hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - STRAFF!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 STRAFF!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2003 :  18:06:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Dette gjelder straff av hest! Hvordan mener dere en hest skal straffes etter å ha gjort noe galt??? Selv biter jeg hesten om den biter meg, sparker igjen om den sparker, og steiler den, gir jeg den en klaps mellom ørene... Jeg har skjønt at mange mener at man ikke skal ta straffen fysisk... Så jeg er litt nyskjerrig:) Hva mener dere???

Gult è Kult;)

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:25:18

linnlk
» VIP

Skrevet - 07/04/2003 :  20:37:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Lo litt for meg selv i det jeg leste innlegget ditt.... Det med at du biter igjen.. Hehe!! Jeg mener at det med å straffe en hest er forskjellig fra hest til hest. En følsom hest må du være mye mer forsiktig med, en en som nesten ikke gidder å reagere. Og unghester må straffes på den måten at de forstår at dette var galt, men ikke bli livredde!

Jeg pesonlig pleier bare å si "Hei!" eller navnet på hesten om den biter eller glefser med ett bestemt og streng tonefall. OM den da gjør det en gang til, sier jeg enten i fra med å si det en gang til, bare høyere, eller kanskje gi den et "klaps" på halsen, litt hardt. Det med at hesten sparker har aldri skjedd med meg før. Men ofte skyldes sparking redsel og frykt. Men om hesten gjør det bevvist mot meg ville jeg blitt hissig og "slått" den og skreket til den, så den forstod at dette er noe jeg IKKE vil ha noe av!! (Når jeg skriver slå, mener jeg å klaske den hardt, ikke slå med knyttneven).

Men som sagt tror jeg dette er veldig forskjellig fra person til person,, og fra hest til hest !!
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 07/04/2003 :  20:42:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
På ponnien jeg rir har jeg enkle straffer. Jeg biter igjen hvis han napper/biter, sier "Gi deg" med streng tonefall hvis han tuller på tur, "klyper" han i beinet hvis han sparker med den i boksveggen... Høres kanskje litt rart ut med klypinga, men han gir seg da.

Ellers utenom disse tingene gjør jeg mest som det faller meg inn.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 07/04/2003 :  21:07:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann! Syns det er viktig å straffe hesten når den jør noe galt, ellers vet den jo ikke hvor grensen går for hva som er riktig og galt.
Men det er mange måter å straffe noen på... Jeg skulle en gang bite hesten min da han hadde nappet meg nokk en gang, men det anbefaler jeg ingen å jøre, for begge fortennene mine er fortsatt løse etter den gangen. Og hesten han så bare på meg med spørrende uttrykk etter episoden... Noen ganger trenger man ikke straffe, det er bare å begynne forfra til det blir riktig.. Hesten syns da det blir kjedelig ikke å komme videre.. Noen ganger ler jeg bare, det er noen hester som blir flaue av det..Jeg tror ikke hester merker noe særlig til det om vi slår/klapser eller dryler knytneven aldri så mye i dem. Jeg tror bare de forstår hvor latterlig svake vi er da. Skal man straffe med slag bør man bruke pisk- det svir og skader ikke.
Å frata dem goder er også en straff eller at de ikke får belønningen før de jør det på vår måte..
Interessant tema foresten, kunne vel ha skrevet bok om dette og ingen hadde vert klokere etterpå for straffen må jo være riktig for hesten og situasjonen...
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 07/04/2003 :  23:13:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sorry, men å si at hesten ikke kjenner det når vi slår den er bare noe av det mest idiotiske jeg hører. KLART hesten får vondt når du slår den!! Tenk på hvor ømfindtlig den er, kjenner ei flue som lander på den. Så kommer folk å sier at den ikke kjnner noen ting... "Skal man straffe med slag bør man bruke pisk- det svir og skader ikke.
", det skader ikke? Jeg blir bare SÅ provosert av slike utsagn. Hvordan kan det IKKE skade? Hesten får vondt!!

Jeg straffer aldri, rett og slett fordi det ikke fører noe godt med seg. Man skal ikke korrigere en hest som gjør noe feil, for som regel så gjør den faktisk bare det som i dens øyne er riktig. Jeg irettesetter ikke mine hester, men forteller at det var feil og ber dem prøve på ny.

