hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dyremishandling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 dyremishandling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/04/2005 :  20:21:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hester som blir ridd 4-7timer hver dag av dårlige ryttere og nybegynnere, det er mange glimrende hester som har blitt ødelagt på den måten.Det synes jeg er veldig dumt, mange flotte hester som kunne blitt en eller annen sin private bestevenn og ridelærer, må bli ridd inn på nytt pågrunn av det.

Opprinnelig postet av Liany_Of_The_Horses

1) Det er vel få, om ingen rideskolehester som går 7 timer hver dag.

2) En må tenke på hva slags arbeid disse hestene faktisk gjør i disse timene de går i skolen (som spoff også poengterer). I løpet av en dag er det mange ulike nivåer på ryttere og tror ikke det finnes mange rideskoler som lar hestene sine gå harde økter mange timer etter hverandre.

3) Du sier at hester blir ødelagte av å gå i skolen. Jeg har et litt annet synspunkt på dette.
Jeg har ofte vært ute for at hester faktisk selges etter hvert som de kommer opp i nivå (gjennom å bli ridd på av skoleryttere).
Hester som åpenbart ikke trives i skolen blir som regel heller ikke lenge i dette "hesteyrket".

Du sier videre at det er mange gode hester som blir ødelagt og må "ris inn på nytt" etter at de er ferdige som skolehester. Som ellers i livet er det vel slik at det finnes gode ryttere og dårlige ryttere, både blant de såkalte "skolerytterne" og hos de som eier privathester. En hest kan bli "ødelagt" og måtte ris inn på nytt om den har hatt en dårlig kompetent eier som har ridd den feil.
Det er ikke krav om minimumskunnskaper og rideferdigheter for å kunne bli hesteeier i dag, og jeg ser ikke at det for en hest nødvendigvis vil få det så mye bedre med en gang den får merkelappen "privathest" på seg.

Synte det er for snevert å anta at det er synd på alle skolehester, jeg tror personlig de fleste har det ganske bra. Disse hestene er rideskolens inntektskilde, og de investerer nok en del i å ta vare på dyrene sine.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 24/04/2005 20:28:27 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2005 :  20:41:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det blir allikevel feil å si at alle skolehester har det bra. Jeg har som sagt vært borti skolehester som ikke trives eller ikke passer til å gå i skolen, skolehester som ikke får stå ute på hverdagene og som går opptil 4-6 timer daglig, på godkjent rideskole. For å komme med konkret eksempel: på mandager er det 5 sprangtimer og 1 nybegynner time med 5-9 elever på hver time og ca 10 skolehester (torsdag og onsdag er det 5 timer og torsdag, fredag lørdag 4 timer).

For noen som bare har vært borti rideskoler som har masse elever og timer og lite hester, får man raskt inntrykk av at skolehester er overarbeida dyr.

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/04/2005 :  20:59:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
MissEva:
Som det går ut fra innlegget mitt mener ikke heller jeg at alle skolehester har det bra.
Det jeg imidlertid reagerer på er at det er mange som skjærer alle under en kam og mener at skolehest = stakkers dyr. Jeg tror ikke det er så enkelt, og mener at det også finnes tilfeller der skolehester har det vel så bra som privathester.

Jeg syntes det hørtes ille ut den situasjonen du beskriver; og det er nok desverre steder hvor det er "rovdrift" og feil behandling av skolehestene.

Jeg mener likevel folk er for raskt ute med å rope "mishandling" med en gang de ser en skolehest.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2005 :  21:08:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja, enig med deg om at folk på unngå å skjære alle under en kam. Som sagt er det noen deler av landet hvor det finnes flere mindre seriøste staller, og da har man gjerne bare negative erfaringer med det og lite å basere et syn på.

Men, såklart, det finnes mange skikkelig gode noen også og de fleste rideskoler er koselige plasser med fornøyde hester.

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2005 :  23:02:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg tror vel egentlig vi alle er enige her om at den rideskolen som var grunnlaget for den tråden her, ikke er en rideskole som mishandler hestene sine. Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  08:23:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg mener ikke å være frekk i kjeften, men blir bare provosert av deg døla digger!
du går selv på rideskole!
hvis du syns det er dyreplaging burde du gjøre noe med det?
på ridesenteret i nærheten av meg går en hest max.3 timer hver dag.
og syns selv jeg at dette er nok.

de har nok hester til at en hest eller ponni får en pause før neste time!
og det er en grei ordning(^^,)

<3 My Little Pony Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  10:17:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
For å gi et sammenligningsgrunnlag kan jeg fortelle om en rideskole (som er nedlagt for flere år siden nå, takk og pris), hvor økonomien var så dårlig at hestene fikk dårlig og muggete høy (når det fantes) og utstyret ble brukt om det passet hesten eller ei.
Resultatet var magre hester med vonde rygger og etterhvert ble noen av dem rett og slett farlige å ha med å gjøre.

Dette så jeg aldri selv, men ei av dem som jobbet der fortalte det. Og hesten min er full av traumer og har smerteminner i ryggmusklene jfr. massør. Ikke er den glad i barn heller... Hun som jobbet der sa det var et mirakel hvordan hesten var blitt. Hun var skråsikker på at den hesten der var slaktet for lengst, siden den på slutten hadde utviklet en veldig skummel adferd med biting og sparking og bare truet alt og alle hele tiden. 2 år på den rideskolen var nok til å gi varige traumer.

Jeg tror det er viktig at vi som kan litt om hest også følger med på hvordan standarden er på rideskolene rundt om, slik at vi kan gjøre noe om en lignende rideskole skulle dukke opp...

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  10:57:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For å gi et sammenligningsgrunnlag kan jeg fortelle om en rideskole (som er nedlagt for flere år siden nå, takk og pris), hvor økonomien var så dårlig at hestene fikk dårlig og muggete høy (når det fantes) og utstyret ble brukt om det passet hesten eller ei.
Resultatet var magre hester med vonde rygger og etterhvert ble noen av dem rett og slett farlige å ha med å gjøre.

Dette så jeg aldri selv, men ei av dem som jobbet der fortalte det. Og hesten min er full av traumer og har smerteminner i ryggmusklene jfr. massør. Ikke er den glad i barn heller... Hun som jobbet der sa det var et mirakel hvordan hesten var blitt. Hun var skråsikker på at den hesten der var slaktet for lengst, siden den på slutten hadde utviklet en veldig
skummel adferd med biting og sparking og bare truet alt og alle hele tiden. 2 år på den rideskolen var nok til å gi varige traumer.

Jeg tror det er viktig at vi som kan litt om hest også følger med på hvordan standarden er på rideskolene rundt om, slik at vi kan gjøre noe om en lignende rideskole skulle dukke opp...

Hilsen Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

hmm... ja det fins jo rideskoler som er sånn, men tviler på at de godkjente rideskolene er slike!

men privat rideskoler med lite penger kan vel ende sånn...
veldig synd på hestene i den sammenhengen

<3 My Little Pony Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.