hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er de "gode rytterne" alltid best?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Er de "gode rytterne" alltid best?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Magette

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  15:21:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en merklig opplevelse her for noen dager siden.
Jeg og en annen jente på stallen skulle ut å se på en hest (traver). Den var snill og grei på alle måter, men det var helt til hun satte seg oppå ryggen. Hun stressa og "travte når hun stod stille". Etter en stund, hesten like stresset, skulle jeg ri denne hesten. Det varte ikke lenge før den rodde seg 30 hakk ned.

Dette på grunn av ridestilen vil jeg tro. Hun som jeg var med holder "stramme tøyler" og bruker sjenklene. Jeg har slakke tøyler og bruker stemmen, setet, "kneet" og hendene.

Det var helt merkelig å se den store forskjellen.
(jeg med mine 2 års erfaringer og hun andre med en god del mer..)

Har dere opplevd noe lignende?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:22:13

eligj

Skrevet - 23/04/2003 :  17:54:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spørsmålet er da: Hva legger du i begrepet "en god rytter"?

Jeg synes det er litt udefinerbart fordi man er god til forskjellige ting. Det kan tenkes at din mer erfarne venninne hadde vist seg å være mye bedre enn deg i for eksempel feltritt eller western, eller at hun hadde taklet en annen hest bedre enn deg. Jeg er for eksempel ganske dårlig med hester som ikke vil gå fremover, men bedre (innbiller jeg meg da) på hester som har mer motor.

Hva mener dere andre om hva som kjennetegner en god rytter?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  19:34:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg mener en god rytter er en som mestrer alle typer hester. Den uerfarne unghest, den dyktige læremester, den treige og stae fjordingen, den heite super følsomme fullblodshesten, den sterke og kraftige gigantiske halvblodshesten osv.

For mange av oss har vi funnet "vår type hest". Noen klarer å ri f.eks. i Brynjas tilfelle den stressede travern bedre enn sin venninde. Men jeg mener at det ikke nødvendigvis betyr at Brynja er en bedre rytter enn sin venninde.

Uannsett.. Rideferdigheter måles ikke på antall år med erfaring, antall ridekurs, høyeste hinder en har hoppa, antall rosetter, antall stevner en har startet osv. Iallfall er ikke dette min definisjon på å avgjøre om en er god eller ikke.

Det finnes også flere områder å være god på. Jeg mener en kan være en god dressurrytter selv om en overhode ikke kan hoppe hinder. En kan være en god feltrittsrytter uten å være noe flink til å tølte. Osv.

Så hvordan rir f.eks. din venninde den treige og sta fjordingen? Kanskje bedre enn deg? Eller?

Selv er jeg typisk en person som ofte får veldig bra til den super treige, sterke, elendige, daffe skolehesten. Mens den heite, stressa og super følsomme fullblodshesten rett og slett ikke fungerer for meg. Ofte kan en nybegynner som ofte er veldig passiv klare denne fullblodshesten bedre, men jeg vil likevel ikke karakterisere meg som "dårligere til å ri enn nybegynnern". Det er bare ikke min type hest, og jeg har mye igjen for å bli det jeg kaller "en god rytter"; altså den som takler alle typer hester..

--
spoff

Redigert av spoff den 23/04/2003 20:21:57
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  22:28:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, netopp, ridestilen! (hun venninna er sånn "typisk dressur og sprang")
Jeg vet ikke hva jeg mente med god nå når jeg tenker meg om. De fleste sier jo at en person er god når den er bedre enn dem selv!?

Vi hadde sånn terapiridning for et år siden. Da skulle en liten gutt ri på den ene kaldblodsen. Vi hadde litt problemer med å få hesten til å svinge skikkelig rundt noen bildekk vi hadde lagt i en sikk-sakk løype. Denne gutten skulle ri hesten gjennom denne løypa, og vet dere hva?- Gutten overdreiv bevegelsene i sete så mye at hesten svingde slik vi hadde trent på en stund. Det var helt "utrolig". Denne gutten hadde aldri ridd før. Noen ganger trenger jo hesten akuratt det mer overdrivne for å forstå, har jeg funnet ut!