Om en hest sparker, det er unntaket mitt. Da slår jeg. Det er fordi jeg mener at det er en så farlig situasjon at hesten ikke skal ville sparke meg, aldri! Den skal vite at om den prøver å sparke så får den vondt tilbake.

Men det er nå også min oppgave å ikke drive hesten så langt at den vil sparke. Før hesten sparker elelr biter, eller noe som helst annet, så har den gitt deg MANGE tydelige tegn på at den kommer til å gjøre noe snart. Om du overser dem(hesten vil oppfatte det slik, for den ser ikke at du ikke får med deg signalene) så øker jo bare ehsten presset sitt slik som vi gjør ikke sant. Og til slutt vil den altså bite e.l. Det er vår feil da om hesten biter, for vi har oversett de advarslene den kom med.

Om du slår en hest som sparker så vil du forvitrre den og gjøre den redd, for din reaksjon kommer helt uventet og uten noen advarsler. Du er en ustabil person som bare denger tuil den uten grunn. Sli oppførsel vil aldri føre til noe annet enn usikkerhet og redsle hos din hest. Den er rettferdig med deg og gir deg advarsel, du bare slår helt plutselig. Hesten vil ikke klare å se sammenhengen.

Er du en god leder så har du forskjellige grader av press, og du gir hesten tudelige advarsler om at dette tolerere du ikke før du evt. kommer så langt i ditt pressnivå at du tyr til fysisk press.

Det er skremmende å høre folk av og til, folk som bare dryler til uten forvarsler. Du skal være konsekvent i det du gjør, og det er du ikke om du smeller til ehsten din. Den skal forstå hvorfor den blir straffet, og det gjør den ikke om du bare slår til den. En hest lærer seg ikke repsekt ved at du slår den. Den forstår ikke hvor grensen går om du driver på slik. En hest lærer ingenting med negative beghandling, den blir bare redd. Om du derimot gir den en ny sjanse og roser når den gjør riktig. Da får du en hest som lærer. Aldri før.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2003 :  23:35:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Er enig i at PISK SKAL ALDRI brukes som straff. En pisk er et hjelpemiddel, en forlengelse av sjenkelen... Slår du for hardt er det klart at hesten får vondt... Jeg er enig mked de fleste her om det meste, men enkelte hester BRYR seg veeeldig lite om du tar igjen... tror dere en vill hest som ble sparket ville bare snakket med streng stemme??? NEI, den hadde tatt igjen med samme mynt:)

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 08/04/2003 :  00:48:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Irriducibili:
Det er så sant som det er sagt! Jeg er helt enig med deg!
Huff, det er mange som slår og brøler til hestene sine ved den minste lille anledning. Hesten skjønner jo ingenting av slik vanvittig uintelligent oppførsel!

Men men, enhver har vel sin måte å straffe hesten sin på. Jeg for min del har aldri vært i noen slik situasjon at en hest har bitt eller sparket etter meg, bortsett fra ved èn anledning. Det var en araber jeg hadde på fòr som tidligere var blitt mishandlet, så han hadde mange traumer som fortsatt satt godt i minne.. En gang jeg skulle forbi ham med et greip mens han sto bundet på gangen anså han meg helt tydeligvis som en trussel. Når jeg fortsatte å gå mot ham (skulle forbi ham -under kjettingen han sto bundet i) etter at han sikkert hadde gitt meg flere tegn (som jeg ikke en gang la merke til - dumme menneske!) på at jeg ikke skulle nærme meg med greipet, så resulterte det i at han beit meg. Han beit hardt også! Han knuste faktisk delta-muskelen min, og den er helt hard og rar den dag i dag - 6 år seinere! Men, og her kommer poenget mitt: Jeg slo, beit, pisket e.l. IKKE hesten tilbake!! Hadde jeg gjort det hadde han vel blitt helt ødelagt, og han hadde i hvertfall ikke forstått "hva" og "hvorfor"! Han forsvarte seg jo bare når jeg vekket stygge minner i ham med å gå rett i mot ham med et greip i handa. Jeg hadde ham i et år etter den episoden, og han beit meg aldri igjen. Hesten var jo snill som dagen er lang, han ville ikke meg noe vondt, han var bare redd jeg skulle gjøre HAM noe vondt! Stakkars!

