hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestehenger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hestehenger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

rk

» VIP

Skrevet - 10/04/2005 :  21:20:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Har kjøpt meg hestehenger i dag! Endelig kan jeg slippe å låne henger for hver gang jeg skal på stevne eller trening... Det kommer til å bli så mye lettere med en egen henger.

Promblemet er at hengeren må stå en del ute.. Har noen noe tips for hva jeg kan gjøre for å vedlikeholde den?

Håper på mange gode svar!

Martine_og_Luke

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  23:21:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMartine_og_Luke  Svar med kopi av melding
Hei!
Gratulerer;D
Hva slags henger har du kjøpt?

Noe vi alltid gjør er å tømme hengeren for møkk. Slik at ikke f.eks. tisset etser seg ned i gulvet. + at det er mye hyggeligere å ta i bruk en rein henger..

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 12/04/2005 :  09:06:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Henger meg med på tipset om å rengjøre hengeren etter bruk, gjerne utvendig også dersom det har vært sølete veier. "Gammal" dritt er pyton og vanskelig å få bort i ettertid.

Selv ville jeg forsøke å holde hengeren lukket slik at det ikke kommer vann inn ved regnvær (muligens et vindu på gløtt når hengeren ikke er i bruk), men bakluke igjen.

Videre bør man gå over bremser/lys jevnlig (lys bør du sjekke før hver kjøretur) - bremser bør vedlikeholdes av noen som har greie på det (menn i ulike varanter pleier fungere...). Sjekk luft i dekk og etterfyll ved behov..Kontroller også hjullager innimellom. Fryktelig kjedelig hvis disse går "føyka"...
Ville også passet på at kontakten som skal festes i tilhengerfestet i bilen har det "tørt og godt" slik at den ikke blir skadet og det blir krøll med lysene.

Litt avhengig av konstruksjonen på hengeren men det kan være en idè å gå over alt av skruer/fester etter en tids bruk.

Lykke til med hengeren din! (*misunn misunn*)
Gå til toppen av siden

rk

» VIP

Skrevet - 12/04/2005 :  15:03:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for gode tips!

Har kjøpt meg en brukt Gaupen dobbel boggie henger! Den er bare 2 år gammel, brukt 15 ganger og ser ut som den er helt ny!

Gå til toppen av siden

rk

» VIP

Skrevet - 12/04/2005 :  17:54:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har dere forresten noen tips på hvordan man kan sikre en henger for tyveri? Siden hengeren står ute, kan jo noen fort bare ta med seg den om natta... Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  18:14:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har dere forresten noen tips på hvordan man kan sikre en henger for tyveri? Siden hengeren står ute, kan jo noen fort bare ta med seg den om natta...

Opprinnelig postet av rk

Sett på hengelås på hengerkrokfestet.

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 12/04/2005 :  18:57:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
CD Cardic har diverse remedier til dette formålet:

http://www.perhagen.no/filer/bilm_cdc_side_113-140.pdf

(side 4 av de 15 som kommer frem på linken - til venstre...)
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 13/04/2005 :  10:54:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med fare for å virke som en desperat pussegnikker.. angående vedlikehold - gi hengeren en runde med polish årlig. Da preller møkka lettere av, snøen glir lettere av, den er enklere å spyle ren o.s.v. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  11:14:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Om man skal følge bilrådene så er vel polish høst og vår det som anbefales. Nå brukes ikke hengern så mye kanskje, men det er greit å ha polert bilen iallfall før vintermøkka trer til, og når våren kommer trenger du å få den shinet opp igjen..

Pass ellers på at alle kroker, og hemper er festet. Ting med fjærer i, f.eks. disse bommene bak, bør oppbevares i en slik stilling at fjærene får minst mulig belastning, i "hviletilstand". Når hengern er i bruk, ved av- og pålessing bør du passe på at spesielt disse krokene/slåene bak på bakdøra er festet slik at de er under lemmen når lemmen ligger nede. Jeg har hørt tilfeller hvor hesten har rygget skeivt ut, og hvor hesten har tråkket på slåen. Heldigvis gikk det bra med hesten, men ikke med slåen.

Vet ikke hva slags gulv du har i hengern. Har hørt at det er problemer med tregulv og fuktighet. Det største problemet her er antagelig tiss, men også vann utenfra. Om du har tregulv så forsøk å skåne hengern mot at gulvet fuktes. Kanskje pressening iallfall når hengern skal stå over lengre tid kan være fint? Du får billig pressening på Ikea. Antagelig også på butikker ala Biltema og Clas Ohlson også.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  12:28:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Vi pleier å spyle hengeren innvendig etter hver gang den har vært i bruk (ikke så uhyre ofte nei). Hvis hesten(e) ikke har gjort fra seg på noen måte pleier det å holde med bare å koste. Utvendig og sånn vet jeg ikke, det tar mannfolket (eier av både hest og henger) seg av helt alene.
Therese
Gå til toppen av siden

Winnie_1

Skrevet - 18/04/2005 :  21:52:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Regn skal hengeren tåle. Det er værre med fuktighet inni den. De fleste hengere har gummimatte på gulvet. Heng den over skilleveggen i perioder du ikke bruker hengeren, og sørg for å få vekk all fuktig filis/hestemøkk etter hver gang du har brukt den. Fuktskadede gulv er lifsfalige for hesten, tenk om den faller gjennom *grøss* Ellers ser jeg det er en del som pakker inn det dærre slepefestet. Sikkert for at det ikke skal ruste inni der.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.