hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Står å sparker i bakken...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Står å sparker i bakken...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bustetrollet

Skrevet - 15/05/2005 :  13:34:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en nordlandshest og en kaldblods.. begge er slik at d står å sparker i bakken, med den ene fram foten! noen sier at det er unghestfakte, men det tror jeg ikke for kaldblodsen er jo 11år..
når nordlandshesten spiser mjøl, så bruker hun å stå å sparke i lufta, med framfoten, sparker men ikke nede i stallgulvet(litt vanskelig og forklare)

jeg lurer lit på hva og hvorfor de gjør slik.. moen sier at det er en måte å snakke på andre sier at de er anspente/ivrige på noe...

ikke hvet jeg.. har du noen tips/forslg til hva jeg kan gjøre?

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2005 :  14:19:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hester sparker ofte i bakken når de er utålmodige og rastløse. Da hjelper det ofte å ta hesten ut av stallen og ri eller sleppe i paddock.

Noen sparker med foten i lufta når de blir foret, som det høres ut er tilfelle med din. Det er en uvane man kan vende av ved hjelp av trening (ros når den slutter å sparke), men i noen tilfeller er det lite å gjøre med det. Det kan jo bli litt farlig med en fot som sparker ut i luften i og med at den kan treffe mennesker, så hvis du ikke får vent ham av med det, må du være litt påpasselig med å la folk (spesielt unger) være i nærheten av ham når han eter.

I mange tilfeller er det lyden av sparkingen hester syntes er "stas" når de sparker i bakken. Da hjelper det ofte med en matte som demper lyden. En matte demper også slaget foten får mot bakken, som er positivt både for hestens ben og stallgulves del.

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 15/05/2005 :  19:55:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
At en hest kan sparke i bakken av mange grunner. I tillegg til de grunnene MissEva nevner, har vi for eksempel spraking fordi noe er plagsomt (hesten "min" sparker i bakker når hun blir børstet under magen. Hun er kilen, og hadde sett at jeg lot være dette "tullet).
Hester kan også sparke i bakken for å få opppmerksomhet/mase. Om det så bare er et klaps eller et "NEII!" så får den oppmerksomhet.
Noen hester gjør som MissEva sier; de sparker i bakken for å ikke kjede seg. Skraping som betonggulv er en vakker lyd..

Litt opp-topic:Jeg leste i boken "Å tenke som hester" at en av forfatterens hester knuste vinduet i boksen sin på grunn av lyden. Forfatteren satte opp gitter foran vinduet, men dette reiv bare hesten ned for så å knuse vinduet. Gang på gang. Uten å skade seg.

De er ikke dumme.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.32 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.