Hmm.. Men det var en mishandlet hest..
Det finnes jo hester som napper, eller til og med biter, for å dominere over eieren også. Men heller ikke her ville jeg gått til det skritt å slå hesten (eller å bite -få munnen full av hår a`gitt! Nei takk!) eller annen form for fysisk avstraffelse. Kanskje et dask, som en hest som slår med halen -det skal være advarsel nok. Hvis hesten har respekt for deg tar den det hintet! En hest som ikke har respekt for mennesker, vil selvfølgelig forsøke å dominere over oss!
Men hvis den ikke har respekt for deg, så får du ikke noe mer respekt av den ved å slå den, respekt må du trene på helt andre måter! Ved å slå hesten blir den bare redd og usikker på deg, og du kan risikere å få en hest som biter både av frykt OG (fortsatt)for å dominere!
Få hestens tillitt og du får også hestens respekt!

Jeg har selvfølgelig vært borti hester som forsøker seg på å nappe, eller på andre måter tester om de kan dominere over meg. Hvem har ikke det? Men reagerer du med en gang, og viser med kroppsspråket at dette tillater du ikke, så skal det holde.

Redigert av frik den 08/04/2003 00:59:58
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2003 :  10:06:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Har selv passet en mishandlet hest, hvor eieren selv mishandlet hesten... Om dere leser på juniorforumet, har hesten din noengang forlatt deg eller noe... Denne hesten var noe av det reddeste og mest skvetne jeg har vært ute for. Men akk så snill om man var snill mot han. Han var veldig følsom av seg. Han gjemte seg i boksen, var truende, og sparket etter de som gikk inn i boksen. Da sparket jeg IKKE igjen... Fordi denne hesten var redd, og ville forsvare seg... Etter en stund godtok han meg, og da han ble blind var det kun jeg og eieren som fikk gå inn til han uten at han klikket... Jeg fikk en del bank av denne hesten, men etter litt fortrolighetstrening, ble han relativt fin.. Han var virkelig en hest som skulle fått leve... Han ville blitt fantastisk med den rette treningen...

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 08/04/2003 :  15:47:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Nei huff.. Å straffe hesten med pisk er bare teit!
Når hesten jeg rir finner på noe, biter, sparker, pleier jeg å si "HEY!" I et høyt strengt tonefall. Det pleier å fungere, for det ser ut som hun skammer seg..:P hehe! Hvis dette gjentar seg gir jeg en klaps på skulderen og det er hvertsfall efektift!

Straff er noe som må til! Hvis man ikke straffer hetsen hvis den har gjort noe galt, kan den bli direkte farlig.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 08/04/2003 :  15:48:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Enig med deg, Irriducibili. Hesten er følsom, selv om den er stor og sterk. Jeg synest rett og slett synd på de hestene som gjør hva de kan for å tilfredstille eieren, men når den prøver (det er jo kjempebra at den i det hele tatt vil prøve synest nå jeg) og feiler så får den straff. Hesten har jo ingen anelse om hva du vil, altid. Noen ganger er den usikker også, så hvorfor slå? Da vil en kanskje få en nevrotisk hest. Og da kan en bare takke seg selv.

Jeg straffer kun hester hvis de "angriper meg" (jeg har bare opplevd det med "lederhester"), biter, sparker, steiler.. Men jeg er veldig konsekvent på å gjøre det akkuratt i det den reiser seg opp på to eller er på vei til å bite. Litt etterpå er altfor sent.
Jeg gjør dette for å få hesten til å forstå at det er UAKSEPTABELT. Hesten skal finne bedre løsninger enn det. I tillegg må en se forskjellen på en redd hest og en som bare skal ta kontrollen.

Med galt mener jeg noe hesten aldri skal tenke på å gjøre en gang. (steiling, biting osv. mot en person "uten grunn")
Det at hesten feiler på noe, kaller jeg ikke at den gjorde noe galt, men at den forsøkte. Etter mange slike forsøk, så forstår den etterhvert hva du vil. Det går fortere om en heller viser hesten noen ganger hva du mener. Hester er ikke dumme!!! (selv om det noen ganger kan virke slik...)

