekt på ryggen da..

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  20:15:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Selv traver jeg ikke på asfalt med mindre det er et snølag over som gjør det egnet. Grunnen er mest fordi om jeg rir på asfalt så er det gjerne i trafikken, og i begynnelsen av turen. Med hensyn på oppvarming og at jeg mener det er mer sikkert å skritte i trafikk velger jeg å vente med trav og galopp til jeg kommer i skogen. Dessuten tror jeg mye traving på asfalt i lengden kan gi unødvendige slitasjeskader (men det er jo så mye annet som også gir slitasjeskader.. Ikke bare traving på asfalt). Men at traving på asfalt er direkte farlig er jeg sikker på at det ikke er. Iallfall ikke hvis det ikke er veldig ofte. En ting jeg ser på som en større ulempe er at en ved "raske" gangarter har lettere for å skli på asfalt, siden jernsko ikke gir så godt grep på flatt underlag. Blir omtrent som å trave på knusktørt gress som heller ikke er så gøy når hesten sklir.

Et par linker til "eksperter" som mener noe på dette området:

Selv har jeg litt den oppfatningen at hesten tårler langt mere enn det man tror. Likevel er det nok mange ting som enkelte mener er "galt" (som f.eks. trave på asfalt) som jeg ikke gjør likevel. Men det er mer fordi jeg f.eks. ikke vil trave/galoppere i begynnelsen av en tur, i trafikken eller på underlag hvor hesten sklir. Dessuten er det mest behagelig å sitte på en hest som har myk mark under seg i litt hurtigere gangarter.
--
spoff

Redigert av spoff den 22/01/2003 20:28:29
Gå til toppen av siden

CC

Skrevet - 23/01/2003 :  01:20:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter oppvarming så kan faktisk traving på asfalt styrke bena til hesten. Men hesten må være skikkelig varm, og det må gjøres midt i treningen, ikke på slutten. At all traving på asfalt ødelegger bena til hesten er bare tull. Galopp derimot vil være for belastende.

Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 23/01/2003 :  15:41:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Helt enig med Spoff i det du skriver. Noe av det værste er at det er veldig glatt å ri i høyt tempo på asfalt. Til og med skritting på asfalt kan være glatt. Er det godt med snø på asfaltet og broddene får godt feste er det derimot greit med litt traving.

Jeg er så utrolig heldig at jeg kan ri lange turer uten å røre asfalt annet en når jeg må krysse en vei eller to. Det hender ofte at jeg rir med sveisede sko, noe som gjør skoene ekstra slitesterke. Dette fungerer supert i terrenget, men på asfalt blir dette veldig glatt. Derfor holder jeg alltid et meget rolig skrittetempo på asfalt.

Tror heller ikke at trav og galopp på hardt underlag er det beste for leddene til hesten i lengden.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2003 :  15:57:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Skritter alltid på asfalten. Både for å spare hestens bein og å vise ansvar i trafikken. Her er det trafikkert, og da må jeg avpasse farten av hensyn til medtrafikkanter...
Full rulle tar jeg bare på tømmerbil-veiene i skogen...
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 26/01/2003 :  18:17:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg skritter alltid på asfalt. ser egentlig ingen grunn til å trave og galoppere på asfalt når det er myke, fine sandveier. men har hørt to ting om det.

1. det er ikke bra for beina.
2. kan trave, men hesten må være grundig oppvarma.

Gå til toppen av siden

Pride3

Skrevet - 09/02/2003 :  01:30:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trave rolig på asfalt engang iblandt "løsner" bare opp i musklene og blodsirkulasjonen.
Musklene får en massasje lignende effekt.
Men det anbefales ikke "full fis" på asfalt...
(ville ikke galoppert på asfalt feks.)
Men for å vri litt på emnet så er det ikke bra for senene at man trener på altfor mykt underlag heller, så det lønner seg å finne en god balansegang.
-Og gjøre hva man tror er best for sin egen hest!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.