hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - STRAFF!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 STRAFF!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

linnlk
» VIP

Skrevet - 09/04/2003 :  12:52:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Vil bare svare og si at JEG mener at det er forskjell på straff og å korigere. Men det er MIN mening, og jeg respekterer at du vil kalle straff og å kordigere det samme.

Dette eksempelet gjelder ikke ridning: (Da ville jeg mer si at korrigering er å si at "det(Eller kanskje bare noe av det) var feil" til hesten, "vi prøver igjen".....!) *Innviklet*

JEG mener at å korrigere er mer å fortelle hesten, kanskje uten å være ani den, at dette var galt. Straff synes jeg er mer fysisk involvert. Å slå er jo en straff. Jeg ville ikke ment at å si: "Hei! Gi deg!" til hesten var en straff-- Det mener jeg er mer å kordigere. Men for all del, jeg skjønner hva du mener!

Har 2 innlegg før her og jeg står for hva jeg har skrevet!

Må bare si (Igjen, igjen og igjen) at dette er MIN mening! Respekterer dere alle......!

Redigert av linnlk den 11/04/2003 11:51:58
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 09/04/2003 :  12:56:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ridelærerens hemmelighet er vel at hun ofte korrigerer uvaner på dagtid, når det er lite folk i stallen. På den måten får ikke elevene sett hvor hardt enkelte hester blir tatt. På unghester er det av og til nødvendig å ta dem hardere enn man har lyst til. På voksne erfarene hester derimot mener jeg at å heve stemmen og fortelle at man er sint bør treffe hesten like hardt som en pisk. Man skal kjenne at hesten knyter seg og hiver litt på hodet når man hever stemmen. Da viser den at den har fått med seg at man er misfornøyd og den reagerer på de signalene man sender ut.
En annen ting jeg synes er viktig er at korrigeringen betyr "slutt med det du gjør nå, finn på noe annet." Om hesten får et strengt nei, og endrer adferd har vi oppnådd noe. Da er det vår jobb å lede den videre slik at vi kan rose den. Ros er veldig viktig, særlig for motivasjonen!

Gå til toppen av siden

linnlk
» VIP

Skrevet - 09/04/2003 :  14:01:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Må si meg helt enig med deg: ROS E KJEMPEVIKTIG !!!!!!! måtte bare si det!!
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 09/04/2003 :  16:10:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Men jeg er også uenig med den som sa: "Man skal ikke korrigere en hest som gjør noe feil". Det er jeg sterkt uenig med. Jeg mener at man må korrigere hesten, til og med for småting, for hesten må lære. Man trenger ikke straffe hesten for å korrigere. Det er 2 forskjellige ting. For eksempel når man rir: Om man skal gjøre en øvelse. For eksempel en sjenkelvikning, ja, og hesten ikke gidder å flytte bakparten skikkelig. Du må ikke straffe hesten hardt da, du KAN gjøre det annerledes. Du kan korrigere med eventuelt en dressurpisk på bakparten. To lette, små slag. Bare for å markere: "Flytt bakparten din!" De fleste hester ville da gå til siden for pisken og mest sansynlig gjøre det riktig neste gang, for å slippe korigeringen. "

Her vil jeg si at man ikke korrigerer, men øker presset. Om hesten ikke vil vike så understreker du det du mener ved å legge på pisken.

Om hesten prøver å bite etter meg så vil ikke jeg straffe den ved å slå, men prøve å få opp armen tidsnok til at den treffer armen min istedenfor.

