hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - avvenning el. dyreplaferi?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 avvenning el. dyreplaferi?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Echo

» VIP

Skrevet - 30/04/2003 :  16:45:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
når en hest gjør noe galt mange ganger,skal man da slå hesten de gangene den gjør noe galt eller skal man gjøre noe annet??selv har jeg lært å bruke vann;å spyle på de med..for det syns de er ekkelt(i ansiktet)..
grunnen til at jeg spør om dette er fordi jeg ser mange gjøre dette.. selv er jeg ikke fan av å slå hesten min..
Mvh meg!!

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:37:35

helene2

Norway

Skrevet - 30/04/2003 :  17:21:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
jeg ville ikke spylt på hesten min.. da vet jeg han ville blitt redd for slangen og vann etter på, og da ville det vært umulig å spyle bein kropp og hode senere. jeg gir ham heller en klaps om han gjør noe han ikke får lov til. og med klaps mener jeg ikke å denge løs på hesten. bare sånn at han skjønner at det er galt.

*helene*
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2003 :  17:47:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hva betyr "hesten gjør noe galt"?

Når hesten skal straffes skal du være 100% sikker på at hesten faktisk gjør noe med vilje, og i all viten om at dette er galt. Altså av ren frekkhet. Det er alt for mange som straffer hesten sin når den faktisk er redd, og det er ikke riktig å gjøre det. Da kan du risikere at hesten forbinder det den er redd for med straff, og det gjør vondt verre.. Er du i tvil om hesten er frekk eller om den er redd synes jeg det skal komme hesten til gode uten straff.

Kan på ingen måte se for meg en situasjon hvor du skal straffe hesten pga en frekkhet hvor du at på til har vannslange med vann tilgjengelig. Uannsett synes jeg ikke vann er riktig måte å straffe på.

Er hesten frekk, og du er 100% sikker på at der er derfor hesten reagerer som den gjør er det mye mer effektivt at du selv er lynkjapp med å straffe. Da holder det ofte bare med en dask på bogen eller noe annet veldig "mildt". Å få tak i vannslange og sette på vann vil uannsett ta for lang tid til at hesten kobler det. Straff skal være et tegn på at noe er galt, og ikke svi for hesten. Straff må bare komme på nøyaktig tidspunkt, og det skal faktisk (ofte) ikke mer enn et dask på bogen, og det gjør ikke spesielt vondt for hesten heller.. Men de skjønner det!

Ofte er veien til å unngå straff rett og slett å forebygge dette at "hesten gjør noe galt". Ved å gi tydlige signaler, og holde på med hest på en bestemt måte unngår iallfall jeg at hesten kommer med frekkheter. Utrolig skjelden jeg føler at hesten tar overhånd med frekkhest, selv om samme hest kan være frekk nok til å gjøre det med andre. En må bare sette seg i respekt med å være bestemt. Og bestemt blir en ikke med pisk, vannslange eller annet "våpen" som kan gi svi for hesten.

Jeg vil si vannslangeepisoden er et eksempel på uvett hestehold, og kanskje noen som ikke helt vet hva de gjør når de skal straffe hesten? Eller kanskje det du oppfatter som at hesten gjør noe galt er en redd hest? I.o.m. at du har vannslangen så godt tilgjengelig når den gjør noe galt mener jeg.. Veldig mange hester som faktisk er redd vannslangen..

--
spoff
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.