hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - må bite i alt og alle..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 må bite i alt og alle..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2005 :  20:26:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min gnager for det første på alt,i ett sett,trær og bokser++
Men det andre som er irriterende er at når vi er på tur med andre hester,så må han hele tida bite de andre i rumpa,så de hestene flyr jo fram, hele tida skal han gjøre det. Han har jo gått først noen ganger,men han skritter treigere enn de andre,og jeg synes han bør lære seg å gå bak dem uten å bite,tar han hver gang han biter,men det driter han i..
På oss mennesker og,han kan bare stå og "kile" med leppafør han plutselig tar et jafs,men da rygger han unna med en gang før vi får sagt no,som at han skjønner at det skal man ikke gjøre.Er som om han bare MÅ bite i ett sett,er det noe å få gjort/trent det vekk eller må jeg leve med det..hehe..
Virker ikke som han mener no vondt med det,men det er bare sånn ælking lissom..:(

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2005 :  21:15:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kjenner til en hest som er sånn, småbiting og kiling og slikking på alt og alle. Sto ved siden av forponnien min og ble veldig irriterende etterhvert; måtte sette opp netting mellom boksene for at han ikke skulle spise opp hele ponnien og utstyret. Grunnen til det er nok at han har fått lov til det som unghest og har derfor lagt seg til uvanen. Vet ikke om noe kur når hesten først har uvanen såpass satt inne. Selvfølgelig kan man trene på det: ros når han ikke biter, ubehagelig lyd/vifting med hånd når han biter. Da må man være konsekvent; det nytter ikke at biting er lov av og til. Det funker greit å trene vekk denne uvanen på noen, mens andre bare fortsetter.

Forponnien min har også vane med å glefse etter andre hester når man rir på tur. Dette har mest noe å gjøre med rangorden, men når man rir burde slik småkranglig ikke være lov, så prøver å holde kan fokusert på ridningen og slutte å plage de andre.

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  22:00:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Knaging på treinventar m.m. kan stoppes ved at man smører på noe som smaker ekkelt. På Hööks (www.hooks.no) har de et middel mot krybbebiting som virker meget bra.

Problemet med at hesten biter de andre i rumpa når dere er ute på tur, kan ganske enkelt hindres ved at dere holder en viss avstand..?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  22:09:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir denne hesten gitt godbiter fra hånden? I såfall er det en handling med stor fare for senere napping/ biting.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  14:21:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri gitt hesten min godbiter fra hånden,de blir lagt i krybba!
Og angående avstand,så har hesten min lengre steg enn hesten til venninna mi,og skal han gå først bare stopper han, og i tillegg begynner hesten til venninna mi å stresse seg opp å trippe,noe som ikke er bra for han da han har hjertetrøbbel.i tillegg er hesten min "sjefen" vi må ha dem adskilt i luftegården også fordi han bare jager hesten til venninna mi og biter han i rumpa!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/04/2005 :  12:50:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
ved ridning: Hold avstand. Biter han hesten foran, så er du for nærme , så enkelt er det. Om han tar lengre steg er uvesentlig, han må læres opp til å holde avstand. Rir du bak en hest som sparker må du også holde avstand ikke sant?

Ang slafsing på mennesker, samme her: Be han holde avstand. Og ikke la han sleike og kile å¨deg. Det er noe med at, aksepterer du sleiking og kiling, har du akspetert så mye at det er ikke rart han tror det er greit med en liten jafs. Dette er leking på en måte. Sier du ja til lett lek er det vanskelig og sette grensa på litt hardere. Hester som leker biter i hverandre. Be han stå på litt avstand, og få han til å holde seg der. Ikke ha hesten oppå kroppen og la han "spise på deg" :)

Ang spising på treverk osv, ville jeg kuttet kvster ol til han soå han hadde noe å spise på. Han trenger tydeligvis å tygge på noe. halm eller kvister er fint:)
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/05/2005 :  01:56:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
hviss hesten din biter/napper mye i deg og du ikke vill det, så slå hesten på mulen innen 3 sekunder! garanterer stopp, hviss det følges opp

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 14/05/2005 :  11:53:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hviss hesten din biter/napper mye i deg og du ikke vill det, så slå hesten på mulen innen 3 sekunder! garanterer stopp, hviss det følges opp

Opprinnelig postet av krastine

Er delte meninger om dette virker...min erfaring med hester som har blitt håndtert slik er at du har en hest som fremdeles biter/napper,men som rett etterpå hiver seg bort fra deg,da den har erfart at det kommer slag etterpå...
Da er det bedre,etter min mening å heller komme hesten litt i forkjøpet..."lese" når det kommer(kjenner du hesten godt vil du se det),og heller lede bort oppmerksomheten,eller be hesten holde litt avstand fra deg. Respektere din "private sone"...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 14/05/2005 :  15:13:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres først og fremst ut som et respekt problem. Ovenfor deg. Hva rangordning han har hos de andre hestene får så være, men når du håndterer han, så skal han være under deg. Aldri godta at han begynner å krangle med de andre hestene mens du håndterer han. For da er du sjef. At han biter de andre kan godt komme av at han er sjef, og når han går bak de så skal han drive de fremover. Fordi dette er hav lederhesten vil gjøre. At du sitter oppå der ser ikke ut til å bry han noe særlig. Dette må du få trene bort. At han biter deg viser igjen at han ikke ser på deg som høyere i rang.