Det jeg ville frem til var at selv om en er "nybegynner", så trenger en ikke være "dårlig" og ikke få til noe for det om.

Men uansett, mitt spørsmål var om dere hadde opplevd noe lignende!?

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 24/04/2003 :  00:04:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med spoff sin definisjon på en god rytter, omtrent akkurat slik vurderer jeg og rytteregenskaper! Også kommer det jo an på på HVILKEN MÅTE rytteren mestrer de forskjellige hestene, om det er med makt og tvang, eller om det er med samarbeid og kommunikasjon mellom hest og rytter. I mine øyne så har den sistnevnte kommet SÅ MYE MYE lenger enn den førstnevnte!

På sp.målet til Brynja, om noen har opplevd noe liknende; JA, mange ganger! Jeg har både opplevd liknende, og sett tilfeller med total forandring av en hests oppførsel. Det er jo ikke så rart heller, for omtrent i alle tilfeller med "vrange" hester så er det ikke hos hesten problemet ligger, men derimot hos rytteren! Så hvis hesten bare møter litt forståelse, og den får signaler som den er i stand til å tolke, så vil de aller aller fleste hester gjøre hva de kan for å adlyde!

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 24/04/2003 :  01:28:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen finner "sin" ridestil, og tenekr ikke over at den må tilpasses hesten. Jeg tror at det kan skape endel problemer for noen.

Er du en flink rytter så klarer du det som Spoff sier, å mesttre alle ehster. Og det bunner nok hovedsakelig i at da klarer du å tilpasse deg hver enkelt ehstn, det er min teori :)

Har også opplevd dette, Var ute årei med ei annen jente forn oen år siden, hestens hennes var visst veldig stri og hun satt å holdt stramt hele tiden. Så spurte hun om vi ikke kunne bytte, greit nok det. Når jeg riddde hesten så trengte jeg ikke ta i henne engang, hun gikk jo helt fint og rolig. Hva som skjedde der vet ikke jeg, men en forandring kom iallefall.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  08:38:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
her er også jeg enig, jeg har vært med på det selv flere ganger. det er riktig som spoff sier, at er du flink, mestrer du alle de hestene på en fin måte. selv liker jeg godt den heite fullblodsen å ri, men kjøpte meg det motsatte fordi det lett blri stress=) og eg har en super hest nå:)

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 24/04/2003 :  09:30:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Per Waaler fra Skauen Ridesenter, sier alltid at man må dette av 100 ganger for å bli en god rytter...
Det er noe i det..
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 24/04/2003 :  12:31:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv falt av minst hundre ganger, men syns ikke jeg er en typisk god rytter for det.
Jeg syns at en god rytter er en som har erfaringa og klarer det du gjorde, Brynja!
Du gjorde det riktige i den situasjonen, mest sansynlig er travere mer vare for sjenkelen enn ridehester, for en traver har mest sansynlig ikke blitt ridd like mye som en ridehest. Dette sammen med at for noen travere betyr stramme tøyler at nå må de løpe fortere.
Når man har masse ride erfaring og kunnskap og klarer å tilpasse seg hestens nivå, vite når man kan forlange mye og ikke..
Med hvilken som helst hest.
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  19:19:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er vant til å ri stressa traver og hester med motor. Da jeg jobbet på et ridesenter, var det en hest der som ikke hadde vært på tur på over et år. Hun ble så nervøs på tur, så det endt alltid med at rytterene datt av henne. Jeg fikk lov til å ri denne hesten på tur (selvfølgelig sammen med noen andre, rei ikke på tur alene med denne hesten), og hun skvatt ikke for noe. Hun var ikke "kikkete", hun hverken hoppet eller spratt.

