hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dyremishandling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 dyremishandling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

døla digger

» VIP

Skrevet - 11/04/2005 :  20:13:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
synes dere syn på rideskole hestene dem går fire
timer ver dag og er ute i 6 timer .

er det dyremishandling eller er det ikke dyremishandling
hva mener dere da

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  20:22:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Er hestene i god form og blir behandlet bra, er det ikke dyremishandling å bli ridd i 4 timer om dagen. Men en rideskole burde ha nok hester til å bytte på, slik at ikke alle hestene må gå så mange timer hver dag, og de bør få en fridag/turdag i uka når de går så mye.

De fleste rideskoler i Norge behandler skolehestene veldig bra, men det finnes nok noen unntak.. På rideskolen her står de ikke ute på hverdagene, står på små spilt og går 5-3timer til dagen. Ikke bra. :/ Hardt arbeidende hester som skolehester bør få litt bedre arbeidsforhold enn dette. Heldigvis får de mye utegang om sommeren.

redigert pga av masse feil

Redigert av - Eva V den 12/04/2005 10:06:31 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  21:41:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
En tanke å tenke på er at de fleste rideskoler har ikke råd til å kjøpe inn hester på hester, og dermed må de ta godt vare på de hestene som de har, ellers vil de etterhvert gå i underskudd og miste arbeidsplassen sin.
Tror de fleste rideskoler driver på en ordentlig måte og behandler hestene sine på en god måte. Selvfølgelig finnes det unntak, men jeg tror det er av de få.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 12/04/2005 :  08:45:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.lovdata.no/all/tl-19741220-073-001.html#1

Synes det er å "dra'n litt langt" å skulle karakterisere rideskoledrift som dyremishandling.
For de fleste rideskolere er rideskolehestene inntektskilden og det burde være den selvfølgeligste ting i verden at man steller bra med dem.

Svært få rideskoler har praksis hvor hver hest må gå fire timer om dagen - tror nok det kun er unntaksvis (hvis andre hester er syke mv..). Er igrunnen mere skeptisk til rideskoleelever som "gnåler" om å ri den og den hesten selv om de vet at den har gått mange timer allerede den dagen (og dem er det mange av...)
En hest som får vært ute 6 timer om dagen er relativt heldig! Vet om hester som knapt får lov til å være ute....
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  10:59:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hvis man tenker tilbake til gamle dager før bilen kom... Og familier som hadde dårlig råd og kun hadde råd til å ha en hest... Tenk hvor mye denne hesten ble brukt, pløying, tømmer, høy osv osv...

Hestene på den tiden ble brukt såpass mye at de hadde ikke noe særlig energi til overs og drive med alt det "tullet" som hestene våre driver med i dag (definering av "tullet": redd steiner, snø og svetter av den minste lyd osv).

Så hestene i dag lever et veldig lett liv i fohold til hva hesten en gang har gjort...

Tenk litt på det!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

døla digger

» VIP

Skrevet - 12/04/2005 :  16:08:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja men nå snakker vi ikke om gammledager. nå snakker vi om
hverdagene. så ikke tull
om gammledager.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  16:37:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke helt du fatta poenget til Roxira, døla digger. Hun sammenligner gamledagens hester med i dag, og prøver å få frem at de faktisk ikke går så mye i dag i forhold til hva de gjorde før. Ergo, det er ikke dyremishandling at hester går 4 timer per dag. Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  16:59:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Å jobbe fire timer om dagen er ikke fælt for en hest i god form. Dessuten går de gjerne ikke fire timer i strekk og alle kursene på en dag er ikke viderekommen der man galopperer hele tiden=)
De aller fleste hester som står på stall går i gjennomsnitt ute 6timer om dagen uansett og personlig setter jeg da spørsmålstegn ved at folk karakteriserer rideskoledrift på den måten du beskrev som dyremisshandling og ikke privathesehold. Privathestene ris jo gjerne 1time om dagen og står de resterende 3 rideskolehestene blir brukt...
(I hvertfalll på min rideskole - ikke meningen å "skjære alle under en kam" her=)) altå; hverken det ene eller det andre jeg skrev er dyremisshandling, men hvis du sier at rideskoledrifte er dyremisshandling, hvordor er ikek da privathestehold det?

Ellbell&Þyrladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day!
Redigert av - Ellbell den 12/04/2005 17:05:08 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  22:35:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ja men nå snakker vi ikke om gammledager. nå snakker vi om
hverdagene. så ikke tull
om gammledager.

Opprinnelig postet av døla digger

Mente det sånn som Ragnhild E skrev!!

Og en annen ting og tenke på, vet at mange hester som blir tatt ut av skolen og kommer til privat folk hvor de ikke går så mye har blitt døds spreke og veldig vanskelige å ri pga at de har så mye energi til overs...