For det første, ikke slå. Aldri slå en hest på mulen eller i hodet. Det skaper bare redsel. Du sier det selv, om han biter så rygger han bakover. Ikke fordi han vet at det er feil, men han vet at han får vondt da fordi du kommer til å slå han. Dette har ikke noe med respekt å gjøre, og han har ikke forstått at han ikke har lov til å bite. Han har bare forstått at du kommer til å slå han. Når du sier at du 'tar han' hver gang han biter de andre hestene, du sier ikke hva du gjør da, men det er i grunn uvesentlig. Det du må spørre om er: fungerer det? Slutter han? Nei, og så lenge det du gjør ikke virker, så er det ingen grunn til å gjøre det mer. Da må du finne på noe annet, noe som har effekt. Alle hester er forskjellige, og ikke alt virker på alle.

Første bud er å holde deg utenfor rekkevidde. Du vet at han kan bite, så ikke stå rett forand han unødvendig. Du skriver at han kan stå å 'kile' før han biter. Hvorfor lar du han stå å 'kile' da? Du vet at han kan komme til å bite? Ikke la han få gjøre det mer. For det er ikke kos eller noe i den dur. Hold deg unna så godt du kan. Av og til må du bort til hode, det er greit. Men ikke opphold deg innenfor rekkevidde unødvendig. Du kan godt klappe og klø på manken og andre steder der han ikke får tak i deg.

Det vanskeligste er å få han til å endre tankegangen sin. Du må få han til å ønske å slutte å bite deg. Det er ikke nok at han bare ikke gjør det, han skal ikke ha lyst til det heller. Han skal ikke tenke på det en gang. Hvordan du skal oppnå dette er det store spørsmålet. Og det er vanskelig også. Men en god ting er å gi han oppgaver. Prøv å se situasjonene der han kommer til å bite. Ofte kan du se det på forhånd at han kommer til å bite, få oppmerksomheten hans da over på noe annet. Om det er å rygge, gå volte, flytte bakpart osv. Lær han å holde avstand også. Kommer han or nære så rygg han noen skritt bakover. Han skal være på en slik avstand at han ikke kan nå deg. Da er du i 'trygghet'. Om han prøver å bite deg, så er min erfaring at det er bedre å holde han fast i grima, og si strengt nei. Slår du trigger du en reaksjon fra hans side derh an hopper unna, for så kanskje å 'angripe' igjen. Du stresser opp situasjonen fremfor å roe den ned. Blir du sint, blir situasjonen verre. Ro det hele ned.

Jeg vet ikke hva arbeid du har gjort med han fra før, men leietrening pleier alltid å være effektivt. Uansett hva slags problem du har med hesten din. Lær han å følge deg overalt, uten problemer. Lær han å holde seg bak deg eller ved siden av deg. Jeg liker best å ha hesten ved siden av meg, for dak an jeg hele tiden se hvor hesten er, samtidig krever det mye mer oppmerksomhet fra hesten. Det første du gjør er bare å lære hesten å holde seg der. Stoppe når du stopper, gå når du går, og holde seg på plass- ikke gå forbi deg. Tar hesten ett skritt til etter at du har stoppet, rygger du han tilbake igjen de skrittene han tok etter at du stoppet. Og når du går, så skal han komme med en gang. Ikke vente et skritt, men komme med en gang. Si tydelig 'kom' når du setter igang. Det gir hesten et klart signal og en bedre sjans til å vite når du går agårde slik at han ikke henger etter. Trekk litt hardt i grima om han ikke følger med en gang. Han skal også senke farten dersom han kommer litt forl angt frem og er på vei forbi deg, han skal øke farten dersom du går fortere. Dette oppnår du best etter at du har trent på stoppen. Da kan du ofte bare snu deg sånn halveis mot hesten og gi et 'advarende' blikk, så trekker han seg unna. Hvis ikke så kan du bruke enden av leietauet mot brystet til hesten. Evt. stoppe og ryggeh an noen steg til han er på plass. Når du går fortere og han ikke følger så kan du trekke litt hardere i grima til han kommer bedre fremover. Evt. ha en pisk/enden av leietauet som du bruker til å legge press på bakparten med for å drive han fremover. Du får ofte mye gratis bare ved å gjennomføre denne treningen. Øv på vendinger der hesten skal følge med deg (du snur vekk fra hesten), og vendinger der hesten viker fra deg (du snur mote hesten). Det siste her kan være litt vanskelig for hesten fordi den da må snu uten å gå fremover-for da vil den jo kommer forand deg igjen, og deth ar den ikke lov til.

Synes du skal prøve dette først og se hvordan han blir da. Ang, tygging på treverk kan det være fordi han kjeder seg. Står han alene ute også, eller bare ikke sammen med venninna di sin hest? Høres litt ut som om han kan være understimulert. Gi han noe å tygge på da, siden han vil ha det. Gi halm, litt høy, brekk av noen greiner å sleng inn. Da kan han tygge på det, og ikke ødelegge gjerder o.l. Se også over forplanen om han kanskje kan mangle noen vit./min. Ha han mest mulig ute, kan han gå med andre hester er det veldig fint.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/05/2005 :  16:57:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
det med å slå på mulen, synes jeg er en av de beste måtene da

jeg kan gå med en gullerot i lomma, uten at hesten bryr seg, når han egentli vet at den ligger der!

hviss man ikke vil gi mulen ett lite rykk, så hvorfor ska hesten stå så nære at den skal nappe i klærne dine? det er jo bare å holde avstand, eller rygg den vekk fra deg!

Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2005 :  18:28:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Jeg har lest at hestene pleir å nappe litt i hverandre som kos og pelsstell. Hvis hesten kiler før den napper litt, kan jo det høres ut som det samme.
Anders W. Aune Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 14/05/2005 :  19:02:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten kiler litt før den biter. Det er noe helt annet enn napping og 'kosekiling'. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.