hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva kan dette være da?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 hva kan dette være da?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Olithyon

Norway

Skrevet - 15/04/2005 :  16:57:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Her om dagen red jeg på time, vi var bare to stykker. Med en gang hun andre forsøkte sette seg opp på hesten begynte denne å sparke seg i magen et par ganger, vifte med halen og stå urolig. Hun kom seg opp til slutt, og det skjedde ikke noe på en lang stund (vi red i skritt mesteparten av timen grunnet sitstrening).
Uansett. Litt uti timen begynte stoppet hesten plutselig opp, snudde seg og begynte å glefse i løse luften mot rytteren sjenkler. Dette er en rolig rytter som overhodet ikke "maste" på hesten. Har ridd denne hesten tidligere og ikke merket noe til at hun har gjort slik før. Kan det hende hun har vondt noe sted og i såfall hvor? Instruktøren nevnte markkur, får hesten slike symptomer av mark?

Mvh Christine

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2005 :  20:29:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Akuratt dette med at hesten var urolig ved oppstigning kan høres ut som om kanskje salen bør sjekkes. Jeg vet at folk har hatt tilsvarende problemer da. Men da har hesten sluttet når den har gått seg varm. I og med at hesten gjorde det igjen, er det ikke sikkert at det er grunnen, men det kan være en ide å sjekke. Om dette er noe som har kommet mer i senere tid kan det være en sammenheng med at du tidligere ikke har opplevd dette.

Angående mark har jeg lite erfaring med hester som faktisk har fått mark. Men dersom instruktøren nevner det kan det var at hun/han har erfaring som tilsier at det er verdt å sjekke dette også.

Ut fra hvordan du beskriver situasjonen her vil jeg uannsett holde mest på knappen sal som ikke passer. Da antagelig en som er for trang. Men det er jo ikke sikkert at det er det det er..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/04/2005 :  22:34:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil også stille et spørsmål om hvor mange timer denne hesten hadde gått på forhånd den dagen...
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/04/2005 :  22:36:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eller kolikk. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/04/2005 :  22:38:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Eller gjord-spreng :-) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2005 :  22:41:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eller gjord-spreng :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Det kommer gjerne med at du strammer gjordten. Ikke går opp. Jeg kjenner bare til en hest som pleide å få gjordespreng. Denne fikk det kun når man strammet gjorden. Ikke i forbindelse med oppstiging. Men mulig gjordstrammingen har foregått i nær tilnytning til oppstigning.

Uannsett virker det rart at hesten har begynt igjen senere.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/04/2005 :  22:52:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg vet bare at de hestene jeg har sett som har hatt det, gjerne har reagert dersom det har blitt trykkforandring også. Når man setter seg opp vil jo gjordten naturlig slippe litt, og dersom man forandrer vekt eller hesten tar et uvørent steg så kan jo gjordten også forandre leie :-) Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/04/2005 :  23:27:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eller dritt-lei :) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/04/2005 :  00:06:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
(Off-topic: grattis med nytt bilde eligj ;-) Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/04/2005 :  00:55:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
(Off-topic: takker :) ) Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 16/04/2005 :  10:38:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kan jo hende hesten rett og slett var lei, men mer sannsynlig at den hadde vondt noe sted slik som jeg opplevde det. Red den hesten uka før og da var den ikke slik. Hestene går ca 3 timer om dagen (tror jeg). Men den hadde ikke gått på timen før og hadde hatt minst 3-4 timers pause før den ble brukt på timen. Legger til at dette er en ung og energisk hest som som har gått kort til i skolen (ca 1/2 år).

En annen ting med denne hesten er at den ofte bråstopper og blir stående hvis en "maser" for mye med sjenklene. Har tenkt at det kommer av at hun er veldig var for sjenkelen. Men i lys av dette, kanskje hun har hatt vondt noe sted hele tiden?

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/04/2005 :  11:28:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ideelt sett bør hesten undersøkes av veterinær hvis den plutselig endrer adferd slik du beskriver. Men på rideskoler er de ikke alltid så nøye med slikt, dessverre. Noen steder er de veldig nøye, andre steder er det mer tilfeldig.

P.s. Er det mulig den er brunstig? Noen hopper oppfører seg helt annerledes enn vanlig når de er brunstige, og noen blir ekstra følsomme og irriterte.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 16/04/2005 :  11:56:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
skal tilbake dit på onsdag, får se hvordan det står til med hesten da.
Tror nok de som har rideskolen følger opp dette, de passer godt på hestene sine.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/04/2005 :  12:44:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
høres ut som klassiske symptomer på mageknip (kolikk). Glefsing etter sidene, sparking under magen, og uro.

Om dere opplever noe lignende igjen, bølr hesten tas ut av timen.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.