hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilket bitt burde jg velge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvilket bitt burde jg velge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Eikdokka

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  14:44:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har også prøvd forskjellige tre- og to-delte bitt på Eikdokka. Hun trives ikke noe bedre med tre delt enn to delt. Men tror det er veldig forskjellig fra hest til hest.
Therese
Gå til toppen av siden

Winnie_1

Skrevet - 14/04/2005 :  22:37:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor tykt bitt hesten bør ha, kommer nå an på hvor stor munn hesten har. En liten ponni krever tynnere bitt enn en kraftig kaldblods, for at det skal passe. Hester er også ulike i munnstørrelsen, i tillegg til forskjellen i høyde.

Et bitt med mange ledd er ikke nødvendigvis mildere enn et med 3 ledd, siden leddene i seg selv gjør bittet "klumpete", og klumpene vil være vonde for hesten når man tar i én av tøylene..

Jeg ville ha gådd for et tredelt bitt, med avrundet midtdel. Jeg er ingen fan av tidelte bitt heller, da de ligger som en V i hestens munn, mens det tredelte lidder som en U og former seg mye bedre etter hestens munn. du unngår også at leddet stikker hesten i ganen, og knuser ladene hans som en nøtteknekker. det finnes også bitt som har "bedre" vinkler, slik som et av sprengers nye bitt... ultra, heter det det?
Gå til toppen av siden

*stjerna*

» VIP

Skrevet - 15/04/2005 :  12:21:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som bruker ett rett trinsebitt med eplesmak her da? jeg har et, men lurer på om det blir for kort.. skal bittet være så langt at bittringene ikke kommer i kontakt med leppen/munnvikene? vanskelig å forklare..

på horze.no står det at det rette "virker i hovedsak på tungen og leppene", mens et delt: "Det todelte munnstykket på dette bittet vil, når det er i kontakt med tømmene, klemme på munnvikene som en nøtteknekker, samtidig som det virker på ladene, tungen og ganen til hesten din." det høres jo ut som om at det rette er mildere enn det delte? eller er det ikke det?
Gå til toppen av siden

Winnie_1

Skrevet - 15/04/2005 :  23:32:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo et rett bitt er mildere. men slett ikke alle hester liker å ha det i munnen. Min hest fordrar ikke rette bitt, han strever fryktelig med det om han skulle få det på (har prøvd et par ganger)

Men jeg ville ikke lagt for mye vekt på det som står på horze sine sider. Ikke alt er like korrekt. Dog den infoen om delte bitt var riktig...

Det er forresten vanskeligere en ung hest å kjenne hvilken vei den skal gå, med et rett bitt. Siden hele bittet beveger seg når man tar i én tøyle. Det er lettere å kjenne med et tredelt, for tar man i venstre tøyle, beveger hovedsaklig venstre del seg. Med et rett bitt, vil hele bittet vippe mot venstre. Det kan også være lurt å bruke en tredelt fullsjekk på unghesten (sånt med parstenger oppe og nede), for da skjønner hesten lettere dette med svinging. om man tar i venstre tøyle vil bittet presse på høyre side, dermed hjelpe hesten til å forstå hva den skal. finner man ikke en fullsjekk, tredelt, kan man sogar bruke en halvsjekk. litt uhelig kalles dette kjørebitt eller travbitt. dette bittet er lov å ri med i dressur, men da skal parstengene peke oppåver. det ble i gamle dager benyttet på galopphester i england...
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 18/04/2005 :  00:42:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er også fornøyd med tredelt bitt. Men er litt uenig med "mint" om å bruke bitt som ikke er tykkere enn 14-16mm.. hesten min (en kaldblods) prøvde jeg et 14mm og et 16mm bitt på, men de ble for skarpe for han og han slo seg helt vrang, bittet jeg har nå er 19mm og det fungerer han mye bedre med! Så heller se an hva hesten liker i tykkelse på bittet mener nå jeg!

Opprinnelig postet av Julie=)

Grunnen til at jeg anbefaler et 14-16 mm tykt bitt er fordi dette ble tatt opp av tannspesialisten vi hadde på besøk. Mange hester har faktisk ikke plass til et større bitt mellom ladene, og vil få trykkskader. Hvis du mener din hest trives best med et 19 mm tykt bitt, så har den sikkert en munn som dette passer til. Denne tykkelsen er, vel å merke, som regel for tykt for hesten. Men det er nå også engang slik at en hest kan ha en ståltråd mellom ladene uten å være ukomfortabel. Det er vi som holder i andre enden som gjør den ukomfortabel. De aller fleste av oss må jobbe litt med å mykne mer i hånden og ikke knuse disse usynlige fugleungene vi alltid skal bære i hver hånd
Gå til toppen av siden

*stjerna*

» VIP

Skrevet - 18/04/2005 :  11:19:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal kjøpe et bitt, men vet ikke helt hvilket.. har lyst på et tredelt, men lurer litt på hvot tykt det må være! hun har ikke verdens fineste munn, da.. nå bruker hun et rett, trinse eplebitt på 19mm... lurer på å kjøpe et epletredelt, men er det bedre med rustfritt da..? når jeg "satte meg inn idet" ble det litt vanskelig dette:) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.