hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sur i boksen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Sur i boksen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sadie

» VIP

Skrevet - 30/03/2005 :  03:40:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har et problem med hesten jeg er fôrrytter til.. Hun har alltid (dvs, jeg har bare hatt hun i ca 4 mnd) vært litt sur i boksen, men nå er hun blitt mye verre.. Har blitt gradvis verre siden jeg fikk hun, men det toppet seg i dag da det endte med at jeg måtte binde hun for å få børstet hun ferdig og få lagt på dekkenet..

Da jeg begynte med hun hadde eieren hatt hun ca en mnd, og hun var av og til litt sur i boksen (nappet litt etter meg f.eks når jeg børstet magen, strammet gjorden osv, og var av og til litt urolig/gikk rundt i boksen når jeg stelte hun, prøvde å gå ut av boksen o.l), men ikke mer enn at det ikke var noe stort problem og jeg tenkte vi skulle få orden på det. Men hun har altså blitt verre og verre, begynt å nappe mer, spenne etter meg når jeg holder på med salen/børster magen, snu baken til meg når jeg vil at hun skal gjøre noe hun ikke vil osv. I dag bandt jeg hun ute for å stelle og sale på hun og det gikk veldig bra; hun slappet av og koste seg, helt til jeg skulle børste hodet (noe hun forøvrig pleier å like), da begynte hun å rykke i leietauet og ville løs. Hun sluttet ikke med det selv når jeg sluttet å børste hun og prøvde å roe hun ned, så jeg fant ut det var best å ta hun inn og gjøre oss ferdig der. Jeg slapp hun inn i boksen, tok av grimen og gikk for å hente børste. Da jeg kom tilbake og gikk inn for å børste hun snudde hun baken til meg og la på ørene.. Når jeg flyttet på meg, flyttet hun baken etter og en gang løftet hun på ene hoven. Det endte med at jeg måtte hente noe fôr for å lokke hun til meg og ta på hun grimen så jeg kunne binde hun for å sale på hun..Så ille har hun aldri vært før og det var ganske skummelt..Jeg tror faktisk hun hadde sparket meg hadde jeg prøvd å pushe hun. Jeg skjønner jo at denne hesten er veldig usikker og at vi har et svært lederskapsproblem, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Jeg har ikke latt meg 'skremme' av hun før, er bevisst på kroppspråket mitt, passer på å rose når hun gjør som hun skal osv, men når hun står med baken til, truer med å sparke og nekter å slippe meg inn i boksen vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har aldri hatt problemer i boksen med hestene jeg har hatt før..Hun er ellers blitt mye bedre å ri, er fin å leie, kommer til meg når hun skal inn fra paddocken osv, det er stelling/saling på og av og ting som skjer i boksen som er problemet. Jeg tror nok mye av problemet ligger hos eieren, som har hun oftere enn meg. Hun er en del yngre enn meg, og jeg har hørt av andre i stallen at hun er nervøs i forhold til hesten.

Oi, dette ble langt Ville bare forklare situasjonen ordentlig.. Hvis dere lurer på noe ang meg eller hesten, må dere jo bare spørre...blir glad for alle råd og svar!

Redigert av - sadie den 09/04/2005 02:58:41

xxxx

Skrevet - 30/03/2005 :  05:05:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anbefaler å sjekke helse-tilstanden til hesten før man evt. gyver løs på lederskapstreningen.

Har hesten plager/vondt noe sted forbinder den det med dere og trening/håndtering.

Eliminer først vekk at evt. hesten har vondt, for deretter å vurdere å korrigere hesten på plass.

Redigert av - xxxx den 30/03/2005 05:28:28 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  06:26:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte det samme, Nancy.

Hvis dere alltid pusser hesten KUN før dere skal sale opp, og hesten har ubehag av salen (eller bittet også, for øvrig), vil hesten forbinde pussingen med ubehaget av salen/bittet som kommer etter pussing. Da vil den prøve å stoppe dere alt ved pussingen.
Hvis dere trener litt på bare å pusse og så gi fri vil dere finne ut om det er ubehagelig å blir pusset (hårsår, ømtålig hud, stive børster osv.) eller om det er simpelthen utstyret som ikke passer. Endringen i rutiner vil vise hva problemet er utfra om hesten slutter å reagere på pussingen når den ikke følges av oppsaling.

Sjekk i tillegg muskler og sener og gå over beina også. For om hesten har en skade eller et ubehag i kroppen som plager den under bruk vil den grue seg til det ubehaget straks den forstår det snart vil bli en belastning på den gjennom ridning/trening.

Lykke til!

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

sadie

» VIP

Skrevet - 30/03/2005 :  20:31:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sjekket utstyr, rygg og bein - det var noe av det første jeg tenkte på =) Pusser hesten både før og etter riding. Hun er som sagt blitt mye bedre å ri og viser ingen tegn til ubehag ved ridning. Noe annet som og er 'nytt' er at hun har begynt å stresse med hodet - hun har aldri hatt noe problem med at jeg har holdt på med hodet hennes og elsker å bli pusset på hodet, men i går og dag begynte hun å hive opp hodet når jeg skulle ta på/av grime osv. Hun snur baken til meg bare jeg prøver å gå inn i boksen, uavhengig om jeg har med meg børste el utsyr el ikke. Hvis jeg står i boksen hennes lenge og snakker rolig til henne kommer hun bort og snuser på hånden, men idet jeg prøver å gå mot henne snur hun seg igjen..
Redigert av - sadie den 30/03/2005 20:32:57 Gå til toppen av siden