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 08/04/2003 :  21:49:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg straffer vel ikke hester så mye... Jeg synes det er viktiger å fortelle dem hva de gjør som er riktig. Hvis hesten gjør en feil prøver jeg å lede den til å gjøre det riktig på en rolig måte. Hvis jeg blir SINT setter jeg heller fra meg hesten, og venter til jeg ikke er sint lenger. Hvis jeg VET at kan bedre, kan jeg bli hissig mot den, men da "later" jeg som om jeg blir sint. Det hender jo at man må være mer hardhendt enn man liker.
Jeg skodde en unghest en gang, og samtidig ble stallen tom for hester (noen red, noen sto ute i havner...). Hun begynnte å hoppe frem og til bake, jeg bare sto på en plass og holdt beinet hennes. Plutselig roet hun seg, da sto hun med bakbeina nesten foran det frambeinet som jeg ikke holdt. Jeg fortsatte å holde litt til, før jeg slapp beinet og lot henne komme i balanse igjen. Den hoppa sto veldig rolig etterpå... Jeg tror hun lærte at hun hadde oppført seg dumt...
Av og til kan man få hester til å gjøre feilene selv, og gå inn som menneske og hjelpe dem ut av knipa. Min erfaring er at slik læring ofte er veldig effektiv.

Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 08/04/2003 :  23:09:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig mked de fleste her om det meste, men enkelte hester BRYR seg veeeldig lite om du tar igjen... tror dere en vill hest som ble sparket ville bare snakket med streng stemme??? NEI, den hadde tatt igjen med samme mynt:)
Straff er noe som må til! Hvis man ikke straffer hetsen hvis den har gjort noe galt, kan den bli direkte farlig.

Hm...mitt syn på dise sakene er at hester bryr seg så absolutt om man tar igjen...de bryr seg veldig mye. En vill hest som blir sparket,er en hest som overhodet ikke har fått med seg hva den andre hesten snakket om , og dermed sier det pang. Den vil på ingen måte ta igjen, den vi , hvis den har det minste sosiale antenner, komme seg vekk. Hester har ikke noe behov for å krangle og slåss. de har behov for å komme overens, det er eneste måten å overleve på. Regner med dere ikke sammenligner deres forhold med hesten, med to villhingster som slåss om flokken :). Ta en titt på hesteflokken. Om en ranghøy hest sparker en ranglav en tar ikke den ranglave igjen. En ranglav hest vil ikke sparke en ranghøy en...

Flere her sier at man må straffe en hest som gjør noe galt, hvis ikek vil den aldri lære, og den vil bli farlig. Og da lurer jeg på: Når gjør hesten noe galt? Hvis hesten hele sitt liv har skjønt en tng, men vi mener at det er galt, og smeller til hesten, ..tror dere den hesten skjønner at det er galt? I hvilke tilfeller straffer dere hesten ? Noen som kan gi noen eksempler, annet enn sparkende hester og hester som angriper? Regner med det er fåtallet?

Eneste gangene jeg "tar" en hest fysisk er om den prøver å gå igjennom meg og ikke får med seg noen som helst av mine tidligere signaler - om den på noen måte går til angrep på meg. Og det er veldig sjelden jeg tar i hesten alikevel, det går mest på et "voldsomt" kroppspråk.

Man må sette grenser for hesten ,det er kjempeviktig, men man må vise den hvor grensene går. Det gjør man ikke med å straffe den. Er man konsekvent og høflig i det man gjør, og oppmuntrer og roser på en skikkelig måte, lærer hesten det den skal lære, vil man ikke ha behov for å straffe hesten. Da gjør hesten det som er forventet av den.

Men jeg ville gjerne likt og høre eksempler på ting hvor straff er ansett som nødvendig :) Noen??

Redigert av Heidi P den 08/04/2003 23:11:20
Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2003 :  10:46:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
blir så provosrt av noen her... men de fleste har allerede blirr komentert, bruke pisk for og straffe?? den er et hjelpemiddel!!
men dere to som biter hesten tilbake, ossen klarer dere og bite hesten? måtte bare le litt da asså..
når hesten min napper maserer jeg neseryggen litt hardt helt til ho tar hodet bort og blir lei.. når jeg gjør det mage nok ganger gidder ho ikke mere og slutter.. og ho har faktisk slutta og nappe..
har aldri opplevd at en hest har sparka meg men jg hadde hvertfall ikke sparka tilbake.. jeg er oxo av den typen som snakker høyt til hesten når den finne rpå no kødd.. funker helt fint det!!

