hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilket bitt burde jg velge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvilket bitt burde jg velge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  14:55:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hei jg skal kjøpe en 3 åring som kommer nykastrert til Norge.
Nå gå han på todelt bitt (nyinnridd men ikke tilridd) Jeg er ikke fan av todelt, heller tredelt enn det.
Men hørt at rett er det beste på unghester, jeg vil ikke ødelegge munnen hans nå som han er så ung og skal bli tilridd.
Hva er å anbefale mener dere?
Han er ikke sterk i d hele tatt veldig følsom, noe som jeg vil beholde.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får!

Ullsokken

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  09:40:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke bruke todelt? Evnt fullsjekk?
Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  10:24:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hun sier jo at hun ikke liker todelt :-) Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  12:31:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Er det hun eller hesten som ikke liker todelt? ;-)

Synes du skal velge ett bitt hesten trives med. Du kan jo evt. prøve de to å se hvordan han liker. Trives han med det todelte han har nå?

Therese
Gå til toppen av siden

Prince Barclay xx

Skrevet - 13/04/2005 :  15:23:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, tror jeg ville prøvt tredelt eller Mylers bitt, de er goe for hesten og funker bra. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  18:54:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg mener nå det at todelt absolutt ikke er det beste for hesten, og at dersom rytteren ikke liker et bitt så skal ikke hesten bruke det heller - det finnes jo så mange bitt der ute :-) Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  19:28:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Finnes mange forskjellige hester også. Vil tro det beste er å finne et bitt hesten "elsker", uansett hvordan bitt det er ;-) Men noen begrensninger er det jo selfølgeli..

Hvordan bitt mener du er best for hesten da Formosissima? Bare lurer.. :-)

Therese
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 14/04/2005 :  09:53:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunnskapen om at vanlige trinsebitt ikke er bra for hestemunnen begynner heldigvis å spre seg, og fler og fler skifter til tredelte bitt. Et todelt bitt legger stort press på tungen og ladene til hesten, mens et tredelt bitt er mer ergonomisk utformet slik at presset blir mindre. De fleste av oss rir også rundt med for store og for tykke bitt. Bittet skal ikke stikke ut på sidene når det ligger rett (utstrakt)i munnen, og man må være sikker på at det er plass til bittet mellom ladene (altså ikke for tykt) Vi har hatt en svensk tannspesialist på besøk i stallen, og samtlige av oss har nå måttet bytte bitt. Stallen består kun av konkurransehester og vi trodde at vi red med riktige bitt alle sammen. Både kandarer og trinser måtte byttes ut. Enten var de for lange, for tykke, feil leddet eller i messing (avgir gifter, bitt skal være i stål).

Til din unghest ville jeg derfor ha valgt et tredelt bitt i rustfritt stål, enten 14 eller 16 mm tykt og antagelig en str mindre enn det du tror. Som ryttere har vi et kjempeansvar for å skape tillit til bittet hos hesten, med et riktig bitt er man på god vei. Så er det hånden i den andre enden som avgjør.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  10:04:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gidder ikke å lage et nytt emne på dette her siden mitt spørsmål også dreier seg om bitt. Jeg har også fått øynene litt opp for det vanlige todelte trinsebittet og vurderer å bytte til et evt. tredelt, men finnes det bøker om tilpasning av bitt? Jeg vet det finnes, men jeg tenker på GODE bøker/ hefter.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  10:38:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg trodde også at det vanlige to-delte bittet var det rette og bruke, men slet mye med hesten min. Til slutt valgte jeg og prøve et tredelt bitt og nå er han en helt annen hest og ri, så konklusjonen ble da at jeg har brukt et han ikke var komfortabel med :(
Bruker et passe tynt tredelt bitt som han nå elsker og ha i munnen, leter etter bittet når jeg kommer med hodelaget.
Et slikt bitt kommer til og bli prøvd først når vi skal jobbe med vår unghest også.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 14/04/2005 :  13:50:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Renegate: Det finnes et hefte i den lille serien til Landbruksforlaget som handler om bitt. Hvor god den er aner jeg ikke, har ikke sett den. Mulig det er atter en bok som beskriver "to-rynker-i-munnviken"-tilpasning. Og Landbruksforlaget har også en stor bok som handler om hesteutstyr og tilpasning. Regner med at ting er grundig forklart der. Har ikke erfaring med noen av dem, så jeg tør ikke anbefale noe. Det har kommet en god del "ny" kunnskap om bitt og tilpasning, så det er mulig at oppslagsverk ikke er helt oppdatert enda. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  13:56:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Er veldig glad for denne nye vitenen angående bitt - for det er jo like viktig som en god sall! Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  14:06:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg kjenner til dei nye teoriane om att tredelt er betre enn to-delt så eg har prøvd det ut på hesten min. Men det ser ut til att ho er meir komfortabel med det tjukke to-delte enn det litt tynnare tre-delte. Det blei ikkje betre i allefall så ho skal få fortsette å bruke det todelte. Har også prøvd eit rett bitt, da av varianten mjuk gummi. Det fungerte ikkje så veldig bra.

Åringen min bruker eg tredelt på og ho aksepterer det veldig fint.

Det kjem nok veldig an på hesten kva som er best å bruke.

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 14/04/2005 :  14:21:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fra et innlegg jeg har skrevet på dyrenett.no:

Jeg var på kurs med Geir Haugerud, landets fremste veterinær innen hest. Spesialfletet hans er munn og bein. Vi fikk en kjempeundersøkelse av munnen på hver enkelt hest. Selv om det var under året siden siste tannrasping, hadde alle hester stygge tannspisser med stygge sår inni der. Selv om mange rasper tennene jevnlig av veterinær, er det mange som ikke tar nok, og svært mange av dagens veterinærer kan ikke nok om hester, særlig bein/tenner og dermed kan det oppstå problemer som man "ikke skjønner noe som helst av, hesten fikk jo raspet tennene sine for 6 mnd siden, blabla..." Vi fikk oss mang en AHA-opplevelse på det kurset!

Om kvelden var det teori. Der tok han opp dette med bitt og forskjellige bitt og virkningen av dem. Forskning viser at et av de sterkeste bittene er et vanlig trinsebitt. Det er bare delt på midten. Når man tar litt i tøylene, og hesten setter opp hodet, vil bittet virke som en plog og borre seg opp i ganen på hesten. Tar han ned hode, vil det borre seg ned i tungen. I tillegg "gnager" bittet ofte på ladene pga feil størrelse og tjukkelse. Når man tenker etter, så er dette egentlig en logisk sak! Derfor er det egentlig uforsvarlig at dette har vært omtalt som det mildeste i alle år, når det egentlig er det motsatte.
Det mildeste bittet man kan bruke på hesten er de som er mest leddet. Etter dette kurset har jeg prøvd å ridd på et 3-delt muffebitt, og det virker mye bedre! Dette har flere brytningspunkter, og virker derfor mye mildere mot hestens munn.
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  14:23:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er også fornøyd med tredelt bitt. Men er litt uenig med "mint" om å bruke bitt som ikke er tykkere enn 14-16mm.. hesten min (en kaldblods) prøvde jeg et 14mm og et 16mm bitt på, men de ble for skarpe for han og han slo seg helt vrang, bittet jeg har nå er 19mm og det fungerer han mye bedre med! Så heller se an hva hesten liker i tykkelse på bittet mener nå jeg! Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  14:29:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det blir også sagt att eit rett bitt er veldig mildt. Nokon seier det rette bittet er det mildaste.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.