C.R.*Lady

» VIP

Skrevet - 31/03/2005 :  11:48:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan hende at hesten har problemer med å knytte seg til mennesker. Jeg lover deg, har hat det same probleme kanskje VERRE! Da jeg har min egen hest, men passer på en da denne er "problemet" Å hun har blitt slåt siden liten å husker fremdels dette. Dyretolkeren sa: hun vil ikke knytte seg til mennesker for di skuffer henne uansett men hun kunne kjenne at det var følselser for meg. å jeg har sett folk slå henne, da tar hesten rett å slett hevn å ender med at hesten vinner. Det du må gjør er å aldri slå henne, da det bare blir verre å verre. å vær rolig når du er med henne. når du feks går inn til henne ikke tenk, å håper hun ikke snur seg nå, bare se for deg et bilde at du feks skal inn å ta på grimen. Dette kommer sikkert ikke til å verke med en gang men gradvis kommer det bedre. Denne ehsten jeg passer, tom en mann som eier et ridesenter gudene vett hvor mange år han har ridd, klarte ikke å takle hesten, alle var redd henne. Jeg kan ikke akkurat si at jeg varså kul åt øff at jeg klarte å "teme" henne. Men hun HAR blitt mye bedre, forsatt litt småfrekk. Sier ikke at hesten skal få jør alt med deg, men ikke bli sint for ingenting..trør hesten på deg feks, er det ikke sikkert at den mente det med vilje. Såne problem hester er vanselige å takle! vær roli når du er med hestem, ikke stress når du feks skal rekke en ridetime å er litt forsinka. Vile søkt hjelp, men det jor ikke jeg, da alle bare slo å skrek til henne. Så jeg gjor det selv, er ikke akkurat grønn men er ikke noe best i hest. Men har selv ridd i 8 år.. Håper det blir bedre for deg å hesten:) Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 09/04/2005 :  01:32:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det første jeg vil si er ikke gi deg! Med tolmodighet og bestemt vennlighet kommer du langt... Mange bra råd her,prøv deg frem! Utover d høres d ut som dere kan ha fått et lite lederskap-problem...alle hester søker etter en leder,d ligger i naturen,og er d,etter deres mening,ikke noen "kandidater" sterke nok til å gjøre jobben,overtar de d lederskapet selv....noe som fører til problemer...! Hesten kan da bli både usikker på d du ber den om(som når du berører hodet ol.),og velger løsninger den mener er bedre..og den kan bli direkte vrang på boks og andre steder du ikke har seletøy på....Siden dere er to som håndterer hesten,bør dere prøve å gå sammen om problemet... Få en ride-lærer el. med dere som kan gi råd om hva dere skal gjøre når hesten truer(overprøver lederskapet deres),men d er viktig dere håndterer hesten selv...ellers vil den gjerne få respekt for læreren,men ikke dere... og da er dere like langt . Men husk,vær bestemt men vennlig! Man kan ikke "pryle" respekt inn i hesten.... Dette klarer dere! Lykke til! Mvh Lene.
Takker for meg. Gå til toppen av siden

sadie

» VIP

Skrevet - 09/04/2005 :  02:52:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har fått trent en del NH med henne og jobbet hun på bakken i det siste, og hun er blitt mye bedre..dvs sånn hun var for et par mnd'er siden =) Har ikke måttet binde hun eller fått baken mot meg en eneste gang denne uken ;) Hun har også blitt trent hardere de siste ukene, og jeg tror det hjelper at hun får ut energien og blir brukt mer, for hun er litt stressa/har mye energi.. Denne hesten har forresten aldri blitt slått, verken av meg eller tidligere eiere, bare så det er sagt ;) Men hun er en typisk dominerende hest, som også bøller med andre hester.. Uansett, takk for hjelp folkens, tror det skal bli bra nå=)
Redigert av - sadie den 09/04/2005 02:56:16 Gå til toppen av siden

Frivola

Skrevet - 20/04/2005 :  01:42:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kan jo hende hun/han har hatt en "opplevlse" med at noen ikke har behandlet den pent inne på boksen.. min hest var sånn sur å grinete hvis du var ved/i boksen pga den hadde fått bank av tidligere eier inne på boksen... men uansett så bør man ikke pusse eller sale på i boksen for det er HESTENS hus og BØR være ett fristed, det der er bare tull at man skal drive med alt mulig rart der hesten bor!!! ta den heller med ut på stallgangen, utenfor boksen å la den være i fred på boksen!!

men det er jo min mening! tenker bare med meg selv hvis noen skulle komme i mitt hus å bare gjøre som de vil å aldri ha ett fristed der du bare kan slappe av
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  11:44:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Står hun mye inne i denne boksen? Jeg hadde vært ganske sur hvis jeg var innesperret mesteparten av døgnet. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/04/2005 :  12:40:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
spenne etter meg når jeg holder på med salen/børster magen,

Irritasjon ved disse tilfellenepleie å indikere på en eller annen form for smerte, ofte i brystmuskulaturen, foran eller rett bak frambeina. Dette kan komme av dekken, feil sal, for stram gjord etc.

At hun bråt har blitt værre med hodet tyder også på en form for smerte et eller annet sted. En skikkelig tannsjekk hadde vært min første tanke:)
Gå til toppen av siden

Frivola

Skrevet - 20/04/2005 :  13:43:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei hun sto ikke mye inne på boksen....
Hun var ute 8-10timer hver dag...
hvis det var min du mente...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.78 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.