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 09/04/2003 :  11:23:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppla!!
Blir glad når jeg ser at så mange slipper å bruke en slik straff som jeg var nødt til på min hest! Det er ikke noe gøy, jeg ville jo ikke det, men det sto mellom å få skikk på en hest som mente at han var sjef eller slakt. Det var to jenter på tolv år som hadde gjordt sitt beste for å oppdra en hingst fra føllstadiet av. Denne hesten overtok jeg ansvaret for når den var fire år og ingen turte å leie den til og fra beitet en gang.
Jeg prøvde først å bruke metoder som jeg var mere vant med, som å gjennta ting til de blir riktige, men det endte alltid med at han ble irritert og gikk til angrep på meg. Han var blitt farlig og det klarte jeg alene å rette opp i, noe jeg er VELDIG stolt av!!
Når han skjønte at jeg mente alvor med de tingene jeg ba ham om, så kunne jeg legge vekk piska og viske til ham i steden for.
Nå er det små barn som rir ham hos de nye eierne og han kann finne på sprell og være ulydig, men er går aldri til angrep på noen mere.
Jeg håper at dette har satt ting i et annet perspektiv for dere som ALDRI bruker pisk som straff.
Forlengelse av sjenkel er foresten også en straff for at hesten ikke er snar nok til å lyde sjenkel uten forlengelse...
Gå til toppen av siden

linnlk
» VIP

Skrevet - 09/04/2003 :  11:42:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen.
Har skrevet et innlegg her før, helt øverst. Jeg er også UENIG med den som sa at man burde bruke pisk, det svir og skader ikke. Jo, en pisk skader hesten både fysisk og psysisk. Den blir redd, skremt, og får veldig vondt (det siste har selfølgelig med å gjøre hvor hardt man slår).

Men jeg er også uenig med den som sa: "Man skal ikke korrigere en hest som gjør noe feil". Det er jeg sterkt uenig med. Jeg mener at man må korrigere hesten, til og med for småting, for hesten må lære. Man trenger ikke straffe hesten for å korrigere. Det er 2 forskjellige ting. For eksempel når man rir: Om man skal gjøre en øvelse. For eksempel en sjenkelvikning, ja, og hesten ikke gidder å flytte bakparten skikkelig. Du må ikke straffe hesten hardt da, du KAN gjøre det annerledes. Du kan korrigere med eventuelt en dressurpisk på bakparten. To lette, små slag. Bare for å markere: "Flytt bakparten din!" De fleste hester ville da gå til siden for pisken og mest sansynlig gjøre det riktig neste gang, for å slippe korigeringen.

Mange vil kanskje bli irritert på meg, fordi jeg tar opp et rideeksempel mitt oppi alt dette her. Men det er mange som skriver at de ikke straffer hesten, de bare prøver på nytt. Dette må vel gjelde riding? Hvis hesten biter etter deg, så kan du vel ikke la den prøve på nytt.....?

Jeg kan jo ta et eksempel der også: Si at en hest biter etter deg, glefser. Når du tar av dekkenet, mange hester synes ikke det er noe godt og kan protestere med å bite. Mange ville vell bare latt det være om det var bare ett lite glefs, ikke rettet mot deg en gang. Men si at dette VAR rettet mot deg, ville du bare latt det gå fordi du ikke korigerer hesten? Si at du bare lot det være. Kanskje ville hesten ikke gjort det en gang til, og kanskje aldri gjort det mer, fordi den kanskje hadde en dårlig dag da den gjorde det, og likte ikke måten du tok av dekkenet på. Men si at hesten faktisk gjorde dette igjen, neste gang du tok av et dekken. Da hadde hesten ikke skjønt hva som var feil med å bite/glefse etter deg, fordi DU ikke kordigerte hesten første gangen.

