hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Løper i gjennom gjerder
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Løper i gjennom gjerder
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2005 :  14:11:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
Heihei alle sammen!
jeg har en shettis som er sånn ca 90cm høy!problemet er at den løper i gjennom gjerder enda det er ca 2.000 volt på el-gjerdethva kan jeg gjøre for å få han til å stoppe med det?en gang stakk han gjennom el-gjerdet med vogna etter seg og total knuste den...for jeg hadde ikke vunnet å satt meg på enda...HVA KAN JEG GJØRE?

er det ingen som vet noe?
hjelp meg

Tone,Svarten å Arni<3

Redigert av - Tone&Svartn&Arni! den 23/03/2005 20:52:41

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2005 :  09:26:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
er det ingen som vet noe??????????????driver dere ikke med hest dah??pliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis svar...
Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 23/03/2005 :  11:20:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bygg et tregjerde eller noe dah??? Eller kanskje netting.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2005 :  11:31:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
jammen det er så stort beite....så vi har ikke nok nettin eller planker og vil ikke kjøpe heller for beite er er en halv kilometer stort!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2005 :  11:31:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Tett tregjerde er vel det tryggeste når en har en slik utbryter. Ellers vet jeg hester som er blitt slaktet pga dette problemet. De raserte alt av gjerder og dro med seg andre hester ut på rømmen til det til slutt var håpløst. En hest som må stå inne pga dette lever ikke noe godt liv. Og om den ikke reagerer på gjerder eller strøm men bare braser det rett ned så er enten gjerdet for dårlig eller hesten for inngrodd i uvanen.

Shettiser har lett for å bli utbryterkonger pga at gjerdene ofte er for høye til at det stopper en liten shettis som bare kan krype under. Det finnes et sauegjerde for strøm som ser tettere ut og dermed gir en visuell innsperring i tillegg til strøm ved berøring. Hvis du i tillegg klipper av værhårene på nesa til shettisen må den faktisk berøre for å kjenne eter om det er strøm. Smarte hester legger værhårene borttil og kjenner det rykker uten at de får direkte støt hvis det står strøm på. Hvis det ikke står på strøm vet de at det bare er å traske på. Strømgjerder gir full effekt bare hvis hesten har fått en real kavring.

Tror neppe gjerdet ditt er høyspent.. Da ville hesten vært død etter første berøring. 9 volt er vanlig.

Altså er løsningen tett gjerde, strømgjerde for sau, klipping av værhår eller rett og slett slakt...

Lykke til.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

nationalgame

Skrevet - 25/03/2005 :  17:02:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Står den alene??? hvis den gjør det kan jeg godt forstå at den stikker..
En annen ide er å sette den i bånd. Hester kan lære seg dette akuratt som hunder, men de bør ikke stå i bånd uten tilsyn da. Det beste da er jo å ha den i en løpestreng.
Gå til toppen av siden

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  21:18:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
han står ikke alene...

Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden

Aldo <3
» VIP

Skrevet - 29/03/2005 :  15:32:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
øk volten i gjerdet, neida hehe.. *kremt* Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/03/2005 :  16:23:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kjør dobbelt opp med strømtråd, eller evt. gjerd av et mindre område for shettisen og en lekekamerat. Hva med å gjerde inn et område i "shettisformat" og så starte shettisbeite (dersom dette gjelder i sommerhalvåret)? Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 29/03/2005 :  18:03:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
For all del, ikke sett den i løpestreng eller bånd! Det er en hest, ja en liten shettis og fortsatt en hest, og ikke noen hund.

Har du tenkt på det at ponnien din kanskje ikke får strøm?? Vi hadde samme problemet der jeg hadde hesten min før, de løp igjennom gjerne flere ganger pr dag. Grunnen til det var at det var mye snø på bakken, og dermed funket ikke strømmen siden de fikk jording (eller ikke jording) fra bakken. Snøen "isolerer" og gjør at strømmen ikke går rundt, selv om det tikker og lyser i apparatet.

FÅ tak i eller lag en strømtester og sjekk gjerde dit, kanskje du har samme problem som vi hadde. Muligheten da kan være å kjøpe Polartråd, altså en strømtråd som er beregnet for snø og kulde og som er ye bedre på vinterstid enn vanlig strømtråd/bånd.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.