hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridning på asfalt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ridning på asfalt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2003 :  12:54:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lest i en bok (husker ikke hvilken) at hvis man varmer hesten godt opp og hesten går med støttende bandasjer (pluss at hesten er balansert nok til det), styrker det hestens bein å trave et stykke på asfalt... Ikke vet jeg, men jeg gjør ikke det. Det er fordi hestene mine går med sko, og da blir det rett og slett for glatt til å trave på asfalt...

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2003 :  17:14:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hvis jeg må ri et stykke etter riksveien, så lar jeg ofte hesten min trave. Så slipper vi å være til irritasjon for biler som evt. kommer bak lenger enn nødvendig. Hvertfall i motbakker tror jeg ikke det er så farlig å løpe litt om underlaget er hardt. Men alt med måte selvfølgelig, det dreier seg bare om 2-3-hundre meter.
De fleste steder er det sand eller gress helt ute i kanten, eller en grøft det går an å gå nedi, slik at man ungår å slite ut skoene så fort.
Gå til toppen av siden

Faxilover

Skrevet - 23/06/2003 :  21:36:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg er 100 % enig med deg Braga! Jeg holder meg også alltid kun i skritt på asfalt(eller annet hardt/for mykt)underlag,og ofte går jeg til og med av og leier hvis det er snakk om lengre strekker på asfalt.Med jernsko på beina utgjør til og med skrittgang på asfalt en liten belastning.Tenk bare selv på hvor ubehagelig det er å gå,eller enda verre,å løpe på asfalt med noe annet enn joggesko/andre gode sko.Det er jo ikke engang sundt for oss mennesker å jogge på asfalt...
For skodde hester blir det direkte skadelig spør du meg!
(Da snakker jeg så klart ikke om å trave noen få meter på asfalt en sjelden gang,feks for å komme seg raskest mulig over veien e.l.)

Vennlig hilsen Heidi(som vil at hesten hennes skal "holde" lengst mulig...)
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  11:18:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
selv syns jeg det er best å skritte. og hvis det er mulighet for det, ri helt ut i kanten der det er grus( er ikke lurt hvis det er kløft der da)
jeg har selv fått besked fra legen at jeg helst ikke kan springe på asfalt( og jeg er 15 år), p.g.a knærne mine, og hvis jeg skal springe på asfalt bruker jeg for det meste joggesko o.l. jeg hadde antagelig ikke likt å springe på asfalten men sko av stål/jærn/metall :/......
men jeg har da aldri spurt en hest om den syns det er vont....

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/08/2003 :  14:33:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Er litt enig med "Dagros" jeg da, men synes selvfølgelig at man bør prøver å holde seg i skritt.Ellers er det ingen fare å "lunte-trave" på asfalt i et jevnt tempo og ikke overdrive hvor langt du gjør det.Det er mer skadelig å sitte å trave på ei volte på en ridebane med tungt/ujevnt underlag, og det er det jaggu mange som gjør!! Det er en voldsom belastning på ledd/sener og musklatur.Tenk litt på det, vi er for lite kresne på baneunderlag her til lands..
Gå til toppen av siden

Pernille.BJ
» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2006 :  00:00:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Jeg skritter alltid på asfalt, hender jeg traver noen meter for å ta igjen andre, men dette er ingen vane og jeg gjør det så lite som mulig.

Gallopere på asfalt er noe man ALDRI bør gjøre.

Edit for å legge til setningen om galopp

Ludo; Ingen over, Ingen ved siden av - Elsker deg < 3
Redigert av - Pernille.BJ den 11/12/2006 00:01:36 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.