Man må jo skille på det å korrigere nåe man trener på en ting, og det å korrigere en hest som VET den gjør noe feil. Men som regel så er det ikke for å være ulydig at hesten gjør som den gjør. Det er ikke alle hester (få vil jeg egentlig tro) som biter for å være slemme. Om de er redde, har opparbeidet en vane, har vondt etc, så blir det feil å korrigere. Da må man heller pøve å finne ut hva som er galt. Selv tror jeg egentlig ikke noe på at hester gjør ting de vet er feil med vilje. Jeg tro ikke hester tenker slik. Den har en grunn for det den gjør, og da skal den ikke straffes eller noe. Da er det vi som må sette oss bedre inn i hestens tenkemåte og prøve å forstå hvofor hesten gjør som den gjør.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 09/04/2003 :  16:13:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og, hester er late av natur, derfor vil jeg si det slik at om hesten din ikke vil gjøre slik du ber om så er det fordi den er lat, ikke ulydig. Jeg ser ikke på latskap som en ulydighet, men som en naturlig del av hesten. Da øker man bare presset litt slik at hesten skjønner at du mener det. Det kaller jeg ikke korrigeirng. Jeg vil heller ikke straffe en slik hest Gå til toppen av siden

linnlk
» VIP

Skrevet - 09/04/2003 :  19:34:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Irriducibili.

Jeg skjønner hva du mener, og jeg må innrømme at du kanskje har rett. Det er kanskje ikke korigering, men å øke presset. Men jeg mente altså hvis en hest ikke helt skjønner hva du vil, når du gjør en sjenkelvikning og den viker ikke, kaller jeg det korigering om jeg da ber den, med to små, lette slag av pisken, å flytte bakparten sin. Men om hesten kan en sjenkelvikning, og vet at den gjør feil, ja da ville jeg kalt det å øke presset. Men om hesten ikke vet hva den skal og prøver så godt den kan, ville jeg kalt det å korigere. For da sier du til hesten: "Nei, ikke sånn, men sånn". Men dette forklarte jeg jo temmelig dårlig i forrige innlegg.....! Sorry..

Har et spørsmål til deg. Jeg er verken enig eller uenig for jeg skjønner ikke hva du mener med dette her: "Om hesten prøver å bite etter meg så vil ikke jeg straffe den ved å slå, men prøve å få opp armen tidsnok til at den treffer armen min istedenfor." Kan du forklare litt mer hva du mener? Skjønner ikke helt...... *Blondie*

Hilsen Linn.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 10/04/2003 :  00:58:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
linnlk: Det jeg mener da er at om du ser at ehsten skjal til å bite, ofte så ser du det litt før, om du da er rask nok så kan du løfte opp armen slik at når ehsten snur seg for å bite så treffer den armen din. Dette er da før den får tenkt seg om og gjort seg klar til å bite. Du stopper den på halvveien liksom. Da vil hesten etterhvert tenke at det ikke nytter å prøve å bite, for den smeller bare hodet i ermen din allikevel. Da blir det ikke til at du straffer ehsten, men den straffer seg selv på en måte. For det er den som påfører seg selv det dunket i hodet om den prøver å bite. En grei måte å få hesten til å slutte å bite. Håper du forstod

Ellers så har jeg tenk på dette med korrigering og straff, og det er jo forskjell der. Sant som du sier. Jeg korrigerer også hester som biter eller sparker. Når de bet eller nappet før så sa jeg alltid tydelig nei, og om de ikke sluttet så slo jeg lett på haleen eller noe. Nå brukerj eg osm sagt en annen metode. Men det jeg gjorde før funbket jo det også, men jeg tro hesten vil lære lettere ved å gjøre det slik jeg gjør nå. Altså at de slutter av egen vilje, ikke fordi de "må" fordi jeg er fysisk, om du skjønner...

Hva om er korrigering og hva som er straff kan bli litt uklart. Jeg tror jeg setteren grense ved å bruke ord og å væøre fysisk. Du kan korrigere ved å si nei, men slår du e.l. så straffer du. VEt ikke om det gir noen fornuft men

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 10/04/2003 :  11:36:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min definisjon av korrigering og straff:

Korrigering: Hesten gjorde noe litt feil, man gir hesten en tydeligere beskjed og viser hesten hvordan den heller skal gjøre det. For eksempel: Hesten lyder ikke sjenkel tilstrekkelig, og man gir den en dask med pisken. Jeg mener at man kan korrigere med stemme eller fysisk.