Senere på en ridetime sa ridelæreren til meg at jeg hadde "stumme" hender. Når jeg rir bruker jeg veldig foriktige signaler. Jeg sitter veldig stille med hendene, sitter tungt i salen, har rolige sjenkler. Dette funket ikke så bra på rideskolehester som er lange og seige og er lei av å gå på banen. jeg ble nødt til å legge om stilen litt for å få hestene til å jobbe.

Jeg tror kanskje at det var min rolige ridestil som fikk hesten til å slappe av på tur. Jeg forstyrrer ikke hesten unødvendig, stresser dem ikke opp. Jeg har kontroll, men på en rolig måte slik at hestene får litt fri...

Om jeg er en god eller dårlig rytter? Ikke spess god for tiden tror jeg... Har nesten ikke ridd i vinter, og det er mange år siden jeg kunne sette meg opp på en hver hest og ri den til tøylen... men det kommer seg vel hvis jeg rir litt oftere...

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  04:33:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Angående opplevelsen så er det ofte slik at hester fungerer mye bedre med en ny rytter - første og andre gang de prøver. Mulig de blir litt "satt ut".

Min hest var sånn. Hun gikk ofte helt supert med en ny rytter, men om de prøvde 2 dager senere gikk det ikke i det hele tatt.

Man kan være en god rytter selv om man ikke mestrer absolutt alle hester. Noen ganger stemmer ikke kjemien. Det merker man jo, av og til setter man seg på ryggen på en hest hvor man umiddelbart føler seg helt "hjemme" og ting fungerer perfekt. Andre ganger kan man møte den perfekte hesten som er ridd helt på dine prinsipper - og det fungerer absolutt ikke.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  11:16:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei!

Det finnes ingen fasit på en god rytter.
Det kommer mange her som takler mange hester, men ikke takler min, jeg takler min men ikke venninna min sin.
Slik er det bare, du kan være god i dressur, men elendig i western,
da blir du sett på som god i dressur-miljøet, og elendig i western-mijøet.
Det finnes ingen som er så god at de kan ri alle hester, det er umulig.
Det er dette med kjemien som må stemme.
Hvis du er en avslappet rytter, så vi du kunne takle en stresset hest, da vi din holdning smitte over på hesten, og den vil bli roligere.
Det er i allefall slik jeg ser på det!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  11:29:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Du gjorde det riktige i den situasjonen, mest sansynlig er travere mer vare for sjenkelen enn ridehester, for en traver har mest sansynlig ikke blitt ridd like mye som en ridehest. Dette sammen med at for noen travere betyr stramme tøyler at nå må de løpe fortere.

Off-topic: jeg er vant med at travere reagerer mindre på sjenkel enn ridehester, fordi de vet ikke hva som kreves av den når sjenkel legges til, men samtidig reagerer de mye fortere på stramme tøyler osv. :) Men det var nå min opplevelse av det hele.

Ellers syns jeg også evne til å tilpasse seg hesten man setter seg opp er alfa-omega for om man er en virkelig god rytter eller ikke.
Jeg må si jeg blir imponert når jeg ser de som rir "alt" og det de sitter oppå bestandig går i holdning og arbeider, mens det ser ut som om de syns det er "like lett samme hva".
Jeg prøver så godt jeg kan å tilegne meg denne evnen...men det går ikke fort (muligens stor mangel på talent ja )

Guro
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 04/05/2003 :  23:47:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro; den travhesten jeg har ridd, reagerte voldsomt på sjenkelen, men reaksjonen var ikke som hoss en ridehest.
Han hoppet til og bukket heller enn å gå fortere fram eller vike.
Så han var heller ikke sikker på hva han skulle gjøre, men han reagerte apsolutt!!
Det med at travhester vil løpe fortere når man strammer tøylene har jeg kun hørt fra andre som har vert i travhestmiljøet, han som jeg rir er veldig lydig og fin i munnen..

Ellers kan jeg jo legge til at det er en fin opplevelse å ri på denne traveren! Han har en fin respons selv om den ikke er akurat slik jeg forventer, men det er jo bare gøy!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.