hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridning mot stallarbeid og stell av skolehestene
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 Ridning mot stallarbeid og stell av skolehestene
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  16:53:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei, da jeg begynte å stelle en av hestene på rideskolen der jeg rei for noen år siden 2-3 ganger i uken(møkke, sale av etter ridetime, sale på til ridetime, legge på dekken, stelle og slippe på¨beitet, hente inn fra beitet, sånne oppgaver), fikk jeg lov til å ri hesten en gang i helga... Men etterhvert ble den ordningen borte, slik at man kunne stelle hvis man ville men man fikk ikke ri...
Åssen er det rundt på andre ridesentre og staller ellers?? Nå er dettte mange herrens år siden da, men kom på det nå her om dagen og ble litt nysgjerrig på hvordan ridesentre praktiserer dette med å la noen stelle rideskolehestene mot å la de ri en gang i uka eller noe...

~*~ Lill ~*~
Redigert av - lillings den 12/04/2005 16:55:17

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  18:14:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Da jeg var liten løp jeg rundt som en gal, pusset en eller to hester daglig, vasket utstyr i helgene, og hjalp ellers til i stallen. Dette fikk vi aldri ri for.. Vi kunne derimot hjelpe til med møkking i tillegg i helgene, og fikk ri da.

Jeg synes det er ok å kunne tilby litt aktiviteter tilbake til de som hjelper til. Skal sies at vi fra tid til annen hadde ridelærere innom rideskolen som engasjerte seg litt i å gi litt tilbake til småjentene som hjalp til, men disse ridelærerne kom igrunn ofte like fort som de forsvant.. Jeg synes likevel ikke at aktivitet man tilbyr være ridning.

Jeg byttet stall omtrent da jeg var 15 år, så dette er i virkelig gamle dager

På stallen jeg har vært mest de siste årene har de rideskole. Der får jentene som hjelper til lov til å ri litt mer enn hva jeg fikk da jeg var liten. Nå er det både fordi man har kapasitet til å tilby dette (på rideskolen jeg var da jeg var liten var det også et problem), og fordi de som driver er mer engasjerte i å gi noe tilbake for det som gjøres. Nå er det ikke direkte slik at stelling hver dag, en uke gir ridetime, men de som hjelper til får ofte ri når helga kommer. Det er også mulig å hjelpe til i helga, og få ri for det. Det er også fokus på andre aktiviteter. F.eks. snørekjøring, grilling, litt teori (f.eks. rundt vask av utstyr dersom de som skal vaske ikke har så mye erfaring med det) osv. Det jeg ser at kan bli en lei tendens ved å tilby ridning er at noen mener at de har hjulpet til mer enn andre, og blir sure fordi de ikke får ri. Som voksen/ansvarlig som tilbyr dette må du derfor være våken på hvor du lar grensa gå. Selvfølgelig skal ikke en som ikke gjør noe få lønn for ugjort arbeid. Etterhvert kan det også bli veldig mye fokus på denne ridningen. Nærmest en selvfølge, også den dagen kanskje hestene trenger hvile. Det er også uheldig.. Heldigvis er stemningen aller mest positiv, og generelt drar stalljenter som også bruker mye av sin fritid i stallen ved siden av de ordinære ridetimene, mye nytte av det. Både for å lære ting på hestefronten, og for det mer sosiale i stallen.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 12/04/2005 18:17:30 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  20:59:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg stelte skolehest 3 dager i uka og annenhver helg. Fikk ri på tur på søndagen og fikk avslag på ridetimen. Ettersom jeg da kunne ri ganske godt fikk jeg også av og til ri diverse hester på time som trengte mosjon eller litt "galne" hester som trengte å få ut litt energi. Skulle noen grupper ut på tur var jeg ofte med på en hest som medhjelper eller ledet gruppen selv. Syntes som regel dette var greit og stelte da også privat hest/hadde privat hest på halvfor de andre dagene, så det ble nok hest på meg.

Jeg hadde også foringsjobb noen helger; fikk 400kr for å fore 40-50hester frokost og middag, og ha ansvaret for 7-12 skolehester.

Gå til toppen av siden

sadie

» VIP

Skrevet - 26/04/2005 :  02:57:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var _veldig_ heldig på den siste rideskolen jeg 'jobbet' på; jeg var der to ganger i uken ca 4-5 timer og møkket, pusset, salte av/på, leide på timer osv, og fikk betalt i form av to ridetimer i uken. En egen ridetime kun for hestepassere, dvs at det var litt nivå på timen, og en 'vanlig' time. Etterhvert som jeg kom opp på et visst nivå i sprangen, ble den 'vanlige' timen byttet ut med private sprangtimer med to sprangryttere som hadde egne hester=) Hvis vi kom opp i helgen (noe vi helst skulle) fikk vi ri på tur ihvertfall en av dagene, og hvis ridelæreren var i godt humør fikk vi kanskje en ridetime=) I tillegg pusset vi da utstyr, ryddet og dullet med hestene. De som var på et visst nivå, og i tillegg var flinke til å jobbe, fikk starte stevner med skolehestene. Jeg synes dette var en TOPP ordning, og hadde fint gjort den samme jobben for å kunne ri en gang i uken, eller bare på tur i helgene. Det må forresten sies at dette var da jeg var 14-16, og de andre hestepasserene var på samme alder, maks et år yngre. Da jeg var yngre løp jeg rundt på rideskoler og ble overlykkelig over alt jeg fikk 'lov' å gjøre, og fikk jeg i tillegg ri en tur, så var jeg i himmelen=) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.