Straff: Hesten gjorde noe helt feil som ikke aksepteres, og man straffer hesten for at den ikke skal gjenta feilen. For eksempel: Hesten biter deg i armen. For de fleste hester må man antagelig straffe fysisk, men det kan vel tenkes at noe hester vil oppfatte et høyt utrop som en straff.

Som jeg har nevnt tidligere: Straff bør bare brukes i de tilfellene man er sikker på at hesten var ulydig eller utfordret sin rytter. Hvis det finnes tvil om dette, bør hesten heller korrigeres. Hvis man straffer en hest som gjør en feil fordi den ikke forsto hva vi ville, eller fordi den er nervøs, så forverres problemet. Hvis hesten forsøker å gjøre noe riktig men dessverre misforstår, og vi straffer den, så blir den lite lysten på å forsøke neste gang.

Dessverre er det ofte vanskelig å vite hva som er tilfelle, men jeg prøver å følge denne filosofien. Jeg tror at korrigering oftest er det rette valget, men enkelte hester kan finne på å utnytte rytteren dersom man er for "snill". Akkurat dette synes jeg kanskje er noe av det vanskeligste med hestesport.
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 10/04/2003 :  13:00:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppla!!
Til "tabrathe": jeg kan selvsakt ikke vite hva rideskolelæreren gjør når jeg ikke er tilstedet! Det er usaklig og umulig å si eller påstå noe omdet i det heletatt. Jeg velger i allefall å tro at ingen kan være så falsk og uerlig at det du påtod om ridelæreren var sant.
Det virker jo direkte latterlig å påstå at en lærer skal lære bort metoder som hun ikke benytter selv.?
Jeg har vertfall lært mye nyttig og fint fra henne og har ingenting negativt å si om henne. Heldigvis!

Til"eligj" Jeg er helt enig med det forige innlegget ditt, selv om jeg syns det er litt forvirrende med utrykkene straff og korrigering.
Vist hesten biter og du viser at du er missfornøyd med det, blir ikke det også en korigering, Eller er det en straff?

Er det slik at en straff gjør mere vondt enn en koreksjon? eller er det at hesten ikke blir irettesatt av straff? Isåfal kan jeg jo konstatere at jeg har benyttet meg av koreksjoner heller enn straffer men jeg syns det er fint å lese om de som gnir nesen til hesten for å få den til å slutte å nappe, det med å la hesten treffe hånden i det den skal til å ta seg ei tygge har aldri funket for meg. Heller ikke noe av det andre jeg har prøvd. Jeg tror jeg må ut å gnikke litt på nesen hans, det høres jo jogisk ut...
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2003 :  22:18:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Den "straffen" jeg bruker mest er at jeg klasker til ham på halsen hvis han gjør noe galt.(Kan også bare si eyyy eller noe i en streng tone) Han har blitt behandlet dårlig av sine tidligere eiere, så hvis jeg bare klasker til ham løst så forstår han at han har gjort noe galt. Han er også veldig redd for ørene sine, fordi han har blitt dratt i ørene tidligere når han har gjort noe galt. Jeg står i ca 15 min hver dag å klapper og klør ham bak ørene, så han ikke skal være så redd lenger. Det hjelper faktisk.. Det er tips til alle..
IKKE DRA HESTENE DERES I ØRENE!!!

Redigert av josefine=) den 10/04/2003 22:20:18
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  01:47:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ja, i denne debatten har det kommet fram mye bra hestehåndtering!

Korreksjon skjer der og da, innen 3 sekunder, mens straff er en menneskelig oppfinnelse som kan skje...hm... hvor lang tid tar det å få en straffesak gjennom rettsapparatet??... -Skjønner?
Straff blir det i det øyeblikk hesten ikke lenger kan forbinde sin egen adferd med reaksjonen vi mennesker viser. Det tar 3 sekunder...

Når det gjelder type og styrke på korreksjon, vil jeg si at den som kjenner sin egen hest vet også hvor sterke signaler som MÅ til for at hesten skal forstå, akseptere, og lystre en korreks... Noen hester trenger man bare husje på, og andre trenger en skikkelig hard, fysisk korreks som SVIR før de er villige til å engang TENKE på å akseptere en husjing som korreks... Med sterk nok korreks 1 gang, vil en hest senere respondere mykt og villig på en mild og liten korreks. Men det kreves altså både kunnskap, erfaring og timing for å få dette riktig.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/04/2003 :  09:52:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Cowgirlchris: Jeg håper virkelig ingen straffer hesten sin slik du definerer straff (det vil si i det øyeblikk hesten ikke lenger kan forbinde sin egen adferd med reaksjonen vi mennesker viser). Da er det selvsagt overhodet inget poeng i å reagere ovenfor hesten.

Kan kanskje si at straff er en strengere type korrigering: En korrigering som skal bety at det hesten gjorde ikke skal gjentas. Målet med korrigering mener jeg er å endre hestens adferd. Målet med straff er å hindre hesten i å gjenta en bestemt handling. For å oppnå dette, må man kanskje reagere sterkere og på en litt annen måte enn ved korrigering som ikke er straff.

Noen som skjønte fnugget av det? :)
Gå til toppen av siden

linnlk
» VIP

Skrevet - 11/04/2003 :  10:46:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei!

Ja, jeg skjønte hva du mente! Og jeg er veldig enig...!

Men jeg tror ikke det viktigste er om vi vet forskjellen på de to ordene (Korrigering og straff), men at vi vet hva vi gjør. (Innviklet kanskje....)

Hesten er en gave, ta vare på den.

Klem fra en glad Linn!!
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  15:37:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Gipsy!
Det jeg mente er at om kvelden/ettermiddagen når det er mange barn og foreldre i stallene, prøver ofte ridelærerene å unngå de store "fightene".
Hvis en skolehest har vært helt dust de siste gangene den har blitt brukt, og har utnyttet uerfarene ryttere, er det på tide at den får mer erfarene ryttere på ryggen. Dette vil da ofte gjøres på dagtid, når det ikke er noen i stallen. Jeg mener ikke at hestene får juling, men at de ofte blir tatt hardere enn om det er fullt av folk som ser på.
Rideskolehester må ha endel respekt for ridelæreren, fordi de ofte må følge hennes kommandoer mer enn rytterens med nybegynnere på ryggen.
Jeg mener ikke at ridelærere banker alle hestene for å få dem snille, men at korrigeringen ofte skjer på dagtid når ikke så mange ser på...
Uansett tror jeg ikke at man får snille hester som kan masse av å banke dem. Det eneste som skjer om man straffer mye er at dyret mister selvtilitten og blir usikker. En slik hest er ikke noe særlig å ha på en rideskole.
Jeg vil bare at folk skal vite at det faktisk skjer ting på rideskolene om dagen også. Da skal hestene utdannes og korrigeres. I undervisningen om kveldene er det meningen at elevene skal lære, på dagtid er det hestene som skal lære.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  21:36:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig enig med tabrathe... Hva hadde skolehestene vært uten korrigering på dagtid??? De hadde vært elendige!!! Det er mange skolehester som er det... Jeg har sett på to skolehester... Den ene var fem år, og klin koko i hodet etter 6 mnd. i bransjen, den andre var 30 år, og gikk fremdeles... Med godt mot og tålmodighet! Den på 30 likte seg i skolen virket det som, men femåringen derimot... Det var en vakker sportsponni, burde ikke gått i skole så ung... Det jeg så var at 5åringen måtte trenes utenom, fordi hun var så ung, og visste ikke hva hun gjorde... Og dessuten frekk, mens den gamle var ferdig med denne treningen, og god som gull... Men så er jo 5 år litt ungt å sette i skole også...

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.