La oss ta det helt fra begynnelsen, når hesten glefset etter deg. Hvis du da hadde sagt "Hei, gi deg!" med et strengt tonefall, da hadde du korrigert hesten og fortalt den at dette var feil. Da ville de fleste hester skjønt at dette var feil, og ikke lovlig. Selfølgelig kunne noen hester fortsette å gjøre det, men da ville ihvertfall jeg undersøkt om det var noe feil med den. Eller i dette tilfellet vært mye mer forsiktig med å ta av dekkenet!

Håper noen skjønner poenget mitt. Men jeg skal innrømme at jeg noen ganger kan bli irritert, og altfor hissig overfor hester. Da prøver jeg å roe meg ned, og ikke la det gå innpå meg og sier til meg selv at jeg må være forsiktig.

Til du som spurte hva jeg korigerer/straffer hesten for. Jeg krever disiplin av hesten og kan korigere hesten om den for eksempel spiser på et gjerde, altså "ødlegger" det. Da tar jeg hodet til hesten vekk, for å vise at den ikke må bite/spise på gjerde. Ville bare nevne en sånn liten ting, fordi man trenger jo ikke å gjøre så mye ut av det. Eksempelet som står over har jeg selv gjort, uten å kjefte på hesten. Jeg korigerer også på hesten om den går ut av boksen sin når døren står åpen, om den glefser eller biter etter meg. Jeg tar ikke hesten om den biter etter andre hester. Etter MIN mening må hestene ordne opp i det selv. (ikke det at jeg lar hestene sloss altså, men om man rir på tur og om den ene hesten glefser etter den andre).

Dette er min mening om dette, jeg mener ikke at jeg har rett. Håper at flere vil si sin mening!!
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 09/04/2003 :  12:34:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppla!!
Har svart på innlegget to ganger tidligere, men ser nok en gang at noen mener at man ikke skal straffe en hest med pisk.
Men man kan godt korigere den med pisk. For det høres jo så mye bedre ut og det har vi lært av rideskolelæreren vår.
Da kan jeg jo si at jeg korigerte min hest med pisk for at han ikke skulle legge seg på meg når jeg skulle ta hovene hans. Eller jeg korigerte min hest med pisk når han sparket etter meg etter att han hadde slitt seg, når han skulle leies på beitet!
Det er vel ikke forskjell på korigering og straff?
Straff brukes jo for å vise at nå gjorde du galt, så viser du selvsakt hesten hva som var det riktige å gjøre etterpå. Det er jo det en koreksjon er og.
Min rideskolelærer er høyt respektert som en virkelig god og snill hesteperson. Hun "elsker" sine hester snille og lærer sine elever det samme. Hun skulle leie hesten min ut på beitet og han slet seg og sendte i lykkerus begge bakhovene etter henne, hennes naturlige reaksjon var å dryle leietauet med kjetting inn i bakbeina på hesten min før de hadde nådde bakken igjen. Jeg forguder henne for det, det var så bra tima at det kunne ikke missforstås!
Det er den ene gangen jeg har sett at hun har tatt skikkelig i en hest.
Jeg mener at man ikke skal straffe hester som noen sport, man må jo bruke hodet i alle situasjoner.
Min hest hadde ikke blitt skjært hovene på lange tider, for ingen klarte å holde dem. Han steilet og slo, når jeg fortsatt holdte hoven fast kastet han seg mot meg å prøvde å legge seg over meg.
Jeg gikk ut av stallen og henta ei grein. Tok opp hoven og rabalderet startet. Han rev og slet og hver gang han rev fikk han en dask under magen. Jeg holdte på i to timer. Jeg og hesten var like svett da jeg endelig klarte å holde hoven oppe i fire minutt. Da var jeg så utmatta og skjelven at jeg satte hoven fornøyd ned, klappa hesten før jeg sjangla ut av boksen...
Han var ikke redd, likte bare ikke å stå på tre bein og han syntes at det var hannes sak om han skulle finne seg i det eller ikke...
Dagen etter killa jeg ham forsiktig på innsiden av foten og han tok den opp og la aldri mere vekta si til min side med hoven oppe...
Hadde jeg korigert ham riktig da, eller skulle han blitt gående uten hovstell? Hovslagere vil heller ikke ha noe med slike hester å gjøre.
Et PS fra meg og min bestevenn.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.