Redigert for å legge til:
Tror nok det er mer dyreplageri for disse stakkars hestene på store ridesenter som bare får max stå ute 2 timer per dag! Pluss den tiden de blir ridd og resten av døgnet står de i boksen sin å glaner... Det er nok mye værre for en hest.

Hester er som regel glad i å røre på seg!! Selvom de ikke alltid er så flinke til å vise det.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Redigert av - Roxira den 12/04/2005 22:38:04 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  23:27:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En annen ting er at 4 timer på rideskoletimer overhode ikke trenger å være krevende for en hest. Nivået på en rideskole er veldig varierende. Det å tursle litt rundt i noen timer, og kanskje jobbe litt mindre hardt en økt eller to blir raskt langt mindre annstrengende enn at en litt mer rutinert rytter gir sin hest sin daglige trening. Selvfølgelig kreves det litt fantasi til variasjon for at hestene ikke skal bli baneleie, men jeg tror det for mange hester er et godt alternativ og bevege seg litt rundt i ridehuset, på ridebanen eller på tur i noen timer per dag, fremfor å stå inne i boksen. Om hestene også går ute 6 timer høres det veldig fint ut. Man må jo rekke å gjøre hestene rene før time, og om natta står de jo likevel inne.

Dette har ikke noe med dyremishandling å gjøre.. Som flere allerede har nevnt.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

<3~*~Belinda & Rappen~*~<3

Skrevet - 16/04/2005 :  18:34:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
hestene på rideskolen jeg rir på har det bare helt supert tror jeg i hvert fall... De behandler dem i hvertfall kjempe pent! hestene går max 3 timer hver dag og de som er unge går maxs to. de står ute i 7 timer hver dag og står ute hele natta også på sommeren/ våren og i helgene pleier de og stå ute i ca 10 timer! og hvist de tror en hest ikke er går helt rent blir den tat ut av skolen med en gang har skjedd mange ganger at det ikke er noe med hesten! :) hestene har 2 fridager hvist det ikke er kurs i helgene da.. eller er det bare tur sån at hestene får komme seg en tur ut og i stedenfor og gå rundt og rundt på bane! :) Og hestene blir ordentlig møkka får hver dag! hvet om noen rideskoler som lager såkalte "matter" hvet ikke helt jeg assa... Må vel være bedre for dem og legge seg i en helt ren boks?! Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 17/04/2005 :  12:50:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
hallo :)
må si meg enig i at hester som får stå ute i 6 timer er heldige! flere rideskoler lar hestene stå ute få timer om dagen.. på rideskolen jeg rir på er det slik at skolehestene går max 3 ridetimer à 45 minutt pr dag. jeg syns at 4 timer høres mye ut for en rideskolehest, men det spørs jo på hvilke timer! nybegynner-timer med skritt og trav er noe helt annet enn 4 sprangtimer.. men dyremishandling er det ikke syns jeg, med tanke på at de helt sikkert får godt med fôr og er i god form :)
Gå til toppen av siden

Liany_Of_The_Horses

» VIP

Skrevet - 22/04/2005 :  14:00:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke direkte dyremishandling at en skolehest blir ridd 3-7timer 5dager i uka, men det er ikke akkuratt koselig for dem heller.Hestene må få lov til å løpe på beitet masse og få stå ute masse også.Hester som blir ridd 4-7timer hver dag av dårlige ryttere og nybegynnere, det er mange glimrende hester som har blitt ødelagt på den måten.Det synes jeg er veldig dumt, mange flotte hester som kunne blitt en eller annen sin private bestevenn og ridelærer, må bli ridd inn på nytt pågrunn av det. Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2005 :  22:05:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg mener at hvis det hadde vært dyremishandling hadde mange folk ikke ridd på rideskole i det hele tatt.
og de fleste instruktørene(på godkjente rideskoler) er som oftest avdanka-for å bruke et ord, konkurranse ryttere eller har lenge holdt på med hest. og tror de ikke mishandler hestene.
og på vipen din står det at du går på rideskole, jeg hadde ikke gått på rideskole og skrevet dette innlegget, det blir for dumt.

hvis jeg syns rideskole driften er mishandling hadde jeg heller boikotta det! og ikke fortsatt!
(så nå dreit du på leggen!)

det finnes sikkert unntak, men ikke godkjente rideskoler!!

<3 My Little Pony
Redigert av - MyLittlePony den 23/04/2005 22:07:01 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 23/04/2005 :  22:34:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

(så nå dreit du på leggen!)

Opprinnelig postet av €sunshine€

sånne kommentarer kan du godt la være å komme med sunshine

Gå til toppen av siden

døla digger

» VIP

Skrevet - 24/04/2005 :  18:58:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er enig i lucinda sån må du ikke si.
vi må opføre oss litt vi er ikke dritonger eller va